petja 12.12.2006 18:20:38 | |
---|
Vrum vrum. Monimutkaista midistudiota pyöritellessä olen tullut tilanteeseen jossa ns. perus EV-5 ei enää riitä. Tavallisesta n. 10 ohm expressiopedaalista on siis kyse. Nyt tarvitsisin parasta mahdollista resoluutiota ja laatua. Sellainen ettei arvot muutu itsestään kun vieressä rokkaa ja että kestäisi rokata vähän siinä päälläkin. Ja että pysyisi rokatessa paikallaan. Mieluusti jokin muu kuin perinteinen potikkaan perustuva rakenne, optinen, tai onko näitä jo magneettisuudellakin toimivia, tiedä häntä. Linkkejä ja vinkkejä otan innolla vastaan. Ja jos joukossa on pellepelottomia niin diy-ideat vastaanotetaan myös. Pitänee kysyä tuolta kitarapuoleltakin kun taitavat kuitenkin olla rajumpia polkijoita. Joissakin lattiamultiefekteissä olen tavannut kadehdittavan pomminkestäviä kaasuttimia. Parhautta, Petja |
U.Honey 12.12.2006 19:18:50 | |
---|
My name is Baron, U.Honey Baron. |
U.Honey 12.12.2006 22:48:28 | |
---|
Tarkemmin tarkasteluna vaikuttaa siltä että olet etsimässä volumepedaalia eikä expressiopedaalia (?) My name is Baron, U.Honey Baron. |
baron 12.12.2006 22:50:01 | |
---|
Tarkemmin tarkasteluna vaikuttaa siltä että olet etsimässä volumepedaalia eikä expressiopedaalia (?) Volumepedaali on ihan turha vehje: Sillä voi vain vähentää volyymia eikä lisätä! "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
maza 12.12.2006 23:26:45 (muokattu 12.12.2006 23:28:02) | |
---|
Toi Jammun ekspressiopedaali on minustakin todella hyvä ainakin pikatestin perusteella. Liikerataakin piisaa jopa urutteluun riittävästi. Sit jos puhutaan volumepedaaleista, niin Ernie Ballin vehkeet ovat kyllä kovasti arvostettuja. Toimivat kyllä ihan perinteisellä potikalla, mutta huollettavuus, takuut sun muut ovat huippuluokkaa. Myös liikerata on laaja. Kitaristien lisäksi myös monet ns. chop-Hammondilla soittavat urkurit diggailevat mailinglistien perusteella. Edit: Lisättäköön nyt myös että Morleyn optinen volaspedu on kyllä kanssa kovin korkealaatuinen, mutta todella pieni liikerata ei oikein meikäläiselle maita. Jos laaja liikerata ei ole välttämättömyys, niin voisin vaikka luopua omastani. On vieläpä stereomalli. Heitä pikaviestillä jos kiinnostaa. |
petja 20.12.2006 12:21:22 | |
---|
Kiitos Maza asiantuntevasta vastauksesta. Etsin siis nimenomaan laadukasta expressiopedaalia. Tarkoitus on liittää vähintään kolme samanlaista pedaalia Yamahan ohjaimiin MFC-10 ja MCS-2, ja muokata midi-dataa Yamahan MEP-4 prosessorilla sekä tietokoneella. Lopullinen synaan/efektiin päätyvä midi-data voi tilanteesta riippuen olla yksinkertaista cc-käskyä tai nuottitietoa, mutta myös monimutkaisempaa sysexiä. Pedaalin pitäisi siis olla mahdollisimman tarkka, lineaarinen ja laajalla liikeradalla, koska epätarkkuudet aiheuttavat yllätyksiä monimutkaisen konversioketjun loppupäässä. Yamahan pedaali pitää tarkistaa vaikka rimpulalta vaikuttaakin. Lisää hyviä vinkkejä? Juttuni on käskeä midi-puhaltimella ja molemmilla jaloillani muutaman synan/efektin räkkiä. Whip! |
Janus 20.12.2006 12:32:40 | |
---|
|
samulijp 20.12.2006 18:08:04 | |
---|
"Kaikki muu paitsi musiikki on turhaa" Mnet |
oizo 20.12.2006 18:13:27 | |
---|
Mä lähtisin tohon: http://www.thomann.de/fi/boss_fv_500_l.htm Ei jätä juuri kysyttävää. Noita pitäis itsekin tilata pari kappaletta. Tämäpä näyttää mielenkiintoiselta. Jos oma jammu hajoaa joskus niin tuon voisi laittaa. Tuota yamahaa oon käyttänyt siis electron kanssa. Toimii hyvin, mutta tarttee ilmeisesti modata vähän (mulla oli valmiiksi modattu..). sattuuhan näitä |
BaariMikko 20.12.2006 20:32:22 | |
---|
Tämäpä näyttää mielenkiintoiselta. Jos oma jammu hajoaa joskus niin tuon voisi laittaa. Tuota yamahaa oon käyttänyt siis electron kanssa. Toimii hyvin, mutta tarttee ilmeisesti modata vähän (mulla oli valmiiksi modattu..). Joo, suoraan paketista ei futaa, niinpä ostin perus-Bossin. Parempikin vois olla, jospa kokeilis tota Januksen linkittämää. Telluksen Pinnalla-demo kuultavissa täällä.
Selitys - uusin teksti 13.12 |
U.Honey 20.12.2006 21:50:45 (muokattu 20.12.2006 21:52:17) | |
---|
Tuota yamahaa oon käyttänyt siis electron kanssa. Toimii hyvin, mutta tarttee ilmeisesti modata vähän (mulla oli valmiiksi modattu..). Tuolla on juttua Yamahan pedaalin modauksesta Electroa varten. http://nordelectro.pbwiki.com/PedalInfo My name is Baron, U.Honey Baron. |
U.Honey 22.12.2006 07:07:25 (muokattu 22.12.2006 07:33:36) | |
---|
Vähän off-topic, mutta uusimmassa Keyboard-lehdessä on koko sivun mainos jossa sanotaan vain: "It's new. It's red. It's... Nord!" Clavia siis julkistanee uuden kiipparin NAMM-messuilla Tammikuussa. Jonkun huhun mukaan kyseessä olisi kaksimanuaalinen Electro, en tiedä onko perää... My name is Baron, U.Honey Baron. |
Pylkkänen 25.12.2006 00:55:49 | |
---|
Mä lähtisin tohon: http://www.thomann.de/fi/boss_fv_500_l.htm Ei jätä juuri kysyttävää. Noita pitäis itsekin tilata pari kappaletta. Tollanen vastaava ollut käytössä jo 6 vuotta. Erittäin toimiva ja kestävä värkki! Viikset miehen tekee! |
Janus 25.12.2006 18:46:04 | |
---|
Tollanen vastaava ollut käytössä jo 6 vuotta. Erittäin toimiva ja kestävä värkki! Omistatko aikakoneen? Toi malli tuli markkinoille vasta tänä vuonna. Sitä edelsi FV-300L, joita on ainakin mun käytössä hajonnut jo 1kpl - sitä varmaan tarkoitit. |
M.i.k.key 25.12.2006 20:00:37 (muokattu 26.12.2006 11:34:23) | |
---|
Omistatko aikakoneen? Toi malli tuli markkinoille vasta tänä vuonna. Sitä edelsi FV-300L, joita on ainakin mun käytössä hajonnut jo 1kpl - sitä varmaan tarkoitit. Hehe Mulla on vanhempia ja uudempia kumpiakin yksi. Tuon vanhan on pari kertaa joutunut avaamaan ja kiristämään mutta hienosti toimii sekin. Uuden jouduin ostamaan kun joskus olin Kuopiossa ja joko EV-5 hajosi tai ei ollut mukana mitään... möllisty |
petja 25.12.2006 22:54:28 | |
---|
Joulun olen googlettanut ja testaillut ensihätään ostamaani Yamahaa (FC-7). Näyttää pahasti siltä että kukaan ei valmista muulla kuin perinteisellä potikkarakenteella toimivaa expressiopedaalia. Löytyy optista wahia, tremoloa, volaa ynnä muuta fuzzia, yksikään ei toimi expressiopedaalina. Tyrmistyneenä toivon tämän todistettavan vääräksi. Ensivaikutelmat Yamahasta: Hyvää -mukavan tukeva tuntuma -kokoonsa nähden painava, pysyy paikallaan -pitkä liikerata -jalka pysyy laudalla, sopiva koko ja pinnoite -jousi on mukava bonus Ikävää -typerä semipro kiinteä kaapeli, lyhyehkökin -ei varsinaista vastuksen kalibrointia (toista potikkaa), yhteensopivuus? min-max? -reilusti, siis PALJON mekaanista väljyyttä suuntaa vaihdettaessa, tarkistin sekvensserilläkin, datavirtaan tulee selkeä katkos vaikka suuntaa vaihtaisi (käsipelilläkin) miten nopeasti hyvänsä Ajattelemisen aihetta: voisiko olemassaolevasta optisesta pedaalista (esim halpis b-ringer wah, heh heh) modifioida expressiopedaalin? Tai voisiko potikkapedaalin modifioida optiseksi? |
musamies 26.12.2006 11:24:03 | |
---|
Mä lähtisin tohon: http://www.thomann.de/fi/boss_fv_500_l.htm Kerrattasko vielä mitä merkitystä on kun noita pedaaleja olemassa low ja high impedance malleja? Mä voisin ostaa tollasen käytettynäkin jos jollain on myynnissä ja lisäksi Rotosphere II:sen. Jos jollakulla on myynnissä, niin pikaviestiä mulle. |
Pylkkänen 27.12.2006 03:45:39 | |
---|
Omistatko aikakoneen? Toi malli tuli markkinoille vasta tänä vuonna. Sitä edelsi FV-300L, joita on ainakin mun käytössä hajonnut jo 1kpl - sitä varmaan tarkoitit. Kuten sanottua, vastaava ollut käytössä! Nojooo tuota mainitsemaasi tarkoitin kyllä. Viikset miehen tekee! |
maza 27.12.2006 08:19:24 | |
---|
Kerrattasko vielä mitä merkitystä on kun noita pedaaleja olemassa low ja high impedance malleja? Jos meinaat käyttää pedaalia kitaran, Rhodesin tai muun korkeaimpedanssisella lähdöllä olevan härvelin kanssa, syö matala tuloimpedanssi signaalista erityisesti yläpäätä. Syntikoiden matalaimpedanssisten lähtöjen kanssa ongelmaa ei ole. Vaihtoehtoisesti ennen pedaalia DI-boksilla, pienellä etuvahvistimella tai vaikka jollakin puskurin sisältävällä efektipedaalilla saadaan signaali kätevästi matalaimpedanssiseksi. |
maza 27.12.2006 08:20:58 | |
---|
Ajattelemisen aihetta: voisiko olemassaolevasta optisesta pedaalista (esim halpis b-ringer wah, heh heh) modifioida expressiopedaalin? Tai voisiko potikkapedaalin modifioida optiseksi? Voisi kyllä. Hommaan tarvitaan esim. yksi operaatiovahvistin, pari konkkaa ja vastusta sekä jo olemassaoleva valovastus. Minkähän suuruisia LDR-elementtejä noissa käytetään... |