Aihe: roland xp 30
1
Dine
27.02.2006 22:17:06
on päässy käymään niin hassusti että eräs c kosketin on mykistyny kokonaan joten olis kiva jos joku osais kertoo missä näitä voi huollattaa täällä stadissa.
moder
27.02.2006 23:33:04 (muokattu 27.02.2006 23:35:02)
Todennäköisesti syy on siinä, että koskettimien välistä on päässyt pölyä/likaa koskettimen kontaktipinnoille, kuten hyvin usein näiden kanssa käy.

Eli jos vähänkin pysyy ruuvari kädessä, niin ite kannattaa avata ja putsata. Ei oo paha homma, kun purkaa ja kasaa kaiken oikeassa järjestyksessä. (siis ne kontaktikumit.)

mulla kävi myös kerran sillai, että koskettimia ohjaavan piirin kohdalta oli piirilevyltä oli mystisesti hajonnut kontakti, joten joutui sen korvaamaan hyppylangalla. Hyvin pelaa, eikä ollu taaskaan vaikea homma.

..niin ja stadin huolloista mulla ei ole kyllä mitään tietoa...
HK
28.02.2006 12:40:28
on päässy käymään niin hassusti että eräs c kosketin on mykistyny kokonaan joten olis kiva jos joku osais kertoo missä näitä voi huollattaa täällä stadissa.

Rolandilla on oma huolto siellä lentokentän lähellä Jumbon vieressä. Osoite on Elannontie 5.
Peltikorva puupäässä.
gh n
28.02.2006 14:42:38 (muokattu 28.02.2006 14:42:51)
Onko tämmönen vika monessakin synassa (tai eri merkeissä)? Kun mun Rolandi teki ton tossa vähän aikaa sitten jo toisen kerran ja entisen koulun Roland mykisti kanssa yhden koskettimen. En sillon jaksanut alkaa väsään ite niin korjautin. Maksoi liikaa joten aattelin nyt ehkä tehdä itse asialle jotain..
..Päärynäjuoma on parasta huumetta..
HK
28.02.2006 20:36:58
Onko tämmönen vika monessakin synassa (tai eri merkeissä)? Kun mun Rolandi teki ton tossa vähän aikaa sitten jo toisen kerran ja entisen koulun Roland mykisti kanssa yhden koskettimen. En sillon jaksanut alkaa väsään ite niin korjautin. Maksoi liikaa joten aattelin nyt ehkä tehdä itse asialle jotain..

Eihän mekaanista kulumista oikein voi estää. Jos ei peukalo ihan keskellä kämmentä ole niin voihan sen syntsan itsekin tosiaan avata ja katsoa pystyykö asialle mitään tekemään.
Peltikorva puupäässä.
cubasisti
28.02.2006 21:57:11
Mulla on XP-50, ja siitä menee aina keski-C pimeäksi. Kun sen avaa ja putsailee paineilmalla pölyn ja roskat pois, niin se toimii taas muutaman tunnin. Siinä on muistaakseni 30 ruuvia, jotka pitää avata, että pääsee käsiksi ko. mekanismiin, joten en ole jaksanut enää ehjätä sitä. Yritin vähän putsailla CRC:llä kostutetulla rätilläkin niitä kumimatossa olevia nypyjä ja niiden piirilevyllä olevia vastinkappaleita, mutta ei auttanut.
Deadline tekee mestarin.
HK
01.03.2006 04:36:04 (muokattu 01.03.2006 04:46:34)
Mulla on XP-50, ja siitä menee aina keski-C pimeäksi. Kun sen avaa ja putsailee paineilmalla pölyn ja roskat pois, niin se toimii taas muutaman tunnin. Siinä on muistaakseni 30 ruuvia, jotka pitää avata, että pääsee käsiksi ko. mekanismiin, joten en ole jaksanut enää ehjätä sitä. Yritin vähän putsailla CRC:llä kostutetulla rätilläkin niitä kumimatossa olevia nypyjä ja niiden piirilevyllä olevia vastinkappaleita, mutta ei auttanut.

Noh, markkinatalous jyllää. Halvemmissa vehkeissä käytetään järjestään halvempia osia. Ei sille mahda mitään.

Edit: olenpas pöljä, mutta välillä tuntuu että liiankin kiltti pöljä.
Peltikorva puupäässä.
cubasisti
01.03.2006 11:41:43
No jaa, XP-50 maksoi uutena melkein 12000 mk, joten ei se mikään ihan halpisvehje ollut.
Deadline tekee mestarin.
JPQ
01.03.2006 21:56:44

No jaa, XP-50 maksoi uutena melkein 12000 mk, joten ei se mikään ihan halpisvehje ollut.

No ei todellakaan vaan sanoisin keskihintaa hyvää peruslaatua kun nuo
halvimmat kuten xp10 on aika "rampoja" rolandilla.
moder
02.03.2006 10:21:53 (muokattu 02.03.2006 10:24:42)
Kun sen avaa ja putsailee paineilmalla pölyn ja roskat pois, niin se toimii taas muutaman tunnin.

Muutaman tunnin ? siinä on varmaan sellainen vika, että se kumimatto menee jotenkin väärään asentoon soitettaessa, ja siksi ei toimi. Noin nopeasti se ei voi hajota likaantumalla.

Paras konsti vian estämiseksi on pitää aina soittimen päällä jotain liinaa tai peitettä, kun sillä ei soiteta. Näin huonepöly ei pääse koskettimien välistä sisään.

Ja tämä vikahan tuppaa olemaan kaikissa kosketinsoittimissa, missä tuollainen kumimatto-kontakti-systeemi on. Ainakin mun rolandissa on vielä jokaisessa kuminyppylässä reikä, joka on "hengitysreikä" , kun kuminappia painellaan edestakaisin. Siitä reiästä pöly ja törky pääsee varsin tehokkaasti sisään.
cubasisti
03.03.2006 09:33:19
Toi kumimaton luiskahtaminen väärään asentoon ei tullut mulle mieleen. Se selittäisi, miksi se ei kestä edes yhtä keikkaa loppuun saakka. En oikein tiedä, mitä sille voisi tehdä. Liimata kumimatot paikalleen?
Deadline tekee mestarin.
moder
03.03.2006 11:53:14
Liimaamista voi yrittää esim. kuumaliimalla. Ei kannatta käyttää pikaliimaa yms. koska niillä on taipumusta sulattaa kumia/muovia, ja ne kumimatot jää siihen paikkaan lopullisesti. Kuumaliimalla kun liimaa, niin ne saa vielä tarvittaessa suhteellisen siististi irtikin.

Kai oot putsannu hyvin sekä piirilevyn kontaktipinnat , ja kumimatossa jokaisen koskettimen kohdalla olevat 2 mustaa kontaktinyppylää ? jos koskettimesta häviää dynamiikka, niin silloin toinen noista mustista on likaantunut....
cubasisti
03.03.2006 12:51:55
Joo, kyllä putsasin kaikki asianmukaiset paikat.

Täytyy kokeilla tota kuumaliimaa, jos sillä saisi värkistä taas käyttökelpoisen. Vaikka tulihan sillä yli kymmenen vuotta jo soiteltuakin, ei siinä mitään.
Deadline tekee mestarin.
Dine
04.03.2006 13:42:42
joo tänks vaan vinkeistä,otin meisselin käteen luukut auki ja putsputs ,kamat nippuun ja taas toimii....
moder
04.03.2006 19:17:51
hieno homma. Ja nyt osaat tehdä saman operaation toistekin, kun tulee sama vika eteen.

mutta jos halut välttyä turhalta korjailulta, niin peitä koskettimisto jollain liinalla aina kun soittimella ei soiteta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)