Aihe: Mihin tarvitsen syntikkaa? 1 | |
---|---|
![]() 31.05.2005 16:13:42 | |
Vuosia, vuosia sitten hankin Yamahan PSR-640 -kosketinsoittimen uutena. Sillä olen tähän asti soittanut jos jonkinnäköistä keikkaa. Humppaa(käsittää kaiken tanssimusiikin), rock- ja pop -konsertit, muutamat metalli- sekä vähän jatsimmat ja bluesimmat biisit ja niin poispäin. Eli kaiken. Mutta eipä täällä näy juuri kukaan käyttävän tuollaisia vermeitä, vaan puhutaan syntikoista. En ole toistaiseksi uskaltautunut kokeilemaan mihinkään musiikkiliikkeeseen Syntikkaa, joten enpä osaa ottaa kantaa siihen, että helpottuisiko elämän syntikan kanssa? Tuo nykyinen laite on ihan käypä peli, sillä saa soitettua kaiken mitä on tähän asti tarvinnut. Se, mitä siltä kuitenkin toivoisin, olisi täydet 88 kosketinta mielellään jonninmoisella painotuksella, ehkä hieman täyteläisempiä soundeja ja sitä, että voisin sanoa omistavani Syntikan. Onko noissa syntikoissa niin paljon paremmat soundit sitten, vai onko se pelkkää valmistajien propagandaa? Olen lähinnä katsellut Yamahan mallistoa, ja sieltä "tarpeitani" vastaavaksi ovat osoittautuneet S08, S80 ja S90. Niiltä osin, mitä tekniikasta yms ymmärrän, nuo olisivat ihan käypiä pelejä. Hintaluokkani on 1000-1500, minkä suostuisin maksamaan. Sattuvatko nuo siihen haarukkaan, ja onko niistä ylipäänsä mihinkään. | |
![]() 31.05.2005 17:37:45 | |
Tuo nykyinen laite on ihan käypä peli, sillä saa soitettua kaiken mitä on tähän asti tarvinnut. Se, mitä siltä kuitenkin toivoisin, olisi täydet 88 kosketinta mielellään jonninmoisella painotuksella, ehkä hieman täyteläisempiä soundeja ja sitä, että voisin sanoa omistavani Syntikan. Sanonpa, että tuo "voisin sanoa omistavani" on huonoin syy hankkia mitään. Ja tuossa totesitkin, ettet juuri syntikkaa tarvitsisi. Joten ongelmahan on sillä selvä. Suurin erohan syntikoiden ja ns. kotikiippareiden välillä on soundien muokattavuus: syntikoissa soundeja pystyy pääsääntöisesti muokkaamaan melko vapaasti, keyboardeissa ei. Mutta jos tarvitset pianotatsia 88-koskettimella, silloin kannattaa tietysti uutta peliä harkita. Valikoimaa tosiaan löytyy, mm. nuo mainitsemasi (joista tosin ainakaan S08:ssa ei mitkään järistyttävän hyvät soundit ole). S90 on hyvä laite, tosin ei taida oikein tuohon 1000-1500e hintaluokaan upota. En ole äänestänyt yhdessäkään gallupissa! | |
![]() 31.05.2005 19:12:59 | |
s08 saat uutenakin tuohon haarukkaan, siinä on ainakin hyvä tatsi/koskettimisto (yamahan vasara-tekniikka) kannattaa käydä itse kokeilemassa, pidätkö saundeista. siinä kuitenkin paljon samoja kun S80:ssa, että musta ainakaan ei mikään huono peli. tietenkin jos haluat paljon nappuloita, arpegaattoria tms. "syntikkahienouksia", niin sitten pitää ostaa joku kalliimpi, mutta hyvä perussyntikka tuo on, jolla on sitten pianoakin hauska soitella. "Kyllä hämäräkin yöstä käy." -K Viikate | |
![]() 31.05.2005 21:39:56 | |
Mul ei oo ollu vielä yhtään syntikkaa ellei softasyntikoita lasketa. En usko syntikoissa olevan minun makuun kuitenkaan riittävän hyvät saundinmuokkausmahdollisuudet esim. urkusaundejen osalta. Muokkailen niitä mieluummin B4 ohjelmalla. Joskus olen kokeillut jotain syntikoita, mutta niissä on saundivalikoima ollut mielestäni sen verta huono, ettei auta mua. Kaiken maailman teknosaundeja liikaa kunnon perussaundejen sijaan. Jonkun analogisyntikan hienouden kyllä ymmärrän, mutta sellaisen käyttämisessäkin hyvänkuuloisesti olisi varmaan aika paljon opettelemista. | |
![]() 31.05.2005 21:48:20 | |
Musamies: mun makuun hyviä perus soundeja tarjoaa Alesis (sanoisin eniten) mutta tosiaan liian usein nämä Korgit (pahin) ja Roland,Yamaha (aikopahoja) tarjoavat liian monimutkaisia patcheja mun käyttöön kun tykkään kerrostaa enkä siitä että mulla on joku äly laaja ja monimutkainen soundi johon istuvaa ei löydy kun toisesta synasta jos sieltäkään.... eli perus soolosoittimien löytyminen on tuskaa. | |
![]() 01.06.2005 10:30:40 (muokattu 01.06.2005 10:31:52) | |
tossa on selkeästi kaksi eri käyttäjäkuntaa. jos sä haluat "syntikasta" ulos pianoja, urkuja ja muuta oikeaa soitinta imitoivaa ääntä, ei kannata hommata "oikeaa" syntikkaa eli mitään jossa on nuppeja. hankkii vain hyvän samplepohjaisen vehkeen (tässä vaiheessa jonkun pitäisi hihkua et osta motif). ainakin oman kokemuksen mukaan kun joku joka ei ole kiinnostunut analogi/fm-tyyppisestä äänenmuokkauksesta - siis siitä että vietetään tunti-pari yhtä ääntä hioen, ainut syy miksi ne ostaa _syntikan_ on se että syntikat näyttää hienolta ja tuntuu sillä että niillä vois tehdä hienoja ääniäkin. ja sitten sitä ollaankin myymässä ja vaihtamassa johonkin sähköurkuun joka olisi pitänyt ostaa alunperinkin. on soittajia ja syntetisoijia, siis. hmm oliko tossa nyt mitään järkeä .. tuskin kuitenkin: et sä selkeästi syntikkaa tartte, uuden hienon casion ehkä. ;D t. (http://www.polyfonken.com/ghostmonkey) | |
![]() 01.06.2005 12:34:46 (muokattu 01.06.2005 12:37:24) | |
Oli kerran lainassa joku Alesis. Saatto olla aika köyhä malli. En osannut laittaa siihen edes kosketusherkkyyttä päälle ilman käyttöohjetta ja en tiedä oliko sen koskettimistossa edes sellaista. Kun yhdistin siihen oman midikoskettimistoni, niin kosketusherkkyys rupesi pelaamaan, mutta saundit oli edelleen aika köyhät verrattuna kokeilemiini tietokoneohjelmiin. Varsinkin perinteisiä soittimia matkivat saundit. Tämä Alesis ei välttämättä ollutkaan sen merkin parhaimmistoa. Jollain Nord Electrolla tai Rolandin RD 700 SX:llä saattaisin jotain tehdäkin. Myös perinteisellä analogisyntikalla, jossa hyvät reaaliaikaiset äänänkontrollointitoiminnot, saattaisin keksiä jotain hubaa. Syntikoissa ja MIDI-koskettimistoissa nimenomaan on mielestäni se vika kun ne ei näytä hienolta, eikä katu-uskottavalta! Paljon hienomman näköisiä ne olisi esim. puukuoriin kasattuna... Poikkisahattu Hammondinikin on paljon katu-uskottavamman näköinen! | |
![]() 03.07.2005 00:04:36 | |
jos sä haluat "syntikasta" ulos pianoja, urkuja ja muuta oikeaa soitinta imitoivaa ääntä, ei kannata hommata "oikeaa" syntikkaa eli mitään jossa on nuppeja. hankkii vain hyvän samplepohjaisen vehkeen Nostanpa esille tämän keskustelun kun olen paininut saman ongelman kans kuin ketjun aloittaja. Itseltäni löytyy myös tuo jammun PiSuaaRi-sarjan laite, vähän karvalakimpi vain. Tämä kiipparipuoli on vielä aika tuntematon, joten joku viisaampi vois vähän vielä valistaa. Eli tarvin noita oikeita soittimia matkivia soundeja,lähinnä jousia, jonkin verran akustista kitaraa, huilua, puhaltimia ja tietenkin hyviä pianosoundeja. Jos hankkisin toisen samantyyppisen kiipparin tämän lisäksi, tiukalla pudjetilla ja käytettynä, kotistudioon pelkästään, mikä olisi järkevä vaihtoehto? Ilmeisesti Casiot saa unohtaa, koskaan en oo sellaiseen koskenu joten en tiedä? Jammu, vai joku toinen merkki, saako laajempaa soundimaailmaa jos kaks erimerkkistä vai onko saman merkin eri malleissa suuriakin eroja soundien suhteen? Tulipa tekstiä... Heittäkää radionne järveen niin maailma pelastuu... | |
![]() 03.07.2005 00:24:24 | |
Kaikkien alesisten näppiksessä on kosketusherkkyys ja myönnän että soolo vasket ja soolo jouset (jos parempia on kuullut) ja kuorot on kyllä Vakio Alesiksessa kuin Alesiksessa (fusioneista en tiedä eli komentit vanhemmista) aika onnetomat. Soolo vasket jo ilman paremman kuuntelua ja sektiotkin aika pahoja paitsi mun Alesis S4+ synassa esimerkiksi. (siinä musta paremmat esim. uudemmassa Alesis QS6.1 synassa kirjo ei ole yhtä laaja mutta laatuhan on tärkeämpi muutenkin brassien valikoiman kirjo sanoisin ja tuo S4+ brassi on ihan eri sarjaa kuin QS6.1 brassit eli eri tyyliä musta se on ns latin (olisiko trumpetti voittoinen) jos nuo QS6.1 orkka,jazz,ja joku kolmas tyyliä..) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)