Aihe: Juno 106
1
markn
05.06.2006 22:52:19
Heippa.

Osalla teistä varmaan on, tai on ollut juno 106. Olisi mukava kuulla jotain käytännöllisiä vinkkejä soundien ohjelmointiin ja muuta hyödyllistä laitteeseen liittyvää tietoa.

Tänks
Leikari
06.06.2006 07:32:57
Heippa.

Osalla teistä varmaan on, tai on ollut juno 106. Olisi mukava kuulla jotain käytännöllisiä vinkkejä soundien ohjelmointiin ja muuta hyödyllistä laitteeseen liittyvää tietoa.

Tänks

tuo juno on niin simppeli ja helppokäyttöinen vekotin, että jos yhtään on subtraktiivisen ("vähentävän") äänisynteesin perusteet tiedossa niiin ei siinä sen kummempia temppuja.

www.soundonsound.com vanhoissa numeroissa on ollut perusteellisia juttuja eri tyyppisten soundien tekemisestä - tosin esimerkkisynat ovat vaihdelleet tapauskohtaisesti, mikä ei sinänsä oikeasti haittaa .... ainahan se on hakemista ja soveltamista

yleensä 106:sta löytyy juttua netistä googlettamalla aivan tarpeeksi

minulla on juno 60, joten eipä tästä enempää
Soitetaan jamia!
Karlsson
06.06.2006 08:36:57
minulla on juno 60, joten eipä tästä enempää

Nii mullaki, mut ei siitäkään sen enempää.
Skividöveinau
BaariMikko
06.06.2006 12:56:55

Nii mullaki, mut ei siitäkään sen enempää.

Musahuoneen kukkapöytänä. Arvotavara arvoisessaan käytössä.
Karlsson
06.06.2006 13:02:25

Aattelin heittää sisukset mäkeen ja tehdä siitä cd-telineen. Pysyy hyvin siinä koskettimien välissä levyt.
Skividöveinau
Leikari
06.06.2006 16:48:41 (muokattu 06.06.2006 16:49:16)
http://www.soundonsound.com/articles/Technique.php

klikkaamalla tuolta "synthesis" löytyy pitkä lista lehdessä olleita artikkeleit

ellei soundien muokkaus ole ennestään tuttua niin joku äänisynteesiä koskeva yksinkertainen perusteos auttaa alkuun (kysy kirjastosta - voivat kaukolainata)

Junossa kuten monessa muussakin perusjuttu on tietysti:

osc (tekee äänen, ylä-äänikerrannaiset vaihtelevat aaltomuodosta riippuen) - filtteri (suodattaa kerrannaisäänistä pois/korostaa taajuuksia)- amp (vahvistaa äänen kuuluviin halutun vaippakäyrän "Envelope" määräämällä äänenvoimakkuudella). Syntikasta riippuen esim. äänen korkeutta, kanttiaallon leveyttä (ylä-äänisuhteita), filtterin taajuutta voi muuttaa/moduloida mm. LFO:lla (matalataajuusoskillaattori) ja vaippakäyrän (Envelope) avulla. jne... kokeilemalla sitten selviää, että miltä mikäkin säätö kuullostaa. Lieko Juno 106:n manualissa malliasetuksia soundeille - sellaiset helpottaisivat kummasti koneen haltuunottoa. Itselläni oli aikoinaan ESQ-Bible, jonka läpi käymällä olen synan kuin synan kanssa pärjännyt (paitsi sy-77)

P.S samalla sivulla on myös midi-basics
Soitetaan jamia!
markn
06.06.2006 20:25:34
kiitoksia. niinhän se on, kokeilemalla oppii. Kotistereoihin (pro ac responce kajarit) kytkemällä oon jo saanut aika kivoja saundeja, pitää jatkaa. Pa:ssa helposti saundit on vähän suttusempia, niin, riippuu pa:sta.

Mukavaa, jos joku on löytänyt muutakin käyttöä junolle, kukkatelineet sun muut tarkoitukset. Ja soitto varmaan on hallussa. Onnea!

Kiitoksia
teroyk
06.06.2006 20:42:54
Aattelin heittää sisukset mäkeen ja tehdä siitä cd-telineen. Pysyy hyvin siinä koskettimien välissä levyt.

Haluatko vaihtaa CD-telineeseen tai jopa kahteen :)
teroyk
06.06.2006 20:43:27

Haluatko vaihtaa kukkapöytään tai kahteen :)
teroyk
06.06.2006 20:47:37

Jostain päin nettiä löytyy ohjekirja. Se ei anna paljoa vinkkejä soundien tekemiseen, mutta selittää selkeästi laitteen.
Karlsson
06.06.2006 20:49:19
Mukavaa, jos joku on löytänyt muutakin käyttöä junolle, kukkatelineet sun muut tarkoitukset. Ja soitto varmaan on hallussa. Onnea!

Voi, tietäisitpä. Aattelin tehdä tosta Rhodesin Suitcase 88 mark I:stä baarikaapin.
Skividöveinau
Leikari
06.06.2006 21:55:48
Voi, tietäisitpä. Aattelin tehdä tosta Rhodesin Suitcase 88 mark I:stä baarikaapin.

mä tein siitä kansalaisopiston kurssilla ruumisarkun itselleni. Mulla oli ekana valmis kun muut vielä nysväsivät joidenkin lautojen kanssa.

vähän on kyllä lyhyt - pistin sisään kirjeen, että hautausurakoitsija voisi sahata jalat - siis minulta - kun on kuoppaamisen aika

vaan tuli kyllä komee - semmoista jenkkityyliä ... mitenhän kukat siiä päällä pysyy
Soitetaan jamia!
Leikari
06.06.2006 21:58:17

aika tyhmää tuo - eikös ne levyt naarmuunnu tolleen?
Soitetaan jamia!
Karlsson
06.06.2006 22:08:16
aika tyhmää tuo - eikös ne levyt naarmuunnu tolleen?

Kuunteleeko joku muka CD-levyjä kun on vinyylikin keksitty?
Skividöveinau
Leikari
06.06.2006 22:21:21
Kuunteleeko joku muka CD-levyjä kun on vinyylikin keksitty?

käytän vaan kassuja kun ne on niin käteviä

mielenkiintoista muuten, että kun niitä soittelee niin huomaa miten vanhemmiten alkaa korkeiden äänien kuulo heiketä - siks kassu on ihan hyvä eikä tartte mitää uusia kalliita hifejä hommata
Soitetaan jamia!
Karlsson
06.06.2006 22:30:37
käytän vaan kassuja kun ne on niin käteviä

mielenkiintoista muuten, että kun niitä soittelee niin huomaa miten vanhemmiten alkaa korkeiden äänien kuulo heiketä - siks kassu on ihan hyvä eikä tartte mitää uusia kalliita hifejä hommata

Mulla tulee korkeet äänet ihan nyvin. Tinnituksena.
Skividöveinau
Leikari
06.06.2006 22:36:53
Mulla tulee korkeet äänet ihan nyvin. Tinnituksena.

onks toi tinnitus tuplamono vai oikee stereo?
Soitetaan jamia!
Karlsson
06.06.2006 22:38:15
onks toi tinnitus tuplamono vai oikee stereo?

En oo ihan varma, mutta vaiheen kääntö näyttäs olevan.
Skividöveinau
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)