Aihe: Midikiipparista yms.
1
kippendaal
09.06.2008 16:31:28 (muokattu 09.06.2008 16:44:18)
Mulla olisi kolmesta asiasta kysyttävää. Toivottavasti joku jaksaa lukea.

Käytän M-audion oxygen midikeyboardia Cubase SX:n kautta erilaisilla plug-ineilla, ja aiemmin äänet jätättivät midikiipparin koskettimia painettaessa. Asetuksia räplättyäni sain probleeman kuitenkin korjattua, mutta tästä seurasi uusi ongelma. Cubase menee säännöllisin väliajoin "Out of Sync" ja ääni katkeaa ikävästi rapisten. Tämä ongelma esiintyy cubasella äänittäessä mitä tahansa soitinta tai laulua, tai midikiipparilla soitettaessa millä vaan plug-inilla, tai ezdrummerin itsekseen paukuttaessa. Joskus ennenkin näin kävi, mutta vain todella harvoin pitkän pitkän aikaa ääniteltyä. Nyt häiriötä tapahtuu about puolen minuutin välein.
Ongelman ei pitäisi johtua koneen tehoista, koska vehkeet on viimeistä huutoa. Äänikorttina toimii MIA MIDI.
Olen penkonut Cubasen helppejä, ja lueskellut netistä latenssista yms. mutten ole löytänyt asetusta joka korjaisi ongelman.

Asio Echo buffer size on tällä hetkellä 256 samplea, input latenssi on 7,211 ja output latenssi on 5,805. Olen muutellut kaikkea ihan summamutikassa, mutta näillä asetuksilla soundit tulee suht koht oikealla ajoituksilla ulos styrkkareista.

Mia:n sample rate on lukittu 44,100:n.
Gsif buffer size on 256 samplea.
Purewave buffer size on 512.

Noi voi olla päin h**vettiä laitettu, koska en todellakaan tiedä missä suhteessa toisiinsa nuo pitäisi olla. Sen tiedän että latenssin pitäisi olla mahdollisimman pieni. Yritys ja erehdys meiningillä olen asetuksia säädellyt + ohjeiden neuvojen avulla.
Jos jotain muuta tietoa tarttee niin kertokaa. Olisi ihana saada tämä todella rasittava häikkä veke.
Mitään muita ohjelmia en ole pyöritellyt samaan aikaa joten ei voi mistään ylikuormituksestakaan johtua.

Sitten toinen kysymys:

Haluaisin keikka käyttöön sopivan kosketin-systeemi ratkaisun, jonka soundeja voisi vapaasti itse muutella ja soitella midikiipparin kautta ilman että tarvitsee aina tietokonetta siihen messiin. Onko jonkinlainen synamoduli tällaiseen oikea ratkaisu?
Voitteko suositella jotain hinta/laatusuhteeltaan jämäkkää vehjettä?

Kolmas:

Yleensä soitan bändissä kitaraa, eikä synalle löydy soittajaa. Olisi kiva tehdä joihinkin biiseihin synastemma himassa, ja yhdistää se sitten live/treenitilanteessa bändin meininkiin. Miten tällainen kannattaa hoitaa? Ja mitä vehkeitä siihen tarvitsee? Yksi vaihtoehto olisi, että jos pistää levyltä raidan tulemaan ja soittaa sitten siihen päälle, mutta ongelmana on miten kaiken saa täsmällisesti synkronoitua toisiinsa. Tämä ongelmana varsinkin silloin jos rumpali lyö tahdin ja syna tulee mukaan vasta myöhemmin.

Kiitoksia kaikesta avusta jo näin etukäteen!

ps. haulla on yritetty etsiä vastaavia aiheita mutta eipä ole lykästänyt.
Nakkiso
09.06.2008 18:00:11
En tiedä, että mikä muu voisi olla ongelmana kuin juurikin tehon loppuminen. Pienempi latenssi vaatii aina enemmän tehoa ja aina pitää vähän tasapainotella siinä siedettävän latenssin ja konetehon rajoitusten välillä. Voi olla kyse ihan muustakin, kertokaa fiksummat.

Synamoduli voisi olla ihan hyvä ratkaisu, jos sulla kiippari on jo ennestään. Itse voin suositella ainakin Rolandin moduleita, esim JV-1080, JV-2080, XV-3080, XV-5050, XV-5080. Noita liikkuu välillä esim. muusikoiden.netin torilla. JV-sarjalaisten arvo nykyään n. 300-400 euroa ja XV:t 400:sta ylöspäin.

Jos haluat keikalla käyttää tietokoneelta tulevia kiippariraitoja, niin äänikortissa olisi hyvä olla useampi ulostulo. Yhdestä stereoparista tulee se kiippariraita joka menee pa:sta ulos yleisölle ja toisesta clicki rumpalin monitoriin/kuulokkeisiin. Jos on vain yksi ulostulo, niin kai sen voi jakaa kahdeksi monoksi ja mennä niillä.

Eli taustanauhalta tulee vaikkapa kahden tahdin mittainen sisäänlasku rumpalille, josta rumpali huutelee sen toisen tahdin bändille ja sitten mennään.

Äh, enhän mä näistä mitään tiedä, kunhan arvailen. Kertokaa muut lisää.
http://www.myspace.com/laurisalomaatrio
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)