Aihe: Sähköurut + Leslie-efekti (70-luku-saundeja haetaan) 1 2 | |
---|---|
![]() 12.01.2005 22:35:30 | |
Hankinnassa olisi nyt jonkunsorttiset, hyvänkuuloset ja halavat kloonihammondi-sähköurut, joista siis repiä irti näitä hammond+leslie-saundeja. Olen tarkastellut rolandin vk-sarjaa ja korgin cxiä, etiskellyt lähinnä vanahoja malleja. Joissakin syntikoissa on jo tuo leslie-efekti sisäänrakennettuna, joissakin ei. Tarkoitus siis olisi pienehköllä pudjetilla (alle 500 e) laittaa jotkut hyvät käytetyt ja vanhat kiipparit, joista siis en tarvihe muutaku sen hyvän urkusoundin, ja joita pystyy siirtämäänki paikasta toiseen ihan henkilöautolla. Jos jaksaisitte suositella malleja näistä yleisimmistä malleista ja miksei vähemmänkin tutuista. Sisäänrakennettu leslie-efekti plussaa (jos se nyt on mistään kotoisin missään mallissa). Sitten leslie/rotary-efekteistä, missäköhän hintaluokassa ne pyörii ja mitkä on hyviä? Jos vituttaa, pelaa kurvipalloa. | |
![]() 12.01.2005 23:08:02 | |
Hankinnassa olisi nyt jonkunsorttiset, hyvänkuuloset ja halavat kloonihammondi-sähköurut, joista siis repiä irti näitä hammond+leslie-saundeja. Olen tarkastellut rolandin vk-sarjaa ja korgin cxiä, etiskellyt lähinnä vanahoja malleja. Joissakin syntikoissa on jo tuo leslie-efekti sisäänrakennettuna, joissakin ei. Tarkoitus siis olisi pienehköllä pudjetilla (alle 500 e) laittaa jotkut hyvät käytetyt ja vanhat kiipparit, joista siis en tarvihe muutaku sen hyvän urkusoundin, ja joita pystyy siirtämäänki paikasta toiseen ihan henkilöautolla. Jos jaksaisitte suositella malleja näistä yleisimmistä malleista ja miksei vähemmänkin tutuista. Sisäänrakennettu leslie-efekti plussaa (jos se nyt on mistään kotoisin missään mallissa). Sitten leslie/rotary-efekteistä, missäköhän hintaluokassa ne pyörii ja mitkä on hyviä? Alle 500e on kyllä paha lähteä klooniurkuja metsästämään. Joku E-mu:n Vintage Keys tai B3 moduuli (plus kontrolleri) olisi kohtalaisen edullinen ja hyvänä pidetty ratkaisu. Rolandin JV/XP -sarjalainen 60s/70s kortilla toimii myös ja plussana tulee kaupan päälle muutenkin laadukas syna. Melkein kaikissa efektipurkeissa on joku Rotary-efekti, mutta ne ovat kyllä keskimäärin aika kökköjä. | |
![]() 12.01.2005 23:54:52 | |
Alle 500 budjetilla tuntuu yhdeltä vaihtoehdolta Nativen B4 ohjelma edellyttäen, että midin omaava koskettimisto ja joku tietokone on käytössä. Koskettimistoon on hyvä saada kiinni midi voimakkuuspoljin. Kieltämättä olisi kätevä, että kaikki integroituna yhdessä koskettimistossa, mutta voi joutua maksamaan enemmän. | |
![]() 13.01.2005 00:02:48 | |
Mulla on toi vanhan mallin CX-kolmonen, joka muutama vuosi takaperin irtosi 70-luvun Elkatone-"leslien" kanssa muutamalla sadalla eurolla. Vanha CX-3 on hyvä peli, tosin sen sisäänrakennettu leslie-efekti on tosi kökkö. Kosketintatsi on oiva ja ilmeisen kestävä peli on myös. Tuokin yksilö on ulkokuoresta päätellen saanut neljännesvuosisadassa kokea kovia, mutta tekniikka pelaa täysin moitteetta. Elkatone-kaappi on mulla ikuisuusprojektina, kun ei toimi kuin yhdellä nopeudella. Sillä yhdellä nopeudella soitellessa kuulostaa ihan kelvolliselta ottaen huomioon että kyseessä on trankkupeli. Hommasin kumminkin tuollaisen Digitechin RPM-1 efektin, jossa on tuo putkietunen mukana (kuten myös esim. H&K Rotospheressä). T-kauppa möi viimeisiä kappaleita loppuvuodesta halvalla, hieman yli sadalla eurolla. Tuolla CX-3 ja RPM-1 -yhdistelmällä olen mielestäni päässyt jo ihan kohtuullisiin Hammond/Leslie-saundeihin, toki hieman suuremmilla satsauksilla pääsisi vieläkin lähemmäksi, ehkä. Paskimmillaankin proge on parasta... | |
![]() 13.01.2005 00:05:59 | |
Joo, bujettisi on vähän liian pieni, alle 1000e saisit kyllä jo vähän minkä vaan noista vanhemmista paremmista mallintavista combouruista..mä säästäisin lisää rahaa ja ostaisin kerralla hyvän. | |
![]() 13.01.2005 00:18:08 | |
Joo, bujettisi on vähän liian pieni, alle 1000e saisit kyllä jo vähän minkä vaan noista vanhemmista paremmista mallintavista combouruista..mä säästäisin lisää rahaa ja ostaisin kerralla hyvän. No pudjettia voi hätätapauksessa korottaa, mutta olen jo löytänyt jokusen ihan kelvolta vaikuttavan vaihtoehdon tuohon alle 500 euron hintaluokkaan. Onko Roland VK-1stä mihinkään? Entä onko uusien VK-8sien ja vanhempien VK-8sien välillä suuria eroja? Jos vituttaa, pelaa kurvipalloa. | |
![]() 13.01.2005 01:42:12 | |
No pudjettia voi hätätapauksessa korottaa, mutta olen jo löytänyt jokusen ihan kelvolta vaikuttavan vaihtoehdon tuohon alle 500 euron hintaluokkaan. Onko Roland VK-1stä mihinkään? Entä onko uusien VK-8sien ja vanhempien VK-8sien välillä suuria eroja? ööö...VK-8:n ja VK-7:n eroistako puhut? Kasissa on kehitetty mallinnusta, seiska soundaa ehkä vähän enemmän jazzilta ja kasista saa säröä kunnolla rokkihommiin. Lähellä ovat toisiaan kuitenkin, kasissa parempi kiippari, mutta näyttö puuttuu. Mitäs nämä kelvolliset vaihtoehdot ovat? | |
![]() 13.01.2005 02:28:36 | |
Mitäs nämä kelvolliset vaihtoehdot ovat? No toiseen taisi mennä mahixet mutta toinen on edellämainittu VK-1. En ole tosin vasta kuin pintapuolisesti etsiskellyt. Jos vituttaa, pelaa kurvipalloa. | |
![]() 13.01.2005 09:31:08 | |
VK-1:hän on 70-lukuinen, täysanaloginen kone. Sen oma Lepasimulaatio on kuulemma (kuten muissakin aikalaisissaan) lähinnä vitsi, eli kaveriksi tarvii sitten joko oikean Leslien ja/tai simulaattorin. En ole itse päässyt VK-1:stä kokeilemaan, mutta olettaisin soundimaailman olevan lähellä vanhanmallisia Korg CX-3 ja BX-3 -malleja. Hyvä ja halpa vaihtoehto olisi myös tietysti kotimainen WLM, mikäli jostain löydät. Huutonetissä ja torilla nitä liikkuu, joskin välillä aivan älyttömien hintojen kera. Jos nostat budjettia tonniin, saatkin sitten jo näitä wanhemman polven mallintavia koneita, esim. Roland VK-7 ja Hammond XK-1 (miksei myös Hammond XB-2 mutta se nyt on jo vielä vähän vanhempi). Mielestäni urkusoundista vähintään 50% tekee putkivahvistin ja Leslie. Jopa markan Jamaha CS1X-teknosyna soundas hyvältä ko. yhdistelmän läpi. Suosittelenkin siis panostamaan nimenomaan Leslieen tai hyvään simulaattoriin, mielellään putkisäröllä varustettuun, kuten H&K Rotosphere tai Digitech RPM-1. Lepa-kaappeja kuitenkin liikkuu kohtuuhinnoilla ebay.de:stä, joten sinne vaan kyttäämään. Kuvittelisin, että 500 eurolla saatat saada käyttökelpoiset urkusoundit (esim. Yamaha YC-sarja) ja jonkinlaisen Leslien. Väliin sopiva säröä tuottava vehje ja siinä se on. | |
![]() 13.01.2005 11:14:36 | |
En ole varma huomasitteko, mutta kirjoittaja mainitsi, vehje pitää olla siirrettävissä henkilöautolla. Kyllähän WLM:n ja lepan voisi hyvinkin saada tuohon hintaan, mutta eri asia sitten, miten ne saisi molemmat henkilöautoon (montako norsua mahtuu kuplavolkkariin?). Oma suositus olisi edelleen se E-mu:n urkumoduuli plus joku kelpo 61 koskettimet kontrolleri. Tuo moduuli maksaa alle 200e ja kontrolleria voi myöhemmin käyttää kakkosmanuaalina jonkin mallintavan kanssa. Vielä fiksumpi vaihtoehto olisi tosin säästää pari satkua lisää ja ostaa joku vk-7 tai vastaava. | |
![]() 13.01.2005 11:28:24 | |
mistä sellasen emu classic/vintage keyssin saisi? ostetaan:danelectro tuna melt tremolo, lace sensor Red myydään: WhammyII | |
![]() 13.01.2005 12:00:16 (muokattu 13.01.2005 16:25:42) | |
mistä sellasen emu classic/vintage keyssin saisi? käytettyjen markkinoilta 200,- on ostajan kannalta melko optimistisesti ajateltu - pyytäjät haluavat mielummin 500,- - - -sieltä jostain välistä se oikea hinta löytynee - kuinka kovasti haluaa myydä tai ostaa - yhtä oikeata hintaa ei ole -- veikkaan kuitenkin, että hinta on lähempänä tuota ylärajaa - Edit: edellinen koskee b-3:sta voce-B -modulin voisi saada tuohon (200) hintaan (tai halvemmallakin) emu B3 käytännöllisesti katsoen preset -soundimoduli - plussaa, että siihen saa emun synalaajennuskortteja (jos jostain saa...). Emun leslie-ominaisuus ei ole kaksinen - ongelmana on, että leslie on vissiin jotenkin sampleissa mukana eikä erillisenä emulaattorina tms. .. SOS:ssa on asia selvitetty | |
![]() 13.01.2005 12:49:51 | |
Mulla on vanhat Rolandin VK-09-urut, ja kuten tuossa jo sanottiin, niin eipä siitä sisäänrakennetusta lesliestä paljon iloa ole. Mutta kun pistää kehiin leslie-simulaattorin ja putkivahvarin niin soundit ovatkin jo ihan toista luokkaa. Hyvää ainakin tässä VK:ssa on kuljetettavuus: ei vie hirveesti tilaa eikä selkä katkea roudatessa. | |
![]() 13.01.2005 13:29:03 | |
Hmm, ainakin ebayssa on toi E-mu:n B3 -moduuli 180e lähtöhinnalla, eikä oo näköjään mihinkään tuolta lähössä. Kyllä sen 2-300e väliin saa. Toi Vintage Keys onkin kalliimpi, mutta emmä siitä puhunutkaan. Ja saahan sitä myyjä pyytää, mitä haluaa. | |
![]() 13.01.2005 16:16:59 (muokattu 13.01.2005 16:26:52) | |
Hmm, ainakin ebayssa on toi E-mu:n B3 -moduuli 180e lähtöhinnalla, eikä oo näköjään mihinkään tuolta lähössä. Kyllä sen 2-300e väliin saa. Toi Vintage Keys onkin kalliimpi, mutta emmä siitä puhunutkaan. Ja saahan sitä myyjä pyytää, mitä haluaa. ... edellä kirjoituksessa minulla oli ennemminkin b-3 mielessä kuin VK - käyn korjaamassa - usan hinnat ovat yleensä syntikoilla alempia kuin saksassa - usan e-bay:n myytävässä ei hintavarausta ollut ylitetty - ei silti mahdotonta, etteikö voisi saada edullisestikin - SOS:n lukijainilmoituksissa hintapyynnöt vaihtelevat £ 250-300,- (siis: puntaa) | |
![]() 13.01.2005 20:13:56 | |
tuollasen emun vekottimen haluaisin lähinnä mellotronia silmällä pitäen.. sehän on käsittääkseni noiden hintaluokkien parhaimmistoa hinta/laatu suhteeltaan? ostetaan:danelectro tuna melt tremolo, lace sensor Red myydään: WhammyII | |
![]() 14.01.2005 09:32:27 | |
Jos jotakuta kiinnostaa niin mulla ois Vocen Micro B vähän niinku ylimääräsenä. parempi 8 tuntia töissä kuin kokonaan ilman unta | |
![]() 14.01.2005 10:41:57 | |
Olen huomannut Vocen Micro B:n ainakin omiin tarpeisiini riittäväksi ratkaisuksi, vaikka on totta, että markkinoiden paras Hammond-klooni se ei ole. Äänilähdettä tärkeämpi lenkki on mielestäni kaiutin - köyhän miehen leslie eli Dynacord, jossa pyörii vain diskanttitorvi, on riittänyt ja se on suurehkon combovahvarin kokoisena ja painoisena kohtuullisen hyvin roudattavissa. Vastaavan paketin hinta kyllä noussee päälle 500 euron, vaan ei paljoa (itse olen maksanut MicroB+Dynacordista noin 700 euroa käytettynä). | |
![]() 18.01.2005 20:43:40 | |
Hyvä ja halpa vaihtoehto on Hammondin B100 transistori vehje ja oikea leslie.B100:ta vaan liikkuu aika harvakseltaan. Minulla oli aikoinaan XB-2 ja pidän sitä uudempaa XB-1:stä parempana.XB-2:ssa oli aika mieto särö,mutta korvalle hyvä eikä ääni mennyt sutuksi. Yamahan YC -sarja soi kyllä Safkamaisesti eli ihan kivasti kanssa jossain tarkotuksissa(vrt.JUICEN vanhat levyt) Lesleissä sitä vasta eroja onkin.Merkit Leslie ja Sharma soivat oikein myös nopeudenvaihtotilanteessa.Kuka sitä nyt haluaa leslietä yhdellä nopeudella pyörittää.Ainakin minun näkemät Elkat ja LEO:t ja..pysähtyivät kuin seinään. Leslien nopeuskin on muuten tosi merkityksellinen tekijä, jotkut digivehkeet mukeltavat luonnottamasti nopealla lesliellä. Leslien merkitys urkusoundiin on muuten kiinni urusta. Halpa jäljitelmä toki paranee sen 50%(maza),mutta kun otetaan iso A100 esimerkiksi niin kyllä se soundi on komea ilman lepaakin(musiikin mukaan).Esimerkiksi urkuri Brian Auger käytti todella harvoin leslietä. John Lordkin soitteelee monet vanhat biisit levyillä leslie off asennossa(Kuunnelkaapas Deep Purplen levyjä).Toki itsekkin mieluusti lepaa käytän. | |
![]() 19.01.2005 09:18:47 | |
Lesleissä sitä vasta eroja onkin.Merkit Leslie ja Sharma soivat oikein myös nopeudenvaihtotilanteessa.Kuka sitä nyt haluaa leslietä yhdellä nopeudella pyörittää.Ainakin minun näkemät Elkat ja LEO:t ja..pysähtyivät kuin seinään. Leslien nopeuskin on muuten tosi merkityksellinen tekijä, jotkut digivehkeet mukeltavat luonnottamasti nopealla lesliellä. Eikös ne ensimmäiset Leslie-mallitkin pyörineet vain yhdellä nopeudella? Mä en ole tossa Elkassa huomannu että se aivan seinään pysähtyis. Voi tosin johtua siitäkin, että diskanttitorven hihna on melkoisen löysä ja luistava. Sen sijaan olen kyllä havainnut ettei nopea pyörimisnopeus (hidas ei siis mun Elkassa toimi) saavuta maksimisäädölläkään riitävää nopeutta kunnon peleihin verrattuna. Hihnapyörän kokoa muuttamalla tuota sais tietysti säädettyä. Paskimmillaankin proge on parasta... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)