Aihe: Tychmä kysymys
1
Nuages
19.12.2004 23:51:06
Mainittakoon tässä alussa että olen kitaristi ja siksi kyselen typeriä pianonsoitosta.

Eli kun soitetaan biisiä pianolla nuoteista, joihin on merkattu vain soinnut ja laulumelodia (Uusi Kultainen tangokirja), niin mitenkäs nuo kannatta sitten soitella? Itse soitan oikeastaan nuo kaikki biisit siten, että oikea käsi soittaa soinnun ja melodian. Soinnut aina siten, että melodiasävel ylimpänä. Vasuri soittaa pelkän bassosävelen (ja vähän liikehdintääkin siellä alhaalla välillä tapahtuu). Bassoa yritän aina liikuttaa vastakkaiseen suuntaan kuin melodia ja soinnut menee. Pärjääkö tuollaisella soitannalla vai onko tässä vielä jotain hienoja kikkoja? Satumaa-tangoa tuolla tyylillä soittelin. Mukava biisi! :)

Tuli ehkä hieman sekava kirjoitus, mutta suotakoon se. Kitaristi siis olen, ja ihan vaan itsekseni pianoa pimputellut.
teroyk
20.12.2004 00:35:10 (muokattu 20.12.2004 00:45:36)
Pärjääkö tuollaisella soitannalla vai onko tässä vielä jotain hienoja kikkoja? Satumaa-tangoa tuolla tyylillä soittelin. Mukava biisi! :)

Kyllä tuolla pärjää jo hyvin...jos haluat kuitenkin vielä kehittää itseäsi, niin vasemmalle ja oikealle kädelle on jokunen tango-komppaus tapakin olemassa, mutta silloin ei varsinaisesti enää niin melodiasta piitata(ellei ole jo enempikin soitellut) eli kitara termein komppi-kitaristi ja soolo-kitaristi on erikseen, vaikka aina komppikitaristi haluais vetää soolon :) ...minä kyllä tykkään Vilkkumaan satumaatango-biisistä enemmän, kuin perinteisestä Satumaasta, mutta tietenkin kun ton jälkimmäisen vetäiskin techno tai metalli vinkkelistä, niin siitähän vois tulla vaikka mitä ;)

tangossa voi kokeilla tällaista ns. tango habanera soinnun murtoa vasurille:
pisteellinen 1/4 perussävel
1/8 kvintti
1/4 oktaavi
1/4 kvintti
Nuages
20.12.2004 00:51:24 (muokattu 20.12.2004 00:53:43)
tangossa voi kokeilla tällaista ns. tango habanera soinnun murtoa vasurille:
pisteellinen 1/4 perussävel
1/8 kvintti
1/4 oktaavi
1/4 kvintti

Äch. Meneepä vaikeaksi. Tai ei sinällään tuo kuvio vaikea ole, mutta kun Satumaassa on jo muutenkin niin vittumaiset soinnut. Prkl. Paremmaltahan se kuulostaa, jos se vasurikin tekee jotain kuviota.

EDIT: Miten soitat, kun tuon viimeisen kvintin kohdalla sointu vaihtuu d-mollista g-molliin ja heti seuraavan tahdin alussa taas d-molli?
teroyk
20.12.2004 01:15:11
Äch. Meneepä vaikeaksi. Tai ei sinällään tuo kuvio vaikea ole, mutta kun Satumaassa on jo muutenkin niin vittumaiset soinnut. Prkl. Paremmaltahan se kuulostaa, jos se vasurikin tekee jotain kuviota.

Ei se ihan helpoin olekaaan...

EDIT: Miten soitat, kun tuon viimeisen kvintin kohdalla sointu vaihtuu d-mollista g-molliin ja heti seuraavan tahdin alussa taas d-molli?

Vaihda kvintti perussäveleksi...muutenkin jos tuntuu joskus vaikealta niin voi vaihtaa perus ja kvinttien paikkaa, tietenkin kuunnella pitää.
mr.muzak
20.12.2004 02:27:56
Mainittakoon tässä alussa että olen kitaristi ja siksi kyselen typeriä pianonsoitosta..

Sulla on ihan oikea suunta. Pääsääntöisesti tuo on paras lähestymistapa biisiin kuin biisiin (yksin pianolla soitettuna). Yksi uudehko teos tuli mieleeni, kannattaa tsekata:

Tenni, Jyrki:
VAPAA SÄESTYS JA IMPROVISOINTI
Otava, 2004. Tenni J. ja Varpama J.. Kirja 128 sivua, CD:llä 95 harjoitus- ja esimerkkiraitaa.

Siinä on paljon hyvää säestystekniikoista pianolle, tausta-cd:kin, suosittelen. Ehkä vähän ohi topicista, mutta solo-pianohommissa se itse komppaus tekee yleensä eniten vaikeuksia, melodia nyt lukee lapuissakin..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)