Aihe: Pieno ja auringo
1
rokkijuha
29.12.2018 02:01:07
Näyttää siltä, että on vihdoin tullut se hetki, että kykenen hankkimaan ja sijoittamaan kotiini aina haaveissani olleen akustisen pianon tai flyygelin. Soittaa en osaa, mutta haluan oppia.

Instrumentin hankinta on jänskä homma, kun en ymmärrä niistä sen enempää kuin minkä olen netistä lukenut. Onneksi ystäväpiiristä löytyy oikeita muusikoita, jotka ymmärtävät jotain myös akustisten pianojen päälle, täytynee hyödyntää heitä instrumentin valinnassa ja tarkastuksessa.

Olen kallistumassa hankkimaan käytettyä flyygeliä. Soittimen luonteva sijoituspaikka on olohuoneen aurinkoisin pääty, jossa flyygeli altistuu suoralle auringonvalolle kesällä ison osan päivästä, isoja ikkunoita on kahteen suuntaan, ja aurinko paistaa niistä kesällä sisään, jos vanhat merkit pitävät paikkansa. Miten ongelmallinen asia tämä on? Tykkääkö musta flyygeli kyttyrää lähes jokapäiväisestä auringosta kesäisin?
Taavi Kemppainen
02.01.2019 20:47:35

rokkijuha: Näyttää siltä, että on vihdoin tullut se hetki, että kykenen hankkimaan ja sijoittamaan kotiini aina haaveissani olleen akustisen pianon tai flyygelin. Soittaa en osaa, mutta haluan oppia.

Instrumentin hankinta on jänskä homma, kun en ymmärrä niistä sen enempää kuin minkä olen netistä lukenut. Onneksi ystäväpiiristä löytyy oikeita muusikoita, jotka ymmärtävät jotain myös akustisten pianojen päälle, täytynee hyödyntää heitä instrumentin valinnassa ja tarkastuksessa.

Olen kallistumassa hankkimaan käytettyä flyygeliä. Soittimen luonteva sijoituspaikka on olohuoneen aurinkoisin pääty, jossa flyygeli altistuu suoralle auringonvalolle kesällä ison osan päivästä, isoja ikkunoita on kahteen suuntaan, ja aurinko paistaa niistä kesällä sisään, jos vanhat merkit pitävät paikkansa. Miten ongelmallinen asia tämä on? Tykkääkö musta flyygeli kyttyrää lähes jokapäiväisestä auringosta kesäisin?

Akustinen soitin kyllä ei aurigon valosta tykkää. Digitaalipianoa suosittelisin tässä vaiheessa.
Kyl se on helppoo hommaa ku sen osaa...
rokkijuha
04.01.2019 00:22:09
Taavi Kemppainen: Akustinen soitin kyllä ei aurigon valosta tykkää. Digitaalipianoa suosittelisin tässä vaiheessa.

Sähköpiano löytyy kyllä ja midikoskettimisto tietokonetta varten, mutta nyt on siis hankintalistalla oikea soitin. Täytynee sitten hankkia soittimen lisäksi verhot.
Iiwana-80
04.01.2019 08:47:55
rokkijuha: Sähköpiano löytyy kyllä ja midikoskettimisto tietokonetta varten, mutta nyt on siis hankintalistalla oikea soitin. Täytynee sitten hankkia soittimen lisäksi verhot.

Joskus näkee esim pystypianoja (piano, ei pieno), jonka kansi on ollut pitkään auki ja kun sen sitten sulkee, niin huomaa kuinka pinta on muualta vaalentunut, mutta kannen taakse jäänyt varjoalue on tummempi. Ruma on kun hitto.

Mutta käyttöesineitähän nämä on. Pinnan kulahtamista tärkeämpää on tietysti se, että on soitin jolla pimputella. Itse priorisoisin enemmän tähän puoleen ja jättäisin pintamurheet jälkipolville. Tietysti auringonpaiste ja siitä mahdollisesti johtuvat lämpötilavaihtelut ei tee hyvää soittimelle, ainakaan vireelle, mutta tämä menee kyllä samaan sarjaan kun pinnan värivaihtelut. Ei muuta kun flyygeli kotiin ja kovaa soittoa.
musamies
04.01.2019 09:04:01
rokkijuha:

Tunge se sinne mihin aurinko ei paista!
rokkijuha
04.01.2019 11:03:09
Iiwana-80: .

Pinnan kulahtamista tärkeämpää on tietysti se, että on soitin jolla pimputella. Itse priorisoisin enemmän tähän puoleen ja jättäisin pintamurheet jälkipolville. Tietysti auringonpaiste ja siitä mahdollisesti johtuvat lämpötilavaihtelut ei tee hyvää soittimelle, ainakaan vireelle, mutta tämä menee kyllä samaan sarjaan kun pinnan värivaihtelut. Ei muuta kun flyygeli kotiin ja kovaa soittoa.

Joo, ihan hyvä pointti tuo pinnan värin auringonkesto, se ei tullut edes mieleeni. Enemmänkin tuumailin musiikillisia ominaisuuksia. Akustisen kitaran kanssa saa aina pelätä, milloin on kansi halki kuivuuden vuoksi, ja sen verran yritin sivistää itseäni, että kosteudensäätelyjärjestelmiä käytetään pianoissa ja flyygeleissäkin. Plus muistan yhden pianonvirittäjän kertomasta, että vanhoissa flyygeleistä on tosi usein halkeamia rakenteessa, ja että kuulemma suunnilleen saman tien huomaa, kun käy pianon kimppuun, onko ollut kosteusstabilisaattori käytössä. (Sitä en kysynyt, huomaako sen siitä, että on kostutussäiliöt ja kuivausvastukset ja stöpseli, mutta jotenkin oletin, että tarkoitti muuta). Onhan nuo sen verran arvokkaita vehkeitä, ettei haluaisi huonolla huolehtimisella pilata.

Tuo toisen vastaajan vinkki, että kantsis sijoittaa piano sinne, mihin aurinko ei paista, on valitettavasti hankala toteuttaa mm. tilan vuoksi. Taitaapa sekin olla aika yleinen tilanne monilla, ettei piano saati flyygeli mahdu ihan minne vain, säilytyksen ja auringolta suojaan tunkemisen kannalta hanuri olisi varmaan parempi, mutta ei nuo hanurihommat vain juuri kiinnosta.
kepju
07.03.2019 08:14:53
Ei missää tapauksessa akustista pianoa tai varsinkaan flyygeliä paikalle, johon tulee pitkäkestoisesti auringonpaistetta. Lyhyellä aikavälillä siitä seuraa jatkuvaa vireen muuttumista ja pidemmällä aikavälillä mm. koneiston jumittumista, soinnin muuuttumista ja jopa puuosien halkeilua, jotka ovat paljon suurempia ongelmia kuin pelkkä pintavärien haalistuminen.
outoniemi
09.03.2019 20:45:53
Huoneeseen kannattaa hankkia automaattinen kostutin, joka siis mittaa ja kosteuttaa tarpeen mukaan. Minulla on näitä useampikin ja pianot pysyy suht hyvin vireessa talvellakin. Auringolta suojaisi varmaan verhot tai kaihtimet ikkunoihin. Eihän se paras paikka ole, mutta jos ei muuta paikkaa ole niin täytyyhän se piano jonnekin laittaa...et kai sentään mitään 100 tonnin Steinwayta ole ostamassa?
baron
12.03.2019 09:41:41

Mulla on flyygeli huoneessa jossa on etelään päin suuret ikkunat mutta verhoilla ja flyygelin ilmankostuttimella olen pärjännyt.
Eli pitää vireensä suht hyvin eikä "värivammoja" ole ilmennyt.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Iiwana-80
15.03.2019 13:58:21
rokkijuha: Akustisen kitaran kanssa saa aina pelätä, milloin on kansi halki kuivuuden vuoksi, ja sen verran yritin sivistää itseäni, että kosteudensäätelyjärjestelmiä käytetään pianoissa ja flyygeleissäkin. Plus muistan yhden pianonvirittäjän kertomasta, että vanhoissa flyygeleistä on tosi usein halkeamia rakenteessa, ja että kuulemma suunnilleen saman tien huomaa, kun käy pianon kimppuun, onko ollut kosteusstabilisaattori käytössä.

Flyygelit ja muut arvosoittimet on tietysti oma lukunsa, mutta muuten ajattelisin niin päin, että käyttöä varten ne soittimet on hankittu. Joku about 5000 euron pystypiano, niin kestää sen minkä sitten kestää ja pidetään siinä mihin se parhaiten kokonaisuuteen ja käytettävyyteen sopii.

F-musahan tuo maahan ainakin Yamahan pianoja, jotka on kuulemma eurooppalaiseen kuivaan ilmastoon sopivista materiaaleista tehty. Väittävät, että ei tarvita kostuttimia tai muuta erikoisvarustelua. Tiedä sitten miten toimii käytännössä. Vasta vuosien päästähän senkin sitten näkisi.
Kefiiri
15.03.2019 21:23:25
Tutulla on Englannissa tehty piano joka kesällä kuivuu ja alkaa resonoida ja rämistä. Pianon sisälle täytyy laittaa vettä kuppiin. Parissa päivässä räminä lakkaa.
En ole musiikin asiantuntija.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)