Aihe: JD-800 vs Wavestation
1
markosh
09.07.2004 22:33:05
Ihan uteliaisuudella tässä kyselisin, että kumpi vois olla parempi, Roland JD-800 vai Korg Wavestation. Sillain niinku kokonaisuutena??
samulijp
10.07.2004 01:16:03 (muokattu 10.07.2004 03:03:20)
Wavestation kokonaisuutena. Silti jos jollain on tommonen Rolandi myynnissä niin anna vinkki!

www.vintagesynth.org

Edit: Joo tuolla näytti torilla olevan aika öky hintaan. Ei kai kukaan tommosta pidä enään noin arvossaan?
.::COB - Children Of Baron::. My name is Baron, Samuli Baron!
markosh
11.07.2004 00:02:04
Joo'o. Epäilinkin, että Wavestation. Voisitteko muuten luetella Wavestationin ja JD-800:sen hyviä ja huonoja puolia.
ajs
11.07.2004 14:28:08
Riippuu kai vähän näkökulmasta, kumpaa pitää parempana. Wavestation on noista kahdesta ilman muuta legendaarisempi, mutta en sanoisi että se on yksiselitteisesti parempi; kaikki WS:n soundit ovat jotenkin melko lähellä toisiaan, kun taas JD:stä saa jos jonkinlaista pörinää kuulumaan. Muistaakseni JD-800:aa (vai oliko se pelkästään räkkimalli JD-990:ä) saa vieläpä laajennettua yhdellä SR-JV-80 -sarjan laajennuskortilla, jossa on lisää aaltomuotoja muokattavaksi.
"Mozart sentään sävelsi sinfoniansa loppuun asti sen sijaan että olisi jäänyt jotain kuppaa potemaan." -sub zero
Rantsu
11.07.2004 14:39:12
Muistaakseni JD-800:aa (vai oliko se pelkästään räkkimalli JD-990:ä) saa vieläpä laajennettua yhdellä SR-JV-80 -sarjan laajennuskortilla, jossa on lisää aaltomuotoja muokattavaksi.

Se oli tuo räkkimalli pelkästään. JD-800:een saa uusia aaltomuotoja muistikorteilla, jotka lykätään takapaneelin korttireikään. Ovat vain aika kiven alla, uusia ei enää saa eikä käytettynäkään juuri liiku. Itselläni oli tämä JD-800 aikanaan, ja onhan siinä parhaimmillaan aika massiiviset soundit. Suuri osa niistä kuitenkin synnytetään efektiprosessorin myötävaikutuksella, ja jos sen kytkee pois päältä, niin mitä jää jäljelle... Kannattaa kokeilla ennen ostamista; tämä oli juuri se syy, miksi luovuin omastani.
Kaksi oktaavia vaakaan ja pystyyn.
M.i.k.key
11.07.2004 14:42:38
Itselläni oli tämä JD-800 aikanaan, ja onhan siinä parhaimmillaan aika massiiviset soundit.

hmm, mullakin oli tuommoinen ja nyt kun mietin...
Eikös mun laite ajautunut sulle jotenkin? Myit sinäkin sitten pois...
My name is Baron, M.i.k.key Baron. Oho, melkein musiikkia!?
mr.muzak
11.07.2004 15:04:46
Musta noi kaksi on niin kovin erilaisia syntikoita jo synteesirakenteeltaan, että taas verrataan äitiä tyttäreen vaikkakin noin suurinpiirtein samaan aikaan markkinoille tulivatkin. Kumpikaan ei ole mikään "kokonaisuus" tyyliin motif/fantom/triton vaan omaperäinen omasoundinen syna.

Wavestation:sta on muuten se plugari olemassa, soundaa pelottavan lähelle alkuperäistä, kandee tsekkaa!
qso
12.07.2004 23:52:18
hmm, mullakin oli tuommoinen ja nyt kun mietin...
Eikös mun laite ajautunut sulle jotenkin? Myit sinäkin sitten pois...

Heh, ja taitaapi olla mulla tuo nykyään :)

Ei mutta hyvä pelihän JD800 on. Eniten käytän sitä padeihin, jotka
ovat mielestäni JD:n paras puoli. Myös distortion-efektillä saa aikamoisia säröliidejä. Ja kaikenmoiseen häröilyynhän tuo on kiva, kun namiskaa riittää.

Hardis-Wavestationeiden hinta on tainnut tippua nyt jonkin verran Legacyn tultua myyntiin.
M.i.k.key
12.07.2004 23:55:19
Heh, ja taitaapi olla mulla tuo nykyään :)

Hoho! Mahtavaa. Pienet on piirit. Toivottavasti on saanut hyvän kodin. Tuo Rantsu kun kohtelee noita vehkeitä vähän miten sattuu ;)
My name is Baron, M.i.k.key Baron. Oho, melkein musiikkia!?
Fuzzy Boner
13.07.2004 00:26:49
Hoho! Mahtavaa. Pienet on piirit. Toivottavasti on saanut hyvän kodin. Tuo Rantsu kun kohtelee noita vehkeitä vähän miten sattuu ;)

Sun wehkeitä aika monet on kohdellu miten sattuu..
My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
Windreaper
13.07.2004 02:01:39
JD-800 on kyllä monipuolisempi ja saundien ruuvaus onnistuu huomattavasti helpommin. JD:stä lähtee kyllä padien/stringsien lisäksi kaikenlaista häröä synamatskua, kelloja, säröurkuja jne. Akustiset eivät oikein onnistu (kirkkaan livepianon sain kyllä ruuvattua), mutta ei taida ketjun aloittaja sellaisia olla vaillakaan. Kyllä hyväkuntoisesta voi hieman maksaakin. Noissa on 16/44,1 samplet siinä missä JV-sarjassa oli 16/32 (pitihän niitä saada ahdettua niin tuhat miljoonaa). Filtterit ja konvertterit ovat myös huippuluokkaa eikä efekteissäkään ole valittamista (ne on järjestetty lenkkeihin, joten kaikki 7 saa vaikka halutessaan päälle) joskin, kuten aikaisemmin jo sanottiin, efektit muodostavat aika ison osan saundia. Painaisi hieman vähemmän niin olisi aika täydellinen laite :/
dj_happo
13.07.2004 10:02:51 (muokattu 13.07.2004 10:04:49)
JD-800 on ihan tavallinen ROMpleri ja nykyromplerit menevät soundeillaan ja ominaisuuksillaan siitä selkeästi ohi. JD:n erikoisuus on kuitenkin loistava käyttöliittymä. Lähes jokaiselle parametrille on oma nuppi.

Wavestation taas on tuskainen editoida, mutta soundit ovat uniikkeja. Vaikka tuossakin synteesi perustuu sampleihin niin wave sequencing ja vector synthesis mahdollistavat soundeja joita ei oikeastaan millään muulla synalla pysty tekemään.

Itsekin olen ajatellut hankkia tuon softawavestationin. Digisynan "mallintaminen" on paljon helpompaa kuin vanhojen analogien ja siksi tuo softa kuulostaa käytännössä täysin samalta kuin rautaversio. Harmi vaan kun tota ei taida saada ostettua erikseen, eli ilman MS-20 ja Polysix softia ja sitä kamalaa muovista MS-20 look-alike lelua.
krushing
13.07.2004 17:11:10

Joo, softa-Wavestationin editointi on aika simppeliä, vaikka erikoisesta rakenteestaan johtuen se ei edelleenkään ole mitenkään itsestäänselvä. Ensikohtaaminen hardislaitteen kanssa taisi olla joskus toistakymmentä vuotta sitten, täysin syna-aloittelijana, eikä siitä nuoruuden innosta huolimatta ilman manuaalia oikein tolkkua saanut...
Kosmonautti
13.07.2004 18:01:30
taas verrataan äitiä tyttäreen vaikkakin noin suurinpiirtein samaan aikaan markkinoille tulivatkin.

Asiahan ei mulle kuulu, mut oon kyl aina kuvitellut, että äiti ja tytär olisivat tulleet vähän eri aikaan markkinoille!
mr.muzak
14.07.2004 00:43:04
Asiahan ei mulle kuulu, mut oon kyl aina kuvitellut, että äiti ja tytär olisivat tulleet vähän eri aikaan markkinoille!

LOL:)
polyfonken
15.07.2004 15:42:24

Harmi vaan kun tota ei taida saada ostettua erikseen, eli ilman MS-20 ja Polysix softia ja sitä kamalaa muovista MS-20 look-alike lelua.

njaaa .. ms20sen omistajana mä kyllä tykkäsin siitä miltä toi legacy kuullostaa, aivan yhtä hienovarainen se ei ole kuin alkuperäinen mutta miksi jotain pitäisi kopioida 1/1..

ja miten hieno sellanen kolmanneksen pienempi "ms20" olisikaan oikean vierellä... jos siinä ei tulisi kaikkia niitä tietokonejuttuja mukana
t. (http://www.polyfonken.com/ghostmonkey)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)