Kaleface 19.03.2005 13:51:50 | |
---|
Käsissä Rhodes ja urut, jaloissa sustain-pedaali, leslie-kytkin ja urkujen voluumipedaali. Miten suosittelette jakoa vasemmalle ja oikealle jalalle? "Juodaan nyt kun kerran kaljaa on." |
M.i.k.key 19.03.2005 13:59:38 | |
---|
Tottumiskysymis, mä poljen volumea oikealla ja sustainia vasemmalla. Mä lopetan nää hommat! |
mack the knife 19.03.2005 14:07:43 | |
---|
Tottumiskysymis, mä poljen volumea oikealla ja sustainia vasemmalla. Ohho. Oliko vitsi? Teissä on pondusta, Brooke ja Stephanie! |
M.i.k.key 19.03.2005 14:20:01 | |
---|
Ohho. Oliko vitsi? Eikun ihan oikeasti! Jotenkin tuntuu että volume tarvii enemmän kontrollia. Onnistuu kyllä mitenpäin vaan, välillä menee seisten soittaessa aika tasapainoiluksi. Viime viikonloppuna kun laskin niin siellä jaloissa pyöri 5kpl erilaisia pedaaleita, mitä lie tapahtuu kaikista. Jos pelkkä piano kyseessä niin tottakai oikealla räpylällä. Mä lopetan nää hommat! |
mack the knife 19.03.2005 15:57:12 | |
---|
Eikun ihan oikeasti! Jotenkin tuntuu että volume tarvii enemmän kontrollia. Onnistuu kyllä mitenpäin vaan, välillä menee seisten soittaessa aika tasapainoiluksi. Viime viikonloppuna kun laskin niin siellä jaloissa pyöri 5kpl erilaisia pedaaleita, mitä lie tapahtuu kaikista. Jos pelkkä piano kyseessä niin tottakai oikealla räpylällä. Niin no, kyllä siihen varmaan tottuis, jos pakko olis. Piti oikein kokeilla. Teissä on pondusta, Brooke ja Stephanie! |
jari75 19.03.2005 18:26:26 | |
---|
ja kolmas käyttöön jos ei muuten riitä kahella työskentely... ;) no, joo, huono mut sanoin kuitenkin... kyllähä se seistessä vaatii totuttelua noiden spedujen kans työskentely ja jos on murhaveto ilta 21.30-03.30 soitto niin aika tukkees on jalat oudokseltaan... Jari75: Oikealla tiellä jo vuodesta -75 |
maza 19.03.2005 18:35:58 (muokattu 19.03.2005 18:37:30) | |
---|
Tottumiskysymis, mä poljen volumea oikealla ja sustainia vasemmalla. Sama juttu. Urut on meitsillä pääinstrumentti ja normaalitilanteessa oikea jalka on swell-pedaalilla kun vasuri hutkii jalkiota. Bändisoitossa jää se vasen sitten vapaaksi sustain-pedaalia varten. Tosin silloin mulla onkin käytössä kloonikamat. Hiljattain soittelin ekaa kertaa yhtäaikaa oikeaa Hammondia ja Rhodesia, ja oli kyllä aika outoa kun piti soitella pianolla monimutkaisempaa kuviota ja näin ollen virittää se urun oikealle puolelle... aika metsään meni. Lisäksi olen myös todennut, että Lepa-kytkimenä saattaisi sittenkin toimia kätevämmin perinteinen halfmoon-käsikytkin jalkakytkimen sijasta. Edit: itseasiassa paras olisi sellainen volaspedun kyljessä oleva kytkin, jota voisi huitoa jalalla irrottamatta sitä pedaalista. Edit 2: Lisäksi on pakko mainita, että fakta on se että kosketinsoittaminen seisaaltaan ei kyllä kovin hyvin onnistu. Nimenomaan pedaalien määrästä johtuen. |
JPQ 19.03.2005 18:40:18 | |
---|
offtopic juttuna kysyn mikä swell pedaali ? ja olen varma että pedaalit on makuasioita kuten hyvä soundikin. |
Leevo 19.03.2005 19:12:41 | |
---|
mikä swell pedaali ? Hammondeissa ollut volume-säätö, mikä ei kuitenkaan ole pelkkä volume. Soudi muuttuu siis jotenkin samalla volumen kanssa. Tämä ihan näin Nord Electro-pohjalta, joku Hammond-guru voi sitten kertoa miten se oikeasti toimii. Ja vielä tosta Leslien nopeudensäädöstä, on ihan hyvin toteutettu Electroon, sustainilla saa säädettyä Leslien nopeutta uruilla. "Räkä-Malmi rääkyy ja mä oon ympäri lavaa." -Andy McCoy |
musamies 19.03.2005 19:47:01 | |
---|
Mä ainakin ohjaan leslietä ja nykyisin lähinnä tietokonepohjaista jäljitelmää kädellä. Polkimet on lattialla milloin mitenkin päin. Jos saan joskus midi jalkion, niin menee vasen jalka siihen hommaan. |
Leikari 19.03.2005 22:07:56 (muokattu 19.03.2005 22:10:18) | |
---|
Tottumiskysymis, mä poljen volumea oikealla ja sustainia vasemmalla. noinpäin minullakin - johtuisiko jostain kouluajan p..kayamhahan paisutuspedalista, että on jäänyt sillepuolelle kaaliin. Oikeakätisenä vasen jalkakin on huonompi - riittää kyllä sustainin painamiseen (sähköurun jalkiotyösketelyni on sitten jo liian vaikeaa kun ei ole ollut tarvetta opetella kunnolla) piano on eri soitin ja sillä sustain luonnostaa oikealla - jos vermeet läjässä niin edellinen järjestely mukautettuna - leslie-mallintajan pedali on sustainin ja volan välissä - muut pedalit missä sattuvat pyörimään (=hauskannäköistä akrobatiaa kurotella karkailevia laatikoita jostain synatelineen alta...) |
hörhö 19.03.2005 22:32:26 | |
---|
Kummille jaloille pedaalit? Joo, polje itse noita, mitä olet ennekin polkenut ja anna kummillesi bassojalkio, jolla hän voi säestää sua. Anteeksi, humaltaa. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara,
myy mulle halpa av-etunen |
keyboardplayer 19.03.2005 22:44:52 | |
---|
Joo, polje itse noita, mitä olet ennekin polkenut ja anna kummillesi bassojalkio, jolla hän voi säestää sua. Anteeksi, humaltaa. tuo jostain syystä nauratti minua vaikken juuri ole humalassa... XD |
Jabbe 20.03.2005 16:22:00 | |
---|
Pedaalilautaan on pultattu 2 sustainia (molemmat kiipparit) oikealle puolelle, leslieswitch keskelle ja volaspedu vasurille. Sustainia siis oikeastaan pelkästään oikealla, muita tulee poljettua sen mukaan kumpi jalka vapaana. Hyvät biisit on kyl parhaita. |
mr.muzak 20.03.2005 16:45:02 | |
---|
Oikee sustain, vasen vola. |
maza 20.03.2005 17:18:43 | |
---|
Hammondeissa ollut volume-säätö, mikä ei kuitenkaan ole pelkkä volume. Soudi muuttuu siis jotenkin samalla volumen kanssa. Tämä ihan näin Nord Electro-pohjalta, joku Hammond-guru voi sitten kertoa miten se oikeasti toimii. Klassinen Hammondin swell-pedaali leikkaa ala-asennossa huomattavasti enemmän keskiääniä, kuin bassoa tai diskanttia. Idea on siis sama, kuin stereoiden loudness-säädössä: ihmiskorva kun hiljaisella volyymillä kuulee basso- ja diskanttialueen keskialuetta hiljempaa. Tuo pedaali on muuten toteutettu hienosti levykondensaattorilla - mukana ei siis ole mitään toisiaan vasten liikkuvia osia, josta aiheutuisi kenties tulevaisuudessa rahinoita. Ainakin L- ja T-sarjojen spineteissä sekä E-sarjan konsoleissa tosin on uudempi optinen spedu, jossa efekti ei ole yhtä radikaali ja lisäksi tuo swell-efekti tuntuu omien korvieni mukaan koskevan vain bassopäätä. |
Annaliini 21.03.2005 00:41:17 | |
---|
Tykkään polkea oikealla jalalla (oikeajalkaisuuden takia), mutta sitten kun on seissyt aikansa vasemman jalan ja korkean koron varassa, alkaa vähän jalka väsyä.. eli pitää molemmat jalat toimia :) Onkos kohtalosisaria..? The sun is gone but I'm having fun |
Neekermaisteri 21.03.2005 03:44:57 | |
---|
Asiaa kannattaa lähestyä myös siltä kantilta, minkä tyyppisiä soittimia on pinossa tai istuuko vai seisooko soittaessaan vaiko kenties molempia. On aika sama kummalla jalalla käyttää esim. volyymipedaalia, koska kumpaankin oppii nopeasti. Jos esim. itse seison keikalla, oikea volymeen on paremmin kontrolloitavissa. Jos taas istun puolikorkealla baarijakkaralla, (Saa Kodin Ykkösestä 25.90€) niin vasen toimii ainakin itselläni paremmin volyymillä ja oikea voi olla sustain-spedulla niin kuin toivottavasti olemme pienenä oppineet:) Mulla on itselläni Nord Electro + Rolandin XV 5080 moduli ylhäällä ja Rolandin XV88 piano/syna alhaalla joten pedaaleja tulee useinmiten käytettyä 2 x sustain ja 2 x volyme. Itse käytin pedaaleja aiemmin samankaltaisesti kuin Mikkey mutta muutin systeemin jossain vaiheessa peilikuvaksi (2xVol. vasemmalla ja 2xSust. oikealla + se Kodin Ykkösen jakkara ja tarvittaessa voi silti seistä ja hyppiä jos niikseen tulee). Ihan makuasioita siis! Molempi parempi... |