Aihe: Vanhojen kiippareiden korjaaminen 1 | |
---|---|
![]() 13.12.2003 15:39:17 | |
Joo, ajattelin kysäistä yhtä juttua, nyt vihdoin ja viimein. Eli mulla on vanha Eko Tiger Junior -urku, jossa on pientä vikaa. Alin cis-kosketin ei toimi kunnolla, vaan rätisee ja hiljentää muutkin samaan aikaa soivat äänet. Sen lisäks muutama kosketin toimi muuten hyvin, mutta meinaa juuttua pohjaan kun on jo jonkun aikaa soittanut. Sit mulla on vanha Rolandin sähköpiano, jossa muutama kosketin tuottaa äänen myös siitä irti päästettäessä. Yhdessä koskettimessa on sit vielä niinkun automaattinen sustain. Mites näitä oikein vois korjata? Huoltoonkin voisin viedä, jos tietäis, ettei se tulis maksamaan maltaita, mutta nää pikkuviat mielellään korjais itekin, kun vaan tietäis miten? | |
![]() 13.12.2003 16:54:43 | |
Eli mulla on vanha Eko Tiger Junior -urku, jossa on pientä vikaa. Alin cis-kosketin ei toimi kunnolla, vaan rätisee ja hiljentää muutkin samaan aikaa soivat äänet. Sen lisäks muutama kosketin toimi muuten hyvin, mutta meinaa juuttua pohjaan kun on jo jonkun aikaa soittanut. Onko tossa vehkeessä alimmassa oktaavissa erilainen soundi kuin ylemmissä? Joissain vanhoissa uruissa on täntyyppisiä 'manual bass'-viritelmiä, jotka saattavat väärin toimiessaan alkaa oskilloimaan audiotaajuusalueen yläpuolella ja tällä sitten saturoivat etuasteen, jolloin muuta soundia ei tule pihalle. Kannattais ehkä ihan ekana avata vehje ja katsoa koskettimiston alla olevat kontaktit. Niiden putsaamiseen on käytännössä kaksi menetelmää - nopeammassa hankit jostain puhdistussprayta, joka ei saa sisältää öljyä (CRC ei ainakaan käy) ja suihkit sillä kontaktit. Hitaammassa hommaat apteekista pullon isopropanolia, otat pumpulipuikon tai piippurassin kauniiseen käteen ja yksitellen putsaat koskettimen alla olevat kontaktilangat ja tangot, joihin nämä osuvat kun kosketinta painetaan. Jos tuo ei jeesaa, tarvitaan jonkin verran elektroniikan ymmärtämystä, yleismittari, kolvi ja mielellään oskilloskooppi. Tän aikakauden kapineet eivät ole mitenkään erityisen vaikeaselkoisia toiminnaltaan. | |
![]() 13.12.2003 20:20:34 | |
Onko tossa vehkeessä alimmassa oktaavissa erilainen soundi kuin ylemmissä? Ei oo, vaan ihan se sama yhden äänikerran perussoundi mikä tosta lähtee. | |
![]() 14.12.2003 17:48:49 | |
Joo, ajattelin kysäistä yhtä juttua, nyt vihdoin ja viimein. Eli mulla on vanha Eko Tiger Junior -urku, jossa on pientä vikaa. Alin cis-kosketin ei toimi kunnolla, vaan rätisee ja hiljentää muutkin samaan aikaa soivat äänet. Sen lisäks muutama kosketin toimi muuten hyvin, mutta meinaa juuttua pohjaan kun on jo jonkun aikaa soittanut. Sit mulla on vanha Rolandin sähköpiano, jossa muutama kosketin tuottaa äänen myös siitä irti päästettäessä. Yhdessä koskettimessa on sit vielä niinkun automaattinen sustain. Mites näitä oikein vois korjata? Huoltoonkin voisin viedä, jos tietäis, ettei se tulis maksamaan maltaita, mutta nää pikkuviat mielellään korjais itekin, kun vaan tietäis miten? Mun Rolandini kaatui kerran keikkaroudauksen yhteydessä ja siinä meni kaikennäköistä rikki (koskettimia, potikoita ym). Mä vein sen Rolandin viralliseen huoltoon Helsingin Lauttasaareen ja kaikki, muistaakseni neljä vikaa korjattiin ja hinta oli jotain 50 euroa. Suosittelen. "Baron spelar hällre än bra" | |
![]() 27.12.2003 18:41:26 | |
Onko tossa vehkeessä alimmassa oktaavissa erilainen soundi kuin ylemmissä? Joissain vanhoissa uruissa on täntyyppisiä 'manual bass'-viritelmiä, jotka saattavat väärin toimiessaan alkaa oskilloimaan audiotaajuusalueen yläpuolella ja tällä sitten saturoivat etuasteen, jolloin muuta soundia ei tule pihalle. Kannattais ehkä ihan ekana avata vehje ja katsoa koskettimiston alla olevat kontaktit. Niiden putsaamiseen on käytännössä kaksi menetelmää - nopeammassa hankit jostain puhdistussprayta, joka ei saa sisältää öljyä (CRC ei ainakaan käy) ja suihkit sillä kontaktit. Hitaammassa hommaat apteekista pullon isopropanolia, otat pumpulipuikon tai piippurassin kauniiseen käteen ja yksitellen putsaat koskettimen alla olevat kontaktilangat ja tangot, joihin nämä osuvat kun kosketinta painetaan. Jos tuo ei jeesaa, tarvitaan jonkin verran elektroniikan ymmärtämystä, yleismittari, kolvi ja mielellään oskilloskooppi. Tän aikakauden kapineet eivät ole mitenkään erityisen vaikeaselkoisia toiminnaltaan. Vanhoissa kiippareissa tuppaa olemaan ikääntyviä osia hitosti,elkoja,polkoja,huonolaatuisia vastuksia joiden arvot muuttuneet,,trimmerit..ja ei nämä vielä,vaan tuotannosta 20 vuotta sitten poistuneet ic-piirit.. esim 70-luvun Farfisoihin ja miksei muihinkin on aivan turha hakea jakajapiirejä,ja opareita,ainoa mitä vielä saa on 741-opari,jolla voi korvata vielä vanhempia 709-malleja.. Omalaatuisin vekotin mikä sattui eteen on ollut putkitasasuuntaajalla varustettu puolijohdemalli Farfisalta. Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)