Aihe: kikkoja harjoitteluun
1 2
EräJorma 17
29.05.2006 22:09:50
Miten oppia hyväksi soittajaksi?? kaikki hyväksi koetut menetelmät
tänne!!
Ile-
29.05.2006 22:40:08
Miten oppia hyväksi soittajaksi?? kaikki hyväksi koetut menetelmät
tänne!!

Harjoittele.
baron
29.05.2006 22:41:50 (muokattu 30.05.2006 07:40:33)

Harjoittele.

Sen jälkeen harjoittele lisää.

Liszt kuuli Paganinin viulunsoittoa ja halusi alkaa yhtä hyväksi kiipparistiksi kuin Paganini viulisti. Treenasi 10 tuntia päivässä ja onnistui!

Edit: Liszt'in opettaja Carl Czerny on kuollut, mutta hänen opetusaineistonsa, esim "Schule der Geläufigkeit" on saatavissa. Siitä on myös ranskankielinen käännös Ecole de la Vélocité.
There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't
Haipuma
30.05.2006 08:07:38
Kannatteepi käyttää järkeä myös vähän siinä mitä ja miten harjoittelee. Monet soitto-oppaaatkin painottavat, että pitäisi suunnitella itselle treeniohjelma ja säntillisesti noudattaa sitä.

Kannattaa myös kuunnella levyjä ja yrittää poimia juttuja sieltä.
The truth lies within Kesälintu.
KoskPaavo
30.05.2006 09:00:27
Itse olen huomannut itselleni teknisesti ylivaikeitten biisien sitkeän harjoittelun olevan palkitsevimpaa. Oho, tulipas kaunis lause.
Tämä elämä käy laatuun; onhan se välimmiten lystiäkin ja nostelee hieman kantapäitä. Aleksis Kivi
gaad
30.05.2006 11:13:42
Sen jälkeen harjoittele lisää.

Liszt kuuli Paganinin viulunsoittoa ja halusi alkaa yhtä hyväksi kiipparistiksi kuin Paganini viulisti. Treenasi 10 tuntia päivässä ja onnistui!

Edit: Liszt'in opettaja Carl Czerny on kuollut, mutta hänen opetusaineistonsa, esim "Schule der Geläufigkeit" on saatavissa. Siitä on myös ranskankielinen käännös Ecole de la Vélocité.

Liszt on myös sanonut, ettei ole toivoakaan pianistiksi, jollei harjottele neljää tuntia päivittäin. Liszt itse sanoi harjoitelleensa joka päivä 6 tuntia, paitsi tietty nuo Paganini-ajat, jolloin saattoi harjoitella yötä päivää, hän yritti tuoda eri ääniä pianolla, matkia viulua ja orkesteria ja hyvinhän siinä onnistui, siitä kertoo Paganini-etydit, oopperatranskriptiot ja vaikka Beethovenin sinfonioiden sovittaminen pianolle.

Chopin muistaakseni on taas sanonut, ettei ole tarvetta yli kolmen tunnin harjotteluun, kunhan harjoittelee "hyvin".
LLL
Anonymous-jazz
30.05.2006 19:25:31

Chopin muistaakseni on taas sanonut, ettei ole tarvetta yli kolmen tunnin harjotteluun, kunhan harjoittelee "hyvin".

Olis vaan sanonut suoraan että "lahjattomat treenaa" :)
Ehtaa myrkytystä since 1981
baron
30.05.2006 21:14:09

Olis vaan sanonut suoraan että "lahjattomat treenaa" :)

Mulla ja Sjatoslav Richterillä on yhteinen piirre:
Päivän treenaamatta: Itse huomaa
Kaksi päivää treenaamatta: Yleisökin huomaa!
There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't
hpe
31.05.2006 09:55:59
Unohtaa ne tilutukset ja harjoittelee perusjutut kunnolla. Tämä tuntuu olevan monella kiipparistilla ongelma - sävelasteikoita osataan soittaa nopeasti ylös ja alas, muttei pystytä soittamaan edes yksinkertaista soinnuista komppausta kunnolla.

"Teknisesti ylivaikeitten juttujen" harjoittelun sijasta suosittelisin enemmin vaikka harjoittelemaan ukko nooan kunnolla. Ensin yhdellä kädellä, sitten kaksikätisesti yksinkertaisen basson kanssa, sitten moniäänisesti eri kompeilla, sitten muunnellen jne. Uskoisin tuon kehittävän huomattavasti enemmän kuin sen, että harjoittelee jotain sooloa monta kuukautta hampaita kiristellen. Kyllä se sorminäppäryys kehittyy siinä samalla ilman että sitä erikseen joka päivä treenaa.
part-time alcoholic, full-time idiot.
KoskPaavo
31.05.2006 10:06:13
Tietysti noinkin voi tehdä . "Dente lupus , cornu taurus"
Tämä elämä käy laatuun; onhan se välimmiten lystiäkin ja nostelee hieman kantapäitä. Aleksis Kivi
Haipuma
31.05.2006 10:24:08 (muokattu 31.05.2006 10:24:29)
Fiksuinta olisi omasta näkökulmasta myös opetella soittamaan soinnuista ja "käsittelemään" biisejä, sen täydellisen tilun sijaan. Vielä parempi olisi jos treenais joka päivä asteikoita, arpeggioita, sointukäännöksiä, nuoteista lukua, improvisointia, hanonia :D, korvakuuntelua, sooloja suulla tehden, soolojen kirjoittamista, omaa ideointia, levyjen kuuntelua, levyjen mukana soittoa, lista jatkuu eli tuo kolme-neljä tuntia menisi helposti noihin jos olisi aikaa ja kiinnostusta laittaa.

Eli lähinnä sitä, että ei liikaa keskity johonkin tiettyyn juttuun ja jää treenaamaan ainoastaan sitä.
The truth lies within Kesälintu.
baron
31.05.2006 11:49:05

Fiksuinta olisi omasta näkökulmasta myös opetella soittamaan soinnuista ja "käsittelemään" biisejä, sen täydellisen tilun sijaan. Vielä parempi olisi jos treenais joka päivä asteikoita, arpeggioita, sointukäännöksiä, nuoteista lukua, improvisointia, hanonia :D, korvakuuntelua, sooloja suulla tehden, soolojen kirjoittamista, omaa ideointia, levyjen kuuntelua, levyjen mukana soittoa, lista jatkuu eli tuo kolme-neljä tuntia menisi helposti noihin jos olisi aikaa ja kiinnostusta laittaa.

Eli lähinnä sitä, että ei liikaa keskity johonkin tiettyyn juttuun ja jää treenaamaan ainoastaan sitä.

Just noinhan se pitäisi tehdä. Kunpa vuorokaudessa olisi muutama tunti enemmän.
Teemujazz
31.05.2006 19:24:35

Hyväksi soittajaksi oppii soittamalla. Siinä ei mun mielestä kovinkaan suurempaa salaisuutta ole.
ganesha
31.05.2006 23:10:02
soittaa välillä jotain muutakin soitinta kuin sitä samaa vanhaa
viina. hanuri. ja naiset.
musamies
01.06.2006 00:32:35
Tietysti jonkinlainen tekninen taso on hyvä olla hallussa, jotta voi toteuttaa päähän pälkähtäviä musiikillisia ideoita. Omalla kohdalla tässä ennen unten maille menoa tulee mieleen, että ehkä olisin parempi jos unohtaisin kokonaan sen hyvä soittaja ajatuksen ja keskittyisin vielä nykyistä enemmän soittamaan todellisena vapaana kosketintaiteilijana....

Ehkä voi tulla hyväksi jos voi säilyttää pitkäjänteisesti innostuksen soittamiseen vuosikymmeniä.

Sitten oma kysymyksensä on minkälaiseen tarkoitukseen harjoittelee. Mun mielestä livesoittamista oppii ehkä parhaiten juuri livetilanteessa, jossa ei voi ottaa uusiksi. Jotain kotistudiohommaa ja pikkutarkkaa työskentelyä taas oppii tekemällä sitä. Säestämistä oppii säestämällä.
Synastikki
01.06.2006 23:52:07

eihän sitä koskaan saisi olla mielestään tarpeeksi hyvä kun sitten menee motivaatio oppia vielä paremmaksi ;)
On se vaa niin HEAVYA!!
Psc. im Schach
02.06.2006 20:20:33
Kannattaa harjoitella sopivan haastavia kappaleita. Minulla oli pitkään ongelmana että opettelin kuukausia Chopinin etydejä ja pääsin kahdeksasta kuuteentoista tahtia sujuvasti eteenpäin kunnes kyllästyin, joskin kehittyi se tekniikka siitäkin. Kannattaa treenata biisejä korvakuulolta (erityisen hyödyllistä) ja treenailla säestämään erilaisia sointukulkuja eri rytmissä ja tahtilajeissa. Siinä oikeastaan minun harjoitteluni kulmakivet.

Mutta tärkeintä on se että nauttii soitosta. Sitä kautta löytyy innostus ja innostuksen avulla voi nousta virtuooseja vielä vanhuksinakin.
Optinen pläjäys. Älä sano enempää.
Psc. im Schach
02.06.2006 20:25:54
eihän sitä koskaan saisi olla mielestään tarpeeksi hyvä kun sitten menee motivaatio oppia vielä paremmaksi ;)

Niinpä.

Itse aloitin soittamaan pianoa siinä yhdeksäntoista vanhana Eric Satien melodioiden lumoamana, ja silloin ajattelin: "Kunhan joku päivä osaan soittaa kaikki Gymnopediet ja Gnossiennet olen saavuttanut musiikillisen päämääräni ja voin soittaa Satieta tuijottaen ikkunasta ulos kunnes vanhenen, kuivun ja kuolen!"

Ei se ihan niin mennyt. Samat henkiset ruoskat läiskivät vieläkin sieluni selkää ja käskevät opettelemaan enemmän ja enemmän, ja mitä enemmän oppii sitä enemmän tajuaa oppimista vielä olevan.
Optinen pläjäys. Älä sano enempää.
BobHope
06.08.2006 23:27:56

Samat henkiset ruoskat läiskivät vieläkin sieluni selkää ja käskevät opettelemaan enemmän ja enemmän, ja mitä enemmän oppii sitä enemmän tajuaa oppimista vielä olevan.

äijä puhuu asiaa
k...
07.08.2006 20:45:03

Tuota.. Miten tuo oli mahdollista? Oliko Liszt varakkaasta suvusta, oliko sillä paljonkin säästöjä vai jotain muuta kun pystyi treenaamaan 10 tuntia päivässä, eli siis käymättä töissä? Vai oliko silloin niin nuori että vanhemmat kustansi vielä elämisen?

Jäi vaivaamaan päätä ni pakko kysyä :)
http://www.justfuckinggoogleit.com/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)