LosNalles 15.10.2007 11:47:13 | |
---|
En nyt ihan tiedä onko tämä oikeassa paikassa, enkä haulla löytänyt vastausta. Eli ongelma on tällainen, että siskoni 13-vuotiaasta Kawai-merkkisestä pianosta on se kaikupedaali (en minä tiedä miksi sitä oikesti kutsutaan, mutta etteköhän te ymmärrä :)) rikki. Pedaali pysyy koko ajan alhaalla, eikä liiku, eikä kaiutus(?) onnistu. Tarvitsisin siis tietoa että minkähän hintaista kyseisen ongelman korjauttaminen olisi? Kiitosta vaan jo etukäteen. Ei mulla ole mitään fiksua sanottavaa. |
baron 15.10.2007 12:00:03 | |
---|
En nyt ihan tiedä onko tämä oikeassa paikassa, enkä haulla löytänyt vastausta. Eli ongelma on tällainen, että siskoni 13-vuotiaasta Kawai-merkkisestä pianosta on se kaikupedaali (en minä tiedä miksi sitä oikesti kutsutaan, mutta etteköhän te ymmärrä :)) rikki. Pedaali pysyy koko ajan alhaalla, eikä liiku, eikä kaiutus(?) onnistu. Tarvitsisin siis tietoa että minkähän hintaista kyseisen ongelman korjauttaminen olisi? Kiitosta vaan jo etukäteen. Tarkoitat varmaan sustain-pedaalia. Mä luulisin, että pianon virityksen yhteydessä pianonvirittäjä korjaa sen samaan hintaan. Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius) |
moder 15.10.2007 20:24:50 | |
---|
Jospa katsoisit itse mikä siellä jumittaa. Varmaan helppo nakki korjata. |
Murgo 16.10.2007 07:01:56 | |
---|
Jospa katsoisit itse mikä siellä jumittaa. Varmaan helppo nakki korjata. Joo, ei liene ydinfysiikkaa. Voipi olla vain jotain pois paikaltaan tai sitten joku vierasesine jossain välissä (ainakin lapsiperheissä soittimista voi löytyä mitä ihmeellisimpiä tavaroita.) Ainakin näkemissäni pianoissa saa päälilevyt helposti irti, pianoista en tosin paljon mitään tiedä, mutta niin vain sain isäni pianosta temppuilevan sustainin toimimaan. Se ei tosin kaivannut kuin säätöä. Mutta mekanismi on tosiaa aika yksinkertainen. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
Ondine 16.10.2007 07:04:05 | |
---|
Kaikupedaali on ihan käypä nimitys ja peräti suomea. Olen itse joskus avannut pianon alakannen, koskettimiston alapuolelta siis, ja kiristänyt paria pedaalin ruuvia, kiristin aluksi liikaa, koska sitten joku osa taas jumitti, mutta sitten löytyi sopivampi säätö... Suosittelen kuitenkin virittäjän käyttämistä, jos ei heti korjaannu :) |
moder 16.10.2007 18:05:12 | |
---|
Jos siinä on säätö siipimutterilla, niin 90% varmuudella se siipimutteri on itestään pyörinyt auki asti. Eli pitää jostain pianon pohjalta etsiä se mutteri ja kiertää takaisin. |