Aihe: Äänentoistolaitteenne koskettimissa?
1 2
Keijukais
11.11.2005 18:13:34
Soittopelin (toivottavasti) onnellinen uusi omistaja kyselee vaihtoehtoja äänentoistolle. Kuulokkeet ovat tylsät ja PA-vahvistimet (ovatko ne tuon nimiset?) ovat ihan liian voimakkaat kotisoittoon. Mahtavatko tietokoneeseen liitetyt creativet käydä tuohon uuteen synaani (jota ei vielä täällä ole)??

Miten itse kuuntelette? Minkähintaiset jotkut keskiluokkaiset kajarit ovat?
Hannu H.
11.11.2005 20:06:52

Itellä on tällä hetkellä vaan tommonen technicsin keyboard jossa on kajarit itessään niin niillä tulee aika paljon soiteltua, mutta sehän ei vastaa itse asiaan mitenkään.

Sitten toisinaan soittelen mun kitaranupin ja kaapin läpitte, mutta ei sekään mikään maailman paras tapa ole kaikkia soundeja ajatellen (hammondit ja rhodesit soi ihan kivasti IMO).
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
baron
11.11.2005 20:10:03

Mulla on stagepiano, jossa ei oo omaa äänentoistoa. Kolme vaihtoehtoa:
1. Kuulokkeet
2. Keikkamonitori ( en mä nyt muista nimeä, mutta joku Yamahan 100 watin vahvistin)
3. PC: kaiuttimet. Mulla on parii diskanttia ja yksi subbari
My name is Baron, Sir Baron.
musamies
11.11.2005 22:48:18
Soittopelin (toivottavasti) onnellinen uusi omistaja kyselee vaihtoehtoja äänentoistolle. Kuulokkeet ovat tylsät ja PA-vahvistimet (ovatko ne tuon nimiset?) ovat ihan liian voimakkaat kotisoittoon. Mahtavatko tietokoneeseen liitetyt creativet käydä tuohon uuteen synaani (jota ei vielä täällä ole)??
Miten itse kuuntelette? Minkähintaiset jotkut keskiluokkaiset kajarit ovat?

Hyvä kysymys!

Jos ei huvittaisi kuulokkeilla vetää, niin lähtisin kokeilemaan stereoiden HIFI kaiuttimilla. Mielellään sellaiset stereot, jossa on erilinen vahvistin tai viritinvahvistin ja tarpeeksi hyvät kaiuttimet.

Hyvät kuulokkeet voi olla myös miellyttävät. Veljellä on tuollaiset AKG K501:set. Ajattelin jos kokeilis niitä miten sopii musan soittoon kotiolosuhteisiin.

http://www.soloi.net/html/body_akg-kuulokkeet.html
Titares
12.11.2005 06:09:02
Osta lähikenttäkaiuttimet eli studiomonitorit.
Keijukais
12.11.2005 10:11:45
Minkälaisissa hintaluokissa pyöritään noiden studiomonitoreiden kanssa? Ääntä tosiaan olis melko jees saada tulemaan soittimesta hetimmiten kun sen tänne saan:)
pooki
12.11.2005 10:24:10 (muokattu 12.11.2005 10:25:26)
Behringerin Truthit on hyviä ja edullisia.. aktiivimonitorit.
Noiden kautta mä soittelen ja kyllä nuo hintansa väärtejä on vaikka tuo behringer-laatu ei aina niin hääviä ole.

B2030A 70+35W rms, aktiivistudiomonitori, magneettisuojattu
B2031A 150+75W rms, aktiivistudiomonitori, magneettisuojattu

Tulee nyt vähän mainostettua, mutta niitä saa vaikka tuolta:

http://www.stpaulssound.fi/

Niin ja noiden kautta on paljon mukavampi kuunnella levyjäkin kuin tavallisista stereoista. Soivat paljon paremmin :)
Cirya
12.11.2005 12:00:41
Jos sulla on kohtuuhyvät stereot nii tökkää niihin kiinni! Mulla ainaki toimii ihan moitteetta.
musamies
12.11.2005 12:43:54
Behringerin Truthit on hyviä ja edullisia.. aktiivimonitorit.
Noiden kautta mä soittelen ja kyllä nuo hintansa väärtejä on vaikka tuo behringer-laatu ei aina niin hääviä ole.

B2030A 70+35W rms, aktiivistudiomonitori, magneettisuojattu
B2031A 150+75W rms, aktiivistudiomonitori, magneettisuojattu

Tulee nyt vähän mainostettua, mutta niitä saa vaikka tuolta:

http://www.stpaulssound.fi/

Niin ja noiden kautta on paljon mukavampi kuunnella levyjäkin kuin tavallisista stereoista. Soivat paljon paremmin :)

Noi ei ole kovin pahan hintaisia. Luulisi, että niissä ajettu takaa samantapaisia neutraaleja äänentoisto-ominaisuuksia kuin HIFI kaiuttimissa.

Niistä kaiuttimista mitä on tullut kuunneltua, niin mielestäni esimerkiksi HIFI lehden suunnittelemissa on ollut hyvin soivia. Jostain tavaratalosta ostettujen stereopakettejen kajarit sensijaan voi olla persiistä, vaikkeivat välttämättä aina ole.
teroyk
12.11.2005 13:00:20
Mahtavatko tietokoneeseen liitetyt creativet käydä tuohon uuteen synaani (jota ei vielä täällä ole)??

Kyllä käy, mutta creative on tunnetusti sellainen lelu-merkki, jossa maksaa nimestä.
Nakkeli
12.11.2005 17:38:18
Genelec 1030A + AKG 271K (+ tietokonemonitorin omat kajarit) on omat kuuntelut.

Kohtuullinen hinta on suhteellinen käsite, mutta niitä Trutheja on kehuttu soundillisesti. Itse olen "tyhmä" ja pysyttelen ko. merkistä kaukana, koska ovat toiminnalliselta laadultaan helkkarin epävarmoja.
Keijukais
12.11.2005 19:33:09
Ei kyllä noihin kaiuttimiin ole soittimen oston jälkeen varaa, lukiolainen / "työtön" kun olen. Stereot ihan ok, mutta sattuvat jostain syystä olemaan sellaiset joiden kaiuttimia ei voi mihinkään liittää..

Eli halpiskajareilla pelitellään.
musamies
12.11.2005 19:36:36
Ei kyllä noihin kaiuttimiin ole soittimen oston jälkeen varaa, lukiolainen / "työtön" kun olen. Stereot ihan ok, mutta sattuvat jostain syystä olemaan sellaiset joiden kaiuttimia ei voi mihinkään liittää..

Eikö niissä stereoissa ole takana minkäänlaista äänen sisäänmenoa vaikka MD:lle tai jollekin muulle?

Otin veljeltäni kokeiluun AKG K501 kuulokkeet. Ne on varsin mukavat päässä. Saattavat kaivata jonkinlaista bassokorostusta soittokäytössä riippuen oman soittovermeen saundeista.

http://www.stpaulssound.fi/kuulokkeet.html
AKG K501 Testivoittaja hifikuulokkeet (TM lehti) 139 euroa.
Keijukais
12.11.2005 20:24:44
Eikö niissä stereoissa ole takana minkäänlaista äänen sisäänmenoa vaikka MD:lle tai jollekin muulle?

On siellä jotain reikiä, mutta sinne ei mene mikään normaali piuha, todella erikoiset.
musamies
12.11.2005 21:18:07
On siellä jotain reikiä, mutta sinne ei mene mikään normaali piuha, todella erikoiset.

Mitä siellä mahtaa lukea?

Yleensä vähänkään asiallisiin stereoihin saa äänen sisään jonkinlaisesta liitännästä. Yleensä RCA tyyppisestä.
Keijukais
13.11.2005 10:19:38
"aux/cdr in" "subwoofer in" ja "digital out".

Ihmettelen kovasti, sillä tuollaisia "johdonpaikkoja" en ole ennen nähnyt missään.
musamies
13.11.2005 11:51:57
"aux/cdr in"

Esimerkiksi tuollaiseen pitäisi käydä koskettimisto jos kyseinen liitäntä siitä värkistä löytyy ja kyseessä on in liitäntä, eikä out. Lahdessa esimerkiksi Keskusmusiikista saa monenlaisia välijohtoja ja adaptereja.

Voi löytyä myös kodinkoneliikkestä. Kannattaa myös funtsia mistä liitännästä ottaa kosketinsoittimessa äänen ulos ja onko muita vaihtoehtoja kuin kuulokeliitäntä.
Cirya
13.11.2005 12:01:23 (muokattu 13.11.2005 12:02:17)
No toi aux in on just se paikka mihin sun tulee ne piuhat tökätä. Oon 95% varma, että ne paikat siinä ovat semmosia pyöreitä tötsiä, joissa on reikä keskellä. Jossei entuudestaan kaapin pohjalta löydy, niin marssit käytännössä mihin vaan citymarkettiin tai prismaan tai musakauppaan tai elektroniikkakauppaan ja ostat semosen stereoplugi - 2x RCA -piuhan, joka mitä luultavimmin niihin reikiin sopii. Saatat joutua hankkimaan myös 3,5mm - 1/4" plugiadapterin, koska tuollaiset isolla plugilla varustetut RCA -piuhat ovat ainakin minun kohdallani olleet kiven alla. Tuo digital out paikka on tosi käytännöllinen, jos aiot jatkossa nauhotella soittoasi tietokoneelle, koska voit sen avulla pistää koneelle käytännössä täysin kohinatonta signaalia.

Menipäs sekavaks.. Kyl sää tajuut :)

edit. Aina myöhässä..
Leikari
13.11.2005 15:19:29
mistähän kosketinsoittimesta mahtaa olla kysymys??? - voisi auttaa miettimään sopivaa piuhaa.

Muuten olen sitä mieltä, että aktiiviset studiomonitorit - mm. jo ehdotetut behringerit - ovat varsin sopivat keyboardsoittoon kotioloissa. Logitech tms. tietokonekajarit voit unohtaa saman tien - käytä miellumin kuulokkeita kunnes on vara hankkia kaiuttimet.

kotihifi-kaiuttimet eivät tahdo kestää syntikalla luukutusta vaan ääni alkaa useinkin säröytymään/röpöttämään - kokeilepa vähän lead-soundilla. Bassotkin useimmiten kyykyttävät kun kotisteroita ei ole tehty toistamaan soittovolumeja..

Kitaravahvistincomboa ei kannata hankkia lainkaan - ääni on viritetty keskialueelle - bassot varsinkin puuttuvat- muutenkin yleensä on värittynyt toisto.

Mikäli keikkailet niin silloin keyboard-vahvistin.
Soitetaan jamia!
Keijukais
13.11.2005 16:41:32
Roland JX-305. Soitinta ei vielä täällä ole joten sen liitäntämahdollisuuksista en vielä tiedä mitään!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)