Bentley 24.03.2006 10:45:03 | |
---|
Moi. Eli sellaista oon täs miettinyt kun on tullut toi syntikkaki hankittua että millätasolla kiippari pitää olla kun soittaa seisaaltaan ja istueltaan? Etenkin seisaaltaan soittelen enemmän joten olisi hyvä tietää mitä kaikkea siinä pitää huomioida ergonomian kannalta. For those who can't be without the music! |
Janus 24.03.2006 10:53:01 | |
---|
Lähde nyt vaikka siitä, että seisten soittaessa kiippari on niin alhaalla, että laskiessa sormet koskettimille (ranne suorassa!) käsi on kyynärpäästä koukistettu 90 asteen kulmassa tai vähän isommassa. Ei siis niin ylös, että kyynärvarsia joutuu "kannattelemaan" soittaessa jatkuvasti, eikä niin alas, että rannetta joutuu taivuttamaan taaksepäin. Mutta silti niin kuin susta itsestä tuntuu luontevimmalta. |
baron 24.03.2006 11:08:53 | |
---|
Moi. Eli sellaista oon täs miettinyt kun on tullut toi syntikkaki hankittua että millätasolla kiippari pitää olla kun soittaa seisaaltaan ja istueltaan? Etenkin seisaaltaan soittelen enemmän joten olisi hyvä tietää mitä kaikkea siinä pitää huomioida ergonomian kannalta. Selkäsi tulee kuiteskin kipeäksi, kun joudut yhdellä jalalla seisomaan, kun toinen on pedaalilla. My name is Baron, Sir Baron. |
Bentley 24.03.2006 11:13:45 | |
---|
Selkäsi tulee kuiteskin kipeäksi, kun joudut yhdellä jalalla seisomaan, kun toinen on pedaalilla. Itseasiassa mulla ei vielä ole pedaalia. Olen sellaista hankkimassa jossain vaiheessa kyllä joten hyvä tieto. For those who can't be without the music! |
Murmeli 24.03.2006 11:37:12 | |
---|
sitten jos seisaaltaan on ja pituutta on ~190 niinku mulla niin "warman"-tyyli ei ole ollenkaan huono, saapi noi kädet suoraan. "No tästä nyt tuli tämmöstä kieli poskella-räkärokkia." |
Ile- 24.03.2006 17:45:40 | |
---|
Nuo X-malliset ständit ovat ainakin ihan hemmetin matalia kaikki. Soitan itse aika suorilla käsillä, eli kyynärpäät melko suorassa. Jos sen synatelineen nostaa johonkin 90cm niin sitten onkin jalkojen etäisyys jotai 30cm luokkaa. Pitäisi varmaan ostaa toisen synanteline ihan vain, että saisi sen ensimmäisenkin tarpeeksi korkealle ja voisihan sitä sitten aavistuksen kallistaakin. |
baron 24.03.2006 19:06:37 | |
---|
Nuo X-malliset ständit ovat ainakin ihan hemmetin matalia kaikki. Soitan itse aika suorilla käsillä, eli kyynärpäät melko suorassa. Jos sen synatelineen nostaa johonkin 90cm niin sitten onkin jalkojen etäisyys jotai 30cm luokkaa. Pitäisi varmaan ostaa toisen synanteline ihan vain, että saisi sen ensimmäisenkin tarpeeksi korkealle ja voisihan sitä sitten aavistuksen kallistaakin. Mulla on tupla x (siis kaksi tasoa). Ylemmälle saa oikein mukavasti. My name is Baron, Sir Baron. |
OsQu 24.03.2006 20:38:44 | |
---|
offtopic, mutta mitäs nuo tupla x telineet noin suurinpiirtein maksavat? Mitä vähemmän säröä, sitä parempi soittaja.. |
baron 25.03.2006 01:39:02 | |
---|
offtopic, mutta mitäs nuo tupla x telineet noin suurinpiirtein maksavat? Mulla on joku quikloc, mä muistelisin että noin 100 My name is Baron, Sir Baron. |
KoskPaavo 25.03.2006 15:14:11 | |
---|
Mulla on joku quikloc, mä muistelisin että noin 100 Mulla on kanssa jonkinlainen kviklokki, muistatteko minkälaisia kauheita tellinkinsysteemejä oli ennen näitä kviklokkeja? Mahdoton määrä erilaisia putkia ja liitoskappaleita.Tosin ennen (80-luvulla) nuo kiipparitkin oli jonniverran painavampia. Tämä elämä käy laatuun; onhan se
välimmiten lystiäkin ja nostelee
hieman kantapäitä.
Aleksis Kivi |
baron 25.03.2006 15:49:43 | |
---|
Mulla on joku quikloc, mä muistelisin että noin 100 Jouduin illan keikkaa varten kaivamaan Quiklokkini esille, en löytänyt mistään tyyppimerkintää, mutta kovasti QL 642 näköinen se on. http://www.quiklok.com/400x400/sku_QL_642.jpg Esitteen mukaan se kestää 120 kg eli kyllä sen mukaan mun pistäisi pystyä mennä vielä Nord Electron päälle istumaan, jos vain NE kestäisi. My name is Baron, Sir Baron. |
Anonymous-jazz 28.03.2006 22:30:45 | |
---|
Jazzpianon fiilistelyssä ei välttämättä selälle ergonomisin vaihtoehto ole Bill Evansin käyttämä nuokkuma-asento missä otsa on jo melkein kiinni koskettimissa. Let us never tolerate outrageous conspiracy theories concerning the attacks of September the 11th; malicious lies that attempt to shift the blame away from the terrorists. - George W. Bush (Eihän valkokaulusterroristeja ole olemassa :) |
Etevä 02.04.2006 12:35:04 | |
---|
Yleinen ergonominen asento mitä tahansa soitinta istualteen soitellessa on istua selkä suorassa. Hyvin monet kumartuvat aina automaattisesti soittimensa ääressä, jolloin niska ja selkä kipeytyvät varmasti. Pianoa soitettaessa tuolin tulisi olla sellaisella etäisyydellä ja korkeudella, että koskettimistoa kohti ei tarvitse kurkotella ollenkaan käsillään ja kädet voivat olla täysin rentoina soitettaessa. Ranteet eivät saa olla liian pystyssä, mutta ne eivät myöskään saa lässähtää lepoon niin, että ranne sojottaa lattiaa kohti ja sormet koskettelevat koskettimia. Sopivan suora ja vapaa asento ranteella niin, että mahdollisesti sormien päät pääsevät soittamaan, toimii usein kipeyttämättä käsiä ollenkaan. Liiasta jännittämisestä soitettaessa ei myöskään ole hyötyä, jos halutaan välttää jännetuppitulehdusta. Seisoessa soitettaessa itse olen todennut helpottavaksi tavaksi asetella koskettimiston ainakin huomattavasti korkeammalle kun istualteen soitettaessa. Kun laskee kädet koskettimille, ei pitäisi kumartua ollenkaan, vaan koskettimein pitäisi olla ainakin senverran lähellä, että kädet voisi niille rennosti laskea. Ranteiden pitäisi mielellään päästä mahdollisimman lähelle sitä asentoa, mikä niillä on istuessa soiteltaessa, kun hyvin usein seistessä kädet ovat pystyasennossa ja soitto on melko jäykkää. - J-Virus |
hannaya 03.04.2006 16:52:34 | |
---|
Selkäsi tulee kuiteskin kipeäksi, kun joudut yhdellä jalalla seisomaan, kun toinen on pedaalilla. Mulla ainakin selkä puutuu, varsinkin pidemmän soittelun jälkeen sillälailla, että käveleminenkin on hetken sellaista "tönkköä". Vaikka en pedaalia käyttäisikään niin seison silti jotenkin vinossa ja yleensä naputan jalalla tahtia. Pitäisikö siis seistä ns. tikkusuorana ja olla naputtamatta tahtia? Entäs pedaalin käyttö seistessä? Jollain jotain ratkaisuja? "Eipäs nyt nimitellä äitiä eläimeksi!" -Lasse Sievinen |
baron 03.04.2006 17:08:06 | |
---|
Mulla ainakin selkä puutuu, varsinkin pidemmän soittelun jälkeen sillälailla, että käveleminenkin on hetken sellaista "tönkköä". Vaikka en pedaalia käyttäisikään niin seison silti jotenkin vinossa ja yleensä naputan jalalla tahtia. Pitäisikö siis seistä ns. tikkusuorana ja olla naputtamatta tahtia? Entäs pedaalin käyttö seistessä? Jollain jotain ratkaisuja? Tuoli! Jollet varsinaisesti istuisikaan niin joku baarijakkaran tyylinen. My name is Baron, Sir Baron. |