Aihe: Midikoskettimet
1
jydki
11.03.2008 15:21:47
Tarkotus olis ostaa midikoskettimet (m-audion oxygen 49), mutta kaipaisin hiukan tietoa niistä ennenkun ostan mitää.

Mikäli en aivan väärin ole käsittänyt nii koskettimet liitetään tietokoneeseen usb-liittimellä ja äänet tulee pihalle tietokoneesta? Tuleeko noiden koskettimien mukana kenties joku ohjelmisto missä olis valmiita soitinääniä, vai pitääkö ohjelmisto hommata erikseen? Entä pystyykö soundfontteja käyttään ääninä koskettimille?

Kyseises soittimes näyttäs olevan kaikenlaisia painikkeita ja säätimiä, mihin niitä tarvitaan?
Laaksonen
12.03.2008 16:13:46
heiasn hoplaa

Itselläni on juurikin kyseinen laite( n1.kk vanha vasta) sitä enne oli Korg Triton joka sai melkein mut hermoraunioksi :D mutta se siitä. elikkä asiaan.:

juurkin Usb liitetään koneeseen. ja äänet tulee tosiaan ulos koneesta ( Tosin siihen tarvit sitten ohjelman ).
ja koskettimien mukana tulee tosiaan ohjelma pläjäykset mutta ite heitin niillä vesilintua ;) .
Minulla on taas käytössä Cubasee mihin sitten laitan jonkin virtuaali synän ja linkitän sieltä sen kuulumaan.
ja nauhoton Midinä sisälle ( Ziljoona kertaa näppärämpää kun vertaa noku Wav muotoon)

Sitten tuohon vehkeeseen niin yleinsä tai ainakin mitä ohjelmi ite käytän niin niihin voi ohjelmoida noi nupikat ja liut tyyliin kun vaikka soitat jotain niin voit muuttam sen ääntä esim . kaikuu, EQ tai ym melkein rajattomat mahdollisuuset, tosin riippuu ohjelmasta. ja sitten siinä synäs o viel ne pädit siel oikees ylä reunas niin ite oon ohjelmoidut niihi rummut niin voin sitten sormil näpytellä niitä.

Jos tulee viel jotain mieleen niin laita vaikka viestii tulee...
Thomas Häggblom
20.03.2008 16:41:28

Ostinpa tuossa juuri Korgin K61 -kontrollerin ja mukana tuli tuo Korg M1 Le softasyna.

Mutta kertokaapa miten tällä on tarkoitus käytännössä soittaa kun softasyna ei reagoi suoraan koskettimiin? Vähääkään nopeampien kuvioiden soittaminen on sula mahdottomuus kun äänet tulevat muutaman millisekunnin viiveellä koneesta ulos. Todella nopeissa jutuissa jotkin äänet jäävät kokonaan pois tai arpeggiot kasautuvat yhdeksi "soinnuksi" joka tulee sitten kerralla ulos.

Opastakaa tyhmää, miten pystytte soittamaan yhtään mitään midikontrollerin ja softasynien avulla?
"Jos on alkoholia ja hyvää seuraa, niin siitä ei hyvää seuraa"
Murgo
21.03.2008 07:41:32 (muokattu 21.03.2008 07:44:27)

Ostinpa tuossa juuri Korgin K61 -kontrollerin ja mukana tuli tuo Korg M1 Le softasyna.

Mutta kertokaapa miten tällä on tarkoitus käytännössä soittaa kun softasyna ei reagoi suoraan koskettimiin? Vähääkään nopeampien kuvioiden soittaminen on sula mahdottomuus kun äänet tulevat muutaman millisekunnin viiveellä koneesta ulos. Todella nopeissa jutuissa jotkin äänet jäävät kokonaan pois tai arpeggiot kasautuvat yhdeksi "soinnuksi" joka tulee sitten kerralla ulos.

Opastakaa tyhmää, miten pystytte soittamaan yhtään mitään midikontrollerin ja softasynien avulla?

Ilmiötä kutsutaan latenssiksi. Ongelma voi olla äänikortissa tai sen ajureissa, jos kyseessä on koneen sisäinen äänikortti kannattaa kokeilla ASIO4All-nimistä ilmaista yleisajuria.

Edit tässä linkki: http://www.asio4all.com/
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Thomas Häggblom
25.03.2008 23:51:35

Mmm aivan, tiesinkin sen verran ettei vika varmasti ole kontrollerissa vaan tietokoneessa. Kokeilen päivittää tarvittavat asiat ja testailen sitten. Kiitoksia vain :)
aaro
26.03.2008 00:46:23
Ilmiötä kutsutaan latenssiksi. Ongelma voi olla äänikortissa tai sen ajureissa, jos kyseessä on koneen sisäinen äänikortti kannattaa kokeilla ASIO4All-nimistä ilmaista yleisajuria.

Edit tässä linkki: http://www.asio4all.com/

nyt kun täälläkin on näistä latensseista puhetta:

kuinkahan hyvin tuollainen ilmaisajuri latensseja hävittää?
Itse olen meinaan ajatellut juurikin tuota korgin mallia ostaa. Tosin olen jo päätymässä muihin vaihtoehtoihin, mutta mielessä silti vielä.
Koitin haeskella myös jotain kokeiluversiota tms. tuosta M1 ohjelmasta testattavaksi, mutta heikoin tuloksin. Olisi voinut kokeilla niitä latensseja jne..

mahtaako tuosta ohjelmasta muuten saada mitään kunnon monipuolisia urkusaundeja irti? Saundinäytteet korgin sivuilla oli ihan jees tavaraa mutta eivät kovin kattavaa kuvaa antaneet..
Murgo
26.03.2008 06:28:05

kuinkahan hyvin tuollainen ilmaisajuri latensseja hävittää?

Softasynia ei tuolla ajurilla paljon ole tullut käytettyä kun on erillinen audiointerface omalla ajurilla, mutta sen verran olen kokeillut että soittamaan pystyy tuon ajurin asentamisen jälkeen ainakin siedettävästi läppärin oman äänikortinkin kautta, koneen omilla ajureilla latenssi oli todella häiritsevää, ei oikeastaan tullut soitosta mitään. Kovin nopeista tilutuksista en sitten tiedä, kun soittelen aika rauhallisia juttuja.

Parhaaseen tulokseen kuitenkin varmaan pääsee hankkimalla varta vasten musiikkikäyttöön tarkoitetun äänikortin jossa tulee oma ASIO-ajuri mukana. Ainakaan tuolla Alesis IO2:lla en itse huomaa mitään latenssia softasynien soitossa. (Sillä varauksella taas että mitään ultranopeita pianojuttuja en edes osaa soittaa). Äänenlaatu ja varsinkin liitännät ovat myös paremmat kuin perusäänikortissa.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Thomas Häggblom
29.03.2008 02:35:05 (muokattu 29.03.2008 02:36:29)

Jees, no en minäkään osaa tilutella sen kummemmin, mutta latenssi oli ilmeisesti niin poissa kohdaltaan että ongelman huomasi jo ihan taustamattoja soittaessa.

Siinä Korg M1 Le:ssä ei muuten ole paljon mitään hyödyllistä, eipä kannata siitä paljoa maksaa. Jos siihen saisi kaikki soundikortit niin ehkä löytyisi jopa jotain käyttökelpoista, mutta suoraan (Korg K-sarjan midikontrollerin) paketista se on kyllä aika turha ja lähinnä vaan sellasta ekstraa millä voi mainostaa. Programmeja vain 200, combeja 100, ja kummastakin 90% vaatii rajumpaa muokkailemista.

Mutta itse kontrolleriin olen tyytyväinen. Koskettimet ovat kaukana täydellisyydestä, mutta sitäkin kauempana M-Audion vastaavista peleistä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)