Aihe: Viritys ja ääni? .. ja muuta kysmystä.. 1 | |
---|---|
![]() 19.08.2008 22:00:58 | |
Lyhyesti: ostimme ensimmäisen pianomme viime huhtikuussa. Sitä ennen ei mitään tietoa tai kokemusta pianoista / soittamisesta. Mutta into sitäkin suurempaa ja on tullut harjoiteltua ihan omaksi huviksi. Piano on nyt kertaalleen viritetty alkukesästä. Yhtä juttua mietin, nimittäin käytän aika paljon kaikupedaalia (olihan termi oikein? sitä oikean puoleista..) ja aika häiritsevästi kuuluu sellainen "metallinen" soundi usein. Kuuluuko se asiaan? Vai johtuuko taitamattomasta soittamisestani :) ? Anyway, se ei kuulosta hyvältä. 2. Kysymys liittyy itse soittamiseen: Pikkuhiljaa on tullut pimputeltua hitusen vaikeampiakin (siis minulle) nuotteja. Usein tulee se ongelma, että sormet ei riitä. Venyykö sormet ulottuvimmiksi kun soittaa? vai onko olemassa jokin kikka, ongelman kiertämiseksi? siis soittamalla kyseinen kohta jotenkin eri tavalla, jne..? 3. Jos tulee mieleen nuottikirja suosituksia aloittelijalle, niin kuuntelen korvat höröllä.. ps. en ole menossa pianotunneille, haluan harjoitella itsekseni.. | |
![]() 19.08.2008 22:43:07 | |
Jos se metallinen ääni tulee kun sä painat sen pedaalin alas niin voisi tarvita joku kohta rasvaa, tai pedaalimekanismi korjausta. Pianonvirittäjälle kannattaa rimpauttaa ja kysyä neuvoa, ja antaa vaikka ääninäyte kännykässä :) Sitä kaikupedaalia on sitten tarkoitus välillä päästää ylöskin. Eikä tartte ihan pohjaan asti polkea, puoliväli tai neljänneskin riittää. Käsiä voi oikein hyvin levittää, ihan perus 'jännitän kämmenpohjaa dynaamisesti niin että sormet sojottavat eri suuntiin' ja 'painan neljää sormea (ei peukaloa) pianon pystysuoraan etuseinään kunnes tuntuu mukava venytys' -harjoitteilla. Runnoa ei saa. Jos vähänkin sattuu niin heti on lopetettava. Sormethan eivät pituutta kasva, mutta kämmen levenee ja vahvistuu. Tyypillisesti vähän soittavilla ja aloittelijoilla kun kattoo rystyslinjan profiilia niin pikkurillin rystynen roikkuu reilusti alempana kuin muut. Idea olisi saada rystyset sellaseksi dynaamiseksi kaareksi, niin silloin se ulotuvuuskin on se maksimi mitä sun käsillä saa. Thompsonin pianokoulu on hyvä. | |
![]() 19.08.2008 22:46:02 | |
vai onko olemassa jokin kikka, ongelman kiertämiseksi? siis soittamalla kyseinen kohta jotenkin eri tavalla, jne..? Joissakin tapauksissa voi ongelman kiertää soittamalla arpeggiona sustain-pedaalin avulla. (Sävelet peräkkäin kaikupoljin alaspainettuna) | |
![]() 20.08.2008 08:54:27 | |
Ajattelinkin soittaa virittäjälle lähiaikoina ja pyydän zekkausta ja viritystä. Itsestä vain tuntuu että se kaikupedaalia painaessa ja koskettimia painaessa ääni ei tule oikein. Mutta sepä varmaan selviää sitten uudelleen virityksen yhteydessä. Joskus käy myös niin, että kosketinta painaessa ei tule ääntä ollenkaan.. ikäänkuin vasara ei osuisi kohteeseensa (tämä myös liittyy tuohon pedaaliin). Hyvä vinkki tuo sormien venytysjuttu. Olen jonkin verran tahallaan soittanut sellaisia nuotteja, joissa sormien on venyttävä äärimmilleen. Eiköhän ne pikkuhiljaa veny ja tottele. ps. nuoteista: kirjastosta olen löytänyt kohtuu hyvin nuottikirjoja, tosin tuntuu että ainakin omassa paikalliskirjastossa suurin osa on vielä liian vaikeaa matskua. Jonkin verran olen tilannut musicnotes.com:sta. Maksaa vähän mutta saa itselle passeleita sovituksia. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)