Aihe: Jazz-pianon soitto
1
cermailu
10.10.2007 16:01:28

Pistetään uusi topicci aiheesta kun en nyt löytänyt äkkiseltään vanhaa tavaraa. Elikkäs:

Mitä kautta kannattaisi aloittaa treenaamaan jazz-pianon soittoa. Olen treenaillut 2-5-1 kuvioita kaikista sävelistä, mutta kun ei oikein itseoppineena tiedä mihin sillä pyrkisi. Suurin osa jazz-biiseistä ilmeisesti siis käyttää tuota 2-5-1:stä, mutta mitä muuta kannattaisi näin alkuun opetella. Tekniikkaa kyllä löytyy, mutta järkeä ei. Heittäkää jotain vinkkejä aloittelevalle jazz-pianistille. Klassista ja muuta hörhöilyä on tullut siis harrastettua 15 vuotta, mutta nyt pitäisi alkaa vallottaa tätä kuninkaiden lajia. Olen katsellut tubesta soittovideoita ja nettisivujakin präläillyt mutta selkeyden vuoksi kysyn nyt täältäkin. Help!
Kiven alle paistaa aurinko.
baron
10.10.2007 16:30:06

Kaupasta löytyy vihkoja, joissa on plokattuja sooloja nuotteina ja CD:llä.
Matkiminen on hyvä tapa oppia!!
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
aaro
10.10.2007 17:22:17
tsekkaa max tabellin jazz harmonia - teoriakirja, nimestä en muista varmaksi onko juuri tuo mutta kirjoittaja on oikein ja nimi sinne päin, kuitenkin tuo on hyvä ja kehuttu kirja...
sillä päässee alkuun ainakin teoriassa!
Roku
10.10.2007 17:27:34
Menee kyll yli hilseen,ymmärtääks tosta joku jotain?

http://youtube.com/watch?v=00wHNeL876k&mode=related&search=
Camel-kondomi, miehille jotka tulevat omia aikojaan!
MrShaft
10.10.2007 17:42:25
tsekkaa max tabellin jazz harmonia - teoriakirja,- - hyvä ja kehuttu kirja...
sillä päässee alkuun ainakin teoriassa!

Voe taivas että on kuiva ja rautakangesta väännetty kirja. Olisi kyllä mulla jäänyt soittohommat alkamatta, jos olisi tuon avulla pitänyt harmoniaa opiskella.

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
aaro
11.10.2007 17:59:19
Voe taivas että on kuiva ja rautakangesta väännetty kirja. Olisi kyllä mulla jäänyt soittohommat alkamatta, jos olisi tuon avulla pitänyt harmoniaa opiskella.

MrS

no kyselijähän ei ollut teoriaopintoja aloittamassa vaan jatkamassa.
Itselläni on vähän sama tilanne, olen käynyt klassista teoriaa harmoniaoppia myöten enkä ymmärrä jatsista mitään niin tuota kirjaa lukiessa jatsiteoriasta jotain alkaa ymmärtääkin- tosin opiskelukiireiltäni en ole kauheasti vielä ehtinyt kirjaan paneutumaankaan eikä ole pianoa jolla harjoitella vielä mutta ehkä tässä kiireiden hetkeksi hellittäessä...
Xardan
12.10.2007 19:02:23
Itse olen klassisena pianistina oppinut "jazzia" tai sen suuntaista musiikkia nopeiten ja kätevimmin vaan kuuntelemalla levyltä niitä juttuja mitä sieltä tulee + sitten hieman teorian kannalta lähestyen (tässä nyt lähinnä sointujen käännöksiin ja harmonioihin liittyen). Kirjoista on varmasti jotain apua mutta tuskin monimutkaisista teoreettisista opuksista on minkäänlaista apua varsinkaan alussa, vaan hommaa kannattaa lähestyä korvalla. Soittamallahan sitä oppii, eikä mitään musiikkityyliä omaksuta hetkessä eikä ihmisiässäkään täydellisesti.
Onneksi ei pitäsi tulla tekniikan kanssa ongelmia jos on klassista soittanu paljon =) helposti vois olla toisinpäin
Music is my life, if not, then hell with me!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)