Aihe: Rolandin uskottavuus 1 2 | |
---|---|
![]() 24.03.2008 21:19:23 (muokattu 24.03.2008 21:25:04) | |
Ok. Ensinnä pitää todeta, että surffailen aina silloin tällöin eri valmistajien kotisivuilla katsellen uusia laitteita mitä milloinkin on tarjolla tai tulossa markkinoille. Olen jo pitkään ihmetellyt Rolandin ontuvaa toimintaa tuotteittensa markkinoinnissa. Siis, informaatiota ei löydy, jos löytyy niin ei ainakaan tarpeeksi. Sillä minä ainakin mahdollisena ostajana haluaisin tietää laitteesta kaikki specsit. Valmistajan tarjoamat kotisivut sisältävät rikkinäisiä kuvia; ainakin roland.se ja fi:n sivuilla? Todella käsittämätöntä tuon tason yritykseltä. Otetaampa esimerkiksi keikkapiano EP880. Ok, Suomeen ei ko. laitetta ilmeisesti tuoda, koska Roland.fi:stä kyseistä laitetta ei löydy mistään, ei edes niistä listauksista, missä luetellaan kulloinkin Rolandin markkinoille pukkaamat laitteet? Esim. Roland.se kyseisen laite löytyy, tosin kuva on rikki, ei pääse katsomaan itse laitetta. Ja kun valmistaja ei anna tuotteestaan infoa niin mitenpä sitä löytyisi sitten muualtakaan. Pitääkö luottaa Thomannin muutamasanaiseen kuvaukseen? Ok, eikä siinä vielä kaikki. Pitkän etsinnän jälkeen löysin Owner's Manualin tuohon kyseiseen laitteeseen. Selailin pikaisesti ja silmiini osuivat mm. seuraavat tekstinpätkät, jotka viimeistään kyseenalaistavat Rolandin tuotekehityksen: You can also record performances to external audio devices as well as save performance data onto floppy disks or other media.. Haloo; floppy disks? Kuka noita on käyttänyt enää kahteenkymmeneen vuoteen? You can connect audio devices to play the sound of the ep 880 through the speakers of your audio system, or to record your performance on a tape recorder or other recording device. Haloo again; tape recorder? Kuka käyttää enää nauhatallentimia? Rolandin uskottavuutta lisää vielä se, kun pari vuotta sitten hyvä ystäväni tilasi yhden studiohärvelin Thomannilta, ja kun ei tietenkään tullut mukana suomen kielistä käyttöohjetta - kun kaveri oli minulle tilittänyt vaikeuksistaan ymmärtää vieraskielistä manuaalia - sain idean, että jospa minä soittaisin maahantuojalle ja kysyisin suomenkielistä manuaalia, jos vaikka sellaisen voisi tilata pientä korvausta vastaan. Kun esitin asiani, puhelimessa olleen maahantuojaihmisen käytös muuttui heti vähintäänkin ylimieliseksi ja epäkohteliaaksi. Ja muuten, se suomen kielinen manuaali olisi maksanut vain 200€? Eli juuri sen verran kuin Saksasta tilattu laite oli edullisempi mitä Suomessa tarjolla oleva. Heh. Kalliit on manuaalit Rolandilla. Esim. Yamahan sivuista en ole vielä negatiivista sanottavaa löytänyt. Kaikki on selkeästi esillä ja helposti löydettävissä. | |
![]() 24.03.2008 21:28:16 | |
Höpö höpö.Hyviä soittimia Rolandit ovat. En tunne tuota kyseistä ep880 pianoa niin en siitä osaa enempää sanoa. Ammattilaitteet ainakin toimii ja ei noita käyttöohjeita ole ollut tapana lukea möllisty | |
![]() 24.03.2008 21:33:07 (muokattu 24.03.2008 21:37:53) | |
..Rolandin uskottavuutta lisää vielä se, kun pari vuotta sitten hyvä ystäväni tilasi yhden studiohärvelin Thomannilta, ja kun ei tietenkään tullut mukana suomen kielistä käyttöohjetta - kun kaveri oli minulle tilittänyt vaikeuksistaan ymmärtää vieraskielistä manuaalia - sain idean, että jospa minä soittaisin maahantuojalle ja kysyisin suomenkielistä manuaalia, jos vaikka sellaisen voisi tilata pientä korvausta vastaan. Kun esitin asiani, puhelimessa olleen maahantuojaihmisen käytös muuttui heti vähintäänkin ylimieliseksi ja epäkohteliaaksi. Ja muuten, se suomen kielinen manuaali olisi maksanut vain 200€? Eli juuri sen verran kuin Saksasta tilattu laite oli edullisempi mitä Suomessa tarjolla oleva. Heh. Kalliit on manuaalit Rolandilla.. Olen törmännyt samaan ilmiöön! ..ja ajattelin ensin kysyä asiasta oikein "pääkallopaikalta", mutta se sitten jäi kuitenkin.. :/ Toisaalta ymmärrettävää, mutta aika lyhyt näköistä toimintaa Roland-Suomelta! PS. Olen sitäpaitsi hankkinut ko. tuotemerkin laitteita ian suomestakin useita ja tuolloinkin tein kaupat kitara-midi -laitteesta heidän kanssaan ..ei edes kylkiäisinä luvattu erään toisen Rolandin -tuotteen manuskaa?? :( | |
![]() 24.03.2008 21:47:48 | |
Nuo Rollen Suomen sivut ovat vitsi. Yleensä kannattaa suosiolla suunnata Ritannian tai Ameriikan sivuille. Sitä minä en ymmärrä, miksi helkkarissa isot synavalmistajat eivät voi roiskia niitä manuaaleja nettiin PDF:nä. | |
![]() 24.03.2008 21:52:16 | |
Ammattilaitteet ainakin toimii ja ei noita käyttöohjeita ole ollut tapana lukea No juuri siksi pitikin turvautua lukemaan Owner's Manualia, kun sitä infoa ei mistään muualta löytynyt :o | |
![]() 24.03.2008 22:12:03 | |
Nuo Rollen Suomen sivut ovat vitsi. Yleensä kannattaa suosiolla suunnata Ritannian tai Ameriikan sivuille. Sitä minä en ymmärrä, miksi helkkarissa isot synavalmistajat eivät voi roiskia niitä manuaaleja nettiin PDF:nä. manuaalin teko maksaa. :) ja toisekseen minä kysyn missä vaikka JunoDeen audiodemot? ja miksi aina demot sitä dancea ja poprockkia miksei koskaan jotain muutakin vois demota. eräät motif pätkät jotka tavikset on tehnyt kuulostaa hyvältä mutta aargh ne valmistajan demot... ja missä todelliset parannukset jälkimäinen kysymys ? | |
![]() 24.03.2008 22:18:47 | |
manuaalin teko maksaa. :) Halvempaa se PDF on nettiin heittää, kun painattaa ne paperille ja jaella niitä asiakkaille, jotka niitä kinuaa. | |
![]() 24.03.2008 22:20:43 | |
Nuo Rollen Suomen sivut ovat vitsi. Yleensä kannattaa suosiolla suunnata Ritannian tai Ameriikan sivuille. Sitä minä en ymmärrä, miksi helkkarissa isot synavalmistajat eivät voi roiskia niitä manuaaleja nettiin PDF:nä. Eikös Behringer (ei oo kyll synavalmistaja) ole hyvä esimerkki, jopa suomenkieliset manuskat löytyy netistä! ..niissä on helevetisti hyödyllistä tietoa, vaikkei ko. valmistajan tuotteita omistaiskaan :) | |
![]() 24.03.2008 22:27:27 | |
Eikös Behringer (ei oo kyll synavalmistaja) ole hyvä esimerkki, jopa suomenkieliset manuskat löytyy netistä! ..niissä on helevetisti hyödyllistä tietoa, vaikkei ko. valmistajan tuotteita omistaiskaan :) Jep. Ja sama on pienien VA-synavalmistajien kanssa. Ainakin Accessilta ja Waldorfilta löytyy. Myös Clavialta on ainakin joskus löytynyt, en tiedä nykyisestä. | |
![]() 24.03.2008 22:42:56 | |
Samoin Kurzweililta löytyy kaikki manuskat pdf:nä netistä. That is the way to go. | |
![]() 24.03.2008 22:55:53 | |
Floppy diskeistä sen verran että esmeks jossain afrikkalaisessa koulusta saattaa löytyä 3.5 diskettejä, mutta ei kovin kuranttia tietokonetta ja/tai usbimuistitikkuja. Maailma on iso paikka ja jokainen koulu tarttee pianon. :) | |
![]() 24.03.2008 23:07:40 | |
![]() 24.03.2008 23:20:47 | |
Ihmeellistä nillitystä. http://www.roland.com/manuals/en/index_alpha.html Katohan perskuta! Sinnehän niitä on ilmaantunut! Liekö puusilmäys vaivannut tai sitten nuo ovat vasta ilmaantuneet. Maini-ota. | |
![]() 24.03.2008 23:35:09 | |
Itse kyl tykkään et on manuska jotai voi selailla, eikä tarvitse ruudulle katsoa. | |
![]() 25.03.2008 00:08:29 (muokattu 25.03.2008 00:18:03) | |
Ihmeellistä nillitystä. http://www.roland.com/manuals/en/index_alpha.html Kerropa missä on roland.fi:n sivustolla linkki noihin manuaaleihin? Itse löysin sattumalta manuaalin jonkun yhdysvaltalaisen Rolandia jälleenmyyvän yrityksen linkin kautta. Tämäkin sivu antaa yrityksestä varsin myönteisen kuvan: http://www.roland.fi/product.asp?id=167&productid=1360 | |
![]() 25.03.2008 01:42:18 | |
Parempia vehkeitä ne silti tekee kuin esim. eräs Korg. | |
![]() 25.03.2008 02:13:34 | |
Katohan perskuta! Sinnehän niitä on ilmaantunut! Liekö puusilmäys vaivannut tai sitten nuo ovat vasta ilmaantuneet. Maini-ota. Kaikki Rolandin uudet manuskat ja iso osa vanhojenkin laitteiden manuskoista on ollut netissä pienen ikuisuuden :). Rolandin Suomen sivut ei päivity, joo, mutta toiminta on pelannut muuten esimerkillisesti verrattuna muihin isoihin (huolto pelaa ja varaosia löytyy 80-luvulle asti). | |
![]() 25.03.2008 02:24:08 | |
Parempia vehkeitä ne silti tekee kuin esim. eräs Korg. Erilaisia eivät olisi pystyssä molemmat jos olisi oikeasti yksi totuus. | |
![]() 25.03.2008 02:28:19 | |
Kyllä nuo Rolandin suomisivut sentään hieman päivittyy. Vielä pari kuukausi sitten historiassa luki että jo aikaisessa vaiheessa päätettiin, että soitinten kehityksen kulmakivi on silikonilastu. Vaihtoivat tuon kuitenkin jossakin vaiheessa piisiruun. Vaan kyllä minun rolandinssa silikonilastujaki tarvitaan kuoren välissä estämässä ikävä natina. | |
![]() 25.03.2008 05:57:16 | |
Floppy diskeistä sen verran että esmeks jossain afrikkalaisessa koulusta saattaa löytyä 3.5 diskettejä, mutta ei kovin kuranttia tietokonetta ja/tai usbimuistitikkuja. Maailma on iso paikka ja jokainen koulu tarttee pianon. :) Joo, Suomessa helposti unohtaa että kansalaisten käytössä olevan tietotekniikan taso ja levinneisyys lienee niitä harvoja asioita joissa Suomi on oikeasti maailman kärkimaita. Muistattekos kun Lidl tuli Suomeen, hyllyt olivat täynnä C-kasetteja ja kinofilmiä kun täällä moiset olivat jo aika marginaalikamaa? Eli joko Saksalaiset olivat sen verran takapajuisempia tai sitten meinasivat että sinne "kehitysmaahan" on hyvä dumpata teknisesti vanhentuneet tuotteet. Englanninkieliset manuskat todennäköisesti kirjoitetaan maailmanlaajuista käyttöä varten ja monessa maailmankolkassa korput ja C-kasetit lienevät vielä ihan jokapäiväisiä eikä USB-tikuista ja tallentavista DVD-asemista ole kuultukaan. Tosin voi myös olla että ko. teksti on joku jäänne jota on ajattelematta kopioitu manuaaliin aina uuden laitteen tullessa markkinoille eikä ole viitsitty päivittää. Tuo 200€ manuaalihintahan on sitä perinteista "Virallinen Maahantuoja vs. harmaatuonti"-kulttuuria joka Suomen markkinoiden alkaessa avautua oli jonkin aikaa yleistä monilla muillakin aloilla. Esim. monet moottoripyörien maahantuojat kieltäytyivät myymästä varaosia muihin kuin itse tuomiinsa pyöriin, mikä tietysti oli suht tyhmää väistämätöntä muutosta vastaan tappelemista joka kääntyi omaksi tappioksi kun varaosatkin sitten alettiin tuoda suoraan esim. Saksasta. Onhan se monopoliasemaan tottuneen maahantuojan katkeruus voittojen pienentyessä tietysti ymmärrettävää, mutta eipä tuollainen kiukuttelu paljon imagoa nosta. Onneksi englanninkielisiä manuskoja on yleensä saatavilla netistä eikä tarvitse arvailla alkuperäisen tekstin sisältöä sen jälkeen kun varmasti kieliopinnot suorittanut mutta tekniikasta tietämätön kääntäjä on murjonut sen tunnistamattomaksi. Ja jos haluaa manuskan paperille, kuten esim. itse haluan kun tahdon tarkistella asioita esim. treenikämpällä, niin eikun tulostaa sen PDF:n ja laittaa kansioon. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)