Aihe: Kosketin jumissa..neuvoja kaivataan!
1
Wallabee
27.01.2007 12:44:35
Minulla on Rolandin HP-330 digipiano, joka on 7 vuotta vanha. Se on toiminut täysin moitteettomasti tähän asti, mutta yhtäkkiä kesken soiton yksin musta kosketin jumittui täysin. Se ei liiku alaspäin kun muutaman millin ja ääntä ei lähde..mitään sinne ei mielestäni mennyt väliin..voiko se olla poikki?

Minulla on hyvin vähän kokemusta digipianoiden mallista ja rakenteesta, joten en tiedä missä voi olla vika, pianon sisällä vai koskettimessa itsessään.Korjautuksellehan se on vietävä mutta kuulisin mieluusti, onko kenellekkään sattunut vastaavaa, jotta voisin arvioida paljonko se tulee maksamaan ja mikä on vikana.
Juho L
27.01.2007 14:08:09
Eli se siis ei ole jumiutunut pohjaan, vaan yläasentoon?

Jos jälkimmäinen, niin voi hyvinkin olla, että koskettimen alle on kiilautunut jotain. En tiedä kyseisen soittimen rakennetta, mutta useimmissa soittimissa on koskettimien etuosassa pieni rako, mistä saattaa huomaamatta pudota jotain sisälle. Kokeiles tehdä niin, että kallistat koko masiinan poikittain ja katso mitä tapahtuu.

Korjaus ei ole mikään monimutkainen operaatio, ja sen ei pitäisi maltaita maksaa. Korjatkaa jos olen väärässä.
Poliittisesti sitoutumaton tiedotusjulkaisu Punaruuti - Totuuden äänirunpetti!
v_m_kangas
27.01.2007 16:02:47 (muokattu 27.01.2007 16:04:07)

Välttämättä ei tarvitse mitään mennä koneen sisään. Ainakin Ensoniqissa irtoili vasarakoneistosta sellaisia pakeliitin palasia ja kerran meni semmoinen johonkin väliin ja yksi kosketin oli jumissa.

Ensoniq piti purkaa pohjasta alkaen, eli kaikki elektroniikka ja levykeasema yms pois, ennenkuin pääsi käsiksi koskettimistoon. Oli aika ikävä urakka.
Humppaa tai soita humppaa
Windreaper
28.01.2007 02:43:10
Veikkaisin iän perusteella, että siinä on Rolandin vanhempi PA-4 -koskettimisto. Se on juurikin kuuluisa helposti hajoavista vasaroistaan. Todennäköisesti vasara tai koskettimen palanen on vain murtunut soitettaessa ja jumittanut koskettimen yläasentoon. Kannattaa avata laite, kerätä hajonneet osat talteen (ja tarkistaa samalla muutkin vasarat - moni voi olla puoliksi hajalla) ja tilata Rolandilta uudet.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)