Aihe: Korg X50
1 2
Sorgan
22.04.2007 18:12:29
Tein nyt sitten topicin x50:stä. Millä tavalla kyseiseen soittimeen saa lisää soundeja?
Ja jos on muutakin keskusteltavaa aiheesta niin, lava on teidän.
Life without music isn't a life.
Leikari
22.04.2007 18:44:32 (muokattu 22.04.2007 18:53:18)
Lisää soundeja saa esim. itse tekemällä: syntikan mukana saa editoriohjelman, jolla soundien muokkaaminen/teko on helppoa.

On tietysti hyvä perehtyä äänisynteesin perusteisiin ellei ennestään ole hanskassa - - vaan eiköhän se manualikin jotain neuvo.. siitä se lähtee. Aluksi voi tuntua vaikealta, mutta harjoitus tekee mestarin vaikka aivan käden käänteessä se ei ehkä tapahdukaan.

Hyvä tapa on käydä manuali läpi, että mitä parametrejä on ja testata samalla, että miten niiden muuttaminen vaikuttaa (kaikki efektit ja layerit ensin pois - - ne opetellaan sitten erikseen). ... elikä erilaisia soundeja lähtökohdaksi ja sitten vaan "ruuvaamaan". Sekin on hyvä, että lähtee taaksepäin purkamaan jotain soundia so. ensin pois juuri mainitsemani efektit ja layerit. Erilaisia sampleja on hyvä kuunnella myös siten ,että avaa filtterit kokonaan so. kuulee puhtaan samplen tuottaman äänen - samoin pois moduloinnit jne. ... ja sitten noita kaikkia taas kehiin ja erilaisia asetuksia manualin kanssa kokeilemaan

omia soundeja tehdessä ei niinkään kannata summassa väännellä, vaan päättää minkä tyyppinen soundi pitäisi tehdä - - sitten vaan johdonmukaisesti vastaavan tyyppisten soundien kanssa saatujen kokemusten perusteella tekemään.

(... vaikka mistä minä tiedän, että millainen mestari tuossa hommassa olet).

Soundit voi tallentaa tietokoneelle ja vaihdella synassa olevia soundeja kulloisenkin tarpeen mukaan.

Myykö sitten joku valmiita uusia soundisettejä tuohon - - en tiedä - ei taida olla mitään korttipaikkaakaan uusille sampleille tms.??

http://www.korg.com/gear/info.asp?A_PROD_NO=X50

edit: vielä... tietysti kannattaa hakeutua johonkin mahdolliseen ko. synaa käsittelevälle keskustelupalstalle . .. eiköhän sitä kautta + Googlettamalla löydy - tietokoneella editoriohjelman avulla sitten tapahtuu se siirto ... muistaakseni usb-piuhalla kiinni - tsekkaa manualista ohjeet - varmaan rautalangasta on siellä väännetty.

-- -
http://www.korgforums.com/forum/phpBB2/viewforum.php?f=46
Sorgan
22.04.2007 18:57:47
Kiitoksia. Voisiko joku vielä kertoa mitä ovat:
-parametrit
-layerit?

Kiitoksia.
Leikari
22.04.2007 21:24:02
-parametrit
-layerit?

Kiitoksia.

tässä yhteydessä vaikkapa näin

parametri: säädettävä suure - eli käytännössä syntikassa säädettävä ääneen vaikuttava ominaisuus - vaikkapa oskillaattorin aaltomuoto, perus äänenkorkeus, filtterin (suodin) rajataajuus (cutoff fequency) ja sen korostuksen määrä (resonance), modulointilähde (muuttaa jotain muuta parametriä) jne...

layerit: korgilla itseasiassa "combination" - eli: perustasolla syntikassa on joku voice/sound tms. - niitä voidaan yhdistää soimaan samaan aikaan ja muodostaa siten monimutkaisempi/-uloteisempi soundi

eipä kestä

- -

äänisynteesin perusteisiin on kyllä hyvä ainakin vähän perehtyä - en vaan osaa neuvoa hyvää ja helppoa tietolähdettä - kysy kirjastosta - voivat vaikka kaukolainata. tsekkaa se korgin manualikin ensin. Ko. asiassa on kuitenkin niin paljon asiaa, että täällä ei jakseta tarpeeksi neuvoa.
Sorgan
24.04.2007 19:04:53 (muokattu 24.04.2007 19:07:41)
Oma X50:ni saapui Saksasta tänään. Vaikuttaa hyvältä soittimelta. Soundeja ainakin riittää ja säätöjä on! Suosittelen!
Janus
24.04.2007 23:11:59
Oma X50:ni saapui Saksasta tänään. Vaikuttaa hyvältä soittimelta. Soundeja ainakin riittää ja säätöjä on! Suosittelen!

Soitapa pari keikkaa ja tee muutama äänite ja suosittele sit lisää.
piiska2
25.04.2007 15:29:41
-parametrit
-layerit?

Parmetrien arvoja kannatta muuttaa ja kokeilla niin tietää mite ne soundiin vaikuttavat. Itse olen opetellut soundien muokkaamista ihan kantapään kautta. Toisinaan saattaa tulla vahingossa ihan hyviäkin soundeja.

Layerit (joissakin synissa Combi, joissain Performance) ovat siis multisoundeja, joissa soi useanpi soundi yhtäaikaa.Esim. Voit tuplata pianosoundin vaikkapa jousilla.

Split taas jakaa kokettimiston niin että vasen käsi soittaa vaikkapa bassosoundia ja oikea vaikkapa urkuja jne.

LSyntikoissa on uskomattoman paljon ominaisuuksia, joita monikaan ei jaksa hyödyntää.
Itselläni on melko vaatimaton Yamaha S30, mutta olen jo vuosikausia muokkaillut sen soundeja. Sehän on kuin täyttäisi ristikkoja tai sudokuja, yhtä terapeuttista.
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
Sorgan
01.05.2007 21:24:43
Haluaisin kytkeä X50:n tietokoneeseeni kiinni, mutta miten? Soittimessa on kyllä USB-portti mutta mistä hankin johdon? Ja kun laitan sitten joskus sen johdon soittimen ja koneen väliin, niin voiko niitä soundeja säädellä etc. suoraan vai mitä siinä pitäisi tehdä?
Nidhöggr
01.05.2007 22:39:07
mistä hankin johdon?
Olen ymmärtänyt niin, että siihen käy aivan tavallinen USB-kaapeli jonka voi ostaa... Elektroniikkaliikkeestä? Minun mielessäni on pyörinyt sama kysymys, en vain ole laiskuuttani käynyt Gigantissa tarkistamassa.
Krää-ähh.
box
03.05.2007 20:57:45
Olen ymmärtänyt niin, että siihen käy aivan tavallinen USB-kaapeli jonka voi ostaa... Elektroniikkaliikkeestä? Minun mielessäni on pyörinyt sama kysymys, en vain ole laiskuuttani käynyt Gigantissa tarkistamassa.

Näin on, itse ostin ihan perus USB-johdon ja hyvin toimii.
Sorgan
13.05.2007 21:41:27 (muokattu 13.05.2007 21:43:00)
Joo, laitoin nyt synan kiinni koneeseen ja kiinnostaisi tietää mitä tällä nyt voi tehdä?

OFFTOPIC
Tarvitsisin jonkin softan jolla voisi äänittää. Suositelkaa.
isojussi
15.05.2007 21:54:03
Joo, laitoin nyt synan kiinni koneeseen ja kiinnostaisi tietää mitä tällä nyt voi tehdä?

OFFTOPIC
Tarvitsisin jonkin softan jolla voisi äänittää. Suositelkaa.

Mulla on Cakewalkin toiseks uusin Homestudio ja se on kyllä munsta tosi hyvä.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Nidhöggr
15.05.2007 22:03:19
Nuo Cakewalkin hommelit ovat kuullemma aika hyviä mitä olen netistä lukenut. Itse kuitenkin vittuunnuin kun suureksi järkytyksekseni näinkin kehittynyt tekniikka ei mahdollista pelkän USB-johdon kautta äänittämistä.
Krää-ähh.
isojussi
15.05.2007 22:11:21
Niin - siinähän pitäis tulla mukana editorisofta, jonka pitäis vielä pelata plugarina kaiken maailman sekvensseriohjelmissa - oliskohan poitsujen aika

1: Katsoo vaikka sieltä Leikarin linkittämiltä sivuilta se NAMM - video
2: Lukee manuaali

Minkälainen kosketus tossa on? Aikoinaan, kun N-sarja tuli markkinoille, se oli kiippariltaan iso pettymys Oiwaan tottuneelle.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Skyfall666
19.07.2007 14:12:43
Ostin viimein tuon X50:n. Erittäin loistava vehje, varsinkin jousi-, padi- ja orkesterisoundien osalta.

Miten muuten nuo soundit saa tallennettua järkevään järjestykseen keikkailua ajatellen? Pitäsi saada nopeesti lennossa vaihdettua soundia.

Ja ilmeisesti omien soundien tallentaminen onnistuu ainoastaan tehdaspresettien päälle?
aaro
19.07.2007 14:49:04
Tervehdys!

Olen lueskellut täällä että x50 on lähinnä hevisyna. Vissiinkin hyvien strinng ja violin ääniensä takia!
Mites sitten organ ja pianosaundit? Toimiiko hyvin?
Miten laite muuten sopii klassikkorock ja funk ja semmotteelle "kevyemmälle" puolelle?

Onkohan missään x50:tä kokeiltavana, esim. helsingissä. Olen tässä miettinyt että jos hommaisi roland juno-d:n, korg x50(eikö hintaluokka ole suunnilleen sama?) vai yamaha mm6:n(vai mikäseoli). Junon saundeista pidin, mutta korgia en ole päässyt vielä kokeilemaan...
omia kaiuttimia ei korgissa taida olla..?
Skyfall666
19.07.2007 16:01:41
Heviin sopii mainiosti, kuten Korgit yleensä aina. Kuten jo mainitsin niin nuo jousi- yms muut jutut on ihan parhautta. Pianosoundi on Korgin tuntuen vähän "terävä", tosin sopivasti muokkaamalla varmasti ihan käyttökelpoinen. Rock- ja funkmusaankin käyttäisin, ainakin loistavien brassien ansiosta.

ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ OSTA JUNO-D:TÄ! Uskomattoman paska vehje, soundien muokkaus on todella rajoitettua, ja kaikessa mahdollisessa on säästetty tuota tehdessä. Ainut plussa tuossa on se, että piano on hieman aidompi kuin Korgissa. Paljon muuta käyttökelpoista soundia kyseisessä kapistuksessa ei olekaan. Yamaha MM6:sta en osaa mitään sanoa kun en ole vielä testannut, mutta speksien puolesta vaikuttaa ihan hyvältä laitteelta.

Tosiaan X50 on sama syna kuin TR61, mutta hieman karsituilla ominaisuuksilla. Keikkailun puolesta todella kätevä, varsinkin kun painoa on hieman päälle 4 (!) kiloa, ja kantokahvat helpottaa roudausta mukavasti. Lähtee muuten Thomannilta hintaan 655 €, Suomen musaliikkeissä joutuu pulittamaan vielä pitkästi yli 800 €. Niin ja omia kauittimia Korgissa ei ole.
aaro
19.07.2007 19:36:16 (muokattu 19.07.2007 20:05:56)
Heviin sopii mainiosti, kuten Korgit yleensä aina. Kuten jo mainitsin niin nuo jousi- yms muut jutut on ihan parhautta. Pianosoundi on Korgin tuntuen vähän "terävä", tosin sopivasti muokkaamalla varmasti ihan käyttökelpoinen. Rock- ja funkmusaankin käyttäisin, ainakin loistavien brassien ansiosta.
mites Urku/hammondisaundit?

ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ OSTA JUNO-D:TÄ!
hmm.. ilmeisesti tuo on mielipiteitä jakava laite! Kovin edullinen on kuitenkin ja hyvät urkusaundit, saas nähdä mitä teen, no ei siitä sitten sen enempää ettei mene offtopiciksi!

Lähtee muuten Thomannilta hintaan 655 €, Suomen musaliikkeissä joutuu pulittamaan vielä pitkästi yli 800 €. Niin ja omia kauittimia Korgissa ei ole.

En taida nettikaupasta viitsiä ostaa. En uskalla....
Kallis se kyllä suomessa näyttää olevan. Pidin hintakattona 700e. Tosin nytten kun on kesätöissä(pari kk) niin ehkä viittii soittimiin investoidakin normaalia enemmän.
Täytyy löytää joku putiikki missä tuota voisi kokeilla.

Niin ja jos ne kantokahvat on niin se on ehdottomasti plussaa! Kun kuitenkin yritän pääkaupunkiseudulle muuton jälkeen(elo syyskuussa) aktivoittaa musiikkiharrastusta joko etsimällä tai perustamalla bändin taikka alkamalla tekemään jotain projektiluontaisia säestyksiä tai omb juttuja...
Heviä tuskin tulee kyllä soiteltua että en tiedä pitäisikö siinä mielessä katsoa joku toinen laite, esim se yamaha tai joku kun ei niille viulusaundeille niinkää ole käyttöä..

E:kirotusvirheitä

E2: Vielä offtopicia mm6:sta että siitä sanottiin saksalaisessa(saksankielisessä) arvostelussa että ei voi oikein muokata saundeja, eli sama ongelma kuin juno-d:ssä.

x50:ssä vissiinkin sitten on laajemmat muokkausmahikset vai?
Ile-
19.07.2007 22:05:08
Tietääkö kukaan missä musakaupassa olisi tuo x50 esillä?
Allekirjoitus
Synastikki
21.07.2007 14:49:49

Tietääkö kukaan missä musakaupassa olisi tuo x50 esillä?

paras paikka kokeilla ainaki pk-seudulla saattais olla Malmin DLX-music... siellä saattais olla ku ne on ainaki vahvan oloisesti sitä sivuillaan mainostellu.. en ole kuitenkaan varma..
Hevihaarukka! |,,| kalamies #51 >-)))>
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)