Aihe: 760 Leslien ylätorvi levisi 1 | |
---|---|
![]() 13.11.2006 10:04:42 | |
Nyt tarviis uuden ylä-ämyrin Leslie 760:een. Onko kellään myydä sitä kaiutinta siihen tai tietos mistä löytyis?Mieluusti lähellä Jyväskylää,petri.ekari@vtt.fi tai 0400-541920 | |
![]() 13.11.2006 10:59:18 (muokattu 13.11.2006 11:01:01) | |
Tuota paikka Ruotsissa kehuvat toisissa keskusteluissa, mailia sinne: http://www.davenportsmusik.se Korjausosaksi löytyy varmaan korvaavia ja modernimpia elementtejä, mutta saattaa vaatia sovitetta väliin. Tietänevät tuolla. | |
![]() 13.11.2006 20:34:04 | |
Leviskö sulta V21-diskanttielementti vai siis fyysinen torvi? Mulla taitaa olla molempia yksi ylimääräinen. Heitä pikaviestillä niin sumplitaan. | |
![]() 21.11.2006 09:06:04 | |
Se diskanttielementti oli kysessä. Yritin käämiä sitä, eihän siitä mitään tullu. Sitten ostin semmoisen tavallisen, ulkomitoiltaan vähän isomman kuin alkuperäinen, keskiäänikaiuttimen ja kaveri sorvasi kovasta muovista sovitelaipan jolla sain sen kiinni alkuperäiseen laippaan. Se on nyt testattu ja se toimii mielestäni tosi hyvin. Elementti on 150/100W, toistoalue 300-7000Hz,löytyi paikallisesta elektroniikkaliikkeestä,maksoi 17,90 eli melko halpaa vai mitä? Sorvauspalvelusta tarjosin sapuskat kaverille työmaaruokalassa. PS. Vinkiksi vanhojen lepojen kanssa taisteleville: Tässä mun 760 Lesliessä ei oo enää alkuperäistä muu kuin kuoret, alakaiutin ja pyöritysmoottorit sekä tietenkin torvet. Vehkeestä on alkuperäinen reistaava elektroniikka heitetty hyllyyn aikoja sitten ja vahvistimena toimii Laneyn vanha 60W putkinuppi johon on lisätty masterpotikka. Urkuna WLM Hip P. Moottorien pyöritysohjaukset on myös tehty uudestaan paremmilla osilla, kuten jakosuodinkin. Nopeudenvaihtokytkimenä on tavallinen kitaravahvistimen kanavanvaihtokytkin joka ohjaa 24VDC:n relettä. Rele taas kytkee 240VAC noille pyöritysmoottoreille. Leslien sisälle on lisätty 240VAC/24VDC virtalähde. Suotimen jakotaajuus on hatusta kaivettu 500-1000 Hz joka tuntuis olevan kohdallaan. Tarkkaan en tiedä kun sitä on vähän vaikea määritellä. Mikähän sen muuten pitäisi olla? Tämä paketti toimii mielestäni hienosti säröosastoja myöten, eikä tarvi kuunnella ylimääräisiä rutinoita ja paukkeita. Sähköiskujajkaan en oo enää lattiapreampista saanut kun sitä ei enää ole. | |
![]() 21.11.2006 09:31:33 (muokattu 21.11.2006 09:33:27) | |
Kuulostaa hyvin samantyyppiseltä systeemiltä kuin tuo meikäläisen härveli. Käytin itte vielä puolijohdereleitä, niin ei ees naksu kun nopeudet vaihtuu. Mistä löysit elementin ja mitä maksoi? Mä olen kokeillut Monacor KU-516:lla, jotka toimii myös mainiosti. Mikä tuon malli & impedanssi on? Mikä bassoelementti sun Lepassa on? Edit: Niin, virallinen jakotaajuushan on jotakuinkin 800 Hz. Vaatii jakariin vähän nihkeitä komponenttiarvoja. Mulla taitaa olla sekä ylä- että alapään suotimessa kaksi konkkaa kummassakin, että taajuuden saa kohdalleen. Eihän sen niin tarkkaa pitäis olla. | |
![]() 21.11.2006 16:03:39 | |
Se elementti on RTO-130P Nimellisteho 100W max 150W 8 Ohm taajuusalue 320-7000Hz. Halkaisija 130mm. Löytyi Keski-Suomen Elektroniikka firmasta Jyväskylästä hintaan 17,90 e. Näitä pitäisi löytyä vähän vaikka mistä ko kamaa myyvistä liikkeistä. Kokokin oli vain vähän alkuperästä isompi joten sovitteen teko oli aika helppoa. Bassoelementin kokoa en muista, ruuvasin taustalevyn jo kiinni, mutta se on kai alkuperäinen, oliskohan 15". Jakosuotimessa on kaksi 1 mH kelaa ja kaksi 33uF konkkaa kytkettynä muistaakseni niin, että tulolinjasta mennään kelan kautta bassolähtöön ja konkka on siinä kaiuttimen rinnalla. Diskantille tulolinjasta sitten päinvastoin, eli konkan kautta kaiuttimelle ja kela on kaiuttimen rinnalla. Noilla komponenttiarvoilla pitäisi jonkun taulukon mukaan tulla 1000Hz jakotaajuudeksi. Suotimen ei maksa paljon mitään mutta vastaavia 2-tiesuotimiakin saa valmiina aika halvalla. Olen ajatellut tehdä itse kokopuisen Lesliekaapin johon tekis tähän tyyliin sisuskalut. Sitte olis lavan kumpaakin reunaan roudarien kiusaksi komeroita, olis siinä stereosaundia kylliksi. Siihen vois laittaa 3-tiesuotimen niin sais laitettua nuo staattiset keskiämyritkin. Lisäksi siinä vois olla efektilenkit ja muutakin härveliä mukana. Moottorit kun tekis taajuusmuuttajilla tai tyristörisäätimillä pyöritettäviksi niin sais portaattomat nopeudensäädöt, saas nähdä mitä tästä syntyis... Se nopeudenvaihtokytkin kyllä tosiaan antaa pienen poksahduksen sekaan. Menisköhän tuo hiljasemmaksi jollain häiriönsuotokonkalla siihen releen kärkien rinnalle? Vaikka ei tuota posausta kyllä oikeastaan erota taustametelin eli muun bändin seasta... | |
![]() 22.11.2006 20:37:15 (muokattu 22.11.2006 20:39:11) | |
No se pieni konkka releen kärkien yli tosiaan poistaa sen napsun, että sitä suosittelen. Noissa puolijohdereleissä ei tosiaan tule edes mekaanista rusahdusta. Jos lähtisin tekemään Lepaa tyhjästä, käyttäisin itse varmaan tasavirtamoottoreita. Lisäksi - kun työtä kuitenkin tulee hurjasti - pistäisin elementeiksi ihan laatutavaraa. Mulla on omassa Lesliessä 16-ohminen Jensen C15K joka toimii kyllä aivan äärimmäisen hyvin. Halusin siis 16-ohmisen elementin - tällä tavalla jakotaajuus pysyy oikeana. Käyttämällä 8-ohmista yläpään elementtiä alkuperäisen jakarin kanssa, jakotaajuus tietty siirtyy, mutta se on sitten ihan juttunsa erikseen. DIY-Leslie-juttua: http://www.users.bigpond.com/johnacollins/hammond.htm Pietarsaaressa tms. on jamppa nimeltä Martin Store, joka on tehnyt kanssa itse aivan sikahienon Leslie 122:n urkunsa kaveriksi. Moottorit ja nopeudenvaihtosysteemit jostain ruotsista ostetusta Leslie 760:n raadosta. Edit: kiinteistä kajareista. Niistähän ei tule urun soundia suoraan ensinkään, vaan erillisen kaikuvahvarin signaali. Liveoloissa ei mielestäni maksa vaivaa, kaikua saa sitten miksaaja annostella tarpeen mukaan erikseen. Joissakin harvoissa Leslieissä on sitten kolmitiejakari ja kajarit silleen, että 800 Hz korkeammat taajuudet tulee ylätorvesta, 150-800 Hz tuommosesta rotosonic-elementistä (oikeasti pyörivä 6x9-kajari) ja | |
![]() 29.11.2006 21:30:01 | |
No löytyihän niitä muitakin leslien rakentajia. Eräänlaisena ikuisuusprojektina minä nimittäin tein ihan oman leslien. Torvet tein lasikuidusta, rummun uretaanista ja alumiinista. Kaikki laakeroitu kuulalaakereilla ja yläpäässä 1" diskanttidriveri ja alapäässä 15" basso. Kotelo on sellainen kaksiosainen kokonaisuutena melko samankokoinen, kuin oikeat lesliet. Moottoreissa olisi vielä kehitettävää. Tällähetkellä yläpäätä pyörittää akkupulttikoneen ja alapäätä akkuporakoneen moottori. Näille virtaa tietokoneen at powerista ja nopeusmuutokset vastuslankapatenteilla ja erilaisilla releistöillä. Vahvistimena käytän Peavey putkistyrkkaria kitarakanavat ohitettuina. Hyvät on saundit ainakin johonkin simulaatioihin verrattuna. Vielä jos kehtaisi huudattaa, tulisi asiaan kuuluvaa säröäkin mukaan. Moottorit tosin pitävät niin pahaa ääntä, että niille täytyisi tehdä jotakin. Myös alapään rumpu pitäisi varmaan tehdä parempi. Olihan tuossa nikarrettavaa, mutta kokonaisuutena hyvin antoisaa. Suosittelen lämpimästi. | |
![]() 30.11.2006 14:38:01 | |
Kiinnostaisi nähdä kuvia rakennelmistanne. Saatavilla? | |
![]() 01.12.2006 16:19:07 | |
Laitan kuvia heti kun vaan saan aikaiseksi. | |
![]() 02.12.2006 12:03:28 | |
Tässä olisi muutama kuva. Harmi ettei ole laittaa nyt kuvia laitteen sisältä, mutta eiköhän niitäkin saada tulevien korjausten/ parannusten yhteydessä. http://i127.photobucket.com/albums/p142/timppa_album/leslie003.jpg http://i127.photobucket.com/albums/p142/timppa_album/leslie002.jpg http://i127.photobucket.com/albums/p142/timppa_album/leslie001.jpg http://i127.photobucket.com/albums/ … 142/timppa_album/moottoriohjain.jpg | |
![]() 04.12.2006 21:17:41 | |
Tällainen kaksitasoinen tee-se-itse urku löytyi netistä. "Moottorina" Roland VK-8M. http://www.doepfer.de/Controller_Organ_2.htm My name is Baron, U.Honey Baron. | |
![]() 05.12.2006 12:25:19 | |
Tämä vähän sivuaa aihetta (otsikoksi olisi varmaan joku Leslie-thread kivempi..) Anyway, virittelin eilen Motion Sound Pro-3T:n sisään T-bonen SM-58-kopiosta sisäisen mikin. Purin siis sisuskalut mikrofonista ja piuhoitin sen alkujaan alapääsimulaation vasenta kanavaa palvelleeseen jakkiin. Samalla pistin koneeseen uuden putken (Tung-Sol 12AX7), kun vanha alkoi olla mikrofoninen. Lopputulos oli melko hyvä. Soittelin Roland U-20:n jollain defaulttiperusurkupätsillä Motion Soundiin ja äänitin sisäisen mikin sekä alapääsimun talteen: http://maza.fi/tmp/mp3/motionsound.mp3 Stereota jos kaipaa, voi sitte laitella vaikka SM-57:n lisäksi tuohon. Pahoittelen soiton huonoa laatua, ei oikein tollasella perussynakiipparilla ole kiva soitella urkuja. Etenkin, kun tuosta ei saa edes dynamiikkaa pois. Tämä kuitenkin mielestäni todistaa, että urkusoundista ainakin 50% tekee Leslie ja särö - paskakin kuulostaa yllättävän hyvältä näin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)