Aihe: Yamaha P80
1
decco
19.03.2005 22:42:47
Olisi ongelma tän jammun koskettimiston kanssa. Eräs kosketin (kuudennen oktaavin D) tahmaa. Se ei siis palaudu perusasentoon yhtä terhakkaasti kuin normaalisti.

Olen purkanutkin stagepianon osiin ja irrottanut koskettimiston erilleen elektroniikasta, mutta en löydä tahmailun syytä. Jousesta se ei luultavastikaan johdu, koska olen kokeillut siihen muiden koskettimien jousia ja vika ei poistu.

Kysyisinkin, että onko kellään samanlaisia kokemuksia vastaavanlaisen Graded Hammer Action-pianon koskettimien nikottelusta tai ideoita ongelman korjaamisen suhteen?
v_m_kangas
20.03.2005 17:08:00

Olisi ongelma tän jammun koskettimiston kanssa. Eräs kosketin (kuudennen oktaavin D) tahmaa. Se ei siis palaudu perusasentoon yhtä terhakkaasti kuin normaalisti.

Olen purkanutkin stagepianon osiin ja irrottanut koskettimiston erilleen elektroniikasta, mutta en löydä tahmailun syytä. Jousesta se ei luultavastikaan johdu, koska olen kokeillut siihen muiden koskettimien jousia ja vika ei poistu.

Kysyisinkin, että onko kellään samanlaisia kokemuksia vastaavanlaisen Graded Hammer Action-pianon koskettimien nikottelusta tai ideoita ongelman korjaamisen suhteen?

Justiin ehdin laittaa tänne topicin Ensoniqin koskettimen tahmauksesta. Se meni niin tahmaiseksi kerta heitolla, että ei palaudu ollenkaan kuin käsin auttamalla.
Humppaa tai soita humppaa
tkortepo
22.03.2005 00:04:54 (muokattu 22.03.2005 00:05:51)
Itselläni on prikulleen sama ongelma, samassa laitteessa tosin jo kahdessa eri koskettimessa. Olen myös purkanut koko laitteen, mutten löydä vikaa. Täytynee "olla kuulolla" jos ongelmaan löytyisi jokin hyvä ratkaisu.
KoskPaavo
22.03.2005 08:24:48
Audiolaite Matti Virolaisella Lahdessa on näitä joittenkin Ensoniqien koskettimia varaosina. Kysykää.
Kuolemasta saa parhaat aplodit, ei kuitenkaan encoreen asti
decco
22.03.2005 22:39:18
Yamahassa on näemmä muotoilultaan Ensoniqista poikkeavat, muoviset "vasarat", mutta toimintaperiaate varmaankin sama. Itse luulen, että tahmaus on muualla.
Joku osa on minimalistisesti vinossa tms,; sitä ehdotti eräs tyyppi Karjalan-Musiikissa. Voisin kysyä joltain asiantuntijalta neuvoa vähän lisää ja pistää sitten tänne, jos ilmenee jotain maailmoja kaatavaa.

Tosiaan pirullinen vika ja estää soittamisen pahimmillaan kokonaan. Eikä netistä ainakaan löydy mitään, vaikka luulisi tuon olevan vähemmän harvinainen, koska suhteellisen yleinen pelihän tuo P80 on.
Marhaime
23.03.2005 01:20:23
Omassa peekasikympissäni on ollut samanlainen tahmaava D-kosketin jo jonkin aikaa ja nimenomaan toiseksi viimeisen oktaavin D. En ole vaan viitsinyt käyttää korjaajalla mutta ehkä tässä olisi jo kohta syytä käväistä. Kyseessähän näyttäisi olevan siis jonkunlainen tuotevirhe....
Korzen
23.03.2005 14:08:56
Keikkapianot saavat usein aika kovaa kyytiä, joten tuollainen on aika yleistä. Suosittelen huollossa käyttämistä.
Snowblind
23.03.2005 14:13:12 (muokattu 23.03.2005 14:16:48)

Jos takuu on ummessa niin helpostihan tuollaisen availee ja tsekkailee itse näyttääkö siellä koskettimiston puolella olevan mitään vialla. Saattaa olla palautusjousessa tai kosketinmatoissa jotain vikaa joka tekee hommat tahmaisiksi.

Ja nämähän on tietääkseni ihan normaaleja ajan myötä ilmeneviä ongelmia lähes kaikissa vanhoissa kiippareissa. Riippuu vähän tietysti kosketinsysteemistä miten herkästi alkavat tahmata, esim muistaakseni korgin 01/w sarjan vehkeissä tuo tahmaaminen on hiton yleinen ongelma ja niissä taisi kosketinmatoille jotain tekemällä korjaantua tämä.
"Many musicians have dreamed of compact technological boxes, inside which all audible sounds, including noise, would be ready to come forth at the command of the composer" - John Cage 1942
Nakkiso
24.03.2005 15:50:50
Juu nyt en kyllä ole varma, että onko Clavinovassa sama koskettimisto kuin tuossa, mutta kuitenkin:

Mulla on jotain 4-5 vuotta ollut Clavinova. Jossain vaiheessa rupes joku kosketin tahmaamaan ja sitten toinen, lopulta eivät palautuneet ollenkaan. Soitin f-musiikkiin ja sieltä tulikin muutaman päivän sisällä joku sen korjaamaan. Sitten kohta menikin jo seuraava kosketin, lopulta niitä koskettimia oli mennyt varmaan 20 ja korjaaja käynyt ties kuinka monta kertaa siinä parin vuoden aikana. Siinä vaiheessa Yamahalta myönnettiin, että se koskettimisto on ihan susi ja sain uuden koskettimiston. Sen jälkeen ei ole ongelmia ollut.

Jossain Yamahan painotetussa koskettimistossa on siis tuollainen hyvin yleinen vika. Soita Yamahalle ja jankuta riittävän kauan niin saatat saada uuden koskettimiston.
decco
27.05.2005 16:11:14
Ongelma ratkaistu:

1. Minulla ainakin pitemmän tutkiskelun päätteeksi ilmeni, että vika johtui huopamatosta, joka kosketinta painettaessa ottaa "vasaran" eli vastapainon vastaan. Huopamatto oli jostain syystä kyseiseltä kohdalta pehmentynyt ja kohtaan oli muodostunut selvä painauma vasarasta. Korjasin ongelman tekemällä pitkittäisen viillon huopamattoon ja laitoin sisään keittiöluutusta leikkaamani palasen. Nyt huopa ei enää aiheuta tahmausta.

2. Alkaessani sitten kasata koskettimistoa uudelleen, huomasin, että joittenkin koskettimien välit olivat erisuuruiset aiheuttaen sen, että koskettimet eivät jälleen palautuneet kunnolla. Tämä johtui siitä, että jotkut koskettimet olivat vähän vinossa pystysuunnassa. No, tuskailin aikani ja huomasin, että koskettimien ja rungon liitoskohdasta oli koskettimista pieni palanen murtunut - kaikista samassa kohtaa. Tämä murtuminen oli tapahtunut luultavimmin kasausvaiheessa. Palaset ovat nyt liimauksissa ja toivotaan, etteivät enää lohkeile.

Luulen, että nuo koskettimien reunat voivat lohkeilla roudauksessakin tms. - ovat ne sen verran ohutta muovia ja täten aiheuttaa sitä tahmaamista. Toivottavasti tästä oli jollekin muullekin onnelliselle P80:n omistajalle apua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)