Aihe: Mikä styrkkari kotisoittoon?
1
Mecamo
12.09.2006 11:21:15
Moro!

Mulla on himassa Yamahan p-80 keikkapiano, jossa ei ole omaa kaiutinta.Olisko suositella siihen mitään perus monitoria tai kaiutinta, joka toimisi hyvin kerrostalo-olosuhteissa? Muuta en siltä toivo, kuin selkeää soundia ja sitä, ettei se mene ruvelle, vaan kestää pianon ylä- ja alapäät. Rahaa olis n. 200 euroa laittaa.

Kiitos vastauksesta jo etukäteen :)

Rrrrock out!
www.mechanicalmonsters.com
baron
12.09.2006 11:50:39 (muokattu 12.09.2006 11:58:46)

Moro!

Mulla on himassa Yamahan p-80 keikkapiano, jossa ei ole omaa kaiutinta.Olisko suositella siihen mitään perus monitoria tai kaiutinta, joka toimisi hyvin kerrostalo-olosuhteissa? Muuta en siltä toivo, kuin selkeää soundia ja sitä, ettei se mene ruvelle, vaan kestää pianon ylä- ja alapäät. Rahaa olis n. 200 euroa laittaa.

Kiitos vastauksesta jo etukäteen :)

Rrrrock out!

Mulla on Yamaha P90 eli P80:n nykymalli. Mulla on hima-äänentoistona Yamaha MSR100, jota käytän keikoilla monitorina. Itse oon tyytyväinen, rahasi riittävät.

Edit: Mä ostin ton aktiivikaiuttimen samalla kuin pianonkin muutama vuosi sitten ja ihan varmasti muistelen, että silloin sen hinta oli parisataa, mutta nyt näkyi T-kaupan hinta olevan 425.
"Speaking about music is like dancing about architecture"
Leikari
12.09.2006 12:12:45
tähänkään ei ole yhtä oikeata yksiselitteistä ratkaisua

- pianolle riittää periaatteessa mono, mutta stereo on kuitenkin kotioloissa miellyttävämpi
- Baronin suosittelema aktiivikaiutinratkaisu on hyvä jos kaipaa samalla keikkamonitoria + on pätäkkää tarpeeksi satsata hyvään äänelaatuun
- aktiiviset tarkkailukaiuttimet/monitorikaiuttimet jos kaipaa stereota ja mahdollisesti haluaa käyttää samoja esim. oman musan äänitysten apuna - äänessä on tavoiteltu "hi-fiä"

mikäli käyttö on puhtaasti kotikäyttöä niin suosittelisin itse studiomonitoreja - budjetti kyllä on melko tiukka, mutta siihen pintaan esim. behringer 2030A tai Alesiksen uudet mallit - niistä löytyy kohtuisekseen myös alarekisteriä (jos arvelee kaipaavansa) - mitään ihmeitä äänenpaineita ei löydy, mutta riittävän pianomainen kuitenkin. Em. mallit eivät tarkkuudeltaan pärjää adameille ja geneleceille, mutta musisoinnissa sillä ei mielestäni ole niin merkitystä - ennemminkin tasapainoisella toistolla ja vivahteikkaalla äänikuvalla

Ko. hintaluokassa PA-monitorien laatu ei ole kaksinen - suunnittelussa on yleensä panostettu äänenpaineeseen äänenlaadun kustannuksella - tällöin esim. piano soi usein räikeästi ja kolkosti
Soitetaan jamia!
Leikari
12.09.2006 13:14:33
vieläpä studiomonitoreista sen verran, että aivan rimpuloimpia lukuunottamatta äänenlaatu ja voimakkuus pärjäävät kyllä dipianoiden omille kaiuttimille

yksi vaihtoehto vielä: http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-171144.html
Soitetaan jamia!
Ile-
12.09.2006 14:50:53
"Never argue with idiots, they just drag you down to their level and then beat you with experience."
Mecamo
12.09.2006 15:27:29
Osta toi: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=122053

Mitäs mieltä oletta tuosta hinnasta...?
Petronome
12.09.2006 18:38:12
Monona (stereo)pianon soundi on lähes poikkeuksetta kakka. Hommaa joku stereo-setti jos kerran kotona on tarkoitus käyttää. Korvat kiittää.
En ole äänestänyt yhdessäkään gallupissa!
Titares
14.09.2006 09:30:00 (muokattu 14.09.2006 09:54:03)
Kannattaa todella valita musiikinkuunteluun ja soittamiseen kotona sellaiset aktiivikaiuttimet, jotka toistavat koko äänitaajuusalueen puhtaasti. Parhaasta päästä on ehkä Genelec 8040 ( http://www.genelec.fi/ht/tuotteet/2tie.php ) tai pienemmät subbarilla varustettuna, mutta itse olin aika tyytyväinen myös mainittuihin Behringereihin. Ihan tavalliset hifi-stereotkin kelpaa kunhan tehoa on reilusti enemmän kuin parikymmentä wattia ja niistä löytyy Audio In-liittimet, joihin voi kytkeä mikserin. En käyttäisi kotona (enkä ymmärrä miksi kukaan käyttää!) mitään kitara- tai kiipparikaappeja, kun saatavilla on hifi-luokan kaiuttimiakin. Osta lisäksi vaikka pienehkä Phonic- tai Behringer-mikseri sen mukaan, että sisäänmenoliittimet riittävät tulevaisuudessakin. Kiipparithan vievät aina kukin kaksi liitintä, kuten myös sähkis vaikka Line 6 POD:n kautta kytkettynä.
Mecamo
14.09.2006 11:10:07
Kiitän kaikkia vastanneita.

Noi pienet behringerin aktiivimonitorit vois olla sopivat hinta/laatusuhteeltaan meikäläisen tarpeisiin. Mitään mieletöntä hifistelyä ei kuitenkaan tarvitse tällä kertaa harrastaa.
Mecamo
14.09.2006 22:14:38
Ostin nEar-05 aktiivimonitorit. Vajaat pari sataa maksoi. Hyvältä soundaa ja kestää pianon taajuksia laidasta laitaan. Ainoa miinus on olemattoman pieni suhina, kun styrkkareita luukuttaa.

Onneksi oli lahjakortti musaliikkeeseen :-)
Leikari
15.09.2006 12:17:10
Ostin nEar-05 aktiivimonitorit.

sehän on sitten järjestyksessä - eipä muuta kuin musisoinnin iloa!
Soitetaan jamia!
AZa
22.09.2006 16:48:20 (muokattu 22.09.2006 17:07:57)
Mitä suosittelisitte Korg LE:lle äänentoistoksi kotisoittoon? Soitan nyt ihan vaa jostain sonyn stereoista, joissa on sinänsä ihan kuunneltava ääni, mutta kun vähän enemmän luukuttaa niin ääni puuroutuu/rätisee. Elikkä ihan perus vahvaria/äänentoistoa etsin, ettei tarvi kajareitten hajoamista. En oo kovin perillä näitten hintaluokista, mutta jotain 100-200 € voisi löytyä rahaa.

Niin ja onko se tärkeää, että ääni tulee stereona? Eli yks vai kaksi kaiutinta?

Kiitos ja anteeksi.
Titares
22.09.2006 17:20:47 (muokattu 22.09.2006 17:25:34)
Aktiivikajarit kuten yllä ovat ihan hyvä ellei paras ratkaisu kotiin ja studioon. Et tarvitse mitään vahvaria niiden lisäksi, ja stereot pitää olla tottakai! Pikku-Genelecit ovat huippua, mutta hinta on senveroinen. Behringereitä saat varmaan parin yhden pikku-G:n hinnalla: http://www.behringer.com/B2030A/index.cfm?lang=ENG

Äänentoistollisesti parasta ovat vaikka Sennheiser-kuulottimet, mutta jotainhan todentuntua niistä uupuu kaiuttimiin verrattuna.
Leikari
22.09.2006 20:58:17 (muokattu 22.09.2006 20:59:31)
Mitä suosittelisitte Korg LE:lle äänentoistoksi kotisoittoon? Soitan nyt ihan vaa jostain sonyn stereoista, joissa on sinänsä ihan kuunneltava ääni, mutta kun vähän enemmän luukuttaa niin ääni puuroutuu/rätisee. Elikkä ihan perus vahvaria/äänentoistoa etsin, ettei tarvi kajareitten hajoamista. En oo kovin perillä näitten hintaluokista, mutta jotain 100-200 € voisi löytyä rahaa.

Niin ja onko se tärkeää, että ääni tulee stereona? Eli yks vai kaksi kaiutinta?

Mielestäni on tärkeätä, että ääni tulee stereona - suuri osa synasoundeista levittyy hienosti stereokuvaan ja on osa soundien viehätystä. Erityisesti kotisoitossa ja vielä erityisemmin sekvensserikäytössä.

Vaihtoehtoja tuli edellä jo esille - voit myös seurailla Huuto.netin PA- ja studiolaitteet palstaa tai muusikoiden.netin toria - vähintään 30% halvemmalla vs. uuden hinta.

Unohda kuulokkeet vaikka niitä suositeltaisiin ellet välttämättä halua soittaa kovalla yöaikaan.

Genelecit ovat aivan liian hyviä pelkkään soittoon - ne on tarkoitettu studiomonitorointiin, jossa mm. hyvä erottelukyky on tärkeää. Synasoitossa ko. ominaisuus tekee soundeista tylsiä - Behringer on siihen käyttöön parempi.

... ja anteeksi.

täh??
Soitetaan jamia!
baron
22.09.2006 21:01:30

Mä oon varmaan eri planeetalta?
Himasoitto on mulle vain treeniä ja keikkasoitto on totta.
Himaäänentoistolle on kuulokkeet tai primitiivikaiutin OK, kyllä mä sitä keikan loistoäänentoistoa osaan treenata ilmankin.
"Speaking about music is like dancing about architecture"
The Player Of Key Notes
22.09.2006 21:38:01
Suomalaisina saamme Genelecit halvemmalla kuin muu maailma joten is there any other way? Ite en enää osta mitään monitorointisysteemiä ilman subbaria, sen verran eroa on bassojen ja BASSOJEN välillä. Kunnon subwooferin systeemissä voit vaikka opetella bassonsoiton musaa kuunnellessasi, sen verran paremmin se erottuu.
AZa
22.09.2006 21:39:50
Mä oon varmaan eri planeetalta?
Himasoitto on mulle vain treeniä ja keikkasoitto on totta.
Himaäänentoistolle on kuulokkeet tai primitiivikaiutin OK, kyllä mä sitä keikan loistoäänentoistoa osaan treenata ilmankin.

No itse en ihan viellä ole noissa sfääreissä ;) , kun vasta ensimmäisen syntikan ostin, mutta tietenkin on suunnitelmissa heti äänentoiston löydyttyä mennä soittelemaan kavereitten kanssa. En sitten tiedä miten sillon hoidan äänipuolen, mutta tällähetkellä tärkeintä on saada (tänne kotiin) jotain muuta äänentoistoa kun nuo stereon kaiuttimet.

täh??

Nyyppäyttäni kun tänne muitten threadiin tungen omiani kyselemään, ei tarvitse välittää :)

--

Kiitoksia vinkeistä, täytyy mennä tutkimaan vaihtoehtoja, kun seuraavan kerran Tampereelle eksyn.
Ile-
22.09.2006 22:34:33
Suomalaisina saamme Genelecit halvemmalla kuin muu maailma joten is there any other way? Ite en enää osta mitään monitorointisysteemiä ilman subbaria, sen verran eroa on bassojen ja BASSOJEN välillä. Kunnon subwooferin systeemissä voit vaikka opetella bassonsoiton musaa kuunnellessasi, sen verran paremmin se erottuu.

Ymmärsinkö oikein, että sulla on lavamonitorina yläpäät subbareiden kera?
"Never argue with idiots, they just drag you down to their level and then beat you with experience."
fidZi
04.10.2006 11:34:50
Itse varattomana laitan kahden Fostexin 30-wattisen aktiivikajarin läpi tulemaan synani. Nämä 90-luvun alusta asti perheessä tietokoneen äänentoistona toimivat laatuvehkeet ovat ihan päteviä - mitä nyt bändisoittoon ovat liian heikkoja, alkaa ääni säristä piikeillä ja synabassoja eivät kartiot kestä. Mutta kotikuunteluun mukavia, vaatimattomaan editointiin ja miksaukseen myös. Laadukkaat kuulokkeet ovat soittopuuhissa ihan yhtä hyvin asiansa ajavia (Koss Porta Pro FTW!)
Et ce temps, où est-il allé?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)