Aihe: Rockbändissä kotikiippareista eteenpäin
1
artino
28.08.2019 13:17:43
Mun tilanne on, että soitan aluillaan olevassa rockbändissä. Olen 5-10 vuotta soittanut koskettimia silloin tällöin, mutta ainoa kokemus kiippareista löytyy halpojen kotikiippareiden puolelta. Tällä hetkellä omistan ikivanhan Casio CTK-800 ja tänä vuonna käytettynä ostetun Yamaha YPG-235 (molempien output rajoittuu yhteen headphones-jakkiin, mikä ei tunnu kovin hyvältä keikkailua ja bänditreenejä ajatellen). Yamaha on käytössä esim. pianoa soitettaessa ja urkusooloissa ja Casio täytteenä, lähinnä sointumattojen puolella.

Soitettiin bändin kanssa eka keikka viime viikonloppuna ja tajusin, että näistä laitteista lähtee aivan älyttömän tylsät soundit, puhumattakaan siitä, että soittotuntumassa on paljon parannettavaa. Minulla ei tässä kohdassa ole hajuakaan, minkälaiseen laitteeseen kannattaisi lähteä päivittämään.

Haluaisin soundeihin säätövaraa, ja oletan, että kotikiippareihin ei oikein saa mitään efektejä tms. joilla ääntä voisi muuttaa. Olen katsellut vaihtoehtoja, löytyy syntentisaattoreita, työasemia, midi-masterkiippareita, moduleita ja keikkapianoja.

Mahdollisimman autenttiseen pianosoundiin pitäisi varmaan ostaa keikkapiano, mutta en tiedä, paljonko pitäisi maksaa, että saisin järkevän päivityksen tuohon omaan yamahaan. Max 500 euroa on tässä vaiheessa käytössä.

Mikä ero on työasemalla, syntentisaattorilla ja midicontrollerilla? Tarvitaanko jotain ulkoisia moduuleja, miten soundeja käytännössä tehdään ja tallennetaan, tarvitaanko tietokonetta muokkauksiin? Kaikki tieto auttaisi tässä vaiheessa. Kaksi kiipparia olisi tarkoitus pitää setissä, joten jos tuon casion saisi heivattua jonkun 61-koskettimisen synan tms. tieltä, niin sitten voisin joskus myöhemmin katsoa myös jotain pianon tuntuista.
Prophet
28.08.2019 18:40:27
Osta katu-uskottava Motif, jos haluat pelata varman päälle. Yamaha ei pamaha.
teroyk
08.09.2019 17:56:54 (muokattu 08.09.2019 18:09:05)
Prophet: Osta katu-uskottava Motif, jos haluat pelata varman päälle. Yamaha ei pamaha.

No katu-uskottavuus juuri Motif:ista puuttuu. Jos haluaa katu-uskottavuutta, niin joku aito analoginen syntikka.

Mutta toki jos rahkeet ei aitoon analogiseen riitä, niin mikä tahansa käytetty syntetisaattori, jossa ei ole omia kajareita sopii rockbändiin. Oma lukunsa on keytar-tyyppiset eli hihnaan laitettavat koskettimistot, jotka on monesti midicontrollereita. Ja tästä päästäänkin varsinaisiin kysyjän kysymyksiin: "Mikä ero on työasemalla, syntentisaattorilla ja midicontrollerilla? Tarvitaanko jotain ulkoisia moduuleja, miten soundeja käytännössä tehdään ja tallennetaan, tarvitaanko tietokonetta muokkauksiin?"

- Työasemakoskettimistossa on teoriassa sequenseri eli jonkinlainen muistiin soittamistoiminto monikavaisesti muun soittimen lisäksi.
- Syntetisaattori on juurikin soitin jolla voi muokata laajasti tai jopa tehdä lähes tyhjästä uusia ääniä.
- Midicontrolleri on koskettimisto, joka ei pysty itse tuottamaan ääntä vaan tarvitsee jonkun ulkoisen modulin, toisen koskettimiston tai tietokoneen äänilähteeksi. Huomattava seikka, että työasemia ja syntetisaattoreita voi käyttää myös jonkinlaisina midicontrollereina mikä midiliitännät on.
- Ulkoiset modulit ovat joskus näppäriä lisämään synteesi- tai soundimaailmaan tarvitsemaatta haitolle monia koskettimia.
- Soundeja tehdään soundiparametrejä muuttamalla ja usein soittimissa on patterivarmennettuja tallennuspaikkoja soundeille. Tietokone saattaa olla soundienvarmuuskopiointiin kätevä, muttei välttämätön.
Exhausted
08.09.2019 23:07:10 (muokattu 08.09.2019 23:08:18)

Jarrutetaas vähän. Aloittaja sanoo, että soittaa pianoa ja urkuja ja sointumattoja rokkibändissä. Ei kuulosta minusta ihan analogisynan tai sellaista matkivan tontilta. Mulla ei ole oikein käsitystä nykyajan soittimista, mutta kymmenen vuotta sitten ostin Nord Electro 3:n ja sillä hoituu ainakin urut ja Rhodesit, auttavasti myös pianot, ja sampleripuolen kautta sitten syntikkamatotkin. Pari perusefektiäkin löytyy. Luulisi käytettynä näitä saavan jo kohtuulliseen hintaan? Tai sitten midi-controlleri ja interface ja läppäristä saundit? Vaatii tosin ehkä enemmän osaamista sitten softapuolelta, ja tietokoneen ottamista mukaan lavalle.
hpe
09.09.2019 12:41:24 (muokattu 09.09.2019 12:42:21)
Jos budjetti on tuo 500 euroa ja monipuoliset soundit hakusessa, niin joku edullinen digitaalinen syntikka/koskettimet on varmasti hyvä kompromissi ominaisuuksien suhteen, ja se mitä tässä nyt haetaan. Hyviä keikkapianoja ja pianosoundeja ei tuolla rahalla oikein vielä saa.

Kannattaa käydä liikkeissä testaamassa soittimia, sekä katsella ja kuunnella youtube-videoita ja valita se, minkä soundimaailma ja tuntuma miellyttää eniten.

Tässä nyt pari esimerkkiä mitä 500 eurolla saa:

Thomann SP-5600 -koskettimet - Todnäk parasta mitä tuohon hintaluokkaan mahtuu.

Yamahan MX -syntikka - 49-koskettimen versio mahtuisi budjettiisi.

Mieti tarkkaan mitä soittimelta haluat ja haarukoi sen perusteella.
tammi-helmi-maalis-huhti-touko-kesä-heinä-elo ihmisen huolineen ja murheineen
MarkusB
24.10.2019 21:51:29
Mä ostaisin tuolla budjetilla käytettynä jonkin Roland Juno tyyppisen alle 10 vuotta vanhan. Niissä on ihan kelpo soundit urkupuolelle sekä pianot/sähköpianot. Samalla saat vielä ihan käyttis syntikka leadisoundeja. Eli monipuolinen soitin hyvällä hinta/laatu-suhteella.

Toinen olisi Rolandin V-Combot. Niissäkin kaikki soundit löytyy roskenrollin tarpeisiin. Hinta uutena jotain kuusi ja puoli satalappusta eli käytettynä luulisi irtoavan.

Nordi (electro ja stage) on erittäin hyvä, mutta harvemmin irtoaa 500 € budjettiin edes käytettynä.

Korgista en tiedä mutta hyviä nekin on. Joku korgisti osaa suositella. Sama juttu yamahan kanssa. Niillä on edullisia ja luulisi kelpaavan mutta en osaa suositella kun en tiedä.

Analogisynia en lähtisi edes ehdottelemaan kun otetaan huomioon käyttötarkoitus ja budjetti. Ei paljon muuta bändiä naurata kun vetelet jotain kanttiaaltoa siellä monosoundilla :D
Kiva kun on kivaa
musamies
26.10.2019 20:56:01 (muokattu 26.10.2019 21:00:03)
artino: Mun tilanne on, että soitan aluillaan olevassa rockbändissä. Olen 5-10 vuotta soittanut koskettimia silloin tällöin, mutta ainoa kokemus kiippareista löytyy halpojen kotikiippareiden puolelta. Tällä hetkellä omistan ikivanhan Casio CTK-800 ja tänä vuonna käytettynä ostetun Yamaha YPG-235 (molempien output rajoittuu yhteen headphones-jakkiin, mikä ei tunnu kovin hyvältä keikkailua ja bänditreenejä ajatellen). Yamaha on käytössä esim. pianoa soitettaessa ja urkusooloissa ja Casio täytteenä, lähinnä sointumattojen puolella.

Soitettiin bändin kanssa eka keikka viime viikonloppuna ja tajusin, että näistä laitteista lähtee aivan älyttömän tylsät soundit, puhumattakaan siitä, että soittotuntumassa on paljon parannettavaa. Minulla ei tässä kohdassa ole hajuakaan, minkälaiseen laitteeseen kannattaisi lähteä päivittämään.

Haluaisin soundeihin säätövaraa, ja oletan, että kotikiippareihin ei oikein saa mitään efektejä tms. joilla ääntä voisi muuttaa. Olen katsellut vaihtoehtoja, löytyy syntentisaattoreita, työasemia, midi-masterkiippareita, moduleita ja keikkapianoja.

Mahdollisimman autenttiseen pianosoundiin pitäisi varmaan ostaa keikkapiano, mutta en tiedä, paljonko pitäisi maksaa, että saisin järkevän päivityksen tuohon omaan yamahaan. Max 500 euroa on tässä vaiheessa käytössä.

Mikä ero on työasemalla, syntentisaattorilla ja midicontrollerilla? Tarvitaanko jotain ulkoisia moduuleja, miten soundeja käytännössä tehdään ja tallennetaan, tarvitaanko tietokonetta muokkauksiin? Kaikki tieto auttaisi tässä vaiheessa. Kaksi kiipparia olisi tarkoitus pitää setissä, joten jos tuon casion saisi heivattua jonkun 61-koskettimisen synan tms. tieltä, niin sitten voisin joskus myöhemmin katsoa myös jotain pianon tuntuista.

Silläkin on väliä minkä tyylisestä rokkibändistä on kyse.

Joku Nord Stage on varmaankin tähän suuntaan, mutta kallis. Nord Electro ei niin kallis muttei kovin monipuolinen.

Esim. Roland RD 2000 on aika monipuolinen ja soveltuu pianon soiton harjoitteluun.

Itse olen soittanut bilebändissä suurimmaksi osaksi Roland RD 64:sella, jonka vähäinen äänivalikoima ollut aika perinnerok henkinen.

Kotona soitan Yamaha CP4 stagepianolla, muttei se ole kauhean rok.

Uusia merkkejä on ainakin Dexibel. Siinä voi olla hyviä ääniä.
https://youtu.be/AQ6ltaRnpMw

Max. 500 eurolla saisit ehkä vanhan Nord Electron tai stagepianon.

Lachy Doleyllä huomattavan rok ote ja siinä kyse muustakin kuin Hammondista.
https://youtu.be/NZEkn0ksj78
G-Zus
29.10.2019 15:10:55
Käytetty laitos mnetin torilta. Piste.

Tälläkin hetkellä näyttäisi olevan esimerkiksi yksi D50 kaupan 450€ hintaan. Tuosta kun lähtee kahlaamaan, niin kyllä sieltä vastaan tulee jos jonkinlaista helmeä ja kappas - kohta on nurkat pullollaan soittimia...

Tahtoo noissa vanhemmissa vekotuksissa olla vielä se ominaisuus, että ovat lähestulkoon pomminkestäviä hyvällä tuntumalla, eikä mitään muovirimpuloita.
Winston Churchill: I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)