elizium 26.06.2005 19:32:20 | |
---|
Olen vastikään liittynyt bändiin kosketinsoittajaksi ja nyt kaipaisin jotain vinkkiä sen suhteen miten homman saisi pelittämään - edellisestä bändistä kun alkaa olla jo aikaa.. Bändin musiikkityyli on "melankolinen rock" (kuten Kent, Suede, Smashing Pumpkins, Mew) ja kokoonpanoon kuuluu lisäkseni laulaja-kitaristi, basisti ja rumpali. Koskettimille jää siis hiukan suurempi tila täytettäväksi kuin kahden kitaran bändeissä. Bändissä ei ole koskaan aikaisemmin ollut kosketinsoittajaa, joten kaikki sovitukset pitää tehdä itse. Pari aiheeseen liittyvää kysymystä: Ensinnäkin, millaisia juttuja kannattaisi soittaa? Tarkoitus on kuitenkin elävöittää musiikkia ja tuoda siihen väriä hiukan samalla tapaa kuin soolokitaristi - pelkkä jousipadmatto kaiken aikaa ei kiinnosta ketään asianosaista. Jos joku osaa heittää vinkkiä, mitä bändejä kannattaisi kuunnella sovitusideoiden ja soundien plokkailun tiimoilta (noilla em. bändeillähän ei kosketinsoittajaa ole), niin hyvä. Toiseksi, millaisilla soundeilla kannattaisi vetää? Joku tumma jousisoundi on toki aina tomiva valinta, mutta ehkä silläkään ei kannata joka biisissä vetää. Ja jos jollakulla on vinkkejä soundien muokkauksen suhteen, ne otetaan vastaan kiitollisena. Soittopelinä minulla on Korg N364. |
Fuzzy Boner 26.06.2005 19:51:14 | |
---|
Välillä ihan puhdas pianosoundi voi olla aika hyvä ratkasu.. Toimii ainaki hienosti tollaseen brittiläiseen coldplay etc-juttuun.. Matot ja urut on sit perus ratkaisuja. Tietysti rhodes-soundi on oiva joihinkin juttuihin. Pitäis kuulla nii pystyis sanoo enemmän My name is Baron, Pussy Baron |
baron 26.06.2005 20:01:43 | |
---|
Välillä ihan puhdas pianosoundi voi olla aika hyvä ratkasu.. Jess! |
teroyk 26.06.2005 20:50:06 | |
---|
Ensinnäkin, millaisia juttuja kannattaisi soittaa? Toiseksi, millaisilla soundeilla kannattaisi vetää? Soittopelinä minulla on Korg N364. Kannatta muistaa, että pitää ymmärtää olla myös soittamatta eli joka biisissa ei tarvitse koko ajan soittaa. Soundit kannattaa pitää simppeleinä, sellaisina, että ne ei tule liikaa läpi. Jos sulla on tuo Korg, niin älä käytä sen piano soundia, vaan käytä ennemmin sen tilalla jotain E Piano soundia. |
Janus 26.06.2005 21:28:28 | |
---|
Joidenkin räimebiisien kertsien taustalle voi sopia myös hienosti jollain isolla jousi- tms. soundilla oktaaveissa menevä obligatolinja, sen sijaan että soittaisi puurouttavaa mattoa. Tai soita pedal point (urkupiste)-tyyppisesti vain yhtä korkeaa ääntä, jos se tuntuu riittävän. Kokeile rohkeesti myös erilaisia pädejä, sointiväristä tulee ratkaseva tekijä siinä vaiheessa kun soitettavat jutut yksinkertaistuu äärimmilleen. Just Coldplayn Clocks-biisin tyyppinen hitaahko/keskinopea arpeggio/murtosointumaailma kiippareilla voi olla joihinkin biiseihin juuri omiaan viemään sitä eteenpäin... piano/rhodes/string/soft lead/bell -soundeja voisi kokeilla. Kuuntele U2:n Joshua Tree- jne. Brian Enon tuottamia levyjä. Erittäin tyylikästä, vähäeleistä keyboard-maailmaa maailman parhaissa kitararockbiiseissä. "I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
"Mitä vaikeampi tilanne on, sitä helpommin siitä selviää. Se on asennekysymys." -Ola Elo |
R.Syke 26.06.2005 22:33:12 | |
---|
Toistaseks riittäny: pno, organ & strings taustalla yrittäny pysyä vähällä kamalla torvia mukaan töki |
musamies 27.06.2005 01:51:05 | |
---|
Mä olen midikoskettimiston myötä keksinyt laittaa niin, että midi voimakkuuspolkimella saa portaattomasti lisättyä pianosaundin sekaan halutessa Hammondit tai jouset. |
M.i.k.key 27.06.2005 02:29:23 | |
---|
torvia mukaan töki HOHO, juu ei Mä lopetan nää hommat! |
Ragorn 27.06.2005 13:43:18 | |
---|
torvia mukaan töki Miksi ihmeessä? What is the difference between a genious and an insane? |
samulijp 27.06.2005 13:50:27 | |
---|
HOHO, juu ei HOHO, sun Motiffin kun käynnistää niin ekana on itse väsätty brassi setti!! ;) Toxic Music |
Leikari 27.06.2005 14:06:59 (muokattu 27.06.2005 14:43:42) | |
---|
.. Kokeile rohkeesti myös erilaisia pädejä, sointiväristä tulee ratkaseva tekijä siinä vaiheessa kun soitettavat jutut yksinkertaistuu äärimmilleen. tuntematta paremmin mainittuja bändejä ylläoleva on hyvä neuvo - syntikalla voi soittaa nimenomaa syntikkasoundeja - uuden haasteen edessä opit varmaan kuuntelemaan musiikissa käytettyjä soundeja ja hakemaan virikettä omaan soittoosi/bändiin "tylsän" mattosoundin voi elävöittää esim. laittamalla kanttiaalto-LFOn moduloimaan varovasti filtteriä - sitä vaan yhdellä sormella - - ja mod-wheelillä joko moduloinnin nopeutta tai syvyyttä säätelet ... tai sitten sointuihin erilaisia filter-sweepejä tälläilet - edit: erilaisia sointivärjeä voit helposti kokeilla vaihtelemalla kussakin soundissa erilaisia varsinaisen äänen aaltomuotoja + muuttamalla filtterin asetuksia - yhdestä melkein sopivasta soundista voi helposti kehitellä monta todella käyttökelpoista yleensäkin ottaen: ryhdy vaan ennakkoluulottomasti kokeilemaan mitä koneestasi löytyy valmiina + alat niitä muokkailemaan bändin kanssa sovituksia miettiessä pohditte esim. että onko tarpeen vahvistaa rytmisiä elementtejä esim. pianotyyppiisellä komppauksella vai sidotaanko bändin sointia padeilla & kuinka voimakkaasti - ja missä määrin elävöittävänä "koristeluna" - - kuhunkin tarkoitukseen oman tyylisensä soundit ja soittotavat kuuntele paljon syntikkapainotteista ulkomaanpoppia, R&B:tä yms. niin opit kikkoja ja tyylejä minkälaisia "elementtejä" voi käyttää - sovellatte sitten omaan bändiin tyylitajulla osaamisen mukaan -- pääasia, että ei tule Tulisuudelma -ohjelamassa esiintyvien bändien tyylistä monotonista syntikka brassia/viulua (vaikka se tanssikansalle kelpaakin ;-) niin - tykkää itse hillittömästi myös 60-lukulaisesta niukasta iskelmäurkuilutyylistä joopa joo |
WanhaWetäjä 27.06.2005 16:53:45 | |
---|
Mä olen midikoskettimiston myötä keksinyt laittaa niin, että midi voimakkuuspolkimella saa portaattomasti lisättyä pianosaundin sekaan halutessa Hammondit tai jouset. Jep...toimiii noissa Korgeissakin eli combinaation voi rakentaa melko monipuolisesti...just vaikkapa rhodes perussaundina ja sitten expressionpedaalilla joku pad/jousi tai urkuosasto siihen päälle tarvittaessa,tai sitten splitteja,matto vasurilla,joku soolosaundi oikeella,tai rhodes vasuri,urku oikee,tai päinvastoin,variaatioita löytyy ;-) Biisi/tyylikohtaset saundit on sitten yks vaihtoehto,kun on vaan yks lauta eli vois aatella että yks hyvinrakennettu combinaatio vois toimia aika monessa biisissä,eli jos jaksasi tommoset 10-20 omaa combinaatiota väsätä niin aika pitkälle riittäis...plus sitten koneen omat käyttökelposet combit/programit;-) humppa on kaunista ja haitari vuotaa.. |