Aihe: Softasynaa ja applea keikkasetin täydentäjäksi ??
1
tarmo
14.03.2008 12:06:45 (muokattu 14.03.2008 12:14:30)
Moi,

Tästä on olemassa omiakin keskustelualueita, mutta syy miksi tämä on nyt täällä, on se, että olisin nimenomaisesti kiinnostunut pianistien / bändisoittajien mielipiteistä..Pitkä viesti, mutta tarjoan hyvistä vinkeistä pullakahvit (tod. näk. jollain nelostien varressa olevalla huoltamolla), jos satutaan törmäämään live-elämässä.

Tarvitsisin hieman apua, koska olen itse melko käsi tämän aihepiirin kanssa. Palstalta tuntuu löytyvän monia taustojen tekemisen kanssa sujut olevia hahmoja, joten olisin kiinnostunut hyvään alkuun johtavista vinkeistä. Osaan kyllä mennä sinne AppleStoreen, mutta musahommat te ehkäpä tiedätte kokemuksesta paremmin.

Mulla on tarkoituksena hoitaa itselleni applen joku iWhatever, jolla voisin tehdä pieniä taustalooppeja/muita taustoja livebändini käyttöön, jossa siis on kaikki oikeat instrumentit olemassa. Ei mitään trancehommaa siis, vaan oman pianismi-uruttelun lisäksi haluaisin tehdä massaa ja toteuttaa sellaisia juttuja, joihin ei yhden kosketinsoittajan kädet / rumpalin akustiset rummut yllä.

Tällä hetkellä mulla on käytettävissä motif, rd ja nordin urku, joten perussoundit saisin niistä. Läppärin ei välttämättä tarvitsisi kulkea mukana keikoille "softasynana", eli hyvien taustojen tekeminen olisi se pääintressi.

Millainen läppäri olisi hyvä tähän hommaan? Joku hyvä sekkariohjelma? Paljonko kannattais varata rahaa softasynien hommamiseen, että saa luupit tehtyä ja pari synapulputusta tehtyä taustalle? Budjettini olisi noin 1500 näin alkuun, mutta riittääkö se mihinkään.

Mitä te käytätte?

Kiitos suuresti, jos jaksatte vastata!

-T
Janus
14.03.2008 12:18:42 (muokattu 14.03.2008 15:41:36)
Budjettini olisi noin 1500 näin alkuun, mutta riittääkö se mihinkään.

Kävin hakemassa juuri alkuviikosta Tectorilta (www.tector.fi) uuden Macbookin (2,4 GHz, 2 GB RAM jne.) sekä Logic Pro 8 -studiopaketin. Toimii niin tautisen hyvin. Pyydä Tectorilta tarjousta, toi setti ei kustanna hirveästi enempää kun toi sun laskettu budjetti ja tolla hoituu kaikki - löytyy loopit, samplerit, rumpukoneet ja softasynat taustojen tekoon, sekkari- ja audioeditoriohjelmat, ja lisäksi vielä MainStage-softa livehommiin - pikaisen testin perusteella sekin vaikuttaa todella asialliselta.

Et välttämättä tarvitse aluksi edes ulkoista äänikorttia (Motif taitaa toimia USB-liitännän kautta suoraan midikontrollerina?), mutta jos haluat ajaa masiinalta taustanauhoja vaikkapa stereona tai useampana kanavana niin, että rumpalille tulee klikki vielä omasta rännistään, niin tarvitset ton systeemin lisäksi jonkun ulkoisen monikanavaäänikortin esim. firewire-väylään. Tai sit huokeamman 2in/2out-boksin, ja OS X:n Aggregate Audio -toiminnon avulla laitat sen pyörimään synkassa koneen sisäisen äänikortin kanssa, jolloin saat periaatteessa 4ch ulos - tosta mulla ei ole vielä omakohtaisia kokemuksia, mutta jos se tulee ajankohtaiseksi, niin voin testata ja päivittää vaikka tähän ketjuun omia kokemuksia.

EDIT: +että myöhemmin tohon Macbookiin voi lisätä RAM:ia aina 4 gigatavuun asti. Muistit kannattanee hommata Verkkokauppa.comista, se on nykyisin halpaa kuin saippua. Etuna itse jälkikäteen hommatessa ja asentaessa (=helppo nakki) on se, että tulee todennäköisesti halvemmaksi ja vanhat muistikammat (2x 1 gigatavu) saa pitää itsellään pahan päivän varalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)