Aihe: Skaalojen sormitukset 1 | |
---|---|
![]() 27.12.2007 23:51:19 | |
Innostuin vähän aika sitten jälleen pianon soittamisesta. Soitellut pääasiassa kitaraa ja bassoa koko ikäni. Joskus lapsena siis tullut soitettua pianoa, mutta vähän kuitenkin niin kuin tyhjältä pöydältä nyt lähdettin. Hommasin sellaisen kirjan kuin Keyboard Basic, joka on mielestäni aika hyvä itselleni, aloittavalle keyboardistille. Musikin teoria on jonkin verran tuttua, elikkä perusteet hallussa, sävellajit ja nuotit jne. Nyt olen hakenut opastusta skaaloihin. Kitaran kautta ovat tulleet tutuksi (on muuten sanottava, että on jotenkini helpompaa hahmottaa teoriajuttuja pianon koskettimen kautta kuin mitä kitaran). No kuitenkin, nyt tartvitsisi apua skaalojen sormijärjestykseen. Eikö perussääntö ole, että (otetaan nyt oikea käsi) oikealle päin soittaessa peukalo viedään ns. kämmenen alta ja keskisormi aina mustalle koskettimelle.. näin minua taidettiin nuorempana ohjata.. mutta mistä tiedän käytänkö soittaessani skaalaa kaikkia viittä sormea ennen kuin hyppään taas peukaloon vai miten se menee? Joo, en kysyisi näin tyhmiä jos tietäisin asiasta. Olisiko mitään sivustoja tai yleispäteviä ohjeita sormituksista, ja erityisesti liittyen skaalojen soittamiseen? Niin ja sitten jotain hyvää kirjaa saisi esittää myös. Ei kuitenkaan mitään aloittelijan juttuja enää vaan jotain, joka esittelisi ainakin noita skaaloja. Haku ei tuottanut mainittavaa infoa edes kirjojen suhteen. Vapaa improvisointi voisi olla itseäni hyvinkin kiinnostava. Yhtä sellaista kirjastossa selasin, mutta kun oli väännetty H:ta B:n tilalle niin lensi hyllyyn takaisin aika äkkiä. | |
![]() 28.12.2007 15:20:05 | |
Mä oon löytänyt netistä duuri- ja harmoniset ja melodiset molliasteikot sormituksineen. Mulla ei oo nyt sitä linkkiä mutta kokeile googlettaa jotain "proper fingering for piano scales" tai jotain sinnepäin niin eiköhän tärppää. Mä oon nyt korvessa, mun stadidesktopilla saattaa olla linkki suosikeissa, mutta meen sinne vasta ensi vuonna. Jos silloin sulla vielä on ongelma, palaa vaikka pikaviestillä asiaan. "Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt)
The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox) | |
![]() 28.12.2007 16:48:17 | |
Kiitos Baron! Yritin eilen googlettaa, mutta en kai keksinyt järkevää hakusanaa/lausetta englanniksi, kun en löytänyt mitään hyvää sivua. Nyt tupsahti hakutuloksia vaikka millä mitalla. Laitan nyt muutaman tähän, jos vaikka jotain muutakin kiinnostaisi. Vasemman käden sormituksia olen etupäässä kaivannut, ja nyt löytyi niitäkin. The fourth finger always plays a black key (when there is a black key to be played in the scale. Miten sitten kun esim. heitää kromaattista asteikkoa koskettimien päästä päähän, kai siinä käytetään 3:sta eli keskisormea mustilla koskettimilla, siis molemmilla käsillä, eikä 4-sormea, elikkä nimetöntä? keskisormi ainakin itsellä, ja vähän niinkuin tuohon olen perustanut muutkin juoksutukset.. ja tietty peukalo sitten aina valkoisilla koskettimilla, olenko soittanut niin kuin hieman "väärin"? The fingerings given here may not be the fingerings most commonly given in piano method books, but they are the most physically practical fingerings. In the case you have to play scales for judged competitions, you may want to revert to the "accepted fingerings" given in that competition's guidelines. http://www.robertkelleyphd.com/scalfing.htm tuon taulukon sormitusvaihtoehdoista tuo ylempi on kai ns. yleisempi? Olisiko vielä mitään hyvää "Piano Method Book" -juttua, jossa olisi vielä skaaloista ja sormituksista. Sellainen hyvä selkeä opus olisi kova juttu. Kiitokset. Fingering for scales: http://www.yokewong.net/pianoscales.html Scale Fingering Chart: http://www.robertkelleyphd.com/scalfing.htm Piano Scale Fingering for the Left Hand on the Major Scale: http://www.musicandyou.com/pianoscalefingering.html | |
![]() 28.12.2007 22:40:18 | |
Aivan oikein tuo on, kromaattisissa kolmonen mustalle, peukkua mustalle ja jos on kaks valkosta peräkkäin niin sitte etusormi käyttöön. Todellisuus on vain raittiusliikkeen keksimä illuusio. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)