Aihe: kysymys rumpuloopeista 1 | |
---|---|
![]() 05.09.2007 19:16:11 (muokattu 05.09.2007 19:17:50) | |
Elikkäs tarvitsisin mielipiteitänne tälläiseen aiheeseen: Olen tehnyt Korg TR sequencer+audacity combinaatiolla tässä sellaisia tahattomia biisejä, vähän kuin "demoja" kun ei ole täällä mettässä mahdolisuutta soittaa muiteen kanssa kun soittajia ei ole tarpeeksi. Onnistuuhan nuo melkein kaikki jo korgin sisäisesti, käyttämällä esim niitä valmiita nauhoitus`paketteja` että kaikki pianot ja sellaiset reccaa.. mutta Minua ärsyttää syvästi nuo rumputäkätäkä kompit jotka valmiina on mahdollisuutena pistää taustalle, koska niissä ei ole mitään fillejä sun muita. Joten miten te kehottaisitte pistämään rummut biiseihin kuitenkaan sen kuulostamatta liian konemaiselta? kantsiiko käyttää jotain softan valmisluuppeja vai mitä? kun minua ärsyttää takuttaa sormin reaaliajassa komppia rumpusoundeilla koska ei pysy tahdissa eikä löydy fiilinkiä niin paljon. Kaikki ehdotukset otetaan vastaan! | |
![]() 05.09.2007 20:27:31 | |
Voithan sä sen äänittää hitaammalla temmolla, jos midinä teet, pistät vaan äänityksen jälkeen temmon miten tykkäät ja/tai äänittää rummut monessa osassa (esim basari ja virveli ensin jne...) | |
![]() 08.09.2007 21:56:46 | |
mulla on toisinaan tapana käyttää Rolandin Mc-303:n arpeggiaattoria metronomina: kaivan vain jostain rumpupankista perkussio-osastoa ja kokeilen erilaisia arpeggiaattoriasetuksia, yrityksen ja erehdyksen kautta olen löytänyt muutamia messeviä, tulee ihan omanlaista groovea jonka mukana on hauskempi soittaa kuin sen perinteisen "Viidestoista Yö"-tyylisen midisekvensserikompin...:D viina. hanuri. ja naiset. | |
![]() 09.09.2007 17:13:57 | |
kun minua ärsyttää takuttaa sormin reaaliajassa komppia rumpusoundeilla koska ei pysy tahdissa eikä löydy fiilinkiä niin paljon. Vain harjoittelemalla oppii. Valitettavasti siinä ajassa missä oppii vihdoin takomaan koskettimista kunnollista (live)rytmiä, sen olisi varmasti oppinut jo oikeillakin rummuilla. Minusta jonkinmoinen tempon ylläpitotaito on peruskauraa kenelle tahansa soittajalle, tosin runputus ei ole oikein kiipparitavaraa luonnostaan. Tokihan voi koettaa hidastaa tempoa äänityksen ajaksi, niin kuin Keyboardplayer ehdotti. Samaten voi käyttää kvantisointia, jo talletusvaiheessa ja viimeistään editoitaessa, jotta iskut menevät kohdilleen vaikkei itse osuisikaan. Tässä toki piilee se vaara että jyrkästi kvantisoidusta tulee helposti yhtä konemaista kuin, noh, koneista. Groovekvantisointi. Kaikkia rumpuja ei myöskään tarvitse välttämättä saada kerralla sisään. Ensin vaikka pelkkää basaria etusormella, sitten virveli, haikka, pellit...Jos saa sekvensseristään koko ajan tallentavan luupin päälle, muutaman tahdin rummut näpyttelee hyvinkin nopeasti. Minusta yksi perustekijä "aidolta" kuulostaviin rytmeihin on myös ajatella (noh) ja toimia kuin rumpali. Kaksi kättä ja kaksi jalkaa, normaali-ihmisillä raja lie. Rullaavat tomit ja samanaikaisesti läiskyvä haikkatikutus yhdessä tuplabasarien ja ridekolkuttelun kanssa voi toimia perkussio-orkesterin tehokohtana, mutta ei onnistu yhden miehen peruskomppina. Pelkästään rummut eivät toki ole rytmimasiinoita, kaikki kilisee, kolisee tai poksahtelee. STOMP on mainio ryhmä. Siinä vaiheessa taitaa toki tarvita ennemmin audiotallennusta kuin MIDIkiipparia. | |
![]() 10.09.2007 19:57:33 | |
kiitos paljon kehittävistä vastauksista! Kyllähän minä vähän osaan oikeitakin rumpuja takuttaa muttei ole omia eikä ole varsinkaan mikkejä joilla nauhoittaa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)