Aihe: Midi (din)-liitin audio outtina vanhassa urussa?
1
kede
09.10.2006 18:54:52 (muokattu 09.10.2006 19:00:22)
Elikäs tämmönen mielenkiintoinen tapaus on tullut vastaan.
Bändimme kosketinsoittajalla on vanha, puinen, arviolta 80-luvulla valmistettu (vaikka 70-lukulaiselta näyttääkin) urku. Phillips -merkkinen, 4 oktaavia. Plugi-liitäntöjä laitteessa ei ole, ja se omaa itsessään kaiuttimen. Soundi on loistava, suun hymyyn vetävä ja sympaattinen.

Vehkeen alla on tuollaisia midi-tyyppisiä liitäntöjä, johon normaalin midi-piuhan saa tuikattua. Itse en tätä todistanut, mutta kuulemma olivat kytkeneet tuon urun johonkin vanhaan vahvistimeen, missä myös oli tuollaisia midi-liittimen näköisiä kytkentöjä (din?). Ja voilá, ääntä oli kuin olikin siirtynyt. Midi-toiminnastahan tässä ei ole kyse, koska ymmärtääkseni midi kuljettaa vain "tietoa", ei ääntä.

Mutta koska joissain vanhoissa laitteissa tämä on näemmä ollut mahdollista, niin miten ylittää ajan aiheuttamat hankaluudet yhteensopimattomuudessa? Laitteen mikittäminen on keikalla ja treenikselläkin ongelmallista, sillä kaiuttimen ulostulo on melko pieni. Midi-tyyppisestä liitännästä saatava ulostulo voisi toimia, mutta midipiuhaa ei voi tietenkään kytkeä minnekään, ellei sen toinen pää olisikin esim plugi?

Olisiko siis mahdollista valmistaa midi(din) -> plugi -piuha joka toimisi tässä käyttötarkoituksessa? Se voisi ratkaista ongelman, ja olisi kätevämpää.

Kertokaahan, viisaammat. Itse ymmärrän tekniikasta olemattoman vähän. Tietokone-palstan midi-faqin selailin, ja hakua käytin. Hieman googleakin.

Tack, tack.

edit: toimisikohan tällainen adapteri, laittaisi tuohon vaan plugi-piuhan? -> http://www.maplin.co.uk/Module.aspx … %20DIN%20Lead%20(Audio%20and%20MIDI)
Leevo
09.10.2006 21:00:34

Olisiko siis mahdollista valmistaa midi(din) -> plugi -piuha joka toimisi tässä käyttötarkoituksessa? Se voisi ratkaista ongelman, ja olisi kätevämpää.

No ihan niin kuin itsekin totesit, ei tuolla liittimella ole MIDIn kanssa mitään tekemistä ulkonäköä lukuun ottamatta. Noi linkittämäsi adapterit toimii etenkin teoriassa, mutta adapteri on valitettavasti usein se heikoin lenkki kestävyyden kannalta, siispä piuhaa vaan kolvaamaan. Tollasen (http://freespace.virgin.net/matt.waite/resource/av/din5a.htm) googlasin, mutta itselläni ei ole din-liittimen pinneistä mitään kokemusta, joten kannattanee tarkistaa noi pinnit vielä jostakin luotettavasta lähteestä enne piuhan väsäystä.
"Räkä-Malmi rääkyy ja mä oon ympäri lavaa." -Andy McCoy
kede
09.10.2006 21:19:17 (muokattu 09.10.2006 21:21:55)
Mitäköhän siinä pitäisi kolvailla ja mihin? Veikkaisin, että midi-piuhan sisällä kulkee kuitenkin eri näköinen johdotus kun plugi-piuhan. Olisikohan viisaampaa ottaa midi-piuha, ja vaihtaa toiseen päähän plugi, vaiko plugi-piuha ja vaihtaa toiseen päähän tuollainen 5-pinninen din-liitin? Jos siis ylipäänsä tämänkaltaisesta operaatiosta olisi kyse.

Niin, ja jos nyt adapterilla ensin testaa, niin mistäköhän tuollaisia saisi Suomessa? Ei ihan jokapäiväinen näky kuitenkaan musaliikkeissä ole tuollainen din->plugi systeemi.
Leikari
09.10.2006 21:35:01 (muokattu 09.10.2006 21:37:07)
kyse on siis DIN-normin liitännästä. Paitsi erilainen fyysinen rakenne niin myös sähköisten arvojen sovitus poikkeaa mm. rca-liitännästä. MOlemmat ovat siis ns. kuluttajalaitteissa käytettäviä. DIN oli vielä 70-luvulla yleinen /yksinomainen liitintyyppi eurooppalaisissa stereo- yms. laitteissa.

adapteriketjulla voi kytkeä: DIN--RCA ja RCA.- plugi -ketjulla.

helpompi on kolvata kunnon johto - joko:

1) hommaa DIN-johto - HUOM!! ei MIDI johtoa!!! Katkaise johto toisesta päästä ja kuori johtimet erilleen + päät paljaaksi. Laita plugipistoke ilman suojakuorta mikserin/vahvistimen sisäänmenoon. Soittele ja testaa, että millä johtoyhdistelmällä ääni kuuluu. Juota valmiiksi.

2) hommaa kaksi DIN-liitintä + piuhaa. Juota edellisen viestin linkin mukaan piuhat paikoilleen (left ja right out --> plugin signaali sekä din maa-plugimaa/vaippa).

mikäli juotokset menevät ristiin ei vahinkoa aiheudu - irrotus ja uudelleen juottaminen auttavat asian.

sähköisen sovituksen ongelmat eivät ko. lofi-urulla liene mullistavia. Signaalin voimakkuus on todennäköisesti kohtalaisen heikko, jolloin vahvistuksessa S/N suhde ei tule kovin hääppöiseksi - vaan liekö ongelma ko. laitteella ;-)

osat voi hankkia rtv-liikkeestä, biltemasta, clas olssonilta, radio-mikrosta, yleiselektroniikasta, partcosta tms. ... kyllä löytyy...
Soitetaan jamia!
Murgo
10.10.2006 06:44:14

Tai ota tavallinen plugipiuha(tietysti kaikkein mieluiten sellainen,jonka toisen pään joku on astunut hajalle), irrota/katkaise plugi toisesta päästä pois ja juota tilalle DIN-plugi(keskikarva noihin molempiin audio out pinneihin,vaippa chassis ground-pinniin). Tietysti itse kun kaiken aina puran niin avaisin laitteen ja tutkisin sisältä mitkä pinnit siitä liittimestä on kytketty :) Lienee kuitenkin standardin mukainen... Mitenköhän tuollaisen signaalitaso/lähtöimpedanssi? voi kuulua paremmin kytkettynä mikki tai instrumenttiliitäntään kuin linjaliitäntään? Vahinkoa ei aiheutune vaikka kokeilee?
Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää.
kede
10.10.2006 12:29:41
Kiiti vastauksista. Itsehän kun olen sen verran ässä tuossa kolvailemisessa yms., niin annan varmaankin jonkun osaavan kaverini sen tehdä, jahka urku on taas seuraavan kerran paikkakunnalla.

Mutta voi siis olla, että viidestä pinnistä vain kolme on kytketty siinä urun liittimessä. Eli esim left audiot, + maa. Siitä sitten arpomaan kummat on kytketty... no ei voi mennä kun kerran reisille. :)
Leikari
10.10.2006 15:01:40
Mutta voi siis olla, että viidestä pinnistä vain kolme on kytketty siinä urun liittimessä. Eli esim left audiot, + maa. Siitä sitten arpomaan kummat on kytketty... no ei voi mennä kun kerran reisille. :)

itse asiassa: voit avata urun ja katsoa sisäpuolelta, että mihin nastoihin on johdot kytketty - sama kuvio sitten liittimeen
Soitetaan jamia!
kede
11.10.2006 12:23:56
itse asiassa: voit avata urun ja katsoa sisäpuolelta, että mihin nastoihin on johdot kytketty - sama kuvio sitten liittimeen

Toki voin, mutta se on aika hankalaa. Se laite on hauras muutenkin, juuri viikko sitten ruuvattiin sinne pohjaan kulmaraudat, jotta pohja pysyisi tarpeeksi ylhäällä ja koskettimet paikallaan. Ja ne ei hevillä lähde irti (->mene enää kunnolla takaisin) ne kulmaraudat :) Mutta kuten sanottua, jos nyt olettaa että se nastoitus noudattaa tuota kuviota mikä tuossa Leevon linkissä, ja olettaa edelleen, että siinä maa-kohdassa on joka tapauksessa johto kiinni, niin ei voi tehdä kuin kerran väärin.
Leevo
11.10.2006 15:03:44 (muokattu 11.10.2006 15:04:26)

Mutta kuten sanottua, jos nyt olettaa että se nastoitus noudattaa tuota kuviota mikä tuossa Leevon linkissä, ja olettaa edelleen, että siinä maa-kohdassa on joka tapauksessa johto kiinni, niin ei voi tehdä kuin kerran väärin.

Tee vaan kuten Murgo neuvo. Ei se haittaa vaikka toinen ulostulo oliski turhaan kyketty. Olettaen siis et toi laite lähettää monosignaalia.
Leikari
11.10.2006 16:23:57
Olettaen siis et toi laite lähettää monosignaalia.

perkuta, jos se onkin 5.1 surround - - siis, että viisi nastaa yhdessä liittimessä!!
Soitetaan jamia!
Leevo
11.10.2006 20:45:54

perkuta, jos se onkin 5.1 surround - - siis, että viisi nastaa yhdessä liittimessä!!

Älä nyt sotke - eihän kuutta kanavaa viiteen nastaan saa ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)