Aihe: Roland 103e:ssä häiriöääniä 1 | |
---|---|
![]() 02.04.2006 17:16:48 | |
Tervehdys! Ostin hiljattain Roland 103e merkkisen digipianon. Kyseinen malli taitaa olla melko suosittu joten täälläkin varmasti jollakin samanlainen kotoa löytyy. Olen vain ikäväkseni huomannut että joissakin äänteissä mukana on erittäin häiritsevä, korkeataajuinen "ujellus" niin kauan kuin kosketin, tai pedaali on pohjassa. Pahimmat koskettimet ovat keskimmäisestä C#:stä alaspäin oktaavi, eli C#4 ja sitä alempi G#3, G3 ja F#3 elikkä usein soitetut bassoäänet. Onko muilla Roland-digipianojen omistajilla samanlaista ongelmaa? Kuullostaako siltä että tuotteessa olisi virhe? Ainakin tuo sivuääni pilaa osaltaan soittonautintoa. Meinaan joka tapauksessa myyjälle soittaa mutta olisi mukava saada ensin täältä kommenttia. | |
![]() 03.04.2006 10:04:45 | |
Terve Hyvin on ainakin minun 103 toiminut. Oletko kokeillut resetoida vehjettä? Ohjeet operaatioon saat myyjältä tai rolandin tuotetuesta, ellei sitä manuaalista löydy. Joka tapauksessa ei tuo normaalilta kuulosta ja häiritsee varmasti soittamista. | |
![]() 03.04.2006 17:22:16 | |
Terve Hyvin on ainakin minun 103 toiminut. Oletko kokeillut resetoida vehjettä? Ohjeet operaatioon saat myyjältä tai rolandin tuotetuesta, ellei sitä manuaalista löydy. Joka tapauksessa ei tuo normaalilta kuulosta ja häiritsee varmasti soittamista. Kiitos vastauksestasi! En ole kokeillut, täytyy alkaa lukemaan ohjeita. Rolandin tuotetuesta sanottiin että kyseessä saattaisi olla tuotteen ominaisuus. Itse en kyllä tuohon usko. Voisitko tehdä testin: eli laita kuullokkeet niin varmasti kuulet jos jotain häikkää on ja kokeile bassokoskettimia väliltä Keskimmäisestä c:stä oktaavi - Keskimmäisestä c:stä 2 oktaavia alemmas. Itselläni häiriö on pahin soittettaessa G#3 (Eli suoraan Demo-napin alapuolella). Voitko raportoida tänne kuuluuko mitään ylimääräistä ujellusta, pidä siis pedaali pohjassa ja anna soida niin kauan kuin soi. Muutkin kyseisen soittimen omistavat saavat kokeilla. Olisin kiitollinen tiedoista :) | |
![]() 04.04.2006 08:56:57 | |
No miepä kokkeilen kun kerkiän, vaikka on kyllä sen verta tullut kyseistä soitinta soitettua, että olisin varmasti huomannut jos siitä jotain ylimääräisiä ääniä kuuluisi. Tai sitten korvani ei vain rekisteröi korkeita taajuuksia :) Mutta jos tuo joku tyyppivika tai tuotteen ominaisuus olisi, niin sen olisi varmasti panneet muutkin merkille, mutten ainakaan pikaisen etsimisen seurauksena löytänyt netistä mitään aiheeseen liittyvää. | |
![]() 04.04.2006 09:38:01 | |
Itse löysin täysin samasta aiheesta olevan keskustelun: http://www.pianoworld.com/ubb/ubb/ultimatebb.php?/topic/6/1213.html Tuon keskustelun lopputuloksena kyseessä tosiaan olisi tyypille ominainen ääni. Voisiko olla että joissakin yksilöissä tämä on vain häiritsevämpi. Mutta kiitos kun kokeilet, parhaiten saat kuulumaan soittamalla melko kovaa eli mf tai f. | |
![]() 05.04.2006 09:08:15 | |
Huomenta. Paukuttelin ne kaikki alarekisterin koskettimet läpi, enkä saanut sieltä mitään häiritseviä ääniä loihduttua. Toki joissain koskettimien sampleissa oli pieniä eroja, mutta niinhän niitä eroja on akustisessa pianossakin. Tuota noin, joko -Minun halppiskuulokkeet tai pianon oma vahivistin ei sitä häiriöääntä toista -Minä en ääntä kuule tai pidä sitä häiritsevänä ja sinä taas -Olet joku hifi-mies, mikä pitää äänenlaatua häiritsevänä tekijänä sen, jossei vahvistimen osat ole kullattu :) -Soittimessasi on joku vialla Onko sinulla mahdollisuutta mennä testaamaan toista samanlaista soitinta? Sitenhän tuo selviäisi onko kyseessä ominaisuus vai vika. Tai jos pystyt laittamaan minulle ääninäytteen siitä häiriöäänestä, niin tiedän tarkemmin millaista ääntä yritän etsiä. Toistuuko häiriö myös ilman kuulokkeita ja ilman pianon efektejä (reverb, brilliance..)? | |
![]() 05.04.2006 09:54:03 | |
Onko sinulla mahdollisuutta mennä testaamaan toista samanlaista soitinta? Sitenhän tuo selviäisi onko kyseessä ominaisuus vai vika. Tai jos pystyt laittamaan minulle ääninäytteen siitä häiriöäänestä, niin tiedän tarkemmin millaista ääntä yritän etsiä. Toistuuko häiriö myös ilman kuulokkeita ja ilman pianon efektejä (reverb, brilliance..)? Nauhoitin näytteen ja sen voi käydä kuuntelemassa täältä: http://www.saunalahti.fi/~eekoivu/Roland_nayte.mp3 Se pieni surina joka on taustalla koko ajan johtuu äänikortistani mutta se ei haittaa tässä tapauksessa. Kuuletko kuinka hiukan bassokoskettimen lyönnin jälkeen alkaa tämä ujellus? Mitään efektejä ei ole käytössä. Jos sinun soittimestasi ei samanlaista kuulu niin lähden vielä kokeilemaan tuonne Rolandin toimipisteeseen, heillä kuulemma siellä on samanlainen esillä. | |
![]() 05.04.2006 11:14:34 | |
Nauhoitin näytteen ja sen voi käydä kuuntelemassa täältä: http://www.saunalahti.fi/~eekoivu/Roland_nayte.mp3 Se pieni surina joka on taustalla koko ajan johtuu äänikortistani mutta se ei haittaa tässä tapauksessa. Kuuletko kuinka hiukan bassokoskettimen lyönnin jälkeen alkaa tämä ujellus? Mitään efektejä ei ole käytössä. Jos sinun soittimestasi ei samanlaista kuulu niin lähden vielä kokeilemaan tuonne Rolandin toimipisteeseen, heillä kuulemma siellä on samanlainen esillä. Olisi kiva tietää vaikkei se auta sinua mutta mikä äänikortti sinulla on ? häiriö on sen verta mielenkiintoista kun vahvistin siitä pätkän ja kuuntelin.... ps. minä en tajua ääntä tosin korvani eivät ole "täydelliset" enään. | |
![]() 05.04.2006 11:23:26 (muokattu 05.04.2006 11:50:30) | |
Hemmetin selain olen pahoillani teidän kannaltanne siitä kun taas tupla tuli. | |
![]() 05.04.2006 12:14:13 | |
Mun Roland FP-2 piti metallisia särähdyksiä (tai miksipä ei ujelluksiksi niitä voisi kutsua) varsinaisen saundin lisäksi parista koskettimesta. Takaisin kauppaan vaan ja myyjä vaihtoi sen toiseen. Uudessa kappaleessa ei sitä ongelmaa ole ollut. Toinen myyjistä olisi halunnut lähettää viallisen Rolandille takaisin korjattavaksi, mutta toinen päätti laittaa viallisen kappaleen esille liikkeeseen. Todennäköisesti sen on joku huono-onninen ostanut... | |
![]() 05.04.2006 12:17:26 | |
Tarkoitat ilmeisesti tuota kaikua kun ääni tavalaan nousee vähän korkeammalle ja käy aaltoilemaan kun pidät pedaalia tai kosketinta pohjassa? Joo, kyllä minunkin soitin tuota tekee, muttei ehkä ihan tuossa määrin, sillä ilmeisesti vasta nyt käsitin mitä ääntä tarkoitat. En ole sitä kyllä koskaan mitenkään häiritsevänä pitänyt ja tuo aaltoileva kaikuhan katoaa jos otat oikealla kädellä jotain korkeampia säveliä mukaan. Ehkä sinun kannattaa käydä vielä siellä Rolandilla testaamassa. Minä en nyt osaa ihan varmasti sanoa, etteikö oma soitin tekisi täsmälleen tuota samaa. Mielestäni se ei tee, mutta voin hyvinkin olla väärässä. Minunkin korvat on jo parhaat päivänsä nähneet. Miten muut, pidättekö tuota ääntä jotenkin häiritsevänä? | |
![]() 05.04.2006 12:43:29 | |
Olisi kiva tietää vaikkei se auta sinua mutta mikä äänikortti sinulla on ? häiriö on sen verta mielenkiintoista kun vahvistin siitä pätkän ja kuuntelin.... ps. minä en tajua ääntä tosin korvani eivät ole "täydelliset" enään. Eli puhutko nyt siitä häiriöstä joka tulee soittimesta, eli juurikin se korkeataajuinen ujellus hiukan bassokoskettimen painamisen jälkeen? Äänikortistani johtuvaa surinaa ei tarvitse nyt analysoida, koska haluan tietää onko soittimessani jotain vikaa. | |
![]() 05.04.2006 12:45:54 | |
häiriö on sen verta mielenkiintoista kun vahvistin siitä pätkän ja kuuntelin.... *hakee popcornia ja limua* | |
![]() 05.04.2006 15:17:08 (muokattu 05.04.2006 15:17:16) | |
Kuuletko kuinka hiukan bassokoskettimen lyönnin jälkeen alkaa tämä ujellus? Mä kyllä kuulen sen. Käytössä sennheiser HD535 kuulokkeet ja työpaikan emolle integroitu äänipalikka. Erityisen häiritsevänä se tuntui kun soitit vähän hennommin -- eli se ei kai johdu pohjalla olevasta samplesta, koska silloinhan sen ujelluksenkin pitäisi olla pienemmällä. Voin kuvitella, miten tuo alkaa ärsyttää kun sen kerran on huomannut -- eikä siihen tarvita edes kummoista korvaa. My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice. | |
![]() 05.04.2006 15:18:48 | |
Häiriö on sen verta mielenkiintoista kun vahvistin siitä pätkän ja kuuntelin.... ps. minä en tajua ääntä tosin korvani eivät ole "täydelliset" enään. ...jos et tuota huomaa, niin sitten kannattaa kyllä unohtaa ne suhinatkin. Oikeesti. My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice. | |
![]() 06.04.2006 16:58:54 | |
En tiedä kuuntelenko oikeata häiriötä, mutta oletko kokeillut kytkeä Damper Resonancen pois päältä. Itsellä on Yamaha, joten en pääse itse kokeilemaan, mutta katselin tuon hp103:n manuaalia, kun se oli itsellänikin toisena vaihtoehtona hankintaa tehtäessä. Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)