Aihe: Mikä kiippari riittää soundeiltaan (koti)studioäänityksiin?
1
faq1
26.01.2007 16:33:00
Antakaa ehdotuksia, mikä kiippari/soundimoduli/softasetti olisi soudeiltaan riittävän tasokas esim. mahdollisesti kaupallisen musiikki-CD:n äänitykseen?
Lähinnä käytän jousia, huilija ja mahdollisesti joitakin syntikkaääniä. Bassossa ja rummuissa käyttäisin myös ko. äänilähdettä.

Demoja olen tehnyt Yamahan PSR-3000:lla.

Mitä soittimia olette käyttäneet kaupallisen tason äänityksissä?
musamies
26.01.2007 20:41:44 (muokattu 26.01.2007 20:46:53)
En tiedä edellyttääkö kaupallisuus jotain tiettyä tasoa, mutta soittajan omat mieltymykset voi edellyttää.

Jos sul on vaikka Yamaha PSR-3000, niin tietokoneelle voit laittaa softan muodossa minkälaisia saundeja vaan tarpeen mukaan. Mun mielestä siinäkin on joitain käyttökelpoiselta vaikuttavia. Itse panostaisin ehkä piano- ja urkusaundeihin tai ylipäänsä niihin, joita käyttää paljon.

Mitä soittimia olette käyttäneet kaupallisen tason äänityksissä?

Empä ole laittanut merkille, että kaupallisissa äänityksyssä soittimet olisi välttämättä sen kummempia kuin epäkaupallisemmassakaan hommassa.

Kaupallisuudesta tulee mieleen lähinnä, että tehdään ja myydään tuotetta. Tuotantolaitteet pitää olla sellaisia, joilla tuotanto sujuu panos/tuotossuhteeltaan hyvin. Välttämättä tällöin paras soitin ei ole välttämättä instrumenttina laadukkain mahdollinen, vaan mm. kätevyys ja monikäyttöisyys on oleellista.
JPQ
26.01.2007 20:56:31

En ole yhtään kaupallista tehnyt mutta minusta sellaiseen kelpaa se joka kuulostaa hyvältä kyseissä yhteydesä oli se miljoonan piano tai viekää pois urku tms. Minusta kaupallisuus tulee muusta.
faq1
26.01.2007 21:09:00
Sorry, paino ei kysymyksessäni ollut sanalla "kaupallinen". Se, että tuotetta voi suurelle yleisölle markkinoida, vaatii siltä kaikilta osin tiettyä tasoa.

Äänityksissäni olen käyttänyt mm. laadukasta digipianoa, akustista ja sähkökitaraa. Kerrostalomuusikkona en voi käyttää rumpuja (en osaakaan) ymv. joten on löydettävä tarkoitukseen sopiva kiippari.

Jammun PSR-3000:sta löytyy jo joitakin mittapuuni täyttäviä soundeja. Ehkäpä tuollainen 3000 € Tyros2/Roland E-80..voisi jo tarjota laajemman..riittävän laadukkaan soundisetin???
musamies
26.01.2007 21:13:11 (muokattu 26.01.2007 21:24:39)
Kaverilla on Yamaha PSR-3000 kotisoittimena ja se vaikuttaa ainakin kätevältä ja tuotteliaalta. Ottais softasyntikoista parempia saundeja kun niitä kaipaa.

Jos koti ja studio kerrostalossa tai rivitalossa, digitaaliset vaihtoehdot kai kätevimpiä. Opettelee käyttämään kunnolla jotain musaohjelmaa, soittelee soitot siihen midinä sillä Yamahalla.

Se, että tuotetta voi suurelle yleisölle markkinoida, vaatii siltä kaikilta osin tiettyä tasoa.

Vaatii kysyntää ja yritteliäisyyttä, jossa joku tekee sopivia tuotannontekijöitä käyttäen sopivaa tuotetta. Minun mielestä taiteellinen taso on vahvasti irrallaan siitä miten hyvin joku tuote myy.

Jotain toista kosketinsoittajaa tai miksei musiikintutkijaakin voi kiinnostaa millä koskettimilla tai softilla musa on tehty. Tavallista kuluttajaa ei asia paljoakaan kiinnosta. Vois vaikka levyn kanteen laittaa jonkun komean flyygelin ja timanttisormustyypin soittelemaan sitä ja oikeasti tehdä koko juttu softilla yömyöhään olutta ja kaffetta puolipukeissa nauttien ;-)
faq1
26.01.2007 21:58:03
MIDI-muotoon olenkin jo monet kappaleet (valmiiksi) soittanut. Ne kun voi soittaa nyt ja soundata vaikka kahden vuoden päästä.

Ei mua kiinnosta, kiinnostaako jotakin toista se, millä soittimella olen tuotokseni tehnyt. Mua kiinnostaa vaan nyt se, että mikä soitin voisi tarkoitukseeni parhaiten sopia. Parhaiten selvinnee, kun lähtee kierrokselle soitinliikkeisiin. Myös softasoittimet on hyvinkin varteenotettava vaihtoehto.
Juho L
26.01.2007 22:30:29 (muokattu 26.01.2007 22:31:32)
Kotiäänityksiin kannattaa nykypäivänä satsata softaan. Varsinkin jos on tarkoitus käyttää rumpujen ja muiden akustisten instrumenttien samplekorvikkeita.

Kohtuutehokas tietokone ja siihen vaikka jokin kevyt raiturisofta, EastWestin Colossus, Toontrackin DFH Superior ja Nativen B4 2, niin pitäisi saada jo aikaan erehdyttävän realistisia tuotoksia, mihin ei syntikoilla ja työasemilla pääse. Päälle voi vaikka ostaa kunnon monitorit, äänityssälää ja efektiplugareita ja silti tulee halvemmaksi kuin joku Tyros2 tai muu humppainfernokone. Puolue suosittelee lämpimästi.

Edit: Ja painottaisin tässä sitä, että hardis kannattaa oikeasti sysätä syrjään, jos tarkoitus on vain kasata studiota, eikä livesettiä.
Poliittisesti sitoutumaton tiedotusjulkaisu Punaruuti - Totuuden äänirunpetti!
faq1
27.01.2007 09:17:54
Kotiäänityksiin kannattaa nykypäivänä satsata softaan.
Ja painottaisin tässä sitä, että hardis kannattaa oikeasti sysätä syrjään, jos tarkoitus on vain kasata studiota, eikä livesettiä.

Kiitti navigointiavusta. Varmaankin etsin käsiini sopivan softapaketin. Totta on, että turha maksaa siitä, mitä ei käytä, eli raudasta.

Softasoitinpaketteja vaan ei pääse liikkeissä kokeilemaan, joten olisi mukava saada suosituksia.
musamies
27.01.2007 09:30:30
Softasoitinpaketteja vaan ei pääse liikkeissä kokeilemaan, joten olisi mukava saada suosituksia.

Paketeista en ossaa sannoo, mutta sehän softissa on hyvänä puolena kun voi valita ne mille juuri itsellä on käyttöä. Valmistajan sivuilta ääninnäytteitä kuunnellen ja demoversiota kokeillen saa käsitystä onko itselle sopiva.
Juho L
27.01.2007 11:59:43
www.soundsonline.com

Tuolta löytyy hyvä määrä soundinäytteitä. Lisäksi kannattaa tutustua eri musiikkilehtien arvioihin, kuten waikkapa www.soundonsound.com tarjontaan. Ja sitten tietenkin valmistajien omilta sivuilta: www.nativeinstruments.com, www.arturia.com, www.spectrasonics.net. Lisää löytyy googlettelemalla.
Poliittisesti sitoutumaton tiedotusjulkaisu Punaruuti - Totuuden äänirunpetti!
Kosketinsoittaja90
27.01.2007 16:21:29
Mitä ootte mieltä näin yleisesti technics KN-650 pianosoundista? Oon kuullu, että monet musiikin ammattilaiset pitää ko. soittimen pianosoundia todella hyvänä, että jopa voittaa kalliimmat Rolandit!
Mitä ootte mieltä, mulla nimittäin on tollanen soitin ja ite oon tosi tyytyväinen tohon soittimeen, ehkä vähän paremmalla technicsillä sais vielä enemmän kapasiteettia biiseihin..
Rock, Rock...
faq1
27.01.2007 17:44:37
Mitä ootte mieltä näin yleisesti technics KN-650 pianosoundista? Oon kuullu, että monet musiikin ammattilaiset pitää ko. soittimen pianosoundia todella hyvänä, että jopa voittaa kalliimmat Rolandit!
..

Oli mullakin 90-luvulla mm. Technicsin KN1000, KN2000, KN3000 sekä olen kokeillut KN5000:n pianoa. Pidin niitä aika surkeina esim verrattuna silloisiin Rolandin soittimiin. Mutta voi olla makuasiakin??
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)