Aihe: Lepan mikitys 1 | |
---|---|
![]() 02.11.2006 18:38:14 | |
Mitenkä mikittää Leslie 251 ? Toivoisin muilta omakokemuksillisia neuvoja. Netistä löytyy kaikkia Neumann/kaiuton huone-juttuja, mutta ne menee mahdollisuksien yli. Omasta varastostani löytyy: Shure SM57x2, AKG C1000Sx2, AKG S3000 x1, näihin myös tuulisuojat, väittävät että tarvitaan. Yläroottori mikitetään stereoparilla, se nyt lienee selvä, mutta millä kulmalla ja etäisyydellä? Alapyörijän mikityksen merkitys ylipäätään ? Mikitetäänkö stationäärikanavan keskiäänisestä ( ne pienemmät kylkiaukot) ? Tarkoitus on napata soundi äänitysprojekteihin. | |
![]() 03.11.2006 00:00:24 (muokattu 03.11.2006 00:01:19) | |
"Minkälaista soundia haet" ja "mihin tarkoitukseen" ovat varsin merkittäviä kysymyksiä tässä. Perussaundina ainakin rokkihommiin olen hyväksi kokenut 57-stereoparin yläpäässä 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden n. 10 cm päässä lootasta edestä katsottuna vasemmanpuolimmaisessa kulmassa, mahdollisimman kaukana moottorista siis. Korkeussuunnassa ns. optimaalinen asettelu on sellainen, että mikit osoittavat suoraan kohti 'louvren' keskikohtaa. Niillä urilla on oleellinen vaikutus soundiin! Bassopuolella ollaan yleensä käytetty vain yhtä mikkiä. Hyvin toimii esim. bassarimikit, isokalvoiset konkat tai SM57/58 - eli siis about mikä tahansa. Tämä mikityssysteemi toimii mainiosti myös livenä. Viisseiskojen kanssa ei mun mielestä ole tuulisuojia tarvinnut. Variaationa tästä jotkut diggaavat laittaa viisseiskat vasemmalle ja oikealle kyljelle, siis vastakkain. Tästä aiheutuu mielestäni ärsyttävä "tuplanopeusefekti". Jossain rokkijutussa saattaa kyllä toimiakin. Viisseiskojen asemasta kerran käytettiin studiosessioissa jotain pienikalvoisia konkkamikkejä (oisko ollut B&K 4006 tms.) ja hienosti nekin toimi. Täysin erilainen mikitystapa josta olen itse diggaillut on ollut käyttää vain kahta konkkamikkiä 45 asteen kulmassa n. 1,5 metrin etäisyydeltä puolivälissä kaappia. Napataan siis yhdellä mikillä per puoli sekä ylä- että alaroottorien mekkala stereona. Tämä tietysti jossain määrin heikentää soundinmuokkausmahdollisuuksia jälkikäteen. Mono on sitten tietysti myös vaihtoehto. 57:t ylhäällä ja alhaalla toimii mainiosti. Tästäkin saa ihan käyttökelpoisen stereosoundin, jos vähän ajaa eri mikkejä laitoihin. Vuotoa on aina ja se on hyvä! Niitä kaikukajareita ei olla käytetty. Jos urkua äänitellään stereona, on mun mielestä fiksumpaa lisätä kaiku jälkikäteen, sekin stereona - ja äänitysvaiheessa siis kytkeä kaiku kokonaan pois päältä. Jos kuitenkin kaipaat jousikaikua, ottaisin itse suvereenisti viisseiskalla taas sen talteen. Toivottavasti näistä ajatuksista oli nyt jotain apua. Aika paljon asiaa Lepan mikityksestä on myös esim. tällä sivulla: http://theatreorgans.com/hammond/faq/mystery/mystery.html edit: typoja poistettu. | |
![]() 03.11.2006 10:23:11 (muokattu 03.11.2006 10:32:19) | |
Joo, rouheaa rokkisoundiahan tässä tavoitellaan kunnon väpätyksillä. Jospa lähtisi tuolla kahdella 57:la 90 asteen kulmalla liikkeelle siinä yläpyörijässä. Panoroisko ehkä ylämikit aluksi stereoraitaan aivan vastakkaisiin reunoihin , ja sitten työmiksissä kaventaisi tarpeen mukaan stereoraidan reunoja lähemmäs toisiaan, niin ei heijaa liikaa puolelta toiselle. Varmaan hyvä ajatus ottaa soundi ihan "kuivana" kiintolevylle ja kaiuttaa vasta jälkeenpäin, "märkänä" kaiun kanssa tehdylle otolle kun ei voi enää tehdä paljon mitään, jos tulikin liikaa efektiä. Hyvä pointti mikittää sille puolelle kaappia, joka on kauempana moottoreista. Pitää kokeilla eri mikeillä sitä alapyörijää. Sieltä noin omaan korvaan on se taajuusalue pelkkää mörinää. Pitäisköhän leikata alle 60-90 Hz pois, saattais basisti tykätä..... | |
![]() 03.11.2006 14:05:49 (muokattu 03.11.2006 14:07:04) | |
Toi panorointi riippuu tietysti vähän siitä että mitä musassa tapahtuu. Että jos se Hamunen veivaa vaan mattoa taustalla niin silloin on ihan fiksua jättää keskelle tilaa. Sooloa pistäisin ehkä vähän keskemmälle. Se unohtui aiemmin mainita, että rokkihommissa sitä alapäätä saa annostella aika maltillisesti ylipäätään. Meidän viimeisimmällä lätyllä tais ihan muutamaa pientä juttua lukuunottamatta olla alapään mikki kokonaan kiinni. Jää sitten tilaa bassolle ja kitaralle. Tosin nuo biisit nyt olivatkin suhteellisen skebapainotteisia. Edit: ja vielä lisää. Jos voimakkuusvaihtelut tuntuvat liian voimakkailta, mikkejä kauemmaksi kaapista siirtämällä homma pehmenee. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)