Aihe: Digit. piano. Kawai Concert Artist 1 | |
---|---|
![]() 30.01.2008 14:03:56 | |
Tyttöni aloitteli juuri pianon soiton, seitsenvuotias. Ratsastus jaksoi kiinnostaa pari kuukautta, puoli vuotta käytiin kurssia loppuun hampaat irvessä maksettu kun oli. Nyt siis soitetaan pianoa ja olisi jonkinlaisen soittopelin hankinta tiedossa. Viisaammilta kysyisin sis neuvoa mitä pitäisi ottaa huomioon. Digitaalisessa pianossa houkuttaisi monikin asia. Edullisuus, keveys, sitä ei tarvitse virittää ja ne kuulokkeet. Löysin käytetyn digitalisen pianon yllämainitulla otsikolla, ostettu vuonna -99, hintaan 430 euroa. Mistään en vain löydä minkähintainen tuo piano uutena on. Ja kuluuko digitaaliset pianot jotenkin, onko -99 ostettu jo vanha, tekeekö sellaisella mitään. Entäpä perinteinen piano? 60-70 luvun pianoja saa parilla-kolmella sadalla eurolla. Tekeekö sellaisella mitään? Mitä minun pitäisi tietää pianoa ostaessani? Nuottikorvaa minulla kyllä on jotta voin tarkistaa onko piano vireessä, mutta sehän ei kerro että piano pysyisi vireessä. Mitään muuta en sitten tuosta soittimesta ymmärräkään. | |
![]() 31.01.2008 08:19:06 | |
Tai onko yleensä digipianot menneet seitsemässä vuodessa niin paljon eteenpäin ettei näin vanhaan kannata käsiänsä lyödä tuohon hintaan kun uuden saa tilattua 600 euroon? Kumpi on parempi sijoitus, vanha joka on uutena maksanut sen pari tonnia vai uusi jonka saa kuudella sataa? Näissäkin varmaan hinnat tulleet alaspäin. Maksoihan kännykätkin joskus huimasti. | |
![]() 31.01.2008 15:58:28 (muokattu 31.01.2008 16:00:21) | |
Löysin käytetyn digitalisen pianon yllämainitulla otsikolla, ostettu vuonna -99, hintaan 430 euroa. Mistään en vain löydä minkähintainen tuo piano uutena on. Consert Artist mallejakin on niin montaa, mutta uutena on maksanut varmaankin vähintään 18000mk. Olen kerran kokeillut 90-luvun lopun Concert Artistia ja mielikuva oli erittäin positiivinen, etenkin puukoskettimisto teki säväyksen. Jos tuo on vähänkään samaa tasoa, niin kyllä siitä 430 euroa kannattaa maksaa. Uusi halvin Concert Artist maksaa yli 2500 euroa. | |
![]() 07.02.2008 13:46:55 | |
Mutta kuluuko nuo digipianot jotenkin, onko 7-8 vuotta vanha jo hautausmaa-kamaa vai mikä niiden käyttöikä on? Tarvitseeko niitä huoltaa jotenkin ja onko huoltaminen kuinka kallista? | |
![]() 07.02.2008 14:00:30 | |
Mutta kuluuko nuo digipianot jotenkin, onko 7-8 vuotta vanha jo hautausmaa-kamaa vai mikä niiden käyttöikä on? Tarvitseeko niitä huoltaa jotenkin ja onko huoltaminen kuinka kallista? Mihin ne nyt himasoitossa kuluis, imuroit vaan ja se on siinä. COVS n:o 1.
Voihan sen noinkin soitaa. | |
![]() 07.02.2008 14:29:41 (muokattu 07.02.2008 14:36:12) | |
Mutta kuluuko nuo digipianot jotenkin, onko 7-8 vuotta vanha jo hautausmaa-kamaa vai mikä niiden käyttöikä on? Tarvitseeko niitä huoltaa jotenkin ja onko huoltaminen kuinka kallista? Huoltaminen merkkihuollossa, jos siihen on aihetta, ei ole useinkaan halpaa. Jos on sähkömiehen vikaa, tai on muuten vaan näppärä korjailija, saa perusjuttuja laiteltua itsekin. Asiaan. Kawain vanhat markkahinnat on silleen harhaanjohtavia, että niihin vaikutti Japanin Yenin heittely etenkin 90-luvun puolivälissä. Mutta 430 egee ei ole paha hinta mistään, etenkin jos on puukoskettimet ja miellyttävä soundi. Ei 7-8 vuotta tee oikeastaan soittimesta "ikivanhaa", mutta toisaalta tekniikka on kehittynyt jättiharppauksia tuona aikana. Perusratkaisut on silti pysyneet samanlaisina. Mulla on testausvinkki: 1. Kokeile jokainen kosketin läpi, pianosoundin ollessa valittuna soittimesta, eri lyöntivoimakkuuksilla (1.hiljaa, niin, että ääni juuri ja juuri tulee 2. puolikovaa, että ääni on selkeä sekä 3. lujaa niin, että ääni on kova) Tällä selvität, toimiiko koskettimisto. Jos joku kosketin ei soi, tai se soi vain hiljaa painettaessa/ löyntivoimakkuus ei vaikuta syntyneen äänen voimakkuuteen, SILLOIN SOITTIMESSA ON VIKAA. Vika voi olla myös pieni kosketushäikkä, mutta kaipaa huoltoa/puhdistusta joka tapauksessa. 2. Kokeillessasi koskettimistoa, kuuntele samalla ulkoisia ääniä. Koliseeko, hankaako, lonksuuko jne. Tällöin saat kuvan mekaniikan kunnosta. Tämä onnistuu toki parhaiten pitämällä virran pois päältä:) 3. Käy läpi ohjauspaneelin napit ja varmista, että ne reagoivat. Joskus vanhoissa vehkeissä nappien väliin pääsee likaa/pölyä niin, etteivät napit tahdo saada kontaktia. Jos kaikki nuo on kunnossa, silloin sen pitäisi toimia. Lisäksi kokeilisin polyfonian riittävyyden (pedaali pohjaan, ja koskettimia päälle yksitellen - jossain vaiheessa ensimmäiset lakkaavat soimasta. Se, kuinka aikaisessa vaiheessa tämä tapahtuu, riippuu polyfonian määrästä, joskaan ei ole suoraan laskettavissa reaalisesta polyfonian suuruudesta). Eli siis, kuinka monta ääntä pianossa soi kerrallaan. Sen näkee toki käyttöohjeistakin, mutta itse lähtisin siitä, että vähintään 32 ääninen polyfonia tulisi olla, jos 88 -koskettimista pianoa lähtee ostamaan. Pääasia, ettei sitä ostajan mielestä ole liian vähän, kaikilla pärjää, mutta kyse on siitä, mitä kukin tarvitsee. | |
![]() 07.02.2008 14:34:03 | |
Kiitos tuhannesti neuvoista! Soitin vaan on Kotkassa ja minä Espoossa, pitäisi keksiä joku Kotkasta katsastamaan tuo piano. Sukulaisia minulla kyllä on sielläpäin mutta äidin puolen sukulaisia ei ole oikein nuottikorvalla siunattu :) | |
![]() 07.02.2008 23:14:09 | |
1. Digipianoissa ei vire ole ongelma. Mulla on lukuisia digi-kosketinsoittimia, vanhimmat varmaan parinkymmenen vuoden takaa ja mitään kulumisongelmia niissä ei ole ollut, ongelmat on olleet mekaanisia (kaatumisia) tai nestemäisiä (kaljaa koskettimille) 2, Hyvin pidetylle akustiselle 20-30 vuoden ikä ei ole ongelma, hyvin pidetty tarkoittaa, että sillä on soitettu ja sitä on viritetty. Jos jokuu myy akustista sillä, että sillä on vain vähän soitettu, syytä olla epäluuloinen. "Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt)
The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)