Aihe: Hammond-apua? 1 | |
---|---|
![]() 02.02.2004 20:06:03 | |
Kertokaapa jotain hyödyllisiä lähteitä (kirjoja, nettisivuja, videoita tms.) Hammondien soiton opiskeluun? Eli mistä löytäis riffejä, perussoolokuljetuksia ja muuta olennaista. Olen soittanut aktiivisesti vajaa kymmenen vuotta bändeissä lähinnä piano- ja synapohjalta. Etenkin 60-70 -luvun urkujutut on kiinnostanut jo pitkään, mutten ole oikein päässyt soittotekniikkaan kiinni. Levyiltä blokkaaminen tuntuu välillä kovin epämääräiseltä.. | |
![]() 02.02.2004 20:34:09 | |
Kertokaapa jotain hyödyllisiä lähteitä (kirjoja, nettisivuja, videoita tms.) Hammondien soiton opiskeluun? Eli mistä löytäis riffejä, perussoolokuljetuksia ja muuta olennaista. Olen soittanut aktiivisesti vajaa kymmenen vuotta bändeissä lähinnä piano- ja synapohjalta. Etenkin 60-70 -luvun urkujutut on kiinnostanut jo pitkään, mutten ole oikein päässyt soittotekniikkaan kiinni. Levyiltä blokkaaminen tuntuu välillä kovin epämääräiseltä.. Itse suosittelen Dave Liminan kirjaa Hammond Organ Complete, tuossa on aika tujusti tavaraa vähän kaikenlaisissa tyyleissä ja tekniikoissa alkuun pääsyyn. Mihinkään ei kyllä paneuduta ihan hirveän syvällisesti mutta jujusta saa kyllä kiinni. -K- | |
![]() 05.02.2004 18:20:15 | |
Olen tainnut joskus laittaa tänne(?), mutta pistetään vielä Keyboard-lehdestä poimittuja: 25 Hammond licks you must know (5/94) http://archive.keyboardonline.com/midi/hammond.shtml Master Class: Joey DeFrancesco (6/99) http://archive.keyboardonline.com/master/joeyd/joeyd.shtml Ensimmäisessä on esimerkkejä MIDI:nä ja toisessa RealAudio:na ja MP3:sina. Ei ole kovin rockia - enempi jazzin suuntaan. | |
![]() 06.02.2004 08:40:32 | |
Hyviä vihjeitä löytyy Hammondology - videoista - niitä löytyy fimrasta nimeltä BT-productions - www.btproductions.com -eurooppalainen maahantuojakin taitaa olla - hinta kuitenkin suhteellisen kova. | |
![]() 08.02.2004 12:33:43 | |
Kiitos vinkeistä. Nuo Keyboardin nettisivut tsekkasinkin jo jostain vanhasta threadista. Liminan kirja vaikuttaa myös aika hyvältä. | |
![]() 12.02.2004 20:27:16 | |
no tässä on ainaskin kuvia uruista www.hammondsuzuki.com mä sanon suoraan että mulla on jimmy smithiä cd sit on the jps organ trio 3 että mä olen kylllä sitä mieltä että käy ensiks fazer musiikissa katsomassa sielä on kyllä jotain jazz kirjoja lyötyy luulisin ja kyl mä voin sanoa että tänään päivänä hammond on hammond siitä ei päästä mihinkään sori jos olen väärässä mutta kuitenkin mä olen kuunellut urku muiikkia aika paljon kyllä mä siitä tykkää jazz on hyvää musiikkia ja sitä on kyl kiva soittaa mut mulla on roland vk7 se on lähellä sitä oikeata hammondia ja kyllä mä luulen että apuja löytyy tohon kyllä ja mä kyllä sanon että kyllä minäkin olen uruista kiinostunut t: kalle salonen | |
![]() 13.02.2004 09:50:51 | |
no tässä on ainaskin kuvia uruista www.hammondsuzuki.com mä sanon suoraan että mulla on jimmy smithiä cd sit on the jps organ trio 3 että mä olen kylllä sitä mieltä että käy ensiks fazer musiikissa katsomassa sielä on kyllä jotain jazz kirjoja lyötyy luulisin ja kyl mä voin sanoa että tänään päivänä hammond on hammond siitä ei päästä mihinkään sori jos olen väärässä mutta kuitenkin mä olen kuunellut urku muiikkia aika paljon kyllä mä siitä tykkää jazz on hyvää musiikkia ja sitä on kyl kiva soittaa mut mulla on roland vk7 se on lähellä sitä oikeata hammondia ja kyllä mä luulen että apuja löytyy tohon kyllä ja mä kyllä sanon että kyllä minäkin olen uruista kiinostunut t: kalle salonen Onko Hammond vinguttaja Rhoda Scott tuttu,sillä näkyy olevan Hammond B-3000 eli joku uudempi versio.. Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. | |
![]() 15.02.2004 11:27:34 | |
B-3000 on 70-luvun lopulta peräisin oleva transistoreilla toteutettu peli samanlaisessa kotelossa uin B-3. Kuulemma soundaa aika huonolta. | |
![]() 18.02.2004 12:17:58 | |
Onko Hammond vinguttaja Rhoda Scott tuttu,sillä näkyy olevan Hammond B-3000 eli joku uudempi versio.. Toki on tuttu juu. Käväisi 1978 Pori Jazzeilla ja soitti duona silloin 18-vuotiaan nuoren rumpalilupauksen, Jukkis Uotilan kanssa. Itse 15-vuotiaana nöösipoikana äänitin konsertista taltioidun TV-ohjelman äänen kasetille, piuha vain telkkarin kuulokeulostuloon... Rhoda Scott oli tuolloin trankkuhammondien mannekiini, jollain levyllä taitaa olla hänen oma kappaleensakin nimeltään "B-3000". Generaattori-Hammondit olivat juuri menneet pois muodista, ja trankkuhammondeissahan oli kaikkea uutta ja hienoa, kuten sähköpianosoundi... Suomi soittaa humppaa. | |
![]() 18.02.2004 14:48:46 | |
Generaattori-Hammondit olivat juuri menneet pois muodista, ja trankkuhammondeissahan oli kaikkea uutta ja hienoa, kuten sähköpianosoundi... Eikös kotimaisista trankkuhammondisteista tunnetuin ole Erkki Ertama? Olen nähnyt Ertaman levyn kannen ja siinä oli aika näyttävän näköinen trankkuhammond. Kuinka merkittävästi drawbarit sisältävän trankkuhammondin soundi eroaa vanhasta generaattorivehkeestä? | |
![]() 19.02.2004 15:27:04 | |
Eikös kotimaisista trankkuhammondisteista tunnetuin ole Erkki Ertama? Olen nähnyt Ertaman levyn kannen ja siinä oli aika näyttävän näköinen trankkuhammond. Kuinka merkittävästi drawbarit sisältävän trankkuhammondin soundi eroaa vanhasta generaattorivehkeestä? Muistaakseni Ertamalla ei ole Hammondia laisinkaan, vaan joku ihan muu urku. Voi tosin olla, että muistan ihan päin helvettiä :) Soundihan eroaa ihan sikana, ensinnäkin oleellisin puute on tietysti putkisärö. Toisekseen generaattoriurussa viereiset tonewheelit ylikuuluvat aina kosketinta painettaessa, jolloin ylimääräistä häröääntä ilmestyy kovastikin kuuluville. Nämä sinällään "huonot" asiat kun tekevät soundista juurikin eliten. Mulla on itsellä generaattorilla mutta transistoreilla varustettu Hammond mallia T-200. Se soundasi ihan OK:lta aiemminkin, mutta vasta nyt kun laitoin perään putkistyrkan, laite alkoi kuulostamaan Hammondilta isolla H:lla. | |
![]() 19.02.2004 15:38:48 (muokattu 19.02.2004 15:39:43) | |
Mulla on itsellä generaattorilla mutta transistoreilla varustettu Hammond mallia T-200. Se soundasi ihan OK:lta aiemminkin, mutta vasta nyt kun laitoin perään putkistyrkan, laite alkoi kuulostamaan Hammondilta isolla H:lla. Missä hintaluokassa nuo pyörii? Mulla olis putkivahvistin ja leslie ni vois tulla vielä parempi saundi ku tuosta xb-2:sta "Five to one baby, one in five,no one here gets out alive..." | |
![]() 19.02.2004 19:53:04 (muokattu 19.02.2004 19:53:32) | |
Missä hintaluokassa nuo pyörii? Mulla olis putkivahvistin ja leslie ni vois tulla vielä parempi saundi ku tuosta xb-2:sta Mä maksoin vuosi sitten n. 800 euroa kuljetuskuluineen Saksasta. DHL tai Varova Oy tuovat aika kohtuuhinnalla. Jos olisin tuolloin tiennyt omistavani nyt myös Leslien, niin olisin ostanut suoraan M-100-mallin, joka on soundipuolella periaatteessa tasan samanlainen kuin B-3 lukuunottamatta foldbackin puutetta (samanlainen etunen, lisänä integroitu n. 15W pääteaste, kaikki toki putkilla). Senkin tee-se-itse-mies tekee kohtalaisen helposti, itse en ole vielä jaksanut omaan urkuuni moista modata. M-100-urkuja on liikkunut 600-1000 euron haarukassa. Niin, ja ihan saletisti soundaa paremmalta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)