Aihe: Korg T3:en tilanne?
1
Qsine
30.06.2006 00:39:57

Ajattelin tässä välissä kartoittaa, käyttääkö kukaan enää tällaista tonnin painoista ruumisarkkua edes moduleitten masterkeypparina? Onko M1 yleisempi? Mikä on T-sarjan status Korg-hierarkiassa? Keikalla vain tulin ajatelleeksi, että ei hemmetti, tässä on 15 vuotta vedelty samalla vempeleellä (samoja kappaleita).

Onko T-soundeille enää käyttöä? Korgin soundeja on aina vaivannut mielestäni omituinen tuhnuisuus/tummuus, esim. pianosaundit tunnistaa alta aikayksikön, negatiivisessa mielessä. Tuntuu, etteivät T3-soundit ole oikein edes retrokelpoisia. Saundistossa on hyvin vähän kulttiainesta. Suurta osaa tehdassaundeista en ole käyttänyt koskaan. Onko kukaan? Esim. WaveSweep -soundeja, jotka tuntuvat olevan täysin "Paavin pallit & Nunnan nännit" -tyyppinen soundi-ilmiö?

Mutta ei raaskisi luopua. Ei siitä saisikaan kuin senttejä. Kaikki pöljät teini-iän ja varhaisaikuisuuden sekvensserihörhöilyt on tehty tällä, piisit disketeillä. Ihmettelen, että levyasema toimii. Kun sivelee soittimen reunaa kämmenen selkäpuolella, tuntee sähkövirran. Se ei välttämättä ole huono asia.

Pimenevässä illassa tuijotan väsähtänyttä nestekidenäyttöä ja runnon nappuloita. Yleensä eivät reagoi ensipainamalla. Klik! Klik! Pitäisiköhän nuo korjauttaa? Kannattaako? Onko se edes mahdollista? Kuka tuo nykyään Korgia Suomeen? Tämä soitin tekisi mieli käyttää loppuun, olen sille sen velkaa.

Ja kuka oli tämä mystinen Vanhala, joka teki (tekee?) Korgille saundeja, ja jonka hieman yli kolme soundikirjastoa ostin aikanaan 500 markalla ja joita selatessani virtsasin hunajaa?
"Aarne...sinun tulee lyödä minun nenäluuni murskaksi! Kun nenä levenee, niin silmät siirtyvät lähemmäksi toisiaan!"
JPQ
30.06.2006 01:58:04

Uskoisin että M1 on yleisempi olen itse sitä soittanut (en omistanut) ja nähnyt käytössä useammin ja myynissäkin useammin. Ja minusta soundit lähinnä kirkkaat negatiivisessa mielessä usein eikä tummat. Tosin korgin kummajais äänille on aina käyttöä (niitä digisyna soundeja joita sai maailmassa arviolta ekana M1 synasta... jopa kyseiset wavesweep tms patchit vois jossain kokonaisuudessa hyvin mennä). Jotenkin mielummin Korg M1/T3 kuin Roland D50 näin äkkiseltään. Omat tunteet sanoo kannattaako korjauttaa enkä herkästi usko että vikasi on sellainen ettei pystyisi. Viimeksi kun minä tiedän kaukomarkkinat toimi maahan en nyky tilasta tiedä. Enkä jaksa nyt hakea tietoa josko löytyisi edes. Koska olen enempi konemuusikko kun perus bändinkosketinsoittaja (jota en ole yhtään) vaikka vielä enempi säveltäjä ehkä niin sanoisin että kyllä noille soundeille on paikkansa. Vaikkei olekkaan ihan yhtä kulttia kuin Minimoog yms. Eli minulle ei riitä yksi syna tyylin Yamaha Motif tms.
Leikari
30.06.2006 09:18:12
Uskoisin että M1 on yleisempi olen itse sitä soittanut (en omistanut) ja nähnyt käytössä useammin ja myynissäkin useammin.

M1 oli sellainen myyntimenestys, että perässä tullut lähinnä muistimäärällä ja uusituilla preseteillä päivitetty T3 on jäänyt kokolailla varjoon

soundierosta en osaa sanoa - ... vaan kyllähän nuo ilmeisesti vähän tumppuja ovat nykypäväisiin verrattuna ja klassikkosounditkin taitavat sopia lähinnä houseen..?

(niitä digisyna soundeja joita sai maailmassa arviolta ekana M1 synasta... jopa kyseiset wavesweep tms patchit vois jossain kokonaisuudessa hyvin mennä).

korgilla olivat hyviä kauppamiehiä juuri kaikenlaiseen "newage" soundisteluun - sattui hyvään saumaan. Samaan kykeni kyllä paljon aiemmin 80-luvulla esim. Ensoniq Esq-1 - ko. ominaisuuksia vaan ei preseteissä oikein osattu hyödyntää - eikäpä muistipaikkojakaan riittänyt ylenmäärin kaiken demoamiseen. Aikanaan uuden esq.n ostettuani väänsin kyllä kaikenlaista sweeppiä ja "pulinaa" mm. "moderniksi" teatterimusaksi (... vaikka enemmän käytinkin ko. soitinta cocktailpianismiin ja sekvensserinsä ansiosta "elektroon" ;-)

Korg -huoltoa voi pk-seudulla kysellä ainakin:
M.H. PROJECT
Isonniitynkatu 5 O
00520 HELSINKI
040-584 2095 Miika Helle
041-4919 364 Harri Raudaskoski

huollon mielekkyyden voi arvioida kun kyselee puhelimessa hinta-arvion
Soitetaan jamia!
teroyk
01.07.2006 16:30:40 (muokattu 01.07.2006 16:31:35)
Ajattelin tässä välissä kartoittaa, käyttääkö kukaan enää tällaista tonnin painoista ruumisarkkua edes moduleitten masterkeypparina?

Masterkeypparina toi on jopa hyvä.

Onko M1 yleisempi? Mikä on T-sarjan status Korg-hierarkiassa?

Se yritti olla luxus versio M1:estä, mutta tummempi soundi vieroksutti monet.

Tuntuu, etteivät T3-soundit ole oikein edes retrokelpoisia. Saundistossa on hyvin vähän kulttiainesta.

Siksipä teinkin siihen M1:en soundit :)

Mutta ei raaskisi luopua.

15 vuotta vedelly samalla, niin sen kyllä ymmärtää.

Pimenevässä illassa tuijotan väsähtänyttä nestekidenäyttöä ja runnon nappuloita. Yleensä eivät reagoi ensipainamalla. Klik! Klik! Pitäisiköhän nuo korjauttaa? Kannattaako? Onko se edes mahdollista?

Nappulat on helppo korjata samat mikrokytkimet, kuin M1:ssä.

Kuka tuo nykyään Korgia Suomeen?

Taitaa olla EM-music...tai millä nimellä se nyt meneekään, kuitenkin se yhteispohjoismainen lafka.

Ja kuka oli tämä mystinen Vanhala, joka teki (tekee?) Korgille saundeja, ja jonka hieman yli kolme soundikirjastoa ostin aikanaan 500 markalla ja joita selatessani virtsasin hunajaa?

Hmm...itseäni alkoi kiinnostaa noi kirjastot...
Leikari
01.07.2006 22:23:00

vai tarkoitako Valhallaa? -- sounditalo jo 80-luvulla (en tiedä, että onko enää..)
Soitetaan jamia!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)