Aihe: Aloittelijalle hyviä harjoittelukappaleita
1
jari910
26.07.2008 19:40:52
Moi! Eli innostuin tässä soittamaan pianoa ja nyt tarvitsisin suosituksia että mistä kappaleista tuota soittamista kannattaisi lähteä harjoittelemaan? Teoriapuoli on kunnossa mutta nyt tarvitsisin ehdotuksia kohtuullisen helpoista kappaleista mistä aloittelijan olisi helppo oppia perustekniikkaa. Soittelen väliaikaisesti vanhalla steinwegillä mutta syntikka pitäisi hommata aika pian eli mikäköhän olisi paras vaihtoehto n.600e hintaluokassa?
JPQ
27.07.2008 01:03:04

Moi! Eli innostuin tässä soittamaan pianoa ja nyt tarvitsisin suosituksia että mistä kappaleista tuota soittamista kannattaisi lähteä harjoittelemaan? Teoriapuoli on kunnossa mutta nyt tarvitsisin ehdotuksia kohtuullisen helpoista kappaleista mistä aloittelijan olisi helppo oppia perustekniikkaa. Soittelen väliaikaisesti vanhalla steinwegillä mutta syntikka pitäisi hommata aika pian eli mikäköhän olisi paras vaihtoehto n.600e hintaluokassa?

paras ehdotus synaksi riippuu millaista musaa sanoisin tai mitkä soitinäänet tärkeitä.
ps. kappaleita en suosittele en osaa itse teoriaa vielä kunnolla saatikka soittaa toisten kappaleita.
jari910
27.07.2008 11:18:23
paras ehdotus synaksi riippuu millaista musaa sanoisin tai mitkä soitinäänet tärkeitä.
ps. kappaleita en suosittele en osaa itse teoriaa vielä kunnolla saatikka soittaa toisten kappaleita.

Moi! Varmaan nuo perus pianoäänet olisivat tärkeimpiä itselleni koska pääasiassa ajattelin soittaa aika melodisia kappaleita. Olen kokeillut soittaa John Lennonin Imaginea mutta ei tunnu olevan hirveän helppo kappale. Musiikkiopistossa olen suorittanut kaikki teoria hommat eli osaan kyllä nuotit ja soinnut jne.
M_Rouge
27.07.2008 13:06:02 (muokattu 27.07.2008 13:24:34)
Soittelen väliaikaisesti vanhalla steinwegillä mutta syntikka pitäisi hommata aika pian eli mikäköhän olisi paras vaihtoehto n.600e hintaluokassa?...Varmaan nuo perus pianoäänet olisivat tärkeimpiä itselleni koska pääasiassa ajattelin soittaa aika melodisia kappaleita

Minäpäs kerron oman mielipiteeni: Koska perus pianoäänet ovat tärkeitä niin sitten ns.sähköpiano tai keikkapiano (hyvä olisi varmaan olla laitteessa itsessään kajarit, ettei tarvitse hankkia erikseen kajareita/äänentoistolaitteita.) Ja tietenkin 88 painotettua kosketinta, eli aito pianon soittotuntuma olisi varmaan must. 600 euron hintaluokassa löytyy aivan loistavia vaihtoehtoja mm. YAMAHA P85, Korg SP250, tai sitten ns.kompakteja sähköpianoita Casiot ym.

Thomannilla tarjolla olevat keikkapianot:
http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=keikkapianot&oa=pra

Thomannilla tarjolla olevat kompaktit sähköpianot:
http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=kompaktit_sahkopianot&oa=pra

Polyfonian olisi hyvä olla vähintäänkin 60 tms. jos soittelee vaikka klassista ja käyttää sustainia noin niin kuin yleensä niin 32 polyfonia voi jäädä vajaaksi.

(Itselläni on ollut Rolandin keikkapiano, Casion systeemejä, jotka on osottautuneet kaikki susiksi (siis Casiot) - tosin en tiedä Casion nykyisistä sähköpianoista. Nyt kotipelinä on Yamaha P85. Todella hyvä soittotuntuma, hyvät soundit, ei mitään ihme monimutkaisia systeemejä, eli ihan perus digital piano. Kajarit on 2 x 6w, eli mitään muhkeita soundeja niistä ei lähde, oikeammin sanottuna varsin surkeat soundit, mutta kun soittaa ulkoisten kajareiden/vahvistimen kautta niin kyllä lähtee.)

Olet ehkä harjoitellut jo skaaloja, arpeggioita ja muuta sellaista, jos et niin edhottomasti niitä. Oikeanlainen sormitus on kaiken A ja O. Tässä loistavia ja edullisia eepoksia, jotka on hyvä tsekata, ellei ole jo kyseisiin tutustunut:

http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=0882848593
http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=0739003682
http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9780769265506

Viimeksi linkitetty on omasta mielestäni kätevin ja paras, joskin omistan myös toisena linkissä olevan kirjasen. On laajempi ja sisältää mm. soinnuille oikeat sormitukset mitä jälkimmäinen ei tee.

Sitten varsinaisista harjottelukappaleista puheen ollen, klassiselta puolelta löytyy hyviä juttuja. Itse olen joskus soitellut mm. Classic Favorites 1, ja Classic Favorites 2, jossa on cd mukana (taisi olla cd:llä vielä selityksiäkin, jos nyt oikein muistan, tosin englanniksi) mutta perus helppoja klassisia biisejä.

http://www.amazon.com/Mastering-Cla … ites-BK1-Paul-Sheftel/dp/0825842301
jari910
28.07.2008 11:51:44
Polyfonian olisi hyvä olla vähintäänkin 60 tms. jos soittelee vaikka klassista ja käyttää sustainia noin niin kuin yleensä niin 32 polyfonia voi jäädä vajaaksi.

Moi! Kiitos laajasta vastauksesta. Mitäs tuo polyfonia oikein tarkoittaa? (Jotain moniäänisyyteen liittyvää?)
Mismatch error
28.07.2008 14:34:54
Kyllä, juuri sitä. Polyfonia=kuinka monta ääntä voi soida yhtä aikaa. Eli jos polyfonia on vaikka 4 niin vaikka nukkusit koskettimiston päällä niin neljää ääntä enempää ei soi.
La musique est le seul des talents qui jouissement de lui-même, tous les autres veulent des témoins.
Zabijak
28.07.2008 15:46:44 (muokattu 28.07.2008 15:46:57)
Täydellinen kappale harjoitteluun aloittelijatasolla on ehdottomasti Johann Pachelbelin Canon.

Näin ainakin oli omalla kohallani ja tykkään yhä edelleen soittaa sitä. :)
Thomas Häggblom
29.07.2008 12:38:46

Itse aloittelin soittamalla tuollaisia "pikkuklassisia" kappaleita mitä löytyy esimerkiksi kirjasta "Merihelmiä pianolle". Kappaleiden nimet ovat tasoa "Vaitelias Valas" tai "Säihkyvät Sardiinit" tai jotain sinnepäin mutta biisit ovat todella mukavia soittaa ja kuulostavat kauniilta.

Pop/rokkia jos haluaa soittaa niin kappaleen helppous riippuu siitäkin miten soitat, vain säestämällä (ja vaikka laulamalla siihen päälle) tai melodiaa ja säestystä samanaikaisesti soittaen. Kannattaa kokeilla tuollaisia perus Am/F/C/G -kappaleita kuten vaikka Scorpionsin "Still Loving You" tai vastaavia A-mollissa tai C-duurissa soivia kappaleita. Niillä pääsee ihan mukavasti alkuun. Sitten voi siirtyä pikkuhiljaa vaativampiin sointuihin/sointukiertoihin ja sävellajeihin.
Melodista metallia ja muusikonelämää, www.myspace.com/inmemorialband
pianohaitari
06.08.2008 19:25:44
olis kiva jos joku auttais mua löytämään -sormituksen haitarille -heijaa tulipuna ruusut tai säkkijärvenpolkkaa sormitus kirjaimin olisiko jollain tietoa näistä t. keppari
pianohaitari
20.08.2008 23:10:16
moi olen ihmeissäni kun olen lukenut viestejänne eikö kukaan osaa antaa säkkijärvenpolkan sormituksia kirjaimin syntikalle soitettavaksi kun mulla on metsäkukkia kirjaimin itselläni mutta en tiedä säkkijärvenpolkan kirjaimia voisko joku auttaa tosissaan moi
baron
20.08.2008 23:12:46

moi olen ihmeissäni kun olen lukenut viestejänne eikö kukaan osaa antaa säkkijärvenpolkan sormituksia kirjaimin syntikalle soitettavaksi kun mulla on metsäkukkia kirjaimin itselläni mutta en tiedä säkkijärvenpolkan kirjaimia voisko joku auttaa tosissaan moi

Pianohaitarille kirjaimia?
Eikö sillä yleensä soiteta nuoteista?
mack the knife
20.08.2008 23:17:20

Et sä opi ikinä tuolla systeemillä soittamaan. Eikä sulle kukaan kirjoita tuollaisia kirjainlappuja. Ei kun tyvestä vaan liikkeelle ja nuotinopetteluun.
COVS n:o 1.
Mismatch error
21.08.2008 04:31:17

Ei ole kysymys siitä osaako, vaan viitsiikö vaivautua jok'ikiselle kyselijälle jotain aakkossormituslappuja kasaamaan. Opettele nuotit hyvä ihminen tai ala soittaa korvakuulolta!
La musique est le seul des talents qui jouissement de lui-même, tous les autres veulent des témoins.
kiippariippa
21.08.2008 08:28:03
Jos haluat pianoa oppia soittamaan, kuten viestistä olin ymmärtävinäni, niin se Steinweg:kin voisi olla ihan käypä vekotin harjoitteluun. Siis 600 euron syntikan sijaan. Jos sähkövekottimen kuitekin haluat hankkia, niin MrRougella tossa olikin hyviä ehdotuksia.
pianohaitari
23.08.2008 22:33:10
moi osaan soittaa nuoteista mutta säkkijärvenpolkkaa ei tunnu löytyvän mistään joten siihenkin kun sais vastauksia ja korva kuulolla olen oppinut paljon sekä nuoteista mutta tuntuu että noita nuotteja on tosi vaikeeta saada ei ole kirjastossakaan kysymys kuuluu mistä vois saada noita nuotteja että pääsis eteenpäin hirvee himo soittaa säkkijärvenpolkkaa kiitos
baron
24.08.2008 12:19:59 (muokattu 24.08.2008 12:20:37)

moi osaan soittaa nuoteista mutta säkkijärvenpolkkaa ei tunnu löytyvän mistään joten siihenkin kun sais vastauksia ja korva kuulolla olen oppinut paljon sekä nuoteista mutta tuntuu että noita nuotteja on tosi vaikeeta saada ei ole kirjastossakaan kysymys kuuluu mistä vois saada noita nuotteja että pääsis eteenpäin hirvee himo soittaa säkkijärvenpolkkaa kiitos

1. http://www.tanssi.net/mus/sakkijarven-polkka.mid
Tuossa on piisi miditiedostona. On lukuisia ohjelmia, joilla midit saa nuoteiksi

2. Se on ainakin toivelaulujen osassa 6. Jollei kirjastossasi ole sitä, pyydä hankkimaan kaukolainana.
mack the knife
25.08.2008 15:31:31
Pankaa nyt lukkoon tämä. Saatana, ihan selvä provo.
COVS n:o 1.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)