niskel 21.06.2005 16:06:59 | |
---|
Onko porukalla kokemuksia pianon soittamisesta nykyaikaisissa kerrostaloissa? Tyttöystävä olisi hommaamassa nykyiseen asuntoomme pianoa ja mietimme vain, että mahtaako sen ääni kaikua lattiaa pitkin muihinkin asuntoihin ilman kerrostalopoljinta? Itse olen rääkännyt kyllä kitaraa perin äänekkäästi samassa asunnossa ja valituksia ei ole kuulunut, ainakaan rappukäytävään ääni ei ovien läpi kuulu lainkaan. Mutta tunkeeko pianon ääni paljonkin pahemmin läpi vaikka äänenvoimakkuus olisikin pienempi? Talo vaikuttaisi siis kohtuullisen hyvin eristetyltä. Ei enään trankkua tähän taloon. |
Fuzzy Boner 21.06.2005 16:12:05 | |
---|
Onko porukalla kokemuksia pianon soittamisesta nykyaikaisissa kerrostaloissa? Tyttöystävä olisi hommaamassa nykyiseen asuntoomme pianoa ja mietimme vain, että mahtaako sen ääni kaikua lattiaa pitkin muihinkin asuntoihin ilman kerrostalopoljinta? Itse olen rääkännyt kyllä kitaraa perin äänekkäästi samassa asunnossa ja valituksia ei ole kuulunut, ainakaan rappukäytävään ääni ei ovien läpi kuulu lainkaan. Mutta tunkeeko pianon ääni paljonkin pahemmin läpi vaikka äänenvoimakkuus olisikin pienempi? Talo vaikuttaisi siis kohtuullisen hyvin eristetyltä. Mä soitin aikanaan pianoa kerrostalossa ensimmäiset parikytvuotta. Kun pysyy järjestyssääntöjen puitteissa (eli ei soita iltamyöhään yms) niin ei pitäis tulla ongelmia. Antakaa mennä vaan! Olet kirjoittanut keskusteluun 8800 kirjoitusta |
baron 21.06.2005 21:04:06 | |
---|
Mulla on kokemusta kerrostalossa pianon soitosta. Sitä ei voi estää, ettei se kuulu naapureihin. Se, onko se normaalia kerrostaloon kuuluvaa samantekevää "taustaääntä" vai sietämätöntä häirintää, riippuu naapurin/naapureiden korvien välistä. Kerrostalokytkin vaimentaa huomattavasti samassa huoneistossa kuuluvaa ääntä, sen sijaan vähemmän naapureissa kuuluvaa. 1. Yritä soittaa vain "järkevinä" aikoina. 2. Hankalan naapurin kanssa yritä päästä diiliin, milloin saat soittaa ilman valituksia. 3. Tosi hankalan kanssa käytä ainakin Helsingin kaupungin järjestyssäännön suomia mahdollisuuksia, soitat joka ilta 22.30-23.00 ja joka aamu 7.00-7.30. |
WanhaWetäjä 22.06.2005 02:56:35 (muokattu 22.06.2005 02:57:22) | |
---|
Ehkä se digipiano kuitenkin...oikeesti;eihän ihmiset kehtaa tulla sanoon jostain "häiritsevästä" pianosoitosta,mutta aivan takuulla se aina jotakuta häiritsee,ei ne päivittäisit sormiharjotukset varmaan ole herkkua kuunneltavaa kenellekkään... Mulla oli aikoinaan kerrostalossa piano,en sitä kyllä paljoo soittanut,jotenkin tuntu itsestä siltä että se tosiaan häiritsee muita,johtuen siitä että jossain muuallakin oli piano,ja kyllä se kuului... Oikeesti en tiedä,miten mun soitto kuului muualle,piano oli ainakin seinällä,jonka takana oli porraskäytävä,eli ei ainakaan suoraan ollut naapuria seinän takana,alhaalla ja ylhäällä sitten oli;-) Mutta eiks se mene niin,että mitä vanhempi talo,sitä parempi äänieristys, eli paksut väliseinät... humppa on kaunista ja haitari vuotaa.. |
wrshredder 22.06.2005 11:34:20 | |
---|
Mutta eiks se mene niin,että mitä vanhempi talo,sitä parempi äänieristys, eli paksut väliseinät... Toivottavasti! Talo jossa asun on rakennettu jossain 30-40luvulla.. Ja on ollut suunnitelmissa ostaa piano, mutta oon pelännu just meluhaittaa, ja koska digipianoon ei oo varaa ,niin taidan ostaa kunnon pianon! jee.. "I SUREENDÖ I SUREENDÖ , IM GIVIN AP THE ROUL OF PRETEENDÖ , OU PII TEENDÖR, KÖÖRL PII TEENDÖR , KÄNT JU FIIL TÖ LAAV TÄT I SEEND TU JUUUUU... I SUREEENDÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!!! |
R.Syke 22.06.2005 12:10:46 | |
---|
-Rivitalossa soitin joskus. Valituksia tuli. Nyt kun on omakotitalo - ah sitä vapautta. Tuolloin ei ollu varaa digipianoon, vaan akustisella plimputtelin. Ja elementtitalossahan se kuuluu kauas. Ja kaikkein eniten kuului vielä tää jalan raskas isku lattiaan... |
tarmo 22.06.2005 12:14:21 | |
---|
Muistaakseni muutama tunti 30db:n "äänehdintää'' on tulkittu vielä sellaiseksi, mitä naapurin tulee sietää, mutta en päätäni tämän tiedon puolesta panttaa. Näistä on ihan hyviä esimerkkejä asunto-osakeyhtiölain kommentaareissa, koskien nimenomaan pianonsoittoa. Joten niistä kannattaa katsoa, niin tietää miten toimia, jos musamaku ei naapurin kanssa täsmää. Korkein oikeuskin on asiaan liittyen antanut kommenttinsa, koskien omistuasunnosta häätöä. po. tapauksessa katsottiin, ettei naapurin tarvitse kestää useita tunteja kestävää flyygelillä harjoittelua kerrostaloasunnossa...ei sinänsä kovin yllättävää. |
projekti 22.06.2005 12:57:45 | |
---|
Mutta eiks se mene niin,että mitä vanhempi talo,sitä parempi äänieristys, eli paksut väliseinät... Juu. Nykyajan ontelolaattarakenteet on äänieristystasoltaan pahvin luokkaa. Lisäksi jos talossa on vesipatterit, ääni kulkee tehokkaasti sitä kautta ympäri taloa. Ja sitten vielä ilmastointikanavat yks riesa. Jos rakennat soittohuoneesta kelluvan, niin se varmaan auttaa jo paljon. Heittäkää radionne järveen niin maailma pelastuu... |
wrshredder 22.06.2005 13:00:05 | |
---|
Jos rakennat soittohuoneesta kelluvan, niin se varmaan auttaa jo paljon. Minkä? Täyttää pianon vaahtomuovilla ja laittaa kämpän seinille patjoja ,niin luulis hiljenevän! Tahi laittaa pianon parvekkeelle. "I SUREENDÖ I SUREENDÖ , IM GIVIN AP THE ROUL OF PRETEENDÖ , OU PII TEENDÖR, KÖÖRL PII TEENDÖR , KÄNT JU FIIL TÖ LAAV TÄT I SEEND TU JUUUUU... I SUREEENDÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!!! |
projekti 22.06.2005 13:04:28 | |
---|
Kelluva rakenne. Eli huone huoneen sisällä. Esim. kumijalat, sen päälle rakennat huoneen ja teet sen verran pienemmän että saat sen ja alkuperäisten seinien, katon ja lattian väliin äänieristettä about parikymmentä senttiä. Kumijalkojen kautta ei pahemmin resonanssit karkaa mihinkään ja muutenhan se sitten on irti alkuperäisestä talon rakenteesta. Heittäkää radionne järveen niin maailma pelastuu... |
ville viaton 23.06.2005 11:41:23 | |
---|
Kävin ennen pianon hankkimistani juttelemassa kaikkien kuuloetäisyydellä olevien naapurieni kanssa ja kysyin suoraan että käykö. Kaikille kävi ja hyvin meni. Nykyään asun omakotitalossa joten ainut häiriintyvä osapuoli on eräs nainen joka samassa talossa kanssani asuu, raukka. Mä en pidä mua paljon minään. |
baron 23.06.2005 12:07:19 | |
---|
Kävin ennen pianon hankkimistani juttelemassa kaikkien kuuloetäisyydellä olevien naapurieni kanssa ja kysyin suoraan että käykö. Kaikille kävi ja hyvin meni. Nykyään asun omakotitalossa joten ainut häiriintyvä osapuoli on eräs nainen joka samassa talossa kanssani asuu, raukka. Näin se vähän on. Normaalien ihmisten kanssa saa homman toimimaan. Sitten jotkut sellaiset, joiden pitäisi asua tiettömien taipaleiden takana mummon mökissä, änkevät kerrostaloon ja kuuntelevat stetoskoopilla naapureitten tapahtumia ja pillaantuvat joka inahduksesta. |
Leikari 23.06.2005 12:12:38 | |
---|
Kelluva rakenne. Eli huone huoneen sisällä. Esim. kumijalat, sen päälle rakennat huoneen ja teet sen verran pienemmän että saat sen ja alkuperäisten seinien, katon ja lattian väliin äänieristettä about parikymmentä senttiä. Kumijalkojen kautta ei pahemmin resonanssit karkaa mihinkään ja muutenhan se sitten on irti alkuperäisestä talon rakenteesta. niin - tosimieshän ei digipimputtimilla soittele vaan pitää olla joku steinway! ja mikäli tyytyy pystypianoon niin kelluvan rakenteen toteuttaminen esim. 3x4 metrin huoneeseen pienentää sen pinta-alaa vain vaivaisesti reilut 2,5 m2. Sitähän ei ole pakko laskea kuluksi toisin kuin villat, koolingit, pinnat ja työt. asialliseen aikaan ja kohtuullisessa määrin soitettuna muuten vääjäämättä naapurustoon kuuluva pianon ääni on sellaista ymmärrettävää ja siedettäävää haittaa, joka sallitaan. Ammattimainen treenaus/pianokuoulun pito voi tosiaan tuottaa häädön. talon ikä ei suoraviivaisesti melueristyksestä kerro - ennen sotia tehdyt rakenteet paksuine välipohjineen ja huoneistojen välisine kantavine seinineen kyllä ovat hyviä - paksun rakenteen lisäksi on erilaiisia rakennusmateriaalien välisiä katkoksia, jotka estävät runkoäänien johtumista. Sotien jälkeen kaikki on mahdollista - riippuu myös aivan käytännön rakennustyön toteutuksesta ja laadusta. joopa joo |
mr.muzak 23.06.2005 18:22:56 | |
---|
Uskoisin että paljon vaikuttaa noissa ääritapauksissa myös se että mitä ja miten soittaa, ts. pelkkää aloittelijan pianon hakkaamista on varmasti kaikkien mielestä paljon ikävämpi kuunnella kuin ammattikonserttipianistin treeniä.. |
R.Syke 23.06.2005 18:42:01 (muokattu 23.06.2005 18:42:42) | |
---|
Uskoisin että paljon vaikuttaa noissa ääritapauksissa myös se että mitä ja miten soittaa, ts. pelkkää aloittelijan pianon hakkaamista on varmasti kaikkien mielestä paljon ikävämpi kuunnella kuin ammattikonserttipianistin treeniä.. Heh. Joo. Silloinhan ei naapuri tiedä tuleeko se radiosta vai livenä. Mutta, kun rumpusatsin lyöt pystyyn ja alat treenaamaan, niin kyliltä kuulet kommentin: 'Soitit muuten eilen rumpuja' Kauas kuuluvat. edit: vaikka siis omakotitalossa asuukin |
tuplabasari 30.06.2005 22:10:53 | |
---|
Mä oon rokannu pianolla rivitalossa 4 vuotta, eikä naapurit oo valittanu yhtään ku en oo soittanu 9 jälkeen. tosin ne kyllä aina kattoo vähän pahalla silmällä kun kävelevät ohi... Mä voisin sanoa että voisin sanoo sen,
mutta en kykene sanoo sitä jolloin mä en
sano sitä, mutta jos en sano sitä niin se
jää sanomata jolloin mä sanon sen ja
kaikki on tyytyväisiä että sanoin sen
jolloin mä sanoin sen! MÄ EN OO BASISTI |
baron 30.06.2005 22:14:02 | |
---|
Mä oon rokannu pianolla rivitalossa 4 vuotta, eikä naapurit oo valittanu yhtään ku en oo soittanu 9 jälkeen. tosin ne kyllä aina kattoo vähän pahalla silmällä kun kävelevät ohi... Rivitalo jonkinverran helpompi kuin kerrostalo. |
mack the knife 30.06.2005 23:13:07 | |
---|
Kyllä se on aina vähän niin kuin keikalla olis kun kerrostalossa treenaa. Tulee mietittyä, että mitähän ne tästäkin on mieltä. Eikä kehtaa ainakaan meikäläinen suoraan sanoen treenata, tule soitettua biisejä alusta loppuun, ei mitään oikeaa hyödyllistä. Kansan koti, kotiko? Hällä väliä, tico tico... |
baron 30.06.2005 23:17:59 | |
---|
Mä oon koko elämäni asunut kerrostalossa ja kyllä mä vasta sitten sain treenaamisen kunnolla vauhtiin kun hankin digipianon akustisen rinnalle. Digipianolla voi mihin vuorokauden aikaan tahansa soittaa vaikka kuinka tyhmiä treenejä "perseelleen", akustisella soittaa valmiita piisejä soveliaisiin aikoihin tuokion kerrallaan. |
mr.muzak 01.07.2005 00:39:11 | |
---|
Mä oon koko elämäni asunut kerrostalossa ja kyllä mä vasta sitten sain treenaamisen kunnolla vauhtiin kun hankin digipianon akustisen rinnalle. Digipianolla voi mihin vuorokauden aikaan tahansa soittaa vaikka kuinka tyhmiä treenejä "perseelleen", akustisella soittaa valmiita piisejä soveliaisiin aikoihin tuokion kerrallaan. Nää Yamahan Silent:it (yms. muiden merkkien vastaavat) on hieno keksintö, vaikkei se akustista ääntä todellakaan korvaa. |