Aihe: sekvensserin käyttö
1
henraita
09.09.2006 01:00:00
Olen tyypillinen kitaristi, enkä näistä MIDI -laitteista tietysti ymmärrä mitään. Niinpä esitän kysymyksen teille, joille nämä asiat ovat tuttuja. Minulla on koskettimisto, soundimoduli, sekvensseri ja rumpukone. Kysymys 1) Miten nämä kannattaisi liittää keskenään? ja kysymys 2) Jos olen "tallentanut" vaikka kolmelle sekvensserin raidalle soittoa, miten sen saa soimaan niin, että kuuluu eri instrumenttien äänet eikä vain sitä mikä on soundimodulista käyttööä valittuna. En halua siis kuunnella kolmea pianoa, vaan esim. pianoa, bassoa ja syntikkasoundia. Olen joskus käyttänyt tietokoneella sekvensseriohjelmaa ja sieltä sai ainakin ohjelmasta valittua ne. Mutta en ole löytänyt erillisen sekvensserini käyttöohjeesta tietoa, miten sama homma tehdään tällä laitteella (Rolandin MC-50).
R.Syke
09.09.2006 07:54:55
Antaiskohan tuo 'Studiotyöskentely' -osasto paremmin vastauksia näihin kysymyksiin...
Leikari
09.09.2006 10:38:00 (muokattu 09.09.2006 10:39:11)
vastaus löytyy modulin käyttöohjeesta- so. katso sieltä miten seuraavassa kerrotut asetukset/tila saadaan päälle

perusvaatimus on, että laite on multitimbraalinen - ja sitähän ne ovat olleet 80-luvulta lähtien

laitteesta valitaan - valmistajan nimeämisestä riippuen - esim. sekvensserin avulla käyttöön tarkoitettu tila (performance tms.), jossa moduli toimii yleensä ikäänkuin 16 eri syntikkana/äänilähteenä - kullekin ko. äänilähteelle/osiolle tms. määritellään sen käyttämä soundi ja midikanava - vastaavasti sekvensseriin määritellään kullekin raidalle edellisiä asetuksia vastaavat midikanavat

tuolloin siis. esim. sekvensserin raidalla 1 midi-ch 1 - modulissa vaikkapa rummut, 2-raita ja 2 kanava vaikkapa basso ja kolmosella piano. Sekvensseriin voi asettaa mitkä tahansa midikanavat (joita 16) mille tahansa raidalle -- rummut voivat olla vaikkapa sekvensserin raidalla 1, mutta käyttää midikanavaa 10 - tällöin tietysti modulinkin rumpusettiä käyttävä osio määritellään vastaanottamaan midikanavaa 10

tuolla päässee vasta-alkajan peruskäytössä alkuun...?
Soitetaan jamia!
henraita
09.09.2006 12:55:27
Kiitos neuvoista, eiköhän tämä tästä ja jos ei niin sitten täytyy vaan pitäytyä yksinkertaisemmissa kuvioissa.
Leikari
09.09.2006 20:45:20
... enpä muistanutkaan, että sinulla on rumpukone

varmuuden vuoksi:

modouliin siis eri osiin piano, basso ja syna omille midikanavilleen

rumpujutut on helpoin editoida sekvensserissä - voit käyttää joko synamodulin rumpusoundeja tai rumpukoneen soundeja - anna rummuille oma midikanava - vaikka 10
Soitetaan jamia!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)