Aihe: digitaalipiano/kosketinsoitin 1 | |
---|---|
![]() 22.11.2006 18:01:10 | |
Olen hankkimassa digipianon ja kosketinsoittimen risteytystä perheen käyttöön ja aloittelijoille, vaimo on nuorena soitellut ja minä innokas oppimaan. Vaihtoehtoja esim. Yamaha YPG-625 ja Casio Privia PX-400R, joissa molemmissa täysi koskettimisto, vasarakoneisto ja kosketinsoitinkikkailuja ym. Onko käsitystä laadusta, ominaisuuksista ym. Eli pitäisi toimia erityyppisillä soittajilla, ja olla siis mahd. monipuolinen soitin. Casioon saisi kait normaalipedaalit, Jammuun vain yhden. Tarvitaanko useampaa pedaalia pianonsoitossa ja missä vaiheessa? Casiossa olisi myös sing along -karaoketoiminto, jota ei kai Yamahassa (ei kai maailman tärkein asia, mutta lapsille voi olla), liitäntöjä vähän enemmän ym. Käsitys on, että Yamaha olisi perinteisesti vähän laadukkaampi soitin, lieneekö perää..? Ääni kuulosti tottumattoman korvaan hyvältä molemmissa. tuomas | |
![]() 23.11.2006 12:49:13 | |
Sanon vielä edelleen, että ihan pianonsoittoon soveltuu parhaiten akustinen mekaanisesti toimiva piano, missä ei ole mitään sähköisiä systeemejä miettimässä, että millainen ääni sieltä oikeen pitää muodostaa. Bugjetti ja tila saattaa tässä tulla vastaan, mutta jos tarkoitus on oppia soittamaan pianoa niin digipianosta ei ole vastusta. Pedaaleista se kaikupedaali on se mitä tarvitsee ensimmäiset 10 vuotta ja unacorda ja sostenuto sitten, kun niille löytää käyttöä. Mihinkään alkutasonjuttuihin ei kumminkaan tarvitse. "Never argue with idiots, they just drag you down to their level and then beat you with experience." | |
![]() 23.11.2006 23:36:31 | |
Kiitos Ile hyvästä kommentista. Kyllähän akustinen piano on varmasti ainoa oikea piano. Haetaan kuitenkin monipuolista soitinta, ja on joskus pianoa muutossa kannettu ;), joten tyydytään tällä kertaa sähköiseen. Hankitaan sitten jossain vaiheessa oikea, jos jonkun innostus yltää pitemmälle sillä saralla. Ja siinä vaiheessa saadaan lisää pedaalejakin. | |
![]() 25.11.2006 00:33:49 | |
Olen eri mieltä siinä, että digipiano ei opetteluun kelpaisi. Juu eihän ole akustisen pianon veroista, mutta tila ja budjetti ovat aika isoja ratkaisutekijöitä ja silloin digipiano varmasti ajaa asiansa. Minäpä luulen että jos on halua opetella soittamaan, niin sitä soittaa vaikkaa 70-luvun syntikalla jos pakko on ja varmasti perusasiat oppii! Ja on aivan turhaa käyttää tuhansia euroja akustiseen pianoon, jos se on vain opettelutarkoitukseen, tulee aika tyyris hinta muutaman kuukauden innostukselle, mikäli se siihen jää. En nyt sitten tarkoita tätä tapausta vaan yleensä. Sitä paitsi, muutossa digipiano voittaa 100-0, ei ole yhtä vaikea ja raskas kuljettaa eikä sitä tarvitse virittää:) Niin tämä nyt oli asian vierestä, kun en osaa ollenkaan kommentoide merkkejä. Kannattaa selata keskustelupalstaa taaksepäin, sieltä löytyy paljon keskusteluja digipianon hankintaan liittyen. | |
![]() 25.11.2006 00:42:43 | |
Ihan oikeesti: Mulla on akustinen piano ja tykkään siitä suunnattomasti ja aina, jos keikalla on käytössä akustinen piano/flyygeli, käytän sitä. Mutta valtaosan keikoista joudun soittamaan digipianolla. Kumpi on järkevämpää: Treenata sillä, jolla joutuu oikeesti soittamaan vai sillä, jolla haluaisi soittaa, mutta ei onnistu? "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 25.11.2006 00:50:35 | |
Kumpi on järkevämpää: Treenata sillä, jolla joutuu oikeesti soittamaan vai sillä, jolla haluaisi soittaa, mutta ei onnistu? Hirveesti kiinni omista päämääristä. Mä kärsin vuosikymmenet, kun soitin kotona vain syntikkakoskettimistoilla, jolloin oikean pianon ääreen ei kosketuksen takia uskaltanut käydä. Digipianon hankittuani painotetun koskettimiston pelko katosi aikaa myöten. Mutta jos haluaa oikeaksi pianistiksi niin se on eri juttu. jag har trott att alla stormarna som rasat / i min själ skulle blandas till en vansinnig sång | |
![]() 25.11.2006 00:55:33 | |
Hirveesti kiinni omista päämääristä. Mä kärsin vuosikymmenet, kun soitin kotona vain syntikkakoskettimistoilla, jolloin oikean pianon ääreen ei kosketuksen takia uskaltanut käydä. Digipianon hankittuani painotetun koskettimiston pelko katosi aikaa myöten. Mutta jos haluaa oikeaksi pianistiksi niin se on eri juttu. Mulla toisinpäin: Mä aloitin akustisella ja sitten joutunut keikkailua varten opettelemaan näitä digisoittimia. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 25.11.2006 22:36:23 | |
Ero digipianon ja akustisen välillä ei ole aina niin yksiselitteinen. Paljon mielummin mä vedän keikalla omalla RD-700SX:llä kuin jollain vähän_sinne_päin_vireessä olevalla ala-asteen vaneri-fazerilla. Ja kyllä kotikäytössäkin hyvä digitaalinen piano voittaa huonon akustisen. Korostan sanaa hyvä digipiano. Oon joutunu vetää keikan jollain casion privialla, se oli ihan hirveetä. Mutta silti, kyllä mä kotona treenaan yamaha U1:llä mielelläni, ja keikallakin kallistun akustiseen, mikäli tarjolla on hyvä piano tai flyygeli. Tottakai. Mut täytyy muistaa että akustisten hintakin on moninkertainen johonkin sähkövempaimiin verrattuna. | |
![]() 26.11.2006 23:19:25 | |
Itsellä olis nyt kysymys vähän samaan suuntaan, ainakin aiheeseen liittyen...eli olen hankkimassa pianoa kerrostaloyksiöön, joku hieno akustinen olis mahtava juttu ja olen sellaisella koko ikäni soitellutkin, mutta tilan ja rahan vuoksi en "oikeaa" pianoa pysty ostamaan. Niinpä olen miettinyt sellaisen kunnon digitaalisen pianon hankkimista jossa olis kuitenkin aidontuntuinen ääni. Keikoillekin pitäisi pianoa joskus roudata. Joskus soittelin Fazerilla jotain tälläistä pianoa ja kuulokkeissa kuulosti soundi ainakin hyvältä. Mikä olisi hyvä vaihtoehto n. 1000-1500e hintaluokassa?? Ja saisiko näitä jostain edullisemmin käytettynä? Netissä olen vertaillu hintoja ja ominaisuuksia mutta ota noista nyt sitten selvä että missä olis hyvä hinta-laatu suhde ja tarvitut ominaisuudet... Toivottavasti joltain löytyisi asian tiimoilta enemmän tietoa kuin itseltäni...! | |
![]() 26.11.2006 23:24:12 | |
Itsellä olis nyt kysymys vähän samaan suuntaan, ainakin aiheeseen liittyen...eli olen hankkimassa pianoa kerrostaloyksiöön, joku hieno akustinen olis mahtava juttu ja olen sellaisella koko ikäni soitellutkin, mutta tilan ja rahan vuoksi en "oikeaa" pianoa pysty ostamaan. Niinpä olen miettinyt sellaisen kunnon digitaalisen pianon hankkimista jossa olis kuitenkin aidontuntuinen ääni. Keikoillekin pitäisi pianoa joskus roudata. Joskus soittelin Fazerilla jotain tälläistä pianoa ja kuulokkeissa kuulosti soundi ainakin hyvältä. Mikä olisi hyvä vaihtoehto n. 1000-1500e hintaluokassa?? Ja saisiko näitä jostain edullisemmin käytettynä? Netissä olen vertaillu hintoja ja ominaisuuksia mutta ota noista nyt sitten selvä että missä olis hyvä hinta-laatu suhde ja tarvitut ominaisuudet... Toivottavasti joltain löytyisi asian tiimoilta enemmän tietoa kuin itseltäni...! Mulla oli just sama tarve kuin sulla. Mä asun kerrostalossa ja mulla on akustinen, mutta sillä ei voi soittaa niin paljon eikä erityisesti sellaisina aikoina, jolloin mulla olisi aikaa soitella. Eli mä halusin akustista muistuttavan digipianon, joka soveltuisi myös keikkakäyttöön: Yamaha P90 Silloin muutama vuosi sitten maksoi uutena F-musassa reilun tonnin. Thomannin hinta olisi ollut aavistuksen verran korkeampi. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 27.11.2006 14:29:45 | |
Keikkapianoa ostaessa pitää ottaa huomioon, että kevyen keikkapianon koskettimistokin on aika rimpula hyvään akustiseen verrattuna. Mulla on rolandin rd-300sx sekä 700sx, joista jälkimmäinen on jo "verrattavissa" akustiseen. Mut on sitten painoakin vehkeellä 25 kiloa. Eli 10 kiloa rd-300:sta enempi. Se kaikki massa on käytetty koskettimistoon. Isompien digipianojen hinnat menee sitten kyllä yli tuon 1500e:n , mutta halvallahan ei saa hyvää. Ei edes digipianoa. | |
![]() 27.11.2006 18:22:00 | |
Minä ostin vuosi sitten Yamaha P140 stage pianon opiskelua varten. Olen ollut hyvin tyytyväinen. Tuntuma on ehkä vähän raskaampi kuin monissa oikeissa hyvissä pystypianoissa mutta jotenkin vain tuosta tykkää kuin hullu puurosta :-). P140 tekniikka on käsittääkseni samaa tasoa kuin niiden parempien Clavinovien. Omat kaiuttimet tuossa on ... no ne nyt vaan on mutta kuulokkeilla ääni on erittäin hyvä ja onhan siinä tietysti linjalähtö jonka perään saa vaikka mitä. Mukaan otin QuikLokin jalustan ja kokoontaitettavan jakkaran. Nämä ihan siltä varalta jos into laantuisi ja verme pitäisi saada arkistoitua kaappiin ja onhan noita helpompi siirrellä. | |
![]() 27.11.2006 20:20:21 | |
Onko tuosta uudesta Yamahan DGX-620 mihinkään? Toisaalta haluaisi PSR-3000 sen mahtavan automaattisäestyksen vuoksi ja toisaalta vähän enemmän "vasara" tatsia, mutta opiskelijabudjetilla.. Yamahan CVP 305 olis tietysti ihanteellisin vaihtoehto minulle. Onko kellään tuota DGX-620:iä käytössä, se on ainakin sopivan hintainen. | |
![]() 28.11.2006 19:56:34 | |
Yamahan DGX-620 näyttää aivan samalta kuin YPG-625, liekö vain ulkomaalaisella tyyppinumerolla. Tällä YPG:llä löytyy suomalaisista kaupoista. Ostin sitten sellaisen Fazerilta. Minun mielestä äänet on loistavat ja syntsaominaisuudetkin ainakin meidän kotikäyttöön riittävät. Koskettimet mielestäni kolahtavat vähän pohjaan ja ainakin hiljaisella äänenvoimakkuudella soitettuna kolahdus kuuluu. Olen aivan aloittelija ja en osaa verrata oikein muihin, mutta koskettimisto kannattaa ainakin käydä kokeilemassa omin sormin. Mutta minä olen tyytyväinen peliin ja monipuolisuuteen, eli että ei ole pelkkä digipiano. Myyjä meinasi, että nämä menevät käsistä, tällaisia ole aikaisemmin ollut (ainakaan Yamahalla), mallia on mennyt paljon oppilaitoksiin ym. eikä Casion Priviaa (jota myös myyvät) ole heillä enää myyty...;). Mene ja tiedä näistä, jokainenhan itse tekee johtopäätöksensä, mutta tutustumisen arvoinen joka tapauksessa. Näppäimistön kolahdus on muutaman päivän perusteella ainoa negatiivinen puoli, mitä keksin. tuomas | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)