Aihe: Pikavalinnat soundeille 1 | |
---|---|
![]() 19.06.2008 00:38:40 (muokattu 19.06.2008 00:39:09) | |
Käytän livenä soittaessani useaa syntikkaa, enkä ole jaksanut värkätä soundeja setin mukaiseen järjestykseen, sillä setti on luonnollisesti joka kerta erilainen. Näin ollen tulee turhan pitkä tauko biisien väliin, kun vaihdan kolmeen synaan saundit ja transponoinnit. Kitaramiehillähän on noiden järkälemäisten räkkihirviöden ohjaamista varten midilankut jalkojen ulottuvilla, joten onkohan tällainen viritys toimiva systeemi syntikoille? Helpottaisi paljon, jos yhdellä polkaisulla saisi konffit vaihdettua täydellisesti edes kahteen synaan. | |
![]() 19.06.2008 09:23:43 | |
Yleensä yksi syntikka toimii Masterina. Eli väsäät yhden syntikan presetteihin valmiit asetukset ja ohjaukset muillekkin lankuille. Jollei yksikään lankuistasi sovellu Masteriksi, voi käyttää noita yleisiä midilautoja polkimineen. Tosin itsellä ei ole kokemusta niistä. Humppaa tai soita humppaa | |
![]() 19.06.2008 12:36:28 | |
Pitääpä perehtyä noihin lankkujen ominaisuuksiin. En ole koskaan midittänyt syntikoita, koska en ole keksinyt sille mitään merkittävää hyötä, mutta jospa nyt keksii. Soveltuukohan joku näistä masteriksi sitten: Korg Trinity ProX Korg X5D Casio CTK-671 (älkää naurako. tässä on oikeesti muutama ihan käyttökelpoinen soundi :D) | |
![]() 19.06.2008 14:21:27 | |
Tuo Trinity varmaan ainakin sopii. Eikös sen combination moodi ole 8-osainen multitimbraali? Siitä käytät kaks osaa noille muille soittimille niin hienosti menee. Joku Korg-expertti varmaan tietää paremmin, en ole ainoatakaan omistanut. | |
![]() 20.06.2008 10:53:36 | |
Tuo Trinity varmaan ainakin sopii. Eikös sen combination moodi ole 8-osainen multitimbraali? Siitä käytät kaks osaa noille muille soittimille niin hienosti menee. Joku Korg-expertti varmaan tietää paremmin, en ole ainoatakaan omistanut. juurikin näin... ainakin Tritonissa toimii näin ja Trinityn arkkitehtuuri on aikalailla samanmoinen. Hevihaarukka! |,,|
kalamies #51 >-)))> | |
![]() 20.06.2008 11:48:16 | |
tulee turhan pitkä tauko biisien väliin, kun vaihdan kolmeen synaan saundit ja transponoinnit Treenaa tuo viimeinen pois, niin homma nopeutuu jo puolella. COVS n:o 1. | |
![]() 20.06.2008 11:53:52 | |
Treenaa tuo viimeinen pois, niin homma nopeutuu jo puolella. Jess: Aikoinaan mä kuvittelin että transpose nappi on mun pelastus, mutta oon käännynnäinen, pitää osata/opetella soittamaan soivassa sävellajissa. | |
![]() 21.06.2008 02:51:13 | |
Odottelinkin, että milloin tuosta transponoinnista tulee valitusta :D. Meillä tuo kitaristi tykkää käyttää melko paljon tuota capoa, joten itsellä kasvaa ylivoimaiseksi tuo transponoinnin houkutus, ja sitä tulee käyteltyä. :) Mutta transponointikäskyt eivät siis siirry millään tavalla midikaapeleiden kautta? | |
![]() 21.06.2008 05:47:30 | |
juurikin näin... ainakin Tritonissa toimii näin ja Trinityn arkkitehtuuri on aikalailla samanmoinen. minusta taitaa erota lähinnä samplerom ja ehkä näyttökin. | |
![]() 21.06.2008 12:43:48 | |
Eikös suunnilleen kaikki syntikat saa lähettämään program change käskyn ulos midinä ja vastaavasti kuuntelemaan niitä? Minulla ainakin on combit niin että kun vaihdan X3:sta tietyn biisin soundit, niin M3R ja JV2080 vaihtavat samalle numerolle, sitten vaan pitää järjestää kussakin koneessa combit oikeisiin muistipaikkoihin. Koneet on siis ketjutettu peräkkäin MIDI out-MIDI in, MIDI thru-MIDI in. Toisissa koneissa numerointi lähtee nollasta ja toisissa ykkösestä mikä tietysti pitää huomioida. Ainakin omissa koneissani transponoinninkin saa muistaakseni tehtyä combikohtaisesti, jolloin ei mastertransponointia tarvitsekaan päästä muuttelemaan. Tietysti jos kaikki koneet ovat koskettimilla varustettuja ja niitä soitetaan erikseen ja MIDI:ä käytetään vain soundien vaihtamiseen, pitää kanavat laitella niin etteivät sotke toisiaan. Vai käsitinkö jotenkin väärin, mikä saattaa olla mahdollista näin juhannuksen jälkeen? Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 21.06.2008 14:59:09 | |
juhannuksen jälkeen? ???? Tänään on juhannus. | |
![]() 23.06.2008 04:51:37 | |
Soveltuukohan joku näistä masteriksi sitten: Korg Trinity ProX Korg X5D Casio CTK-671 (älkää naurako. tässä on oikeesti muutama ihan käyttökelpoinen soundi :D) Omakohtainen sovellutukseni samaan ongelmaan oli aikanaan siirtyä käyttämään yhtä tehokasta pitkää (88 nappulainen) synaa, ja laittaa saundit biisi kohtaiseen järjestykseen. Esimerkiksi yhden biisin saundit löytyvät Combi-osaston muistipaikoista A000 - A005. Nämät kun merkkaa nuotteihin, tai illan settilistaan, ja hoitaa saundin vaihdon pedaalilla biisin keskellä, niin siinä se. Et tarvitse kuin yhden synan (sinulla tuo Trinity ProX) jonka saundit on kerran järjestykseen laitettu ja lappuihin merkattu. Vähentää roudausta huimasti ja näyttää pro-meiningiltä yleisön silmissä. Kannattaa tallettaa kaikki saundit Combina, niin ei tarvitse kesken illan alkaa mode nappulaa hiplaamaan. Myös tuo Foot Switch asetus pitää muuttaa "Program UP" komentoa hoitamaan. Muuttaminen tapahtuu muistaakseni "Global-mode" osaston menun toisella "Conroller" sivulla kohdassa "Foot Switch Assing". Näin minä teen. Se ei välttämättä toimi kaikilla, mutta kokeile josko tästä olisi sinulle jotain iloa. Ja lopuksi: Idea ei ole minun. Opin tämän Jordan Rudessilta. En väitä etteikö se olisi täysin mahdotonta, mutta en siltikään sanoisi kyllä. | |
![]() 23.06.2008 10:32:01 | |
???? Tänään on juhannus. Murgo on edellä aikaansa... La musique est le seul des talents qui jouissement de lui-même, tous les autres veulent des témoins. | |
![]() 23.06.2008 18:20:15 | |
Näin minä teen. Se ei välttämättä toimi kaikilla, mutta kokeile josko tästä olisi sinulle jotain iloa. Ja lopuksi: Idea ei ole minun. Opin tämän Jordan Rudessilta. Piano ja Urut on melko vaikea laittaa samalle koskettimistolle, kun käyttää niitä biisissä vuorotellen. Eikä hirveesti innosta mahdollinen miettimistauko, mikäli soundia vaihtaa aina välillä. Asia erikseen, jos erottelee ko. soundit velocitylla samaan combiin, mut voi olla vähän haasteellista soundien luonteesta ja soittotyylistä johtuen. | |
![]() 23.06.2008 19:47:03 | |
Piano ja Urut on melko vaikea laittaa samalle koskettimistolle, kun käyttää niitä biisissä vuorotellen. Eikä hirveesti innosta mahdollinen miettimistauko, mikäli soundia vaihtaa aina välillä. Asia erikseen, jos erottelee ko. soundit velocitylla samaan combiin, mut voi olla vähän haasteellista soundien luonteesta ja soittotyylistä johtuen. 88:ssa koskettimessa on paljon varaa splittaamiselle. Toinen vaihtoehto on laittaa yhden biisin kaikki soundit yhteen combiin, jos timbraalisuus antaa myöden. Näin teen itse. Yks setup (==combi) jokaista biisiä kohden, setuppiin mahtuu nykylaitteillani 32 soundia. Jos ne loppuvat kesken, niistä kuuteentoista voi vielä ohjelmoida 32 kerrosta jokaiseen. Minkäänlaista miettimistaukoa ei mulla ole ikinä ollut, tosin mä en ole Korgia käyttänyt. | |
![]() 24.06.2008 15:55:26 (muokattu 25.06.2008 07:32:23) | |
Piano ja Urut on melko vaikea laittaa samalle koskettimistolle, kun käyttää niitä biisissä vuorotellen. Eikä hirveesti innosta mahdollinen miettimistauko, mikäli soundia vaihtaa aina välillä. Asia erikseen, jos erottelee ko. soundit velocitylla samaan combiin, mut voi olla vähän haasteellista soundien luonteesta ja soittotyylistä johtuen. Niin noh... Minä laitan combeja tarvittavan määrän peräkkäin, eli yhtä kappaletta kohti minulla voi olla combeja vaikka 20kpl käytössä. Combit minulla on järjestetty peräkkäiseen järjestykseen jolloin seuraava tarvittava saundi vaihtuu poljinta painamalla. Tällöin on myös helppoa ohjemoida kaikki transpose yms. tiedot suoraan combiin, joten keikalla ei tarvitse kuin katsastaa lapuistaan ko. biisin ensimmäisen saundin numero ja alkaa soittaa. Jos haluaa tehdä elämänsä helpoksi, niin merkkaa nuotteihinsa kohdan jossa combia pitää vaihtaa, niin säästyy muistelemiselta. Kun sitten keikkalista on kourassa, niin laitan vain laput järjestykseen ja lukaisen aina lapusta kunkin biisin lähtö saundin numeron (ja muutetun sävellajin jos olen ohjelmoinut transposet suoraan combiin). Jos haluaa oikein hifistellä, niin voi myös tehdä näin: Jos kiipparissa on vaikkapa neljä combi-pankkia A,B,C,D, niin tallettaa kaikki combit pankkeihin A,B ja C. Pankkiin D taas kopioidaan kunkin illan settilistan biisien saundit. Käyttää siis kolmea ensimmäistä pankkia tavallaan "varasto" muistipaikkana saundeille, ja noista "varasto" paikoista vain poimii vain sinä illtana tarvittavat saundit käyttöön pankkiin D. Splittaamisella homma tietenkin helpottuu aikalaillakin, ja juuri splittaamista ajatellen minä suosittelin sinulle tuota pisintä lankkua Trinity ProX:ää. Tämä tietenkin vaatii järkyttävän määrän esiohjelmointia, mutta toisaalta niin tarvitsee myös midilankun ohjelmointikin. Tähän lopputulemaan minä päädyin noin vuosi sitten kun painiskelin ihan saman ongelman parissa. Tuohon aikaan käytin kahta kiipparia ja viittä modulia. Minä vain kyllästyin tajuttomaan kasaan roudattavaa, ja asiaa pari kuukautta pohdittuani päädyin tähän ratkaisuun. Takaisin en vaihda. En. En väitä etteikö se olisi täysin mahdotonta, mutta en siltikään sanoisi kyllä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)