Aihe: Pianonsoiton aloittaminen
1
lade
12.08.2007 18:45:13

Haluisin tietää, onko liian myöhäistä aloittaa pianonsoitto 14-vuotiaana? Innostusta ja aikaa on paljon ja sain tänään pianon Minulla on ollut koskettimet ja viihdyn klaveerin ääressä hyvin ja sain kovan innostuksen, kun kokeilin kaverilla oikeaa pianoa.
Haluaisin oppia soittamaan sujuvasti nuoteista prima vistana, kiinnostaisi tietää, miten nopeasti voi edetä ja millä "asenteella"/"tyylillä".
ruuvimeisseli
12.08.2007 19:11:38

Liian myöhäistä? Mitä varten? Onko tavoitteena siis vaatimattomasti vain valloittaa maailma virtuoosimaisella pianonsoitolla?

Aloita vaan, jos kerran soitto kiinnostaa. Aloittaa voi milloin vaan. Etenemisen nopeus riippuu siitä kuinka paljon tykkäät soitella päivässä ja aiotko hankkia opettajaa. Ilman opettajaakin pärjää, opettelu on yleensä vähän vaikeampaa.
lade
12.08.2007 21:21:18

Liian myöhäistä? Mitä varten? Onko tavoitteena siis vaatimattomasti vain valloittaa maailma virtuoosimaisella pianonsoitolla?

Aloita vaan, jos kerran soitto kiinnostaa. Aloittaa voi milloin vaan. Etenemisen nopeus riippuu siitä kuinka paljon tykkäät soitella päivässä ja aiotko hankkia opettajaa. Ilman opettajaakin pärjää, opettelu on yleensä vähän vaikeampaa.

Heh, joo kiitos. Aattelin vaa että saattais olla liian myöhästä alottaa. Ei oo mitään suuria tavotteita paitsi oppia luontevasti soittamaan nuoteista ja kirjottamaan niitä.
Nidhöggr
12.08.2007 21:32:26 (muokattu 12.08.2007 21:35:55)
Kuten ruuvimeisseli jo tiivisti: Mikäli ei aio tulla maailmankuuluksi pianistiksi ennen kuin täytät 15, ei ole lainkaan myöhäistä. Itsekin aloitin nyt 16-vuotiaana, ja tarkoituksena olisi vielä muutakin instrumenttia opetella soittamaan. Ei hyvien muusikoiden ole pakko olla 18-20v.

Ja perusnuotit opin opettajan kanssa alle kuukaudessa, mikäli et ymmärrä nuoteista mitään niin sanon että ne ovat melko helppoja. Itse en tiennyt nuoteista yhtään mitään, ja yllätyinkin kuinka yksinkertaisella tavalla perusnuotit toimivat. Nyt olen soittanut pianoa ilman opettajaa noin puoli vuotta ja opettajan kanssa pari kuukautta. Osaan soittaa ulkomuistista muutamia yksinkertaisia kappaleita, kuten Final Coundown (no, vasen käsi vähän hapuillen) ja Greensleaves.
Krää-ähh.
ManuMäkinen
13.08.2007 16:59:01
Ja tuo pianonsoitto ja sen oppiminen on niin erilaista eri henkilöillä. Itselläni oli joskus 11v. pianon opettaja vuoden mutta en oppinut siitä oikein mitän. Sitten pidin melkein vuoden taukoa pianonsoitosta ja sitten yhtäkkiä tuli taas kauhea himo soittamaan. Joten aloin "opettelemaan" pianosoittoa uudestaan(en ole tavallaan opetellut, vain soittanut ja katsonut videoita kun muut soittavat) ja hyvin nopeasti opin. ja minulla on ollut kiitettävä korvakuulo ja ulkomuisti. pystyn melkein heti melkein kaiket melodiat kuvitella osaavani pianolla kunhan saan selville ensimmäisen nuotin. sitten melodian perusteella selvitän mitä nuotteja pitää soittaa vasemmalla kädellä. En menisi kehottamaan tuota tyyliä koska se toimii varmasti eri lailla eri ihmisillä. Ja minunkin soitossani on hitosti reikiä joskus jos en saa jotain sointua käsiini niin vedän improlla eikä nipottajasoitonopettajat varmankaan tykkäisi.
Mutta minä kehottaisin jos haluat itsenäisesti opetella soittamaan: Jos tykkäät jostain pianistista (esim. minä( minäminäminä :O ) tykkään Yann tiersenistä) ja yrittää sekunti sekunnilta opetella jotkut biisit vaikka cd-levynn tahdissa, taikka youtubeen ja katsoo miten muut soittaa biisejä. raaálla kopioimisella saa huomattavasti taitoja vaikkei aluksi siltä tuntuisi!
Pluus
14.08.2007 21:25:19 (muokattu 14.08.2007 22:38:02)
Itse olen 17-vuotias ja itseopiskellut pianonsoittoa viimeiset kaksi kuukautta. Olen saanut monet ihmiset hämmästymään soitollani, että mistä olen yhtäkkiä oppinut. Eivät tahdo uskoa, että 2kk kuukautta olisin opiskellut, ja vieläpä itse vain tietokoneen avulla. Seuraavaksi kysyvät että mitä kappaletta soitan... En mitään, improvisoin vain.

Olen itse sellainen, että en perusta nuottienluvusta juurikaan yhtään. Ei juurikaan kiinnosta soittaa toisten valmiiksi tekemää musiikkia, vaan haluaisin lähinnä itse oppia tekemään musiikkia ja oikein elää siinä mukana. Sitten kun olen tarpeeksi hyvä, alan lukemaan toisten tekemää musiikkia ja annan sille oman säväykseni. Olen opetellut kaikki kolmisoinnut ja esim. seiskasointujen, dimien ja sussien muodostuksen ja nyt työstän kvinttiympyrän parissa. Pystyn siis jo aika hyvin löytämään kuulemaani kappaleeseen oikean skaalan sekä soinnut ja niiden mollivastineet, ja siten säestämään mukana ja tapailemaan melodiaa korvakuulolta. Olen myös todennut, että improvisointi on todella helppoa! Ja se jopa kuulostaa vakuuttavalta ainakin niiden korviin, jotka eivät niin sanotusti musiikkia ymmärrä.

Sanoisin että oppimiselle kaikkein tärkeintä on motivaatio ja harjoittelun intensiivisyys.

Niin, ja muista soittimista minulla ei ole aikaisempaa kokemusta.
piiska2
15.08.2007 16:05:56
14-vuotiaana ehtii hyvin aloittaa. Tiedän tapauksia, jotka on aloittaneet yli 40-vuotiainakin.
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
hoopotus
16.08.2007 20:14:26

Kuten ruuvimeisseli jo tiivisti: Osaan soittaa ulkomuistista muutamia yksinkertaisia kappaleita, kuten Final Coundown (no, vasen käsi vähän hapuillen) ja Greensleaves.

Haluan kuulla kun vedät the final countdownin kitarasoolon pianolla :)
Dinke
18.08.2007 21:20:08
Jos tunnet omistavasi "nakkisormet", niin pianonsoiton voi hoitaa näinkin:

http://www.riemurasia.net/jylppy/displayimage.php?album=11&pos=66
Lennu
19.08.2007 04:49:32

Jos tunnet omistavasi "nakkisormet", niin pianonsoiton voi hoitaa näinkin:

http://www.riemurasia.net/jylppy/displayimage.php?album=11&pos=66

Äijät on ollu Seppo Hovilla opissa.
"Jos Sex Pistols olisi tullut Suomeen konsertoimaan, Suomen nuoriso olisi sankoin joukoin tatuoinut itsensä, lävistänyt itsensä, alkanut käyttää huumeita ja kieltäytynyt aseista" -Matti Huttunen, Espoo
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)