Aihe: Aloittalijalle piano vai sähköpiano?
1 2
pkangas
25.08.2005 11:14:47

Tervehdys.

Tulevien musiikin opiskelujen vuoksi joudun investoimaan
pianoon tai sähköpianoon.
Kumpaa suosittelette. Kotisoitto-opiskeluun koskettimet tulevat.
Urut ei käy, koska pianonsoittotunneilla alan käymään ja soittotatsihan eroaa näiden kahden välillä aika lailla. (No, kullähän te sen tiedättekin)

Suositelkaa merkkejä ja antakaa muutakin osviittaa tähän uuteen harrastukseen. Kiitos!
mr.muzak
25.08.2005 11:54:48
Tervehdys.

Urut ei käy, koska pianonsoittotunneilla alan käymään ja soittotatsihan eroaa näiden kahden välillä aika lailla. (No, kullähän te sen tiedättekin)

Suositelkaa merkkejä ja antakaa muutakin osviittaa tähän uuteen harrastukseen. Kiitos!

Kerropa vielä budjettisi, 3000e saat hyvän pianon uutenakin, 500e:llä pitää etsii tarkkaa että sais edes hyvän käytetyn sähköpianon.
baron
25.08.2005 12:11:20

Tervehdys.

Ensisijaisestí ilman muuta akustinen, mutta jos asut paikassa, jossa se rajoittaisi harjoitteluasi niin sitten digi.
"Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB
pkangas
25.08.2005 12:21:08

Budjetti pyörii tuossa 500-1000 €:n tietämissä.
Rivitalossa asun. Volyymit täytyy pitää aika alhasella.
mr.muzak
25.08.2005 12:29:25
Budjetti pyörii tuossa 500-1000 €:n tietämissä.
Rivitalossa asun. Volyymit täytyy pitää aika alhasella.

Sitten ehkä se hyvä digipiano. Tohon hintaan ei saa juuri kuin paskoja hellas-pianoja yms. Hyvät akustiset pianot ovat käytettyinäkin kalliimpia. Esim. joku Rolandin Fp-sarjan digipiano vois olla ihan jees.
joetail
25.08.2005 14:42:53

Tohon hintaan ei saa juuri kuin paskoja hellas-pianoja yms.

Etsimällä löytää. Ja huonoinkin soittamani piano on parempi kuin yksikään soittamani sähköpiano! Ehdottomasti kannattaa hankkia akustinen, vaikka sitten Hellas.
Fuzzy Boner
25.08.2005 15:05:25
Etsimällä löytää. Ja huonoinkin soittamani piano on parempi kuin yksikään soittamani sähköpiano! Ehdottomasti kannattaa hankkia akustinen, vaikka sitten Hellas.

hmm...
Yeah!
mr.muzak
25.08.2005 18:31:25
hmm...

Kyllä jos joku tappaa motivaation niin se on paska käytetty epävireinen hellas-piano. YÖK.
Petronome
25.08.2005 20:11:02
Eipä sillä väliä paljoa ole onko alla joku hellas-rämä vai surkea digi. Kumpikin tappaa ilon tehokkaasti.

Jos soittoharrastusta on vähänkin vakavammin tarkoitus harjoittaa, kannattaa sijoittaa soittimeen vähän enemmän. Kannattaa muistaa myös, että hyvää akustista pianoa ei liiemmin tarvitsekaan sitten vaihtaa, siitä saa itselleen "elinikäisen" kaverin.

Tietysti, jos rahaa ei ole paljoa käyttää, sitten vaan kokeilemaan eri vaihtoehtoja ja valitsemaan mieleinen.
En ole äänestänyt yhdessäkään gallupissa!
maza
25.08.2005 22:33:39

Olen kyllä aivan eri mieltä; vanhempien luona on aikanaan vissiin luokka 10kmk maksanut Hellas ja siinäkin on merkittävästi paskempi tatsi kuin useimmissa testaamissani järkevissä digipianoissa. Että silleen. Makuasiasta tietysti on kyse, monen mielestä mun Rhodesin tatsi voi olla aivan äärimmäise kamala, mutta itse diggailen siitä yli kaiken. :)
baron
25.08.2005 22:37:07

Mä voisin sanoa, että kerrostaloasukkaana, vaikka mulla on ihan kunnollinen akustinen Yamaha, mun pianonsoitto lähti kunnolla käyntiin vasta, kun ostin sellaisen digipianon, josta itse tykkään ja jolla voin harjoitella milloin tahansa ja kuinka paljon tahansa.

On kuitenkin rajallinen määrä ja kellonaika, mitä akustista voi soittaa, jos on naapureita.
"Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB
mr.muzak
26.08.2005 00:08:19
Jos soittoharrastusta on vähänkin vakavammin tarkoitus harjoittaa, kannattaa sijoittaa soittimeen vähän enemmän. Kannattaa muistaa myös, että hyvää akustista pianoa ei liiemmin tarvitsekaan sitten vaihtaa, siitä saa itselleen "elinikäisen" kaverin.

Tämä on niin totta. Itse ostin ensimmäiseksi pianoksi Yamahan silent U3:n, ja tuskin tulen toista pianoa ikinä ostamaan. "Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa".
Corvus
26.08.2005 06:57:01 (muokattu 26.08.2005 06:58:13)
Kannattaa käydä liikkeessä kokeilemassa erilaisia kosketuksia ennen kuin ostaa yhtään mitään. Kun on kerran mieltynyt digipianon kosketukseen, voi olla, että kaikki akustiset tuntuvat oudoilta. Oikein viritetty akustinen koneisto on kuitenkin ilmaisuvoimaisempi kuin digipianojen yleiset viritelmät.

Ellei akustisen soittaminen ole missään vaiheessa tavoitteena, niin digipianolla pärjäilee. Mahdollisuus harjoitella naapureita ja perheenjäseniä häiritsemättä on niin suuri etu, että olen taipuvainen suosittelemaan digipianoa ennen kuin huonoa akustista.

Parasta olisi, jos soittaisi tasaisesti erilaisilla pianoilla. Näin oma kyky saada haluamansa saundit erilaisista pianoista ja koneistoista kehittyy. Klassisen musiikin puolella akustisen soittimen hallinta on edelleen välttämätöntä. Oman pianonsa kosketukseen tottuu nopeasti.

t -martti-

p.s. vanhemmat Hellas-pianot ovat kunnon soittopelejä - näitä nykyisiä en tunne.
omarklah
26.08.2005 20:21:33

Perheelleni iski myös pianon tarve...

Tällaista halppis digipianoa olen katsellut (kun ei varat anna myöden kalliimpaan):
http://www.music-town.de/cgi-bin/mt … 68&pn=0&partnr=02.101.00160

Onko arvon kosketinsoittajilla kenelläkään tuosta kokemusta ?
Lienee ihan riittävä kotikäyttöön ?
Onko digipianot yleensä kovin vikaherkkiä ja kalliita korjata (saahan tuohon esimerkkivärkkiin 2 vuoden takuun silti...)?
Tää sit sanois tälleen...
jnnfrm
26.08.2005 22:02:14
En tiedä millaisista opinnoista on kyse, mutta ainakin jos ihan klassista pianon soittoa musiikkiopistossa aikoo opiskella, niin siellä on opettajat aika tarkkoja siitä, että pitäisi olla ihan normi akustinen piano millä harjoitella eikä mikään sähkövempain.
joetail
27.08.2005 11:27:49 (muokattu 27.08.2005 11:28:08)

Kyllä jos joku tappaa motivaation niin se on paska käytetty epävireinen hellas-piano. YÖK.

Tietysti sen pitää olla vireessä. Digipiano voittaa kyllä epävireisen akustisen, selvä se.
musamies
29.08.2005 12:16:27

Onhan tuossa varmaankin perää, mutta jostain syystä kodeissa olevat pianot eivät useinkaan ole hyviä akustisia pianoja.

Olisi hyvä jos pianon valinnassa auttaa joku pianojen asiantuntija niinkuin esimerkiksi pianonvirittäjä, jolla myös monipuolinen soittokokemus.
gaad
31.08.2005 11:21:24
Itse päädyin ostamaan Rolandin RD300sx:n, koska soittelen itsekseni klassista ja sitten bänditreeneihin tuo rolandi on helppo kuskata.

Akustista pianoa ei ainakaan tähän kerrostaloon voi tuoda, koska naapurit valittivat jopa kuulokkeilla soittamisesta klo 21 jälkeen: "koskettimet napsuu liikaa, voisitko vähentää soittoasi illalla".

Olen nyt etsimässä jotain piano-opettajaa, mutta jos ne vaan käskee hankkia akustisen sähköpianon sijaan :(
LLL
baron
31.08.2005 11:43:51

Olen nyt etsimässä jotain piano-opettajaa, mutta jos ne vaan käskee hankkia akustisen sähköpianon sijaan :(

Mun opella on Rhodes!
The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument.
Fuzzy Boner
31.08.2005 14:04:58
Itse päädyin ostamaan Rolandin RD300sx:n, koska soittelen itsekseni klassista ja sitten bänditreeneihin tuo rolandi on helppo kuskata.

Akustista pianoa ei ainakaan tähän kerrostaloon voi tuoda, koska naapurit valittivat jopa kuulokkeilla soittamisesta klo 21 jälkeen: "koskettimet napsuu liikaa, voisitko vähentää soittoasi illalla".

Ei ne mitään käske. Akatemialla tai missä ikinä voi sit flyygeleillä reenailla. Säpi on iha oorait ratkasu himaan. (varsinkin jos ei nyt täysin klasari oo)
Yeah!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)