Aihe: kiipparit ja PA 1 | |
---|---|
![]() 24.02.2006 17:58:34 | |
Tällaista ihmettelen siis: soittelen kiippareita treenikämpällä PA:n kautta. PA tuntuu vahvistavan liikaa joitain nuotteja eli tiettyjä koskettimia painellessa niistä lähtevät äänet ikään kuin "ponnahtavat" ulos paljon vahvempina kuin muut. Niihin olen jo tottunut ja osaan jopa vältellä niiden soittamista treenikämpillä mutta sitten keikkaillessa ja eri PA-laitteita käytettäessä nuo "ponnahtavat" koskettimet vaihtavat paikkaa. Ilmeisesti siis eri miksereillä on taipumus korostaa joitain taajuuksia tarpeettoman paljon, riippuen epäilemäti mikserin tasosta ja ominaisuuksista. Studiossa soitellessa tällaista ei ole koskaan mun kohdalla esiintynyt. Sinänsä tämä ei ole kuolemanvakava asia eikä padeilla soitettaessa juurikaan haittaa mutta esim. pianosoundilla soittaessa nuo ponnekkaat nuotit kalahtavat(!) joskus aika ikäväntuntuisesti korvaan. Kiusallinen vaiva. Onko muut havainneet vastaavanlaista ja onko asialle mitään tehtävissä vai täytyyykö vain kärsiä? Ja opetella soittamaan.. -cheers | |
![]() 24.02.2006 18:02:56 | |
Tällaista ihmettelen siis: soittelen kiippareita treenikämpällä PA:n kautta. PA tuntuu vahvistavan liikaa joitain nuotteja eli tiettyjä koskettimia painellessa niistä lähtevät äänet ikään kuin "ponnahtavat" ulos paljon vahvempina kuin muut. Niihin olen jo tottunut ja osaan jopa vältellä niiden soittamista treenikämpillä mutta sitten keikkaillessa ja eri PA-laitteita käytettäessä nuo "ponnahtavat" koskettimet vaihtavat paikkaa. Ilmeisesti siis eri miksereillä on taipumus korostaa joitain taajuuksia tarpeettoman paljon, riippuen epäilemäti mikserin tasosta ja ominaisuuksista. Studiossa soitellessa tällaista ei ole koskaan mun kohdalla esiintynyt. Sinänsä tämä ei ole kuolemanvakava asia eikä padeilla soitettaessa juurikaan haittaa mutta esim. pianosoundilla soittaessa nuo ponnekkaat nuotit kalahtavat(!) joskus aika ikäväntuntuisesti korvaan. Kiusallinen vaiva. Onko muut havainneet vastaavanlaista ja onko asialle mitään tehtävissä vai täytyyykö vain kärsiä? Ja opetella soittamaan.. -cheers Ei ole kysymys niinkään miksereistä vaan itse pa-laitteista ja varsinkin tilan akustiikasta. Näitä erilaisuuksia pitää kompensoida esim. equttamalla synaa/pa:ta. | |
![]() 24.02.2006 21:40:16 | |
ahaa, ok, no tuon meidän treenikämpän akustiikan tason oon kyllä huomannu muutenkin, että se on erittäin huono. Täytyypä alkaa equttelemaan sitten vastedes. Mulle toi tekniikan osasto ei oo oikein koskaan iskenyt, vaikka pitäishän sitä alkaa ottaa asioista selkoa. Kaiketi. Kiits kommentista. -cheers | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)