Aihe: Rhodesin sämpläys? 1 2 | |
---|---|
![]() 18.09.2005 15:04:25 | |
Eli pitäisi mennä erääseen orkesteriin soittelemaan kosketinsoittimia, ja kun tuota Rhodesia ym. hörpöttimiä ei oikein viitsisi kahden treenikämpän välillä roudailla harjoituksia varten, ajattelin sämplätä sen koneelle, josta sitä sitten midikiipparilla soittelisi. Miten tämän saisi onnistumaan mahdollisimman hyvin? Eli äänitänkö jokaisen koskettimen erikseen vaikka kolmella eri voimakkuudella? Ja ennenkaikkea, onnistuuko tämä Reasonin sämplerillä? Saan siihen kyllä yhden äänen kerrallaan, jota kone sitten virittää eri korkeuksille, mutta se ei oikeen.. Jos tämä ei ylipäätään onnistu Reasonilla, onko ihmisillä suositella jotain muuta softasämpleriä tähän tarkoitukseen? Tietokoneeni on iBook G4, OS X 10.3.9 | |
![]() 18.09.2005 15:13:50 | |
Eli pitäisi mennä erääseen orkesteriin soittelemaan kosketinsoittimia, ja kun tuota Rhodesia ym. hörpöttimiä ei oikein viitsisi kahden treenikämpän välillä roudailla harjoituksia varten, ajattelin sämplätä sen koneelle, josta sitä sitten midikiipparilla soittelisi. Miten tämän saisi onnistumaan mahdollisimman hyvin? Eli äänitänkö jokaisen koskettimen erikseen vaikka kolmella eri voimakkuudella? Ja ennenkaikkea, onnistuuko tämä Reasonin sämplerillä? Saan siihen kyllä yhden äänen kerrallaan, jota kone sitten virittää eri korkeuksille, mutta se ei oikeen.. Jos tämä ei ylipäätään onnistu Reasonilla, onko ihmisillä suositella jotain muuta softasämpleriä tähän tarkoitukseen? Tietokoneeni on iBook G4, OS X 10.3.9 Eiköhän NordElectrolla kannata hoitaa toi homma.... Trumpettisyntikat rulez, ok.
Älä loukkaa mua soitollasi! | |
![]() 18.09.2005 15:19:27 | |
Eiköhän NordElectrolla kannata hoitaa toi homma.... Ehkä sitten myöhemmin, kun k.o. yhtyeen keikkapalkkiot ovat tietyllä tasolla... pitäs vaan alkuun päästä vähän halvemmalla ratkaisulla. | |
![]() 18.09.2005 15:35:14 | |
Hommaa itsellesi Lounge Lizard softa ( Tassmanilta ). Tautisen hyvä softa sähköpianon soittoon. Hintaa joku 200 ekua ja pääset paljon helpommalla kuin jos alkaisit itse samplaamaan. | |
![]() 18.09.2005 15:57:58 | |
Tai ilmainen Mr.Ray softa. Porukka tykännyt kovasti mutta en ole vielä itse testannut. Versio 2.2 menossa: http://www.soundfonts.it/?a=read&b=16 "Kaikki muu paitsi musiikki on turhaa" Mnet | |
![]() 18.09.2005 16:31:56 | |
Hommaa itsellesi Lounge Lizard softa ( Tassmanilta ). Tautisen hyvä softa sähköpianon soittoon. Hintaa joku 200 ekua ja pääset paljon helpommalla kuin jos alkaisit itse samplaamaan. Kyllä minä sittenkin mieluummin sämpläisin, kun laittaisin 200€ softaan mitä en oikeastaan tarvitsisi muuten kuin treeneihin. Hyvällä samplerilla voisi myös tehdä muutakin... Tai ilmainen Mr.Ray softa. Porukka tykännyt kovasti mutta en ole vielä itse testannut. Versio 2.2 menossa: Toimiikohan toi myös Macissä? Mulla ei ole tollasta VST hostia, pitäs varmaan sitten olla joku VST-AU/RTAS adapteri... Muuten kiitos vinkeistä... | |
![]() 18.09.2005 17:43:49 | |
Joskus jonkun verran kokeilin tuota todetakseni että vaikeeta hommaa saada sämplättyä _käyttökelpoista_ rhodes-soundia. Mutta jos aikaa on pari päivää tuohon hommaan niin eiköhän siitä ihan hyvän saa... | |
![]() 18.09.2005 18:04:49 | |
mikäli harkkoihin meinaat viedä läppärin niin suosittelisin etsimään jonkin free-/shareware -softasynan (en noita tunne enkä osaa suositella), jolla paukuttaa sähköpianon - - siihen käyttöön varmasti riittävän hyvä instrumenttien samplaus on kaiketi aikalailla kadonnutta kansanperinnettä - hyvälaatuisia kirjastoja kun on tarjolla onko paikkakunnallasi kirjastossa future music -lehtiä - sieltä voi löytyä lehden mukana olleista cd-levyistä hyvällä onnella reasonille valmiita e-pianosampleja harjoituskäyttöön voisi riittää pari näytettä/oktaavi - siinäkin on tekemistä, että saat ne samalla voimakkuudella jne. Joudut miettimään mahdolisesti kompressoinnin & editoimaan kunkin näytteen looppipisteet, määrittämään toimivan enevelopen jne. - - on siinä puuhaa Soitetaan jamia! | |
![]() 18.09.2005 19:55:39 | |
Voin suositella hyvin tuota Mr.Ray softaa. Uskomattoman hyvä ollakseen ilmainen. En ole äänestänyt yhdessäkään gallupissa! | |
![]() 18.09.2005 23:19:51 (muokattu 18.09.2005 23:21:45) | |
Voin suositella hyvin tuota Mr.Ray softaa. Uskomattoman hyvä ollakseen ilmainen. Samaa mieltä. Vertailin just aitoon asiaan, ja soundi ei paljoo häviä. On jopa monipuolisempi kun voi säätää haluamansa soundin eikä suhise. Fiilis ja soittotuntuma onkin sit ihan eri juttu... Loungelizardkin on hyvä mut tän soundi on paljon lähempänä oikeeta Rhodesia. Paras mallinnus mitä oon kuullu! Dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. | |
![]() 18.09.2005 23:45:58 | |
Melkosen hirveetä soitantaa noissa Mr.Ray -demoissa:) | |
![]() 18.09.2005 23:54:25 | |
Melkosen hirveetä soitantaa noissa Mr.Ray -demoissa:) Aika omaperäistä ainaki.. Dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. | |
![]() 19.09.2005 11:12:38 | |
Ja jos nyt vielä haluaa tän MrRay-hehkutuksen jälkeen itte samplata, niin kyllähän se Reasonin samplereilla onnistuu (tai siis, itse nauhoittelu pitää tietty tehdä jollain muulla) - suosittelen tarkistamaan manuaalista ne "key zones and ranges" -osiot, niin layeroinnin ja multisamplauksen salat alkavat ehkä aukeamaan. Helvetinmoinen homma siinä tietty on, mutta saapahan sitten ainakin oman patchin... :) | |
![]() 19.09.2005 11:26:54 | |
Ja jos nyt vielä haluaa tän MrRay-hehkutuksen jälkeen itte samplata, niin kyllähän se Reasonin samplereilla onnistuu (tai siis, itse nauhoittelu pitää tietty tehdä jollain muulla) - suosittelen tarkistamaan manuaalista ne "key zones and ranges" -osiot, niin layeroinnin ja multisamplauksen salat alkavat ehkä aukeamaan. Helvetinmoinen homma siinä tietty on, mutta saapahan sitten ainakin oman patchin... :) Ja se patchin koko voi tulla ongelmaksi myös, ja sen optimointi on melko hankalaa myös. | |
![]() 19.09.2005 16:39:28 | |
Eli pitäisi mennä erääseen orkesteriin soittelemaan kosketinsoittimia, ja kun tuota Rhodesia ym. hörpöttimiä ei oikein viitsisi kahden treenikämpän välillä roudailla harjoituksia varten, ajattelin sämplätä sen koneelle, josta sitä sitten midikiipparilla soittelisi. Miten tämän saisi onnistumaan mahdollisimman hyvin? Eli äänitänkö jokaisen koskettimen erikseen vaikka kolmella eri voimakkuudella? Ja ennenkaikkea, onnistuuko tämä Reasonin sämplerillä? Saan siihen kyllä yhden äänen kerrallaan, jota kone sitten virittää eri korkeuksille, mutta se ei oikeen.. Jos tämä ei ylipäätään onnistu Reasonilla, onko ihmisillä suositella jotain muuta softasämpleriä tähän tarkoitukseen? Tietokoneeni on iBook G4, OS X 10.3.9 tee silleen että myy mulle rhodesi, ja osta itelle nord electro saundi lähtee tukasta! Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä. Suhteettomat toverit #6 IMIK #34 | |
![]() 19.09.2005 17:25:08 | |
Joskus jonkun verran kokeilin tuota todetakseni että vaikeeta hommaa saada sämplättyä _käyttökelpoista_ rhodes-soundia. Mutta jos aikaa on pari päivää tuohon hommaan niin eiköhän siitä ihan hyvän saa... Käyttökelpoisten samplejen duunaaminen on aika hankalaa ja aikaa vievää puuhaa. Etenkin jos ei sitä ole koskaan tehnyt. Pari päivää on siinä hommassa yhtä tyhjän kanssa. | |
![]() 20.09.2005 13:08:41 | |
Ja jos nyt vielä haluaa tän MrRay-hehkutuksen jälkeen itte samplata, niin kyllähän se Reasonin samplereilla onnistuu (tai siis, itse nauhoittelu pitää tietty tehdä jollain muulla) - suosittelen tarkistamaan manuaalista ne "key zones and ranges" -osiot, niin layeroinnin ja multisamplauksen salat alkavat ehkä aukeamaan. Helvetinmoinen homma siinä tietty on, mutta saapahan sitten ainakin oman patchin... :) Pitää kokeilla... tuleepahan opittua sitä Reasonin käyttöä kokonaisvaltaisemmin. Lisäksi ei kyse oikeastaan ole pelkästään Rhodesisita, on kaikenlaista 60 luvun vinku-urkua ja soittokonetta joita olisi kiva käyttää, mutta joita harvemmin tulee roudailtua keikoille ihan tilanpuutteenkin takia ja joista ei varmastikaan mallinnuksia ole. Pitänee toki sitä Mr.Ray:täkin kokeilla. Ja se patchin koko voi tulla ongelmaksi myös, ja sen optimointi on melko hankalaa myös. Optimointi? Mitä sillä tarkoitat? | |
![]() 20.09.2005 13:36:26 (muokattu 20.09.2005 13:36:55) | |
Optimointi? Mitä sillä tarkoitat? No siis sitä miten saada patchin koko mahd. pieneksi soundin kärsimättä. Helposti soundiin jää paljon sellaisia samplejä joita ilmankin lopputulos olisi lähes täysin sama. Tiettykään tietokonepohjaisilla samplereillä ei enää ole suurella koolla niin paljon väliä kuin hardisvermeillä, mutta kyllähän kaikista laitteista jossain kohtaa vääntö loppuu.. | |
![]() 20.09.2005 15:48:16 | |
oletkos muuten miten ajatellut: pistätkö linjaan & kuivana samplaat vai luukutatko kajarin kautta mikkiin? noiden säätöjen hakeminen on kanssa hommansa, että saa toivomansa soundin - - mielenkiintoinen harrastus varmasti kyllä mikäli aikaa riittää vinku-urkujen osalta homma on varmasti helpompi kun vaan puskevat sitä ääntään - looppikohtien löytäminenkin käy jopa manuaalisesti helposti - yksi syklikin riittää ellei tarvitse mitään rätinäalukkeita alkuun so. tilaekonomistakin minulla on 2-tasoelka, jota ei viitsi raahata mihinkään, mutta erilaisten tarpeellisten äänikertayhdistelmienkin lukumäärä on kohtalainen samplattavaksi - - ehkäpä joskus ;-) -- oikeasti tuo on vaan viitseliäisyydestä kiinni eli pitäisi ryhtyä vaan.... enpä usko, että urkujen kanssa on niin kovin tarkkaa vaikka oktaavilta ei olisi kuin pari samplea/soundi Soitetaan jamia! | |
![]() 20.09.2005 20:07:08 | |
oletkos muuten miten ajatellut: pistätkö linjaan & kuivana samplaat vai luukutatko kajarin kautta mikkiin? Ajattelin haarottaa signaalin ja nauhottaa molemmat, toinen voxin läpi mikillä ja toisen piuhalla putkietusen kautta. Sitä linjasoundia voi sitten soitella uudestaan vahvistimen läpi. vinku-urkujen osalta homma on varmasti helpompi kun vaan puskevat sitä ääntään - looppikohtien löytäminenkin käy jopa manuaalisesti helposti - yksi syklikin riittää ellei tarvitse mitään rätinäalukkeita alkuun so. tilaekonomistakin Joo, kokeilin aluksi uruilla ainoastaan 1 sample/oktaavi ja ihan hyvin toimi... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)