blackorwhite 02.10.2006 19:09:17 | |
---|
Pahoittelen, otsikkoon ei oikein sopinut kunnolla. Ajattelin tuossa laittaa tällaisen pystyyn kun ei oikeen haulla löytynyt mitään vastaavaa. Eli homman nimi on se, että voiko kymmensormijärjestelmän osaaminen tietokoneella auttaa sorminäppäryyttä koskettimien soitossa? Miten sitten tuon kitaransoittamisen kanssa? Itse olen aloittamassa tämän lajin harrastuksen, jahka vaan saan mahdollisesti myytyä kitarani tai jos joku haluaa vaihtaa sen. Omalla tyhmällä järjelläni nämä seikat voisivat auttaakin vai kuinka? Kymmensormijärjestelmän olen handlannut jo viisi vuotta, että sormet kyllä toimivat todella hyvin näppäimistöllä ainakin ja nopeutta löytyy sekä myöskin ketteryyttä. Kitaraa olen soitellut kohta kaksi vuotta aktiivisesti soitellen sointuja, tekniikkaa ja kaikkea mitä milloinkin mieleeni tulee. Siispä ottakaahan kommenttia asiaan, jos vaan kiinnostaa, itseäni ainakin kiinnostaisi tietää, onko näillä asioilla mitään vaikutusta koskettimien soittoon vai onko se vaan sitten kun koskettimet saa, että treeniä treeniä treeniä vaan :) Löysin tuossa hyvän sivun myös ykköskitarasta, missä selitettiin nuottien lukemistakin, opiskelin sitä ja ymmärsin jo jonkin verran. En malta odottaa, että saan koskettimet. Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä. |
Valtz0r 02.10.2006 19:17:23 | |
---|
Kyllä se sorminäppäryys varmaan nopeuteen ja tarkkuuteen auttaa mutta kuuluu koskettimien soittoon vähän muutakin.. :0 |
baron 02.10.2006 19:20:52 | |
---|
Kyllä se sorminäppäryys varmaan nopeuteen ja tarkkuuteen auttaa mutta kuuluu koskettimien soittoon vähän muutakin.. :0 Mä osasin 10-sormijärjestelmän ennen kuin aloin pianoa soittaa enkä huomannut siitä mitään hyötyä olevan. "Speaking about music is like dancing about architecture" |
KoskPaavo 02.10.2006 19:30:23 | |
---|
Kyllä se sorminäppäryys varmaan nopeuteen ja tarkkuuteen auttaa mutta kuuluu koskettimien soittoon vähän muutakin.. :0 Mä olen soittanut pianokoskettimistoon pohjautuvia vempeleitä yli 30 vuotta mutta kirjoitan kahdella sormella tätä. "Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega. |
Coelhinho21 02.10.2006 19:46:32 (muokattu 02.10.2006 19:47:36) | |
---|
Mä osasin 10-sormijärjestelmän ennen kuin aloin pianoa soittaa enkä huomannut siitä mitään hyötyä olevan. Enpä ole ikinä ajatellu, mutta olisko pianonsoitto -taustasta ollut apua 10sormisysteemiä sisäistäessä, ehkä..? Toisinpäin; 10sormi -> piano, oon samoilla linjoilla Baronin kans, tuskin vaikuttaa. Nuotinlukutaidosta on varmasti hyötyä enemmän. Edit: eli treeniä treeniä :-) Confidence is the feeling you have before you understand the situation. |
Fuzzy Boner 02.10.2006 20:33:02 | |
---|
Enpä ole ikinä ajatellu, mutta olisko pianonsoitto -taustasta ollut apua 10sormisysteemiä sisäistäessä, ehkä..? Toisinpäin; 10sormi -> piano, oon samoilla linjoilla Baronin kans, tuskin vaikuttaa. Nuotinlukutaidosta on varmasti hyötyä enemmän. Edit: eli treeniä treeniä :-) Jep. Mä ainakin opin aika nopeesti kirjoittamaan koneella. Vähän pianonsoittotaustaa on kyllä. Midge T |
Leikari 02.10.2006 20:49:09 | |
---|
pianonsoittoa opettajan johdolla oli takana viisi vuotta kun lukiossa otin konekirjoituskurssin - kirkkaasti nopein meidän porukasta. Sama juttu veljilläni. Ainakin ennen vanhaa mekaanisilla koneilla pianismin kehittmä sormivoima ja motoriikka auttoi konekirjoitusta - mikseipä toisinkin päin. Soitetaan jamia! |
uruttaja 02.10.2006 20:55:43 | |
---|
Opin 10sormijärjestelmän vallan vaivattomasti kauppiksessa. Nopeustesteissä vetelin semmosta 9000 nettolyöntiä muistaakseni puolessa tunnissa kirjoituskoneella. Nopein oli semmonen lestaatiolaispoika joka veti yli 13000 nettolyöntiä vaikka kävi pistämässä kesken testin ikkunan kiinni. Zen Cafen kitaristin äiti kirjoitti minulle semmosen diplomin, että sen perusteella pystyi hakemaan konekirjoittajan virkaa valtion laitoksista. En hakenut, humppa vei. Nykyään niitä virkoja ei enää ole olemassakaan. Onneksi urkurinvirkoja tuppaa jonoon asti että saa hyödyntää 10sormijärjestelmää. |
baron 02.10.2006 20:59:09 | |
---|
pianonsoittoa opettajan johdolla oli takana viisi vuotta kun lukiossa otin konekirjoituskurssin - kirkkaasti nopein meidän porukasta. Sama juttu veljilläni. Ainakin ennen vanhaa mekaanisilla koneilla pianismin kehittmä sormivoima ja motoriikka auttoi konekirjoitusta - mikseipä toisinkin päin. Eli jos ei keikkaa löydy tarpeeksi voisi yrittää uraa konekirjoittajana? Onks sellaista duunia vielä? "Speaking about music is like dancing about architecture" |
uruttaja 02.10.2006 23:00:00 | |
---|
Eli jos ei keikkaa löydy tarpeeksi voisi yrittää uraa konekirjoittajana? Onks sellaista duunia vielä? Ei taida enää olla. Tekstinkäsittelijöiksi heitä nykyisin kutsutaan. Silloin kun mä olin kauppiksessa niitä virkoja hiljaiset ja kiltit tytöt hakivat kilvan. Muistaakseni 7500 oli se raja että riitti nopeus siihen duuniin. |
baron 02.10.2006 23:16:30 | |
---|
7500 oli se raja että riitti nopeus siihen duuniin. Tunnissako: Kaksi oikeaa nuottia sekunnissa? "Speaking about music is like dancing about architecture" |
blackorwhite 02.10.2006 23:40:12 | |
---|
Itse kirjoitin ysiluokan keväällä 2797 lyöntiä 10 minuuttin ja oli neljä virhettä. Siitä on aikaa sellainen kolme-neljä vuotta. Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä. |
WanhaWetäjä 03.10.2006 00:42:16 | |
---|
Mun mielestä kannattais jotenkin tsekata onko musikaalinen ennenkuin alkaa soittaan yhtään mitään...? Ostan Casion kun täytän 50v... |
uruttaja 03.10.2006 09:04:11 | |
---|
Mun mielestä kannattais jotenkin tsekata onko musikaalinen ennenkuin alkaa soittaan yhtään mitään...? Musikaalisuudesta en anna takuita, mutta kauppiksessa olin yhden sortin urkuammattilaisuuden jälkeen aikuisopiskelijana. |
Leikari 03.10.2006 09:20:00 | |
---|
En hakenut, humppa vei. Nykyään niitä virkoja ei enää ole olemassakaan. ... jep - käytännössä melkein kaikki on saneerattu ulos - yhdessä edellisessä duunipaikassa olivat jäljellä vielä muihin sihteerihommiin suuntautuneet Sirpa ja Anneli - mukavia ihmisiä molemmat ja mailaillaan vieläkin. Jotenkin en osaa kuvitella Uruttajaa niihin hommiin ;-P Soitetaan jamia! |
uruttaja 03.10.2006 09:42:42 | |
---|
... jep - käytännössä melkein kaikki on saneerattu ulos - yhdessä edellisessä duunipaikassa olivat jäljellä vielä muihin sihteerihommiin suuntautuneet Sirpa ja Anneli - mukavia ihmisiä molemmat ja mailaillaan vieläkin. Jotenkin en osaa kuvitella Uruttajaa niihin hommiin ;-P Lootusasentoon liian levoton mä oon. |
Anonymous-jazz 03.10.2006 12:04:15 | |
---|
Mun mielestä kannattais jotenkin tsekata onko musikaalinen ennenkuin alkaa soittaan yhtään mitään...? Tai tsekata onko musikaalinen, vähän musikaalinen vai turisti. Mitä eroa on basistilla ja kellolla?
Kello pysyy tahdissa. |
blackorwhite 03.10.2006 17:05:48 | |
---|
Mun mielestä kannattais jotenkin tsekata onko musikaalinen ennenkuin alkaa soittaan yhtään mitään...? Noh, miten nyt sanoisin tuosta musikaalisuudestasi kun jo ensimmäiseen kohtaan kirjoitin näin: Kitaraa olen soitellut kohta kaksi vuotta aktiivisesti soitellen sointuja, tekniikkaa ja kaikkea mitä milloinkin mieleeni tulee. Musiikki kyllä kiinnostaa. Miten ylipäätään voi muutenkaan saada selvää onko musikaalinen ellei joskus kokeile jotain? Olikohan tämä nyt taas niitä jotain mahdollisesti "näsäviisas" -kommentteja? Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä. |
baron 03.10.2006 23:28:39 | |
---|
Noh, miten nyt sanoisin tuosta musikaalisuudestasi kun jo ensimmäiseen kohtaan kirjoitin näin:
Musiikki kyllä kiinnostaa. Miten ylipäätään voi muutenkaan saada selvää onko musikaalinen ellei joskus kokeile jotain? Olikohan tämä nyt taas niitä jotain mahdollisesti "näsäviisas" -kommentteja? Soittaa kannattaa aloittaa, jos soittaminen kiinnostaa PISTE! "Speaking about music is like dancing about architecture" |
teroyk 07.10.2006 14:29:16 | |
---|
Taatusti auttaa kymmensormijärjestelmän opetteleminen soittoon, etenkin jos sen on oppinut pienenä ja vielä mekaanisella koneella. Tulee hyvät hermoradat ja lihasvoimaa vähemmin käytettyihin sormiin. |