Aihe: Midi koskettimet
1
Pancake
31.03.2003 18:06:59
Elikkäs olen hankkimassa Roland pc160a midikoskettimistoa. Ja nyt tartten apua. Tekeekö tuolla mitään? Huom. olen aloittelija.

Ja toinen asia: mitä muuta tarvii, ko koskettimet, eli ihan alkeista ollaan lähössä.
Fortune
31.03.2003 18:11:17
Elikkäs olen hankkimassa Roland pc160a midikoskettimistoa. Ja nyt tartten apua. Tekeekö tuolla mitään? Huom. olen aloittelija.

No, Roland on laatumerkki ja tuo on varmasti ihan käypä midikontrolleri.

Ja toinen asia: mitä muuta tarvii, ko koskettimet, eli ihan alkeista ollaan lähössä.

Tarvitset jonkin laitteen, jota ohjata tuolla midikontrollerilla. Eli tuosta itsestään ei saa minkäännäköistä ääntä ulos, tarvitset jonkin soundimodulin tapaisen, jota ohjaat sitten tuolla koskettimistolla. Monissa äänikorteissakin on midipankit, joten liittämällä koskettimet tietokoneeseesi voit soittaa sen soundeilla ja vaikkapa tallentaa soittoasi midi-sekvensseriin.
"Blaeough!"-Sega Megadriven NHL95-pelin laitataklausääniefekti
HK
31.03.2003 19:12:02

Tuossa kyseisessä Rolandissa on mielestäni kaksi huonoa puolta ensimmäiseksi koskettimistoksi: vain reilun kahden oktaavin koskettimisto ja hankala käytettävyys. Jos kumpikaan ei sinua haittaa, on tuo ihan toimiva peli ja hintansa väärti.

Jos jo osaat jonkin verran koskettimilla soittaa tai aiot tosissasi opetella, jää tuo pc160a kuitenkin hyvin äkkiä pieneksi. Sinuna miettisin tarkkaan säästäisinkö hieman enemmän ja hankkisin samantien edullisen useamman oktaavin koskettimiston.
Peltikorva pahimmasta päästä.
Fortune
31.03.2003 19:14:09

Jos jo osaat jonkin verran koskettimilla soittaa tai aiot tosissasi opetella, jää tuo pc160a kuitenkin hyvin äkkiä pieneksi. Sinuna miettisin tarkkaan säästäisinkö hieman enemmän ja hankkisin samantien edullisen useamman oktaavin koskettimiston.

No tuo on kyllä totta. Tosin heittäisin tähän kyllä vielä semmoisen jutun, että jos todella olet aloittelija tällä saralla, niin hermojen säästämiseksi suosittelisin säästämään rahaa ja ostamaan ihan syntikan, jossa on soundit itsessään. Sitä voit käyttää tarvittaessa myös kontrollerina, mutta jos hermot menevät säätämiseen ja midimaailma ei aukea, niin jotain saa soittimesta sentään irti ihan sellaisenaankin :)
Pancake
31.03.2003 19:39:39

Monissa äänikorteissakin on midipankit, joten liittämällä koskettimet tietokoneeseesi voit soittaa sen soundeilla ja vaikkapa tallentaa soittoasi midi-sekvensseriin.

Pystyykö noita midipankkeja hakeen jostaki, vai onko käytettävissä vain ne, jotka kortissa on valmiina?

Entäs sitten toi midi-sekvensseri, eli mikä se on. Jotain merkkejä?
Fortune
01.04.2003 18:58:49

Pystyykö noita midipankkeja hakeen jostaki, vai onko käytettävissä vain ne, jotka kortissa on valmiina?

Siis käsittääkseni softapohjaisiakin on olemassa, mutta niistä en tiedä mitn.

Entäs sitten toi midi-sekvensseri, eli mikä se on. Jotain merkkejä?

Se on ohjelma, jolla voit editoida midi-sekvenssejä (suomeksi: tehdä biisejä :). Cakewalk, Cubase, N-track etc. etc.
Aivokalvo
12.04.2003 21:10:27
Ilmeisesti kyseessä on samanlainen, mutta vähempioktaavisempi värkki kuin Roland PC180a. Mikäli, niin tatsi on hyvä. Jos modulaatio/pitch-nuppi on sama, se on huono, sillä modulaatio on kauhean lyhyt vipu.
Mutta koskettimethan se pääasia on, joten ihan hyvä peli se kai on, vaikkei oktaaveja taida ollakaan kuin kolme. (?)
Abloodeja Eric Claptonille: Clap ClapClap Clap Clap Clapclapclap
Fin_Rocker
26.11.2006 16:21:59 (muokattu 26.11.2006 16:23:24)
Huom! Olet kirjoittamassa yli 1323 päivää vanhaan ketjuun!

Oon hommaamassa M-audion äänikorttia, jossa on kaikki Midiliitännät ym.

Niin oon samalla katellut jotain perusmidikiipparia pelleilyyn ym. Soittelen pääasiassa kitaraa ja tuollainen peruslauta taustasaundien ym väsäämiseen olisi hakusessa.

Miten tuo 49 kosketinta jää jalkoihin, siis eikös pysty soittamaan kaikkia biisejä?
61:ä taas sitten hinta kohoaa liikaa. Eli siis taustaliruttelut, rummut ja muut ajattelin vetästä.

Ja Linux ympäristöön pitää soveltua (onko ongelma?).

E: tuosta 180A versiosta oli kyse (ei 160)
moder
27.11.2006 16:31:23
kyllähän 49 kosketinta riittää tuollaiseen taustojen tekoon. Useampaa oktaavia tarvitaan sitten kun aletaan soittaa molemmilla käsillä. Tuossa rolandissa on kätevä oktaavin vaihtonappula, joten äänialaa on helppo vaihdella kesken soiton jos tarpeen.

Nykyäänhän tuo PC-180 ei ole kallis, mutta silti laadukas. Itellä on ollut se jo useamman vuoden kovassa käytössä, ja aina pelaa yhtä hyvin. Kunhan välillä muistaa putsata kertynyttä pölyä. Myöskin parin muun yksilön kanssa olen ollut tekemisissä, eikä niissäkään valittamista ole ollut.
maza
27.11.2006 17:44:02

Oon hommaamassa M-audion äänikorttia, jossa on kaikki Midiliitännät ym.
Ja Linux ympäristöön pitää soveltua (onko ongelma?).

Mitäs korttia meinasit? Ainakin keväällä M-Audion firewire- ja USB-tölkit eivät vielä toimineet Linuxissa. Niinpä hommasin käytetyn Delta 44:n, joka pelaa Ardourin kanssa kuin junan vessa. MIDI-interfacena toimii puolestaan joku Edirolin usbiränkylä.

Kysymyksestäsi: Linuxia ei kiinnosta, miltä laitteelta MIDI-tieto tulee, kunhan interface toimii. :)
Fin_Rocker
27.11.2006 18:06:04
Mitäs korttia meinasit? Ainakin keväällä M-Audion firewire- ja USB-tölkit eivät vielä toimineet Linuxissa. Niinpä hommasin käytetyn Delta 44:n, joka pelaa Ardourin kanssa kuin junan vessa. MIDI-interfacena toimii puolestaan joku Edirolin usbiränkylä.

Kysymyksestäsi: Linuxia ei kiinnosta, miltä laitteelta MIDI-tieto tulee, kunhan interface toimii. :)

tämähän se:
http://www.f-music.com/tuotteet.php?nimikekoodi=deltaaudiophile
HK
28.11.2006 05:22:28
tämähän se:
http://www.f-music.com/tuotteet.php?nimikekoodi=deltaaudiophile

Tuo toimii linuxissa ihan suorilta.
Peltikorva puupäässä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)