Aihe: Kumpi kannattavampi ostos: Motif ES8 vai Fantom X8 1 2 | |
---|---|
![]() 23.06.2006 16:57:42 | |
Otsikko kertoo kaiken. Onko kummassakaan mitään oleellista paremmin kuin toisessa? | |
![]() 23.06.2006 18:03:38 | |
Tarvitsetko todella 88-koskettimisen työaseman, jossa on sekvensseri ja sampleri? Toi on musta ensiarvoisen tärkee kysymys, noi molemmat on nimittäin todellisia monstereita roudata. Jos aikoo tehdä vain keikkaa, kannattaa tsekata Yamahan S90 ES ja Rolandin RD-700SX - samat soundit (+vielä paremmat pianosoundit) ja vähemmän painoa, mutta just sequ ja sampleri puuttuvat. (Itselläni on S90, ja samplerisynana on Fantom X6) Jos taas laite tulisi kotistudioon, olisiko silloinkaan sekulla ja samplerilla mitään virkaa, jos tietokone hoitaa ton puolen? Kannattaa muistaa myös räkkimallit Motif ES Rack ja Fantom XR. | |
![]() 24.06.2006 13:52:59 | |
Kiitos vastauksesta. Kaverin puolesta kyselen kun hän on aikeissa ostaa jomman kumman. Sekvensseri tulee tarpeeseen, sillä hän aikoo käyttää laitetta keikkailun ohella myös työasemana (tietokonetta hän ei käytä). Laitteessa täytyisi kuulemma olla mahdollisimman hyvä painotettu koskettimisto, hyvät yleissoundit, mutta erityisesti piano- ja orkesterisoitinsoundien tulisi olla hyvät. | |
![]() 25.06.2006 18:29:34 | |
Kiitos vastauksesta. Kaverin puolesta kyselen kun hän on aikeissa ostaa jomman kumman. Sekvensseri tulee tarpeeseen, sillä hän aikoo käyttää laitetta keikkailun ohella myös työasemana (tietokonetta hän ei käytä). Jos on noin, niin sit mun valinta kallistuisi tohon Fantom X8:aan. Isohkolla värinäytöllä sekvensserin käyttö on todennäköisesti paljon helpompaa, ja Audio Track Expansionilla sekvenssien sekaan pystyy myös äänittämään esim. lauluja ja kitaroita ihan audioksi. Myös samplejen editointi on isolla näytöllä suht vaivatonta. Perussoundit on hyvät. Pianot ja orkesterisoundit rokkaavat myös ja lisäkorteilla (SRX) kaikkia noita saa lisää. www.fantomized.info - tuolta lisätietoja, foorumilta saa spesifisiin kysymyksiin tarkkoja vastauksia todella nopeasti. | |
![]() 25.06.2006 23:03:13 | |
Jos on noin, niin sit mun valinta kallistuisi tohon Fantom X8:aan... Toinen ääni Fantomille, joskin ei se motif juurikaan huonompi ole...hieman erilaisia kuitenkin ihan jo soundeiltaan ja kosketukseltaan, joten kauppaan testaamaan itse jos suinkin siihen mahdollisuus on! | |
![]() 25.06.2006 23:46:14 | |
Kannettavia ostoksia molemmat. | |
![]() 28.06.2006 07:53:47 (muokattu 28.06.2006 16:08:05) | |
...kele! Kirjoitin pitkän rimpsun ja painoin vahingossa jotain näppäintä, jolloin menin edelliselle sivulle ja tietenkin tämä typerä internet-sovellus unohti kaiken kirjoittamani. Tyypillistä. Voisivat kyllä viimeinkin parantaa sovellusta tältä osin! Loppupäätelmä oli kuitenkin se että jos verrataan Roland Fantom XR- ja Motif ES-räkkimalleja, niin valinta on äänimaailman paremmuuden ja monipuolisuuden vuoksi ehdottamasti Motif. Itselläni on ollut molemmat käytössä ja Roland oli suorastaan pettymys. Odotin kuuluisalta merkiltä paljon enemmän, mutta Motif on edellä! Motif-räkin ainut heikkous mielestäni oli samplerin puuttuminen, mutta kiipparimallissahan se on. Sitten tietysti pitää varata paljon aikaa käytön opettelemiseen videoiden kera (jotka ovat hyviä motifator.com:ssa), ellei sitten vain soittele perusjutuilla. Kuuntele demot (kts. videot Yamahan PSR-3000-sivulta löytyvästä linkistä) ja kokeile. | |
![]() 28.06.2006 08:08:34 (muokattu 28.06.2006 08:11:32) | |
Loppupäätelmä oli kuitenkin se että jos verrataan Roland Fantom XR- ja Motif ES-räkkimalleja, niin valinta on äänimaailman paremmuuden ja monipuolisuuden vuoksi ehdottamasti Motif. en usko ilman perusteluja - nyt vaan subjektiivinen heitto tuo esittämäsi millä kriteereillä arvioit äänimaailman paremmuutta - onko joku yleinen äänimaailman paremmuus vai joihinkin musiikkityyleihin paremmuus millä kriteereillä arvioit äänimaailman monipuolisuutta - soundien lukumäärällä? molemmissa löytyy oikeiden soittimien imitaatiot, eri tyyppiset synasoundit ja "efektit" so. esitä paremmuuden ja monipuolisuuden osalta kummastakin: - kriteerit - esimerkit - yhteenveto myös "koeolosuhteet": paljonko ja missä olosuhteissa olet niitä soittanut & millaiset kaiuttimet/monitorit olleet? PS. videokäyttöönopastus on ihan hyvä esittely laitteen mahdollisuuksista ja perustoiminnoista - manualin kanssa systeemit on sitten helppo täydellisemmin käydä läpi itse kokeilemalla - manualien englanninkielikin on niin helppoa, että siitä pitäisi peruskoulupohjallakin selvitä (ja siinähän se taito karttuu) Soitetaan jamia! | |
![]() 28.06.2006 16:28:38 (muokattu 29.06.2006 17:43:25) | |
Kannattaa uskoa vaan. Ei se ole mikään subjektiivinen kokemus, vaan Rolandin räkki kuulostaa huonommalta tai vähintäänkin kuivalta Jammuun verrattuna - muttei tietenkään kaikkien äänten osalta jos käytetään lisäkortteja. Rollen perusäänivalikoimassa on kuitenkin liian pieni osa sellaisenaan käyttökelpoisia päinvastoin kuin Jammussa, jonka äänistä käytännöllisesti katsoen kaikki ovat kelpoja tai erinomaisia samantien. Rollella pitää itse lisätä efektit ja nähdä vaivaa. Sitten voi tulos olla samantasoinen, mutta muuten soundit ovat tylsiä ja kuulostavat "vanhentuneilta". Liekö vika siinä, että on käytetty paljon vanhoja sampleja, jotka eivät miellyttäneet PSR-3000:n jälkeen enää minun korviani. Yksinkertaisesti liian suuri osa Rollen perusoundivalikoimasta ei kelvannut minulle. Oma aikani ei myöskään virittelyyn riittänyt ja laite sai mennä. Minulla ei siis ole kokemusta kuin näistä räkeistä ko. soitinten osalta. Epäilen että Rolandin räkin äänivalikoima on karsittu, jotta käyttäjät olisivat pakotettuja hankkimaan lisäkortteja, joita onkin hyvä valikoima. Kilpailijalla on tässä mielessä käyttäjäystävällisempi lähestymistapa. Muuten Rollea oli kyllä mukava käytellä. Rollen käyttö on suoraviivaista, mutta Motif tarjoaa peruskokoonpanossa enemmän hyviä soundeja ja toimintoja. En yksinkertaisesti ollut XR:ään tyytyväinen ja tämä riittäköön perusteluksi. Kokeilin kuukausien aikana kaikki äänet useampaan kertaan läpi molemmista, vertailin rinnakkain ja Jammu sai kyllä siinä vertailusssa pari tähteä enemmän. Lisäkortit olisivat saattaneet muuttaa tilannetta, mutta en pitänyt siitä että niin harvat Rollen äänistä kelpasivat minulle suoraan laatikosta. Yamaha on nähnyt enemmän vaivaa. Joku muu voi tietenkin tykätä kuivasta soundista ja äänten virittelystä ennenkuin pääsee soittamaan. Valmistajien demoista sain kyllä aikoinaan jo samankaltaisen kuvan mitä tässä yritän jankuttaa. Ainakin niihin ja omiin korviinsa kannattaa uskoa - mitä minä en tehnyt ja menin sitten kalliimman kautta. | |
![]() 28.06.2006 19:29:37 | |
Kannattaa uskoa vaan... Noh, nämä ovat NIIN subjektiivisia juttuja, että mitäs jos annetaan jokaisen ihan itse päättää mikä soundaa miltäkin...kaikkea kandee aina kokeilla itse. | |
![]() 28.06.2006 21:21:58 (muokattu 28.06.2006 21:30:58) | |
Niinpä, niinpä. ... Itselläni on ollut ainakin kahdeksan erimallista kiipparia/synaa. Tällä hetkellä tosin vain kaksi plus erilaisia muita pääasiassa akustisia soittimia. | |
![]() 28.06.2006 23:54:58 | |
Niinpä, niinpä. ... Itselläni on ollut ainakin kahdeksan erimallista kiipparia/synaa. Tällä hetkellä tosin vain kaksi plus erilaisia muita pääasiassa akustisia soittimia. Kertoisitko millaisia ? | |
![]() 29.06.2006 06:57:38 (muokattu 29.06.2006 17:49:53) | |
... Tyros 2 ja Creamware Minimax ASB liitettynä Yamaha 01x:ään, PC:ssä Cubase SX3 & VST Plugins & muutama softasyna yms., Line 6 Variax 500, Pod XT Live, iso Landola kantri-kitara, mikitetty akustinen studio-Washburn, Ranco Balcan Eagle King ja tietysti ukko-Kawai. Suunnitteilla on Karma 2:n hankinta heti kun sellainen tulee kauppaan. Nämä muodostavat unelmakokoonpanon, jollaisesta en lapsena ja nuorena osannut edes haaveilla. Aikaisempia kosketinsoittimia tms.: joku Technics, Technics KN-901, joku räkkisyna, PSR-3000, KORG Karma, Roland Fantom XR ja Yamaha Motif ES-räkki. | |
![]() 29.06.2006 09:17:33 | |
Rollella pitää itse lisätä efektit ja nähdä vaivaa. Sitten voi tulos olla samantasoinen, mutta muuten soundit ovat tylsiä ja kuulostavat "vanhentuneilta". .. Joku muu voi tietenkin tykätä kuivasta soundista ja äänten virittelystä ennenkuin pääsee soittamaan. jotenkin tuli vaikutelma, että samplet ja soundit ovat käsitteissäsi sekaisin? perustelut eivät muutenkaan vakuuttaneet ilmeisesti pidät efekteillä runsaasti kuorrutetuista soundeista - ja motif tuntuu sellaisia tarjoavan "pahimmaksi" kermakakkumaisessa kuorrutuksessa on ilmeisesti mennyt alesis andromedansa kanssa. Onhan selvää, että asiakkaalle yritetään tehdä veretseisauttava soundinkokemus kun peräkkäin musiikkiliikkeessä eri soittimia testataan. Andromedan tehtaanpresetit ovat joidenkin arviointien mukaan liiankin täyteen tupattuja ja peittävät syntestisaattorin todelliset ominaisuudet ja käyttökelpoisuuden. Yksin/yksittäisellä soundilla soitettaessa ko. amerikkalaisittain kiiltäviksi ja turvotetuiksi puleeratut soundit ovat kieltämättä hienon kuuloisia - paljonko niillä on virkaa bändisoitossa tai studiossa on eri asia - ennemminkin ongelmaksi tulee, että niitä ei saa erottumaan miksauksessa vaan ovat vääränlaista mössöä. SS-syntikan laatua kannattaa arvioida kytkemällä efektit pois päältä - chorus ja reverb ovat muuten hämäämässä ja peittämässä samplen ominaislaadun. Siispä kannattaa kuunnella pianot yms. imitaatiot kuivana. "Oikeiden" syntikkasoundien kohdallakin ollaan karun totuuden äärellä - digitaalinen pirinä ei analogille pärjää (kun sitä kuitenkin yleensä tavoitellaan/jäljitellään - rehelliset digisoundit on asia erikseen) samplet siis sampleina ja soundit soundeina erilaisilta eri laitteet toki kuullostavat ja käytännössä on varsin henkilökohtaisiin mieltymyksiin liittyvää, että mikä kuullostaa kellekin hyvältä - ns. absoluuttista totuutta voi esim. piano- yms. soundeissa hakea vain kontrolloiduilla koejärjestelyillä ja ehkäpä mittauksetkin ovat tarpeen silloin kun verrataan, että kuinka hyvin laite onnistuu toistamaan alkuperäisen soittimen soundinmaailman ja luonteen. Tuossa on hyvä ottaa huomioon, että pianojakin on monenlaisia ml. flyygelit - soundi-ihanteitakin riittää - ei Steinway ole ainoa mahdollisuus samplattavaksi Soitetaan jamia! | |
![]() 29.06.2006 11:52:00 | |
Niinpä, niinpä. ... Itselläni on ollut ainakin kahdeksan erimallista kiipparia/synaa. Tällä hetkellä tosin vain kaksi plus erilaisia muita pääasiassa akustisia soittimia. Niin meillä kaikilla, eikä tämä ole mikään kilpailu. Siispä edelleen, testatkaa itse niitä laitteita ja päättäkää ihan itse mikä on mieleisin. Ja nuokin otsikon kaksi ovat loppujen lopuksi niin lähellä toisiaan että ostaa sitten kumman vaan niin ei voi hävitä.. | |
![]() 29.06.2006 12:06:05 | |
Otsikon mukaisista laitteista molemmat ovat sen verran hintavia, että on syytä käydä itse perehtymässä soundeihin, koskettimistoon ja omien tarpeiden mukaiseen käytettävyyteen - vaikka olisi rahaa tuhlattavaksikin niin ei näitä pitäisi "kaverit kertoi" periaatteella ostella. Etenkin jos on tarve käyttää laitetta myös sekvensseri yms. työskentelyyn on opittavaa/opeteltavaa melkoisesti - kun laite tulee tutuksi niin hommatkin sujuvat. Kahta laitetta ei kannata opetella vaan yrittää kerralla löytää se itselle parempi. Soitetaan jamia! | |
![]() 29.06.2006 14:58:57 | |
Kiitos vastauksista. Kaveri kävi testaamassa Fantom X8:aa ja Motif ES6:tta (kaupassa ei ollut sillä hetkellä ES8:aa). Fantomissa oli kuulemma paremmat soundit, joten hän laittoi X8:n tilaukseen Markun Musiikista Nurmosta. Jännä juttu että Fantom tuli aavistuksen verran halvemmaksi kuin Motif, vaikka ohjehinnat ovat juuri päinvastoin... | |
![]() 29.06.2006 15:12:01 | |
Kiitos vastauksista. Kaveri kävi testaamassa Fantom X8:aa ja Motif ES6:tta (kaupassa ei ollut sillä hetkellä ES8:aa). Fantomissa oli kuulemma paremmat soundit, joten hän laittoi X8:n tilaukseen Markun Musiikista Nurmosta. Jännä juttu että Fantom tuli aavistuksen verran halvemmaksi kuin Motif, vaikka ohjehinnat ovat juuri päinvastoin... Eikös markulla ole välillä aina vähän omat hinnat?:) | |
![]() 29.06.2006 15:19:07 | |
Jännä juttu että Fantom tuli aavistuksen verran halvemmaksi kuin Motif, vaikka ohjehinnat ovat juuri päinvastoin... Mun mielestä on jännä juttu, että yhdessä liikkeessä Nord Stage 76:n ohjehinta on 400 euroa kalliimpi kuin 88:n ;) | |
![]() 29.06.2006 15:28:23 | |
Eikös markulla ole välillä aina vähän omat hinnat?:) Sillä on yleensä aika asiakasystävälliset hinnat kyllä. Markulla on se hyvä periaate että se on valmis tinkimään omasta voitostaan asiakkaan hyväksi. Pidemmän päälle se on erittäin kannattavaa, koska mieluustihan asiakkaat sellaisessa liikkeessä uudestaankin asioivat. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)