Aihe: digipianon etsijä
1
susanna66
28.11.2006 12:18:12
Olen tässä parin viikon ajan yrittänyt epätoivoisesti löytää mieleistäni soitinta. Ehtona olisi 1. soittimessa on 88 painoitettua kosketinta 2. soittimessa on reilu määrä erilaisia rytmejä ja kompeja 3. soitin on kannettavissa 4.soittimessa on tallennusmahdollisuus esim. levyke, muistikortti, usb sekä ulostulo äänitystä varten.

Mitä nyt olen selannut netissä olevia tietoja niin näyttää, että tällaisia vehkeitä ei paljon ole tarjolla. Joko soitin on ns stage-piano, jossa ei ole juurikaan mitää rytmejä tai sitten taas joku lempuralla koskettimistolla varustettu juttu. Massiiviset omilla jaloillaan seisovat digi- ja komppipianot taas ovat poissuljettuja vaihtoehtoja kuljetusongelmien vuoksi. Kotona minulla on Yamahan CVP-107 (jota komppipianoksi kutsutaan) Maksoikin 6 vuotta sitten suolaiset 30 000 mummonmarkkaa. Tämähän on oiva peli, mutta ei mikään kuljeteltava piano. Muutenkin tämän uuden pianon hintakatto olisi tuossa reilu tonni.

Kävin viikonloppuna soittamassa Fasulla Yamahan uutta DGX-620 mallia. Kosketus oli ihan ok ja rytmeissä löytyi (rytmit olivat jopa hyvän ja luonnollisen kuuloisia). Kuitenkin pelissä oli joku ajatusvirhe. Kun asetuksen laittaa "full keyboard" jolloin pelin pitäisi reagoida soinnutuksessa koko koskettimiston alalta, niin eipä se sitä tee. Se ei tunnista oktaaveissa tapahtuvaa liikettä soinnunsiirroksi vaan jää junnaamaan vanhaa sointua. Koska soitan siten, että iskulla bassossa otan oktaavin ja vasta takapotkulla diskantissa soinnun, laahaa soinnutus koko ajan jäljessä. On muuten masentavan kuuloista! Tämä sama ongelma oli myös toisessa kokeilemassani laitteessa, Casion joku Privia-malli. (Tässä Casiossa oli muutenkin kompit aika avuttoman kuuloisia). Tällaista ongelmaa ei ole tämän "kotijammun" kanssa.

Tästä tuleekin muuten mieleen, että soitinvalmistajat panostavat kaikenlaiseen hilpatipippaan, joita sitten helppo markkinoida soittotaidottomalle kuluttajalle. Sitten tämmöset perusasiat eivät toimi.

Mitähän nämä Rolandin mallit olisivat. Esimerkiksi FP 2 tai FP5. Taikka sitten 300SX ja 700SX?
oizo
28.11.2006 18:16:18
Mitähän nämä Rolandin mallit olisivat. Esimerkiksi FP 2 tai FP5. Taikka sitten 300SX ja 700SX?

Mulla on tuo FP2. Hyvä keikkapiano, mutta ei sisällä lainkaan mitään komppeja. Eipä taida olla noissa muissakaan komppiosastoa.
sattuuhan näitä
Bronks
28.11.2006 20:26:46

Mulla on tuo FP2. Hyvä keikkapiano, mutta ei sisällä lainkaan mitään komppeja. Eipä taida olla noissa muissakaan komppiosastoa.

Nyt kehottaisin tutustumaan laitteeseen uudemman kerran. Ainakin mun FP 2 sisältää kosolti komppityylejä, joilla voit soittaa joko itse soinnuttamalla tai jammata valmiiden sointukiertojan mukana. Samoin on FP 5:ssa. Myös noissa RD 300 ja 700 SX -malleissa on arrangerkomppeja, mutta en ole tutustunut kuinka laajasti. Mutta nuo kaksi viimistä ovat enempi keikkapianoja, ei niitä kannata kotikäyttöön ostaa, joudut ostamaan sitten aktiivikaijuttimetkin.

Minäkin voin kyllä muuten suositella FP 2:ta, mutta ilman lisäkaijuttimia saundi jää hitusen ohueksi. FP-5:n omat kajarit riittävät jo isompaankin asuntoon.

Sopivalla hinnalla muuten luovun omasta FP-2:sta;) Olen itse viime viikkoina kuolannut joko Rolandin RD 700 SX:ää tai Yamahan S 90 ES:ää. Ehkä himpun verran enemmän vielä jälkimmäistä...
oizo
28.11.2006 21:41:48
Nyt kehottaisin tutustumaan laitteeseen uudemman kerran. Ainakin mun FP 2 sisältää kosolti komppityylejä, joilla voit soittaa joko itse soinnuttamalla tai jammata valmiiden sointukiertojan mukana. Samoin on FP 5:ssa. Myös noissa RD 300 ja 700 SX -malleissa on arrangerkomppeja, mutta en ole tutustunut kuinka laajasti. Mutta nuo kaksi viimistä ovat enempi keikkapianoja, ei niitä kannata kotikäyttöön ostaa, joudut ostamaan sitten aktiivikaijuttimetkin.

Aijaa :D Onko todella näin. Mä oon vaan soittanut sitä, en liiemmin etsinyt ominaisuuksia. Pitääpä tutustua noihinkin vaikka en itse niitä tarvikaan.
sattuuhan näitä
susanna66
28.11.2006 22:48:37
Pitää lähteä taas loppuviikosta kierrokselle kokeilemaan noita Rolandin malleja. Pienehköt kaiuttimet tai jopa kaiuttimien puute ei haittaa, koska kaiuttimet mulla on hankittu alunperin muuta käyttöä varten.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)