Aihe: Pianon esiviritys
1
JoKo
12.07.2019 10:43:50 (muokattu 12.07.2019 10:48:09)
Terve! Olisi tarkoitus ottaa pitkään virittämättömänä ollut piano käyttöön ja ymmärtääkseni sitä pitäisi vähitellen nostaa takaisin normaaliin vireeseen että lopullinen viritys on mahdollista. Tiedän että pianonvirittäjät eivät suhtaudu kovin hyvin siihen että näitä aletaan itse räpläämään mutta mua kiinnostaisi oppia ihan yleissivistyksen vuoksi näitä asioita. Osaatteko vinkata hyvää kirjaa mistä tätä voisi itseopiskella?

Tarkoitus olisi siis tehdä esiviritys ennenkuin kutsun ammattilaisen tekemään sen loppuun..

Kyseessä ei siis ole mikään Steinway ja sillä rahalla minkä tuo esiviritysoperaatio maksaisi ammattilaisen tekemänä niin sillä saisi varmasti jo ehjänkin soittimen.
basisti1971
13.07.2019 10:40:09
Moi

Suomeksi en muista minkäänlaista pianonviritysmateriaalia koskaan nähneeni, mutta näin nettiaikaan -lähinnä lontooksi- ohjeista on miltei ylitarjontaa.
"Tuning a piano" haulla löydät niistä valtaosan.
Löytyy niin tekstimuotoista kuin juubituubipätkääkin.

Itse en ole yhtään mittavampaa pianonviritysoperaatiotakaan suostunut vuosikymmenten varrella tekemään, pieniä vireen korjauksia ym. kylläkin.

Itse luotin kromaattiseen instrumenttiviritysmittariin, äänirautaan ja suhteelliseen viritystapaan.
Tiedä sitten kuinka on onnistunut, kommenttia ei pianonvirittäjiltä ainakaan mun korviin kantautunut.

Ja sekä omaan että "asiakkaan" korvaan kuulosti pianolta, vaikkakin varmasti korkeintaan keskinkertaiselta.

JoKo: ... sillä rahalla minkä tuo esiviritysoperaatio maksaisi ammattilaisen tekemänä niin sillä saisi varmasti jo ehjänkin soittimen.

Tai kaks ;).
Satasista kuitenkin puhutaan.

Mutta akustisissa tusinapianoissa ei olekaan kyse siitä mitä virittäminen maksaa vs. soitin, akustisten pianojen kysyntä ja sitämyöden rahallinen arvo on liki 0 joka tapauksessa.
Jos kyseisen yksilön haluaa pelastaa, ja pyrkii mahdollisimman hyvään lopputulokseen, ammattiauttajaa ei korvaa mikään.
Ja vuosittainhan tuo virittäminen pitäisi joka tapauksessa jatkossakin suorittaa, jälleen täysin riippumatta instrumentin rahallisesta arvosta.

Osa tarjolla olevista pianoista on pelastamisen arvoisia, osa ei (paitsi ehkä rekvisiitaksi), ja tuon voi käytännössä määritellä ainoastaan ammattilainen joka pystyy tekemään kokonaisvaltaisemman diagnoosin kuin pelkkä vire.

T:Samuli
JoKo
13.07.2019 11:28:35 (muokattu 13.07.2019 11:37:20)
Noita netistä löytyviä ohjeita olen selaillutkin ja niistä sain sen kuvan että se miten pianoa aletaan pikkuhiljaa totuttaa takaisin normaalijännitteeseen ei ole ihan niin yksinkertaista kuin äkkiseltään saattaisi kuvitella. Sen takia mietinkin että joku syventävä tieto ei olisi haitaksi.

Muutama hyvältä vaikuttava kirja löytyikin jo. Pitää varmaan tilata kaksi, tämä vaikutti sen verran syvälle menevältä opukselta että pitää varuiksi ottaa yleistajuisempikin kirja jos se menee yli ymmärryksen.

https://www.amazon.com/Theory-Pract … ano-Tuning-techniques/dp/0992814103
aanipaja
15.07.2019 16:15:38

Terve! Mulla on hyllyssä VANHA suomenkielinen Unto Huttusen Pianokirja. Siinä käsitellään pianon rakennetta, toimintaa ja huoltoa. Viritysohjeet ovat myös aika laajat. Kokeilepa kirjastosta jos muinainen opus löytyisi. Taitaa olla 60-luvulta, mutta eihän asia ole miksikään muuttunut.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)